رونمایی از ویترین سینماي 94
سرنوشت یک سال سینمای کشورمان با جشنواره مشخص شد

رونمایی از ویترین سینماي 94

نویسنده : سید مصطفی صابری

جشنواره فیلم فجر ویترینی است برای یک سال سینمای ایران، سینمایی که وظیفه دارد مردم را بخنداند، به فکر فرو ببرد، سرگرم کند و... اما جشنواره امسال نشان داد سینمای ایران سال پر هیجاني را پیش رو نخواهد داشت و از درامهای پرکششی که هم مخاطب خاص را راضی کند و هم تماشاگران معمولی را به سینما بکشاند چندان خبری نیست. اما جشنواره یک روی دیگر هم داشت و نشان داد سینمای ایران طی یکسال آینده برای مخاطبان خاص و فیلمبینهای حرفهای دستش خالی نیست و آثار خوبی دارد. جشنواره سی و سوم با غیبت بسیاری از بزرگان کلید خورد و جوانان زیادی را معرفی یا تثبیت کرد. آثار شایستهای بودند که میتوانستند در جشنواره پذیرفته شوند و نشدند اما قطعاً در اکران مورد توجه مخاطب خواهند بود و آثار زیادی هم بودند که مخاطبان در جشنواره با هیجان زیادی به سراغ آنها رفتند اما ناامید شدند، در واقع حجم ناامیدیها به اندازهای بود که مخاطبان به نوعی غافلگیر شدند و این سئوال برایشان پیش آمد که اگر آثاری مثل «ماهی سیاه کوچولو» با اینهمه هزینه و بازیگر و ادعا، به جشنواره راه پیدا کرده، پس فیلمهای راه پیدا نکرده چه پدیدههای نامانوسی هستند و با این حساب از فیلمهای شانه تخم مرغی شبکه نمایش خانگی هم نباید انتظاری داشت. در حالیکه باید اعتراف کرد اصل بعضی از فیلمهای جشنواره یک سوءتفاهم بزرگ بود که به اسم اثر هنری به سینمای ایران و مخاطبش تحمیل شده و گرنه ظرفیت این سینما بدون شک بیشتر از اینهاست. با این حساب به سراغ بررسی میزان استقبال مخاطبان از فیلمهای جشنواره میرویم تا وضعیت سینمای کشور در یک سال آینده را پیش بینی کرده باشیم با ذکر چند توضیح: 1- مخاطبان جشنواره بیشتر فیلم بینهای حرفهای هستند پس واکنششان به فیلمها، بهطور صددرصدی قابل تعمیم به کل جامعه و اکران اصلی آثار نیست. 2- تا زمان نگارش این مطلب بعضی از آثار آنچنان که باید اکران نشدند و پیش‌بینی موفقیتشان تنها استمزاجی است بر اساس اندک بازخوردها. 3- بدیهی است که بعضی آثار بعد از جشنواره و برای اکران با اندک تغییراتی در تدوین و... عرضه میشوند، گاهی هم بر اساس ممیزیها داستان و حتی پایانبندیها تغییر میکند، پس توصیههای ما فقط براساس آن چیزی است که در جشنواره ارائه شده است. 4- اکران در سینما ربطی به بخشهای مختلف جشنواره ندارد. در اکران فیلم اولی و سینما حقیقت و سودای سیمرغ و... با هم هستند لذا دلیل ندارد ما هم در پیشبینیمان تفکیکی قائل شویم. 5- یکسری از فیلمها را هم حذف کردیم تا درباره بقیه حرفهای بیشتری بزنیم. راستی بد نیست این موضوع ویژه را برای خودتان نگهدارید، موقع اکران فیلمها به کارتان میآید!

 

ارغوان

کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار مدتهاست برای دل خودشان فیلم میسازند، اینبار هم در جایگاه تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس ظاهر شدند تا عاشقانهای درباره موسیقی بسازند. اگر سلیقه و زیبایی‌شناسی این دو نفر را میپسندید بد نیست بدانید بازیگران خوبی مثل مهتاب کرامتی و مهدی احمدی در این فیلم حضور دارند و خوشبختانه این یکی فیلمشان سرراستتر از آثار قبلی‌شان است. حس و حال نوستالوژیک فیلم هم مناسب سینمادوستان میانسال است تا از ارجاعات فیلم لذت ببرند. این فیلم بهخاطر تمرکزش روی موسیقی از آثار خاص سینمای ايران است.

