نگاهی به تازهترین محصولات شبکه نمایش خانگی
شبکیه

نگاهی به تازهترین محصولات شبکه نمایش خانگی

نویسنده : سید مصطفی صابری

این روزها شبکه نمایش خانگی فعالتر شده، قسمت دوم سریال «ابله» در حالی عرضه شد که از قسمت اول هم ناامید کنندهتر بود و به شکلی بسیار کسل کننده 90 درصد آن در یک لوکیشن اتفاق افتاد. سریال پر حاشیه «عشق تعطیل نیست» با حضور محمدرضا گلزار و مهناز افشار هم در حالی در این روزها عرضه خواهد شد (تا لحظه نوشتن این مطلب که خبری از توزیع آن نبود) که گفته میشود تنها 6 اپیزود آن تولید شده و تولید قسمتهای بعدی بستگی به استقبال مخاطب و بازگشت سرمایه اولیه دارد. فیلم «امروز» رضا میرکریمی با بازی پرستویی و فیلم «آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» هم به تازگی عرضه شدهاند. اما در این روزها دو محصول تازه در شبکه نمایش خانگی عرضه شد، اولی مستند حضور هنرمندان در برزیل به نام «از حاشیه تا شایعه» و دومی فیلم تینا پاکروان یعنی «خانوم». «خانوم» اولین فیلم ایرانی است که توسط  کمیسیون ملی یونسکو ایران از آن تقدیر و حمایت شده است و از عواملش توسط وزارت کار به دلیل نگاه شرافتمندانه به طبقه کارگر و نقش کارگری که «پانتهآ پناهیها» آن را ایفا کرد تقدیر شد. نگاهی کوتاه به این دو محصول داریم: 

 

سفر پر ماجرا!!

سفر هنرمندان به برزیل برای حمایت از تیم ملی فوتبال در جام جهانی با مدیریت یک جهانگرد و حمایت صاحب یک گاوداری!! از همان ابتدا با واکنش پیشکسوتان فوتبال مواجه شد. بعد هم که انتشار تصاویر هنرمندان با شلوارک و ... ماجراساز شد و حالا هم که این مستند در حالی عرضه شده که اولاً مستند نیست و بیشتر تصاویرش به وضوح بازسازی شده هستند و ثانیاً عوامل عرضه این برنامه در اقدامی بسیار عجیب و محل بحث، ضمن ارائهDVD  اول هیچ اشارهای به اینکه مستندشان دنبالهدار است و اینکه محصولی که مخاطب بابت آن پول مي‌دهد، فقط قسمت اول ماجراست اشاره نکردهاند، لذا قسمت اول فقط مربوط به حواشی ابتدایی سفر و داخل فرودگاه است که کمترین جذابیت ممکن را دارد و مهدی هاشمی همه کاره آن سعی کرده با تماسهای مکررش با مهران غفوریان و بیان چندباره اینکه از هواپیما جا ماندی هیجانی به کار بدهد تا ماجرای دیر به پرواز رسیدن یک هنرمند بشود اثری پر چالش که باید پول داد و تماشا کرد و... پوشش ظاهری هنرمندان زن و تعاملاتشان با دیگران هم از برنامه «رالی ایرانی» نکته دارتر است. خلاصه باید دید واکنش مردم به سفر رفتن هنرمندان چیست؟ و برایش چند بار پول خرج می‌کنند؟  

 

بازی تماشایی «خانوم» پانتهآ پناهیها

فیلم «خانوم» تینا پاکروان کارگردان جوان سینمای کشور که دستیار کارگردانانی بزرگی هم بوده در نگاه اول چیزی است شبیه آثار تهمینه میلانی، اما تماشای با حوصله و دقت هر 3 اپیزود این اثر به ما ثابت میکند تینا پاکروان در اولین اثرش در مقام کارگردان موفق شده نگاه واقعبینانهای نسبت به دنیای زنان داشته باشد و در فیلم زنانهاش، مردها آدمهای بد قصه نیستند، لااقل در حق زنها ظلم نمیکنند، هر چند مردهای فیلم اشتباهات بزرگی دارند اما زنان داستان منفعل نیستند و سعی میکنند سرنوشت ماجرا را به شکل دیگری رقم بزنند. این اثر اجتماعی به رغم تلخیهایش دلچسب است اما ملات فیلمنامه بهخصوص در اپیزودهای اول و دوم کم است اما در اپیزود سوم که بهنوعی با قصه اول مرتبط است شاهد یک داستان تلخ در عین حال پرکشش و قهرمان محور هستیم که اگر دست رضا میرکریمی رسیده بود از همان یک اثر بلند ساخته بود با سکوت و مکث و بهت فراوان شخصیتها. نکته مهم این اپیزود بازی فوق‌العاده تماشایی «پانتهآ پناهیها» چهره موفق تئاتر کشورمان است که در این فیلم خوش درخشیده است. امین حیایی هم در این اپیزود یکی از کم دیالوگترین نقشهای کارنامهاش را با موفقیت ایفا میکند. تماشای فیلم «خانوم» به همین یک اپیزود و بازیهای خوبش میارزد.

نظرات کاربران
کد امنیتی