قطارشهري؛ مشغله‌ها و مشاغل

قطارشهري؛ مشغله‌ها و مشاغل

نویسنده :

بر اساس يکي از قوانين اصلي هر تکنولوژي با خودش کلي مشاغل جديد مي‌آورد و البته کلي از مشاغل قديمي را حذف مي‌کند. فراموش نکنيد قطارشهري مشهد با تمام تاخير 13 ساله‌اش همچنان يک تکنولوژي محسوب مي‌شود و از قوانين اصلي هم مستثني نيست! اين قطار قبل از آمدنش و تا همين لحظه براي کلي از آدم‌ها «نون دوني» درست کرده است. نمونه‌اش جامعه طنزنويسان مشهدي که با سوژه کردن اين نازنين فناوري، بار خود را بستند و توانستند آذوقه چندين سال زن و بچه خود را تامين کنند. از اين‌ها گذشته يادتان باشد که اين قطارشهري مشهدي چيني، با آمدن