امتیاز فیلم از 10: 5

 

اعترافات ذهن خطرناک

اسم فیلم هومن سیدی ناخودآگاه ذهن را به یاد فیلم معروف هالیوودي میاندازد. هومن سیدی با این فیلم که نگار جواهریان، عباس غزالی و امیر جعفری را در مقام بازیگر دارد به یک سطحی از پختگی رسیده که حسابی نگاهها را به اثرش جلب کند، شاید هم کمبود فیلم خوب در جشنواره باعث شد اثری که بی شباهت به «ممنتو» نولان نیست اینقدر مورد توجه قرار بگیرد. خلاصه هر چه باشد سال آینده، سال هومن سیدی است و اثر فرمگرایانهاش درباره یک روز کامل مردی که هیچ چیز را به یاد نمیآورد... اين فیلم در 5 بخش نامزده شده است. 

امتیاز فیلم از 10: 7/6

 

ایران برگر

هیچ کس فکرش را نمیکرد در جشنوارهای که عرصه یکه تازی کارگردانان جوان بود، مسعود جعفری جوزانی با «ایران برگر» اینقدر مورد توجه قرار بگیرد. بهخصوص آنکه جعفری جوزانی در کارنامه‌اش تجربه طنز ندارد. ماجرای انتخابات فتح‌ا... خان و امرا... خان در روستایشان بهخاطر ارجاعات جسورانهاش که برای سینمای ما اتفاق تازهای است، با بازیهای تلویزیونی امثال تنابنده و مهرانفر حسابی ترکاند. از همین حالا نگرانیهای علاقهمندان به سینما درباره حساسیتهای محتوا و لهجه شخصیتها وجود دارد و احتمال میرود آنچه در جشنواره اکران شد بهخصوص بعد از اتفاقی که برای سریال «سرزمین کهن» افتاد دستخوش تغییراتی شود. 6 بار نامزد شدن برای یک فیلم کمدی در جشنواره گویای همه چیز است.

امتیاز فیلم از 10:  8/6 


بوفالو

به طرز عجیبی «بوفالو» ناامید کننده بوده است، برای فیلمی که مدتهاست قرار است ساخته شود و فیلمنامهاش 6 بار بازنویسی شده نتیجه کار اثری است که دوپاره شده و در کارنامه پرویز پرستویی هم یک اثر متوسط دیگر را ثبت کرده است. بوفالو که همایون اسعدیان را در مقام تهیه‌کننده و کاوه سجادحسینی را بهعنوان کارگردان دارد و مثل هر فیلم دیگری که اخیراً پرستویی در آن حضور دارد سهیلا گلستانی را هم در مقام بازیگر دارد، قصه زوجی است که بعد از یک سرقت قصد فرار دارند اما ... حضور پانته‌آ پناهی بعد از حضور موفق در «بانو» و بازی چشمگیر هومن سیدی از نقاط قوت این فیلم است. 

امتیاز فیلم از 10: 5/4

 

حکایت عاشقی

یک رسم بد در جشنواره است که هر فیلمی که مضمون دفاع مقدس داشته باشد به جرم سفارشی و شعاری بودن مورد بیتوجهی قرار میگیرد، حالا معلوم نیست «حکایت عاشقی» که داستان عشقی را در حاشیه بمباران شیمیایی حلبچه روایت میکند، فیلم خوبی نبوده که مورد توجه قرار نگرفته یا دچار همان رسم بد شده است. بهرام رادان با گریمی سردستی در این فیلم که برخلاف آثار آپارتمانی لوکیشینهای متعددی دارد بازی میکند. از نکات قابل توجه درباره این فیلم ضبط چند سکانسش در اوج ناامنی عراق درست در خود کردستان عراق است. 

امتیاز فیلم از 10: 5/5

 

خانه دختر

شهرام شاه‌حسینی بازیگر و کارگردان پرکار سینما و تلویزیون یکی از جنجالیترین آثار سالهای اخیر سینمای ایران را براساس فیلمنامه پرویز شهبازی کارگردانی کرده و از الان فیلمش کاندیدای توقیف است. «خانه دختر» فیلم پربازیگری است و حکایت جستوجوی چند دوست برای پیدا کردن علت مرگ دختری است که در آستانه ازدواجش مرده، حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادیور و بهناز جعفری بازیگران این فیلم هستند که در جشنواره حسابی مورد توجه قرار گرفت و بهخاطر مضمون متفاوت و خط قرمزیاش میتواند اکران پرحاشیه و خوش فروشی هم داشته باشد، همین قدر از ما قبول کنید چون نمیخواهیم داستان را زیاد لو بدهیم... در ضمن بیان علت مرگ دخترک داستان هم چندان زیبنده نیست!!

