بيوريتم چيست؟
مروري بر يک پديده علمي به نام بيوريتم

بيوريتم چيست؟

نویسنده :

حتما برايتان اتفاق افتاده است، يک روز که از خواب بيدار مي‌شويد و حس مي‌کنيد امروز آن‌قدر انرژي داريد که مي‌توانيد دنيا را تغيير دهيد يا اين‌که آن‌قدر قدرت بدني‌تان زياد شده که مي‌توانيد يک کوه را جابه‌جا کنيد، ذهنتان آن‌قدر خلاق شده که توانايي آن را داريد که چند تا پروژه که مدت‌هاست از زمان تحويلشان به استاد گذشته را يک‌جا تحويل بدهيد و شاگرد اول شويد! سرخوش هستيد و بي‌خودي به ترک ديوار هم مي‌خنديد و برايتان عجيب است که چه‌قدر همه‌جا قشنگ شده است، با خودتان مي‌گوييد: کلاغ‌ها چه‌قدر قشنگ آواز(!) مي‌خوانند و احساس مي‌کنيد همه آدم‌هاي توي خيابان يا محل کار و محل تحصيلتان را از ته دل دوست داريد. دوست داريد به همه کمک کنيد و از همه هم تشکر کنيد. اما يک روز ديگر که از خواب بيدار مي‌شويد و به نظرتان حتي ساعتي که زنگش شما را بيدار کرده با شما دشمني دارد و...‌

علتي علمي براي اين حوادث وجود دارد علتي که مثل ريتمي روي زندگي شما تاثير مي‌گذارد.

بيوريتم يا زيست‌آهنگ چيزي است که به تمام اتفاقاتي که پيشتر گفتيم يک جواب علمي مي‌دهد. دليل اين‌که خيلي از روز‌ها از‌‌ همان ابتداي صبح بي‌‌حوصله‌ايد و بعضي از روز‌ها هم انرژي زيادي داريد به نوع کارکرد دروني بدنتان مربوط مي‌شود. چرخه‌هاي زيادي در بدن همه افراد وجود دارد که مهم‌ترين آن‌ها به سه دسته کلي تقسيم مي‌شوند که عبارتند از:

1) چرخه متناوب جسمي «physical»

2) چرخه متناوب حسي «emotional»

3) چرخه متناوب ذهني و فکري «intelletual»

اين چرخه‌ها‌ي سه‌گانه در بدن افراد بر اساس ساعت دروني و بيولوژيکي عمل مي‌کنند به صورت موج سينوسي با دوره‌هاي تناوب متفاوت دائما بالا و پايين مي‌روند. جالب است بدانيد نقطه شروع اين حرکت سينوسي روز تولد افراد است. براي اين‌که بدانيم چگونه مي‌توانيم فعاليت‌هاي روزانه‌مان را با توانايي‌ها‌ي جسمي و ذهني و حسي‌مان هماهنگ کنيم، مي‌توانيم از نمودار‌هاي بيوريتم بدن‌مان استفاده کنيم.‌‌ همان‌طور که گفتيم اين چرخه‌ها دوره‌هاي تناوب يا تکرار مشخصي براي خودشان دارند که اگر زمان اين تناوب‌ها را بدانيم بهتر مي‌توانيم منحني‌هاي بيوريتم را براي خودمان تفسير کنيم و يا اين‌که بدانيم مثلا حالت روحي که امروز داريم قرار است چند روز ديگر به سراغ ما بيايد. (چند روز ديگر دوباره خوشحال و سرخوش مي‌شويم!)

البته هر کدام از اين چرخه‌ها که روي منحني‌هاي سينوسي حرکت مي‌کنند ناحيه‌هاي مختلفي دارند که قرار گرفتن هر کدام از اين ناحيه‌ها باعث به وجود آمدن حالات روحي و جسمي و ذهني مختلف مي‌شود. قرار گرفتن در ناحيه مثبت هر کدام از چرخه‌ها باعث شارژ‌بودن‌‌ همان چرخه مي‌شود ولي قرار گرفتن در ناحيه منفي باعث افت شديد در آن چرخه است و ناحيه سوم که به نقطه بحراني معروف است ناحيه‌اي است که احتمال وقوع يک حادثه ناخوشايند در آن چرخه براي فرد وجود دارد. نقطه بحراني روي نمودار به جايي گفته مي‌شود که نمودار در حال تغيير مسير از ناحيه مثبت به منفي و يا بر عکس است. به‌طور متوسط هر دوماه يک بار يک دوره سه گانه مثبت و يک دوره سه‌گانه منفي اتفاق مي‌افتد. شايد برايتان جالب باشد که چه‌طور اين منحني‌ها براي هر فرد رسم مي‌شود، نرم‌افزارهايي وجود دارد که کافي است شما تاريخ تولدتان براساس روز ماه سال و ساعت و دقيقه را به آن‌ها بدهيد و ماه وسالي که در آن قرار داريد يعني تاريخ اعلام گزارش‌تان را هم برايش مشخص کنيد و بعد نمودا ر بيوريتم‌تان را براي يک ماه دريافت کنيد. هرکدام از نواحي مربوط به سيکل‌هاي سه گانه را مي‌توانيد در ادامه بخوانيد:

چرخه ذهني
سيکل ذهني، مربوط به توانايي‌هاي مغزي و فکري در حل مسائل و و نحوه تفکر است.

ناحيه مثبت: قرار گرفتن در اين ناحيه فکري باعث مي‌شود که افکار مثبتي در ذهنتان به وجود بيايد. در اين دوره شما شبيه شاگرد اول‌هاي کلاس هستيد، خيلي زود همه چيز را ياد مي‌گيريد. توانايي حل مسئله‌تان زياد مي‌شود، حافظه‌تان خوب کار مي‌کند، آن‌قدر که خودتان هم تعجب مي‌کنيد.

ناحيه منفي: براي کار‌هاي تازه وقت مناسبي نيست، چون قادر به تحليل و تفکر درباره‌شان نيستيد. فرصتي است مناسب براي اين‌که هر چيزي که ياد گرفته‌ايد را در ذهن‌تان تثبيت کنيد.

نقطه بحراني: تمرکزتان پايين مي‌آيد، ذهنتان آشفته است. نمي‌توانيد تصميم بگيريد و بهتر اين است که تصميم‌گيري‌هاي مهم را بگذاريد براي وقتي ديگر.

چرخه حسي
چرخه حسي با نوع برخوردتان با ديگران و احساسات شخصيتتان ارتباط دارد. اين‌که ممکن است يک روز گل توي باغچه‌تان خيلي بي‌نظير و زيبا و نماد زندگي و طراوت باشد و شما را محو خود کند و روز ديگر حتي به آن نگاه هم نکنيد، از اثرات اين چرخه است.

ناحيه مثبت: وقتي در ناحيه مثبت حسي هستيد کيف‌تان کوک است، يعني دوست داريد با دوستانتان باشيد، در فعاليت‌هاي گروهي شرکت کنيد. بسيار شنگول و سر‌خوش هستيد و دلتان مي‌خواهد براي همه يک کار خوب انجام دهيد. در اين دوره از نمايشگاه‌هاي هنري ديدن مي‌کنيد و به سينما مي‌رويد و دوست داريد در مسابقات مختلف شرکت کنيد.

ناحيه منفي: اصلا خوشتان نمي‌آيد کسي دور و برتان بپلکد، دوست داريد تنها باشيد و به خودتان و خيلي چيزهاي ديگر فکر کنيد، احساس بي‌فايده بودن مي‌کنيد و نسبت به تمام کارهاي عمومي حس بدي داريد.

نقطه بحراني: در اين مدت کم طاقت هستيد و بد اخلاق. عکس‌العمل‌هايتان به اتفاقات افراد در حد تيم ملي کند است. از روبه‌رو شدن با اتفاقات تازه و جديد مي‌ترسيد. احتمال حوادث نا‌خوشايند برايتان خيلي بالا‌ست.

چرخه جسمي
چرخه جسمي که بيشتر مربوط به حالات جسمي افراد مي‌شود و هر ۲۳ روز يک بار تکرار مي‌شود ۳ ناحيه مشخص دارد که قرار‌گرفتن در هرکدام، حالات جسمي يا فيزيکي خاصي را به دنبال دارد:

ناحيه مثبت: وقتي که شما در اين ناحيه از سيکل جسمي قرار داريد مي‌توانيد ورزش‌هاي سنگين بدني انجام دهيد، در اين دوره شما کمتر به بيماري و مشکلات جسمي دچار مي‌شويد، ظاهرا براي خودتان هرکولي مي‌شويد که هيچ چيز نمي‌تواند جلودارتان باشد! خستگي ناپذيريد و آمادگي رفتن به سفر‌هاي طولاني و يا سخت را داريد. اگر هم مشکل دندان و يا يک مشکل پزشکي قديمي داريد، اين مدت بهترين زمان براي درمان و مراجعه به پزشک‌تان است چون قدرت بدني شما خيلي بالا‌ست.

ناحيه منفي: شما در اين ناحيه زود خسته مي‌شويد، دوست داريد به گوشه‌اي برويد و دائما استراحت کنيد و آرامش داشته باشيد. کلا غير فعال هستيد و محيط خانه را به هرجاي ديگري مي‌دهيد.

