تئاتر مدرسه است
گپ و گفتی با بروبچه‌های گروه کربن؛ یکی از دو نماینده تئاتر مشهد در جشنواره فجر امسال

تئاتر مدرسه است

نویسنده : سید مهدی حسینی

گروه کربن امسال با تئاتر «نمایشگاه لودلو» اولین نماینده مشهد بودند که مستقیما به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردند و فردا در دو نوبت زمانی در تماشاخانه باران اجرا خواهند داشت. به همين بهانه با اعضاي اين گروه يعني مهدی ضیاء‌چمنی کارگردان و مهسا غفوریان و ندا اسدی بازیگران این نمایش به گفتگو نشسته‌ايم.


 خب امسال دومین دوره پیاپی است که به فجر راه پیدا می‌کنید...

 مهدی ضياء چمني:‌ بله. پارسال با «2-1 به نفع بارسلونا» به کارگردانی مهسا غفوریان در بخش مناطق پذیرفته شدیم و امسال هم که در بخش تازه‌ها (نسل نو) حضور داریم. البته من و خانم غفوریان، بازیگر «اقیانوس آرام» آقای علی حاتمی‌نژاد هم هستیم که در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره به رقابت می‌پردازد.

 سابقه حضور در فجر، تأثیری در پذيرش اين دوره داشت؟

 ضياء چمني: نه. ورود به جشنواره به حضورهای قبلی ربطی ندارد. در وهله اول کار خودش باید با هیئت انتخاب ارتباط برقرار کند. طبیعتا رزومه هم می‌فرستیم ولی اصل، خود نمایش است. حضور در جشنواره، بيشترين تأثير خودش را بعدا، در گرفتن اجراي عمومي و برد تبليغاتي نشان مي‌دهد.

 از «نمایشگاه لودلو» بگویید...

 ضياء چمني:‌ داستان این نمایش درباره 2 شخصيت به نام‌هاي راشل و اگنس است كه ما در برشي كوتاه شاهد گفتگوهاي اين دو پيش از خواب هستيم. كل نمايش در يك پرده و بدون خاموش شدن نور مي‌گذرد. البته من اندکی در متن نمایشنامه اصلی دست بردم و تغییراتي را اعمال کردم که با همین تغییرات در جشنواره پذیرفته شد.

 بازيگران را چطور انتخاب كرديد؟

 ضياء چمني:‌ با خانم غفوريان كه مدت‌هاست همكاري مشترك داريم. حالا گاهي به عنوان بازيگر و گاهي به عنوان كارگردان. حتي متن نمايش هم از ابتدا با مشورت ايشان انتخاب شد. ندا اسدي هم پيش از اين در تئاتر «پلاستيك فريزر» من بازی داشت. با نمایش «ترنج» محمد جهان‌پا به فجر رفته بود و در چند نمایش هم مقابل یکدیگر بازی کرده بودیم. ایشان به خاطر بازي در «پدرانه» امير بشيري سابقه حضور بین‌المللی و جايزه NSDF بازيگري جشنواره تئاتر انگلستان را هم در كارنامه دارند. در مجموع شناخت دقيقي از قابليت‌هاي بازيگري هر دو نفر داشتم. 

 جایی گفته بودید «جشنواره فجر فرصت ما شهرستانی‌هاست». منظورتان چه بود؟

 ضیاء‌چمنی: به هر حال بخش مهمی از یاد گرفتن، دیدن تئاتر خوب است و بهترین‌های تئاتر ایران در جشنواره فجر جمع‌اند. به علاوه موقعیت خوبی است برای آشنایی با بچه‌های تئاتر در سراسر کشور. 

 برنامه‌تان برای اجرای عمومی چیست؟

 ضیاء‌چمنی: ما «نمایشگاه لودلو» را اصلا برای اجرای عمومی آماده کرده بودیم و حتی یک ماه پیش از اعلام نتایج نهایی فجر هم تمرینات برای اجرای عمومی داخلی (و البته خارجی) را شروع کرده بودیم. حالا هم بعد از جشنواره براي اجراي عمومي اقدام مي‌كنيم.

 برنامه خارج از کشور هم دارید؟

ضیاء‌چمنی: منظورم اجرا در جشنواره‌های خارجی است. قبلا «پوچی پوچ خانم میرمازاد» هم در ایتالیا پذیرفته شده بود که آخرین لحظه به مشکل ویزا خوردیم و نتوانستیم برویم. اجرای عمومی در خارج از كشور هم اگر نهاد یا گروهی به عنوان اسپانسر باشند، امکان پذیر است ولی گروه‌ها خودشان به تنهايي نمی‌توانند چنین هزینه‌هایی را تأمین کنند. 

 ندا اسدی: کار «پدرانه» و «رادیکال 2» امير بشيري که خود من هم در آن‌ها حضور داشتم، با حمایت حوزه هنری توانستند در لندن و پاریس اجرا کنند. 

 اسپانسرهای خصوصی به حوزه تئاتر ورود پیدا نکرده‌اند؟

 مهسا غفوریان: کم‌کم دارند وارد می‌شوند ولی هنوز نگاه کسب سود دارند و انتظار بازگشت سرمایه. در حالی که تئاتر هنوز سود ده نشده و باید بیشتر نگاه تبلیغاتی داشته باشند. 

 استقبال از تئاترها چطور است؟

 ضیاء‌چمنی: نسبت به چند سال قبل خیلی بهتر شده، منتها باید چند روز اول را حسابی تبلیغ کرد. بعد اگر کار خوب باشد، خود مخاطبین برایت تماشاگر می‌آورند. البته زمینه‌های تبلیغاتی هم تغییر کرده است. چند سال پیش من خودم برای نمایش سر چهارراه تراکت می‌دادم، اما حالا شهرداری 5 روز به صورت رایگان بولتن نمایش‌ها را در نقاط مختلف شهر نصب می‌کند. خانم غفوریان سیستم تبلیغات مجازی در صفحات اجتماعی را راه انداخت. رزرو تلفنی و خرید اینترنتی از مشهد گیشه هم که تبدیل به یک رویه شده و با وجود صفحه‌های اجتماعی و سایت مشهد تئاتر مردم می‌توانند با برنامه‌ریزی قبلی به دیدن تئاترها بروند.

 غفوریان: برای نمایش «2-1 به نفع بارسلونا» ما خودمان رفتیم در کافه‌ها، مراکز فرهنگی و دانشگاه‌ها پوستر زدیم. حجم تبلیغات بالا و عنوان جشنواره فجر کمک کرد تا بتوانیم رکورد اجرا را در مشهد بشکنیم و 2 ماه تمام، سالن‌مان پر باشد و حتی در ماه رمضان هم اجرای ویژه داشته باشیم. 

 اسدی: در واقع اگر کاری خوب باشد و نفروشد، تقصیر خود گروه است که خوب تبلیغ نکرده‌اند. 

 بدترین برخوردی که از تماشاگران دیده‌اید، چه بوده است؟

 غفوریان: هیچی. مردم خیلی خوب‌اند. بعضی وقت‌ها شکایت‌هایی هم دارند. مثلا گرم یا سردشان است، ولی وقتی می‌بینند ما داریم به اقتضای نقش، در همان گرما با پالتو بازی می‌کنیم، همکاری می‌کنند. آن وقت این حس درک متقابل باعث می‌شود خیلی تماشاگر را دوست داشته باشی و بیشتر انرژی بگذاری.

 ضیاء‌چمنی: اگر هم مشکلی باشد ناشی از عدم شناخت است. مورد داشتیم طرف آمده بود تئاتر کمدی. خنده‌اش گرفته بود ولی جلوی خودش را می‌گرفت، چون فکر می‌کرد نباید سر و صدا کند. بعد که چند نفر خندیدند، او هم یخش باز شده بود و می‌خندید.

 غفوریان: در واقع فرهنگ تئاتر باید جا بیفتد.

چطوری؟

 اسدی: باید رسانه‌هایی که مردم با آن سر و کار دارند شناسایی شود و تبلیغات اثرگذار اتفاق بیفتد. مثلا صدا و سیمای استانی می‌تواند نقش زیادی در اعلام حضور تئاتر داشته باشد. 

 ضیاء‌چمنی: خاطرم هست چند سال پیش همین روزنامه خراسان در صفحه نیازمندی‌ها، برنامه روز سینماها را می‌زد. این اتفاق در مورد تئاترها هم می‌تواند بیفتد. نه فقط تئاتر. در مورد گالری‌ها هم همین طور. همین اگر هر روز چاپ شود، نقش خیلی زیادی در جا انداختن تئاتر در اذهان عمومی دارد. اگر تبلیغات باشد مردم می‌آیند. مگر ما در مشهد چقدر تفریحگاه داریم؟

 غفوریان: و بعد باز چند تفریحگاه داریم که بتوان در فصل سرد از آن‌ها استفاده کرد؟

ضیاء‌چمنی: آره؛ دقیقا. حالا غیر از بحث تفریحی، جنبه فرهنگی‌اش هم هست. طرف به جای خیابان گردی می‌آید می‌نشیند و تئاتر می‌بیند. به قول دکتر لطفی که در مراسم افتتاح تماشاخانه پستو صحبت می‌کرد، با باز شدن هر مدرسه، یک زندان بسته می‌شود و تئاتر یک مدرسه است.

 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