امتیاز فیلم از 10: 7

 

خداحافظی طولانی

همیشه در مورد فرزاد موتمن که «شبهای روشن» را ساخته این ابهام مطرح است که آیا شبهای روشن یک اتفاق در کارنامه او بوده و موتمن در حد «پوپک و مش ماشالا»، «جعبه موسیقی»، «نون و ریحون» و «بیداری» است یا موتمن فیلمساز بزرگی است که فرصتی برای تکرار موفقیت اولیه‌اش پیدا نکرده و «خداحافظی طولانی» پاسخ خوب و سرراستی به این ابهام بود چرا که خود موتمن وعده داده بود اینبار میخواهد اثری در حد «شبهای روشن» بسازد اما در عمل فیلم بدی مثل «هفت ترانه» با آن ریتم کند و بیسروته را تکرار کرد تا خیال سینمادوستان از او راحت شود و دیگر با دیدن نامش در کنار فیلمی انتظار زیادی نداشته باشند. البته بازیهای فیلم، بهخصوص سعید آقاخانی تماشایی است و حس و حال فیلم با وجود نمادهایی مثل قطار، باران و... یادآور عاشقانههای قدیمی است و نامزد شدن فیلم در 7 بخش حکایت از این دارد که ذائقه هیئت داوران با سینمادوستان فاصله زیادی دارد. 

امتیاز فیلم از 10: 5

 

دوران عاشقی

5 سال بعد از «چهل سالگی» علیرضا رئیسیان گزیده کار با یک عاشقانه دیگر به سینما آمده و شهاب حسینی، لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی هم در فیلمش حضور دارند. دوران عاشقی قرار است در بستری اجتماعی قصهای عاشقانه را روایت کند و مقابل هم قرار دادن شهاب حسینی و لیلا حاتمی هم گویای این است که نگاه رئیسیان به گیشه جدی است. فیلم در جشنواره با استقبال مواجه نشد، از آنجایی که شهاب حسینی و لیلا حاتمی هم شمایل ستارههای تین ایجری را ندارند بعید است فیلم عاشقانهای شود که با استقبال ویژهای مواجه شود. افسوس سیستم ستاره‌سازی سینمای ما آنقدر فشل است که یک بازیگر از 20 تا 45 سالگی باید نقش یک عاشق را بازی کند و لاجرم برای اینکه نقش به او بیاید وظایف اجتماعی و خانوادگی را هم عهدهدار میشود. با اين اوصاف اين فيلم در 10 بخش نامزد شد!

امتیاز فیلم از 10: 9/4

 

رخ دیوانه

پدیده مهم جشنواره امسال، اثری بود از ابوالحسن داودی که محمدرضا گوهری فیلمنامه کار را براساس طرح خود داودی نوشته است. فیلم پربازیگری که در بین آثار امسال برای سینمادوستان یک غنیمت بود. خود داودی گفته که پس از «تقاطع» جوانانی بر او ایراد گرفتند که به ماجراها از دریچه سن و سال خودش نگاه کرده و همین باعث شده داودی نگاه تازهای را در رخ دیوانه تزریق کند. یک تیم از بازیگران جوان هم در کنار داودی هستند. 11 بار نامزدی سیمرغ برای رخ دیوانه یک رکورد جالب است.

امتیاز فیلم از 10: 5/7

 

روباه

بهروز افخمی برخلاف گذشته خیلی زود بعد از «آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» سراغ فیلم ساختن آمد و فیلم خوبی هم ساخته که از جنس تعقیب و گریز با چاشنی طنز است. سیمرغ سال قبل باعث شد در حالتی پیش فرض «روباه» که درباره ترور شهدای هسته‌ای است و بابک حمیدیان، مرجان شیرمحمدی و حمید گودرزی را در جایگاه بازیگر دارد، سهم واقعیاش را از سیمرغها نگیرد. اما می‌توان به فروش فیلم امید زیادی داشت به خصوص اینکه چنین آثاری با خرید کُلی بلیتها از سوی نهادها و مراکز آموزشی و... مواجه میشوند. 

