همه مردان قطارشهري

همه مردان قطارشهري

نویسنده :

مهندس خيرآبادي
همان زمان که مطالعات جامع براي سهولت حمل و نقل در مشهد صورت گرفت و دانشگاه صنعتي شريف مشغول مطالعات بود مهندس محمدرضا خيرآبادي معاون حمل و نقل شهرداري مشهد به طور همزمان سرپرستي قطار شهري مشهد را برعهد گرفت. دراين زمان مطالعات جامع حمل و نقل انجام شد. اين موضوع مربوط مي‌شود به زماني‌که اميري‌پور شهردار مشهد بود و قطارشهري هنوز به دغدغه اساسي شهر تبديل نشده بود. خيرآبادي با 13 سال تصدي معاونت حمل ونقل شهرداري مشهد اکنون به عنوان رئيس سازمان زمين و مسکن شهرداري مشهد مشغول به فعاليت است.

مهندس خوبان
حوزه مطالعات طرح جامع در دهه 70 همچنان ادامه داشت وبعد از مهندس محمد رضا خيرآبادي،‌ تصدي سرپرستي قطار شهري به عهده مهندس خوبان بود و سرپرست شهرداري آن زمان وکيلي بود. يکسال تصدي، زمان چنداني براي عرض اندام نبود و کار عملياتي خاصي دراين دوره انجام نشد و در واقع ادامه همان طرح مطالعات بود.

مهندس رجب‌نژاد
آمدن مهندس رجب‌نژاد به قطارشهري همزمان شد با تشکيل شرکت بهره‌برداري قطارشهري و ماموريت در بهره‌برداري از خط يک و توسعه اين خط تا فرودگاه به عهده اين شرکت واگذار گرديد و تشکيلاتي خلاصه شده در دل اين شرکت تحت عنوان قطارشهري پيگير موضوع خطوط ديگر مترو مشهد گرديد. مرد آخر قطار شهري زماني به صندلي مديرعاملي قطار شهري تکيه زد که نارضايتي مردم از عدم بهره‌برداري از اين پروژه بالابود. او که از سال 81 معاون فني و بهره‌برداري قطار شهري بود و از جزئيات اين پروژه عظيم مطلع بود اين‌بار در سال 87 در قالب مدير عاملي ظاهر شد تا بتواند بعد از سال‌ها تلاش مديران قبلي اين پروژه را به جايي که سال‌ها قبل بايد مي‌رسيد،‌ برساند. در اين سال‌ها محمود صلاحي سکان استانداري را به عهده گرفت و با سفري به چين به همراه پژمان شهردار مشهد و ساير مديران مربوطه به اعتماد کامل از روند ساخت واگن‌ها رسيد. به جرات مي‌توان گفت دي ماه 89 بهترين ماه براي مديران شهري بود که تا بتواند عرق شرم خود را از تاخير تامين واگن نسبت به مردم پاک کنند.

مهندس شوشتري هيچ‌وقت کمک‌هاي روزنامه خراسان را فراموش نمي‌کنم
مرد اول قطارشهري که يد طولاني در راه‌اندازي قطارشهري دارد کسي است که بيش از 10 سال سکان‌دار ارشد قطارشهري بوده و توانسته بود اعتبارات فراواني براي راه‌اندازي پروژه قطار‌شهري جذب کند و زماني که اولين واگن‌هاي قطارشهري روي ريل رفت او مديريت سازمان اتوبوسراني شهرداري مشهد را عهده دار بود. مهندس «سيد محسن شوشتري» زماني کار خود را آغاز کرد که مهندس مهرعليزاده استاندار خراسان بزرگ بود و مهندس احمد نوروزي شهردار مشهد و مهندس مفيدي استاندار اسبق خراسان بزرگ، رئيس شوراي اسلامي‌ شهر مشهد و رئيس هيئت مديره قطارشهري بود. زماني که هنوز طرح مطالعات جامع حمل و نقل مشهد روي ميز پژوهشگران دانشگاه شريف بود، مديران ارشد به دنبال مديرعاملي بودند که استارت اوليه پروژه را بزند،‌ آن هم براي پروژه‌اي عظيمي که اعتباري نداشت!

شوشتري در خصوص شکسته شدن طلسم واگن‌ها مي‌گويد: درکنار پروژه قطارشهري،‌ پروژه‌هاي بسياري از جمله تقاطع‌هاي غير همسطح، زيرگزرهاي عابر پياده، پل‌هاي هوايي و... در ملک‌آباد و وکيل‌آباد به بهره‌برداري رسيد که به مراتب اجراي آن سخت‌تر از پروژه تهيه واگن‌ها بود. او که خود را مامور به وظيفه مي‌داند نه نتيجه، ادامه مي‌دهد: کارمندي بوديم که دندمان نرم،‌ چشم‌مان کور بايد اين پروژه را به نتيجه مي‌رسانديم.

اين مدير کهنه کار که مردم مشهد را لايق خدمتي بيش از اين مي‌داند با صراحت مي‌گويد اين پروژه توانست همدلي تمام مسئولان شهر و استان را در طي اين سال‌ها به سران دولتي نشان داد. شوشتري که معتقد است هر اراده‌اي که پشت هر موضوع باشد بالاخره دير يا زود شکل مي‌گيرد به چانه‌زني‌هاي اين چند سال براي جذب اعتبارات اشاره مي‌کند و مي‌گويد: تلاش خانم دکتر علوي نماينده مردم مشهد در مجلس که آن زمان عضو کميسيون تلفيق بودند در تخصيص اعتبار بي‌نظير بود. به رغم مخالفت دولت اين خانم نماينده توانست 10 ميليارد تومان اعتبار اوليه براي قطارشهري را بگيرد و با آن قدرت چانه‌زني کار ارزشمندي انجام داده که امروز اين اعتبار به 1800 ميليارد تومان براي قطارهاي شهري کشور رسيده است.

مهندس شوشتري قدرت رسانه‌هاي محلي را در جذب اعتبارات را بي‌نظير مي‌داند و نيم نگاهي به خاطرات جذب اعتبار در سال 84 مي‌کند وادامه مي‌دهد: در آن سال با پيگيري‌هايي که در مجلس به عمل آمد قرار شد 100 ميليارد تومان در قالب متمم بودجه به قطارهاي شهري کشور اختصاص دهند و مشهد فقط 10ميليارد تومان داشت که با پيگيري‌هاي نمايندگان مردم مشهد و موج رسانه‌اي مبني بر اين‌که قطارشهري 20 ميليارد تومان به پيمانکاران بدهکار است جو خوبي ايجاد شد، به طوري که 40 ميليارد تومان را مجلس به قطارشهري مشهد اختصاص داد و اين در حالي بود که معمولا متمم درصدي از مبلغ اصلي است که به جرات مي‌توان گفت رسانه‌ها کمک شاياني به قطارشهري کردند و هيچ‌وقت کمک‌هاي روزنامه خراسان را فراموش نمي‌کنم.

او در نهايت مي‌گويد: راه‌اندازي خط يک به تنهايي پتانسيل لازم را ندارد و زماني طعم آن به کام مردم مشهد شيرين خواهد بود که 4 خط ديگر قطارشهري در کنار هم باشند و راه‌اندازي اين شبکه ريلي کمک رسانه‌ها را مي‌طلبد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