نقطه بحراني: توانايي جسمي شما در اين دوره زير سوال است. احتمال خطا کردن و پرخاشگري در شما افزايش پيدا مي‌کند.

تاثيرات بيوريتم در محيط کاري
در خيلي از کشور‌ها در شرکت‌ها و کارخانه‌ها‌يشان از بيوريتم به عنوان عامل مهمي براي افزايش بهره‌وري و کاهش خطرات احتمالي براي کارکنان و حتي مديران استفاده مي‌شود. با شناختن جنبه‌هاي فکري و جسمي و حسي هر فرد در محيط کاري مي‌توان حوادث ناشي از اشتباهات و خطا‌هاي بي‌دليل و کاملا اتفاقي را کاهش داد. به عنوان مثال شخصي که در يک کارخانه هر روز يک کار مشخص را انجام مي‌دهد، در روز‌هايي که بي‌دقت و بي‌توجه مي‌شود (روزهاي بحراني) حادثه ناگواري در کارخانه برايش پيش مي‌آيد که باعث يک مشکل جسمي برايش مي‌شود. در صورتي که اگر نمودار بيوريتم خود را مي‌دانست ممکن بود بتواند جلوي حادثه را بگيرد، به همين سادگي زيست‌آهنگ هر فرد مي‌تواند در تمام زمينه‌ها به او کمک کند، مثلا ورزشکاري که قرار است در يک رويداد ورزشي بزرگ شرکت کند با دانستن بيوريتم خود مي‌تواند تصميم‌هاي بهتري براي خودش بگيرد و يا اين‌که از مصدوميت‌هايي که ممکن است برايش در روزهاي بحراني اتفاق بيفتد جلوگيري کند يا يک کارمند و يا کارگر در محيط شرکت و کارخانه با دانستن توانايي‌هايش مي‌تواند بيشتر در کارش موفق باشد. در زمينه تحصيلي براي دانش‌آموزان و يا دانشجويان بيوريتم مي‌تواند آن‌ها را از روزهايي که توانايي يادگيريشان زياد است آگاه کند و آن‌ها بتوانند در آن مدت با صرف انرژي کمتر مطالب بيشتري را ياد بگيرند عوضش شب امتحان که به نقطه بحراني رسيدند مشکلي نداشته باشند. بيوريتم حتي مي‌تواند به مديران هم کمک کند، مثلا در مورد اشتباه‌کردن در امضاي قرارداد‌هاي کاري و يا برخورد با کارکنان خود. آن‌ها همچنين مي‌توانند با برنامه‌ريزي بر اساس بيوريتم کارمندان خود ضريب اشتباه را به حداقل برسانند و بهتر از توانايي آن‌ها براي کار استفاده کنند. اين پديده از ايده‌هاي جديد علمي براي بالا‌بردن بهره‌وري در تمام محيط‌هاي کاري و البته زندگي شخصي است، که بايد براي آن اهميت قائل شد و برايش برنامه‌ريزي کرد. در کشور ما متاسفانه هنوز در اين زمينه تحقيقات انجام شده خيلي کم است و به همين دليل بودجه خاصي هم برايش در نظر گرفته نمي‌شود. به کمک بيوريتم ما مي‌توانيم تغييراتي را که در ميزان بنيه و توانايي در انجام فعاليت‌ها و يا کارمان اتفاق مي‌افتد بشناسيم و نحوه برخورد با مشکلات و حتي پيش گيري از آن‌ها را تشخيص بدهيم.

دانش ريتميک
* اين پديده علمي (بيوريتم) در سال ۱۸۹۷تا۱۹۱۳کشف شد. دکتر «هرمان سو بودا» روان‌شناس اتريشي با تحقيقاتي که روي بيماران خود انجام داد، متوجه حالات جسمي و احساسي شد که به صورت چرخه‌اي تغيير مي‌کنند و با بررسي بيشتر زمان تکرار (تناوب) آن‌ها را پيدا کرد. اين دوره‌ها شامل مشکلاتي مثل بيماري‌ها و توهمات و سکته‌ها بود. هم زمان با سوبودا يک پزشک آلماني به نام «ويلهلم فليس» روي همين موضوع تحقيق مي‌کرد. تحقيقات اين دو نفر اساس بيوريتم را تشکيل د ادند. البته بايد گفت قوانيني که در بيوريتم وجود دارد، کاملا تجربي‌اند و بر اساس آزمايش و شواهد به دست آمده‌اند و نه براساس قوانين فيزيولوژيکي.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