امتیاز فیلم از 10: 5/6

 

شکاف

کیارش اسدیزاده که با فیلم اولش یعنی «گس» چند موفقیت بین‌المللی را تجربه کرد، بین مخاطبان سینما چندان شناخته شده نیست. امسال هم با «شکاف» به جشنواره آمد تا با یک تیم از بازیگران خوب مثل بابک حمیدیان، پیروزفر، توسلی و دولتشاهی سینمایی عمومی‌تر را تجربه کند، اما متهم شد به اين‌كه او هم به سندروم فرهادی مبتلا شده و در ادامه موفقیتهای آثار اصغر فرهادی از سینمای او به شدت متاثر شده است. در شکاف پای دو زوج از طبقه متوسط جامعه در میان است که مجبور به نگهداری از فرزند دوست خود میشوند. فیلم فقط برای موسیقیاش نامزد سیمرغ شد. 

امتیاز فیلم از 10: 2/6

 

شیفت شب

نیکی کریمی در مقام تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس بالاخره موفق شد بهترین فیلمش را بسازد و به طور نسبی نظر همه را جلب کند. البته این بهترین فیلم یک شاهکار نیست بلکه فقط بهترین فیلم در کارنامه نیکی کریمی است که تا الان متاثر از سینمای کیارستمی 3 اثر دیگر را ساخته است. محمدرضا فروتن، سحر قریشی و لیلا زارع در فیلم بازی داشتهاند. کریمی مدعی است برای ساخت این فیلم حدود 9 ماه تحقیق کرده است و روی فیلمنامه انرژی گذاشته است. 

امتیاز فیلم از 10: 7/5

 

طعم شیرین خیال

کمال تبریزی اخیراً ناکام بزرگی در سینما، تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی بوده، «طبقه حساس» که مورد توجه قرار نگرفت، پخش «سرزمین کهن» هم از تلویزیون متوقف شد و «ابله» هم در شبکه نمایش خانگی با انتقادات زیادی مواجه شد. فیلم طرفدار محیط زیست تبریزی هم در جشنواره از نگاه مخاطبان چیزی از آب در آمد در حد «نارنجی پوش» مهرجویی، و فقط در بخش جلوههای میدانی نامزد سیمرغ شد. حضور شهاب حسینی و نازنین بیاتی هم فیلم را نجات نخواهد داد و در گیشه هم بعید است چیزی عاید فیلم شود. 

امتیاز فیلم از 10: 8/6

 

عصر یخبندان

مصطفی کیایی یکی از استثنائات سینمای ماست، طی مدت کمی 4 فیلم ساخته و فیلم به فیلم بهتر شده، «عصر یخبندان» مخاطب‌پسند است اما کمدی نیست، کیایی بعد از «خط ویژه» دوباره سراغ آقازاده‌ها رفته، مهتاب کرامتی در نقش معتاد خوب بازی کرده و بهرام رادان و سحر دولتشاهی هم در فیلم حضور دارند. یکی دیگر از نقاط قوت فیلم کیایی لوکیشینهای بیرونی و متعدد آن است که در سینمای آپارتمانی ما غنیمت است. «عصر یخبندان» در 7 رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و از همین حالا به بیشتر از 2 میلیارد فروش فکر می‌کند. 

امتیاز فیلم از 10: 2/7

 

مزار شریف

چهارمین فیلم برزیده کم کار است و ماجرای حمله طالبان به کنسولگری کشورمان در سال 77 را روایت میکند. فیلم در سطح سینمای ایران از جلوههای ویژه خوبی برخورد دار است و از سینمای اجتماعی‌مان هم فاصله گرفته اما متاسفانه لابه‌لای روشنفکربازیهای مخاطبان و منتقدان در جشنواره با بیاعتنایی مواجه شد. در عوض هیئت داوران در 9 رشته فیلم را نامزد دریافت سیمرغ کرد. به نظر میرسد فیلم در اکران هم فروش متوسط و آبرومندی را داشته باشد؛ اما کسانی که از سینمای آپارتمانی با سوژه قراردادن خیانت، دروغ و... خسته شدهاند فیلم را از دست نخواهند داد.

امتیاز فیلم از 10: 4/6

 

کوچه بینام

هاتف علیمردانی بعد از موفقیت «بهخاطر پونه» باز هم با حضور فرهاد اصلانی و استفاده از باران کوثری، پانته آ بهرام، ستاره پسیانی و... فیلمی اجتماعی ساخته درباره مشکلات دو خانواده در جنوب شهر تهران. هر چند به نظر میرسد فیلم بهترین اثر کارنامه علیمردانی است اما در جشنواره سرو صدا راه ننداخت و بعید است در اکران هم پر فروش باشد اما قطعاً اثر استانداردی است که ارزش یکبار تماشا را دارد و تا یک میلیارد میفروشد. فیلم در 3 رشته نامزد سیمرغ شده است. 

امتیاز فیلم از 10: 8/6

 

ماهی سیاه کوچولو

کارگردان تازه کاری به نام مجید اسماعیلی با جلب کمک یک سرمایهگذار از بخش خصوصی به همراه عواملش شال و کلاه کردهاند و رفتهاند شمال برای ساخت یک فیلم مثلاً درباره اتفاقات شهر آمل در سال 1360، اما یک فیلم بیسروته، عجیب و بی هویت ساختهاند که در بی منطقی آثار سینمای هند را در ذهن تداعی میکند. اولین فیلم مریلا زارعی بعد از «شیار 143» و حضور مصطفی زمانی، همایون ارشادی و... بهانههای خوبی برای تماشای فیلمی است که بدیهیات روابط علت و معلولی را هم نادیده گرفته است. فیلم یک شکست تمام عیار است و یکی از تلخترین خاطرات ذهنی مخاطبان از سینما!

امتیاز فیلم از 10: 3

 

مرگ ماهی

بعد از دو فیلم خوب که در یک سبک و سیاق بودند همه از حجازی انتظار اثر فوق‌العادهای را داشتند بهخصوص اینکه یک لشکر از بازیگران اسم و رسم دار مثل نیکی کریمی، ریما رامین‌فر، بهرام رادان، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، پانته‌آ بهرام، بهرنگ علوی و... در فیلم حضور داشتند و شکایت مهناز افشار از کارگردان هم نگاهها را به فیلم بیشتر جلب کرد. فیلم ماجرای مرگ مادری است که جنازهاش 3 روز در خانه میماند و به همین بهانه مدام شخصیتها میروند و میآیند تا فیلم تمام شود. «مرگ ماهی» یکی از ناامیدکننده‌ترین آثار جشنواره امسال بود چون انتظارها از آن زیاد بود. این فیلم پر هزینه در هیچ رشته‌ای نامزد سیمرغ نشد. 

امتیاز فیلم از 10: 4/6

 

من دیه گو مارادونا هستم

بهرام توکلی بعد از «بیگانه» که مورد بیتوجهی قرار گرفت با یک کمدی موفق جشنواره امسال را تحت تاثیر قرار داد. بعد از «آسمان زرد کم عمق» و «بیگانه» همه منتظر بودند کارگردان «این جا بدون من» و «پرسه در مه» باز هم یک اقتباس عصا قورت داده را به جشنواره بیاورد اما قابلیتهای متنوع توکلی را به خوبی نمایش داد و با توجه به لحن شیرینش و علاقه مخاطبان حرفهای سینما به توکلی با حضور مخاطب بدنه و مخاطب خاص میتواند بیشتر از 2 میلیارد بفروشد. اين فيلم در 11 رشته نامزد شد.

امتیاز فیلم از 10: 7

 

چهارشنبه 19 اردیبهشت

اولین فیلم گوینده نام آشنای کشورمان که تجربه بازیگری را با سریال «یادآوری» هم دارد چیزی فراتر از انتظار بود، نیکی کریمی، امیر آقایی، برزو ارجمند و شاهرخ فروتنیان نقش‌آفرینیهای خوبی داشتند، ایده فیلم هم جالب است، چاپ یک آگهی در روزنامه مبنی بر اینکه یک خیّر حاضر است به یک نیازمند 30 میلیون تومان کمک کند. فیلم با این ایده اخلاق را به چالش میکشد یعنی چیزی مثل «پذیرایی ساده» اثر مانی حقیقی، اين فیلم كه به نوعی اپیزودیک است، مخاطبان جشنواره را حسابی سر ذوق آورده است. 

امتیاز فیلم از 10: 7

 

در دنیای تو ساعت چند است؟

یکی از منتقدان مجله «فیلم» با یک عاشقانه آرام توجهات را به خود جلب کرد. تهیه‌کننده فیلم علی مصفا است که به همراه همسرش لیلا حاتمی در فیلم حضور دارند. اگر به فیلمهای آرامی مثل «چیزهایی هست که نمیدانی»، «پله آخر» و... علاقه دارید فیلم یزدانیان را از دست ندهید.

 امتیاز فیلم از 10: 9/6

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