داستانی که داستان بشو نیست
محرمانه مستقیم

داستانی که داستان بشو نیست

نویسنده : علیرضا گرانپایه

ما به سینما می‌رویم تا داستانی را از زاویه دید یک کارگردان تماشا کنیم. اگر در این جمله شک دارید کافیست کمی فیلم‌های مورد علاقه‌تان را بالا و پایین کنید تا مشخص شود، ما بیش از آن‌که بازی بازیگران، فیلمبرداری فیلم یا موسیقی آن را به یاد داشته باشیم، درگیر داستان و روایت فیلم شده‌ایم. اما آیا داستان فیلم‌های 1990 هیچکاک با فیلم‌های سال 2015 هالیوود تفاوتی کرده است؟ اگر کمی عادات رسانه‌ای خودمان را واکاوی کنیم می‌توانیم نتایج قابل تاملی بدست بیاوریم. امروزه فرق ندارد در چه شبکه اجتماعی عضو باشید. فیس‌بوک، اینستاگرام یا حتی وایبر، واتس‌آپ و... اطلاعات در دنیا امروزی ساندویچی شده است و همان‌طور که انسان‌ها حوصله ایستادن کنار گاز و صرف وقت برای پخت غذا را ندارند و ترجیح می‌دهند برای ناهار به فست‌فود مراجعه کنند، برای بدست آوردن اطلاعات نیز نیازی نمی‌بینند هر روز ساعت 14 تلویزیون خود را برای دیدن 45 دقیقه خبر شبکه يك روشن کنند. ترجیح می‌دهند اخبار را در مترو و به کمک تلفن همراه خود دریافت کنند یا با عضو شدن در گروه‌های خبری شبکه‌هاي اجتماعی منتخبی از علاقه‌مندی‌هایشان را مطلع شوند. انسان‌های سال 2015 آنقدر کم حوصله شده‌اند که حتی در همین شبکه‌های اجتماعی که گاها با محدودیت کلمه و بارگزاری روبه‌رو هستیم، ساندویچی‌ترین متن‌ها، فیلم‌ها و... را برای خواندن و ديدن انتخاب می‌کنند. 

جشنواره سی و سوم فیلم فجر به پایان رسید. در حالی که انتظار می‌رفت نسل جوان کارگردان‌هاي شرکت کننده در جشنواره درک دقیق‌تری از عادات مخاطبان امروز داشته باشند، ولی نه تنها فیلم‌ها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، بلکه به نظر می‌رسد روح داستان‌گویی از جان کارگردان‌ها گریخته است. فیلمسازان جوان به کمک کلمه‌ای دهان پر کن به نام فیلم‌های ساختار شکن یا فیلم‌های فرمیک از تعریف داستان در فیلم‌ها فاصله گرفته‌اند. آن‌ها حتی اگر بخواهند از بهترین فیلم‌های سینماي دنیا نیز الگوبرداری کنند، باید بدانند که چگونه مخاطبشان را بر روی صندلی سینما میخکوب کنند و این بزرگترین اشتباه است اگر فکر کنیم که هالیوود به عنوان پرمخاطب‌ترین سینماي دنیا، این کار را به کمک چیزی جز داستان انجام داده است. تکنیک و فرم در سینماي هالیوود تنها وسیله‌ای برای طرح داستان جذاب است و به همین دلیل است که به راحتی می‌توانید در پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما دنیا، بهترین داستان‌ها را جست و جو کنید.

 در جشنواره فیلم فجر امسال بیش از آن‌که شاهد روایت‌های زیبا باشیم، شاهد داستان‌هایی بودیم که شروع آن با بسته شدن وزنه‌های سنگین به عقربه‌های ساعت مخاطبان همراه بود. مخاطبی که انتظار ندارد در طول یک ساعت و نیم بارها و بارها شاهد یک لوکیشن و یک روایت ساده از زندگی روزمره باشد. مخاطبی که دوست ندارد به تماشاي صحنه‌هایی از فیلم بنشیند که با حذف آن، نه تنها آسیبی به داستان اصلی فیلم نمی‌خورد، بلکه همان داستان اصلی را گویاتر و دلنشین‌تر خواهد کرد. مخاطبی که آب بستن در رسانه و سینما را به خوبی می‌فهمد و می‌داند که چه صحنه‌هایی از فیلم تنها برای پر شدن زمان فیلم و تبدیل شدن یک اتفاق ساده به فیلم بلند داستانی ضبط شده است. مخاطبی که پس از موفقیت سینماي فرهادی با سیل عظیم فیلم‌های به اصطلاح پایان باز همراه شد، امروز به خوبی تفاوت پایان باز و پایان گنگ را می‌فهمد. کارگردان عزیز! داستان، نقل، حکایت، روایت یا هر چیز دیگری که اسمش را می‌گذارید، تعریف و اصول خاص خودش را دارد. حداقل در مدل داستان‌گویی خود پدربزرگانه رفتار کنید و بگذارید مخاطب همان‌طور که غرق گوش دادن به داستان شما است، گذر زمان را از یاد ببرد و هر لحظه به بهانه‌های مختلف نگاهش را به عقربه‌های ساعتش نیندازد! 

 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محبوب‌ترین اسباب‌بازی سال 2017 که رقیـب بـازی‌های انـدرویدی است!

#fidget_spinner

٩٦/٠٥/٢٦
هشت قسمت از فصل دوم «شهرزاد» پخش شد اما خاطره قبل تکرار نشد!

تو آن عهدی که با من بسته بودی؟

٩٦/٠٥/٢٦
آنتن

بدن‌سازی به سبک جیم!

٩٦/٠٥/٢٦
تلگجیم

تلگجیم499

٩٦/٠٥/٢٦
مینیمال

‏اندر مزایای تعطیلی روز جمعه

٩٦/٠٥/٢٦
درباره مالکان ثروتمند فعلی باشگاه‌های اروپایی چه می‌دانید؟

بریز و بپاش آسیایی‌ها در اروپا!

٩٦/٠٥/٢٦
درباره ناکامی بزرگ «اوسین بولت» در آخرین مسابقه زندگی‌اش

خداحافظی تلخ ابرقهرمان!

٩٦/٠٥/٢٦
به بهانه واقعه میرزا اولنگ، موضوع ویژه این‌ هفته دیباچه‌ای است بر درد و غم جانسوز همسایه هم‌خون‌ و فره

از رنج برادر افغانم

٩٦/٠٥/٢٦

اندر مصائب خاص بودن!

٩٦/٠٥/٢٦

جوابی که کسی را ناراحت نکند!

٩٦/٠٥/٢٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 499

٩٦/٠٥/٢٦
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و جوانی

٩٦/٠٥/٢٦
شاخ هفته

امتحان کردن هنر نمی‌باشد

٩٦/٠٥/٢٦
ناصرخان آکتور سینما

نکشی ما رو با رکورد‌هات!

٩٦/٠٥/٢٦

لحظه نبودنش

٩٦/٠٥/٢٦

علی دایی و باز هم گل

٩٦/٠٥/٢٦

خیلی دور خیلی نزدیک

٩٦/٠٥/٢٦

پنج دهه رنج

٩٦/٠٥/٢٦
آیا اکران «زادبوم»، می‌تواند آغازی برای نمایش فیلم‌هایی که مشکل پروانه نمایش داشتند، باشد

زادبوم، شروع یک پایان؟!

٩٦/٠٥/٢٦
مینی

مینی 499

٩٦/٠٥/٢٦
تبلیغات