ابله سازی در حد کمال است؟
نگاهی به اولین قسمت سریال «ابله» اثر کمال تبریزی

ابله سازی در حد کمال است؟

نویسنده : سید مصطفی صابری


نام اثر: ابله، (ویژه شبکه نمایش خانگی)،

  بازیگران: مهران احمدی، مجید یوسفی، هانیه توسلی، بهنام تشکر، احمد مهرانفر، محسن تنابنده و... 

فیلمنامه از: علیرضا طالب‌زاده، 

موسیقی: کارن همایونفر، 

طراح گریم: مجید اسکندری و... 

کمال تبریزی کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون بعد از توقیف یکی دو اثرش و ناکامی نسبی «طبقه حساس» بین خواص و عوام و نامعلوم بودن سرنوشت سریالی که برای تلویزیون ساخته یعنی «سرزمین کهن» این بار به عرصه شبکه نمایش خانگی ورود پیدا کرد تا با آن‌چه خودش و سینمایی‌ها با آن درگیر هستند شوخی کند یعنی واکنش‌های اقشار و اصناف به مشاغل شخصیت‌های فیلم‌ها و سریال‌ها و مصائبی که این ماجرا برای فیلمنامه‌نویس جماعت و... دارد. ماجرای «ابله» کمال تبریزی از این قرار است که هوشنگ شخصیت اول آن (مهران احمدی) فیلمنامه نویسی است که برای ازدواج با عشقش یعنی فرانک و راحت شدن از دست مادربزرگی که صاحبخانه‌اش هم هست باید چند فیلمنامه پر فروش بسازد، اما مشکلش اینجاست که نمی‌داند شغل قاتل فیلمنامه چه چیزی باشد تا به کسی برنخورد و فیلمنامه‌اش به بن بست نخورد. ماجرا به نوعی کاریکاتوری است از برخی اتفاقات که پیرامون خود کمال تبریزی افتاده است و برحسب اتفاق مقارن شده با مشکلاتی که برای سریال جدید مهران مدیری آن هم پیش از پخش افتاده و گویا ادامه تولید آن را با چالش مواجه کرده است. اما در قسمت اول از خط اصلی داستان چیز زیادی نمی‌بینیم و ماجرا حول معرفی شخصیت‌ها و موضوعات فرعی می‌گذرد و به وضوح فرمول‌های کشدار سریال‌هایی مثل «ساخت ایران» را تداعی می‌کند که داستان در آن پیش نمی‌رفت. اما ابله نکاتی دیگری هم دارد:

* گریم «مجید صالحی» در سریال شباهت عجیبی با چهره پرفروغ ادبیات طنز کشور یعنی پرویز شاپور دارد اما شباهت ربطی به داستان ندارد. 

* فیلمنامه‌نویس اثر هر چند چهره شناخته شده‌ای است اما اولین تجربه طنز خود را سپری می-کند و این موضوع در دیالوگ‌ها و خلق موقعیت‌ها به وضوح به چشم می‌آید. 

* گریم‌های سریال به خصوص روی چهره محسن تنابنده و بهنام تشکر بسیار سنگین و جالب است، اما لااقل در قسمت اول شخصیت‌های آن‌ها ویژگی خاصی ندارد و از قرار عوامل قصد داشتند مثل تجربه «شاهگوش» با گریم‌های عجیب فقط کنجکاوی مخاطب را جلب کنند. هر چند قضاوت در این باره زود است. 

* کمال تبریزی در این سریال در نقش خودش یعنی کمال تبریزی کارگردان ظاهر شده که ابتکار جالبی است، تیتراژ سریال و ادای دین به آثار برجسته سینمای کلاسیک از دیگر ابتکارات سریال است که دلچسب هم بود. 

* روی بسته سریال تاکید زیادی روی ارائه محصولات کانال‌های فرعی شبکه همراهان تصویر گستر پاسارگاد! (عنوانی بسیار پرطمطراق) شده، یعنی نماهنگ بنیامین بهادری، آیتمی به نام «ابله‌تر» که چیزی مثل پشت صحنه است!! انیمیشن و معرفی فیلم‌های گروه «هنر و تجربه» اما در حقیقت این موارد چیزی بیشتر از آنونس و تبلیغ و تیزر نیستند و در نهایت چند دقیقه انیمیشن با کلی منت تقدیم مخاطب می‌شود. 

باید منتظر ماند و دید آیا ساخت سریالی مثل «ابله» با شروعی نه چندان غافلگیرکننده به قواره بزرگی در سینما مثل کمال تبریزی می‌آید یا نه؟  

    

 

نظرات کاربران
کد امنیتی