مشتری بی مشتری!
پیرامون واگذاری و فروش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس

مشتری بی مشتری!

نویسنده : مازیار حکاک

دومین مرحله مزایده استقلال و پرسپولیس دوشنبه این هفته برگزار شد و دوباره خریداری برای دو تیم محبوب پایتخت پیدا نشد. حالا که بعد از سال‌ها شرایط خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس علی الظاهر فراهم شده است و مسئولان دولتی دل از این دو تیم کنده‌اند، متقاضی برای این دو تیم نیست وحتی تسهیلات بهتر نسبت به دوره قبل هم نتوانست خریداران را اغوا کند تا وارد گود این دو باشگاه پرحاشیه شوند. در این مطلب نگاهی داریم به داستان بزرگ‌ترین واگذاری ورزش ایران و موانعی که در راه این انتقال است.

 

قیمت استقلال و پرسپولیس در حد لالیگا!

همان طور که می‌دانید قیمت تعیین شده بر هر یک از دو باشگاه محبوب پایتخت 290 میلیارد تومان است. مبلغی که بسیاری از کارشناسان و قدیمی‌های فوتبال آن را با توجه به شرایط این دو تیم و امکاناتی که در اختیار دارند بسیار بالا می‌دانند. وقتی می‌گوییم قیمت باشگاه استقلال و پرسپولیس در حد لالیگا صرفا به خاطر نشان دادن بزرگی مبلغ نیست بلکه با این رقم که با یک تبدیل ساده مبلغی بین 80 تا 90 میلیون دلار است، می‌توان باشگاهی حاضر در لالیگا اسپانیا را خرید! تصور کنید لالیگای اسپانیا! اگر چه قیمت رئال و بارسا به بالاتر از 1 میلیارد دلار می‌رسد اما کل باشگاه «ختافه» که چند وقت پیش حسین هدایتی روی آن دست گذاشته بود و قصد خرید بیش از نیمی از باشگاه را داشت با ورزشگاه و کلیه امکانات نزدیک 60 میلیون دلار قیمت دارد. در همان لالیگا «اسپانیول» 70 میلیون، «دپورتیوو لاکرونیا» 63 میلیون و تیم‌های پایین‌تری مثل«لوانته» و «الچه» به ترتیب 50 و 40 میلیون دلار قیمت دارند. یعنی خریدار هر کدام از تیم‌های استقلال و پرسپولیس با کمی خرج بیشتر می‌تواند دو تیم لالیگا را با هم صاحب شود. البته نه این که فکر کنید فقط در اسپانیا تورم پایین است و قیمت تیم‌ها را حراج شب عید زده‌اند. در بقیه کشورها هم می‌توان تیم‌های معمولی را به همین قیمت خرید. نوعا در لیگ برتر انگلیس «سوانسی»، «کوئیز پارک رجرز»، «ریدینگ»، «ساوتهمپتون» و «ویگان» زیر فی دو باشگاه محبوب ما قیمت دارند. اگر هم فکر می‌کنید همه این تیم‌ها در پیتی‌اند باید بدانید «ساوتهمتون» با «رونالد کومان» در حال حاضر در رده هفتم لیگ جزیره است و در بیش از نیمی از فصل جز 5 تیم اول قرار داشت. در ایتالیا هم با 90 میلیون دلار می‌توان 9 باشگاه «سری آ» را خرید که شاخ‌ترین‌شان «کیه‌وو» و «پارما» است. ضمن این که بد نیست بدانید «رم» با داشتن «فرانچسکو توتی» و کلی اسطوره و بازیکن صاحب نام 300 میلیون دلار قیمت دارد که تقریبا 3 برابر قیمت فعلی تعیین شده برای استقلال و پرسپولیس است.

 

خریداران نامحسوس چه کسانی هستند؟

در این دو مرحله نام افراد یا مجموعه‌های به عنوان خریدار استقلال و پرسپولیس مطرح شده است که بنا بر صبحت‌های مسئولان وزرات ورزش و سازمان خصوصی‌سازی بیشتر در حد حرف بوده است. در این بین حسین هدایتی مالک سابق باشگاه استیل آذین و عضو سابق هیئت مدیره پرسپولیس و علی انصاری، مالک بازار موبایل و مالک بازار مبل تهران که در سال‌های گذشته اسپانسر باشگاه استقلال بوده اولین و جدی‌ترین گزینه‌های خرید این دو تیم بوده‌اند. در مورد حسین هدایتی شنیده‌ها حاکی است او برای خرید پرسپولیس مشکل مالی ندارد اما ظاهرا شروطی را برای وزرات ورزش دارد. به غیر از این دو گزینه الباقی گزینه‌های نام برده شده در رسانه‌ها مایل به خرید پرسپولیس بوده‌اند و استقلال خریداری اسمی کمتری داشته است! اسماعیل ایزدوست مدیر یک شبکه فارسی زبان ماهواره‌ای که در ترکیه ساکن است و محجوب مالک 70 درصد از سهام تیم ملوان بندر انزلی از دیگر اسامی گفته شده در رسانه‌ها بوده‌اند. ضمن این که در این بین نام تیمی با سرمایه‌گذاری شهرام جزایری هم برای خریداری پرسپولیس بر سر زبان‌ها افتاد که در نوع خود بسیار جالب و مفرح است! به غیر از گزینه‌های حقیقی، اخباری پیرامون ابراز تمایل دو اپراتور تلفن همراه برای خرید دو باشگاه مطرح شد که اگر حقیقت داشته باشد و در مراحل بعدی وارد گود شوند به نظر توانایی بیشتری برای زنده کردن پول‌شان دارند.

 

مشکلاتی که در راه واگذاری است

خریدار دو باشگاه استقلال و پرسپولیس علاوه بر پول زیاد باید دل شیر داشته باشد. در خصوص برند این دو باشگاه شرکت‌هایی زیادی در کشور با این نام وجود دارند. به غیر از این بخشی از 290 میلیارد قیمت استقلال و پرسپولیس مربوط به ورزشگاه دو باشگاه (که البته بیشتر محل تمرین است تا ورزشگاه) و ساختمان دو باشگاه بوده است که در مورد ساختمان ابهاماتی وجود دارد. چراکه سند ساختمان دو باشگاه به نام فدراسیون فوتبال و متعلق به دو باشگاه نیست و زمان دادکان هدیه داده شده است. جدای از این درآمدزایی به شکل باشگاه‌های اروپایی در کشورمان کمی دور از ذهن است. نوعا اگر در اروپا هزینه یکی بازیکن از محل تبلیغات و فروش پیراهن به دست می‌آید در ایران کم‌ترین سود از این موارد به جیب باشگاه می‌رود که ضعف‌های جدی در خصوص قوانین و ساختارها علت امر است و خریدار دو باشگاه علاوه بر گذشتن از پول زیاد باید پاشنه همت را بکشد و به جنگ این موارد برود.

 

 

نظرات کاربران
کد امنیتی
sr_talebi
sr_talebi
٩٣/١٢/٢٣
٠
٠
خب کی میاد با اون قیمت بگیره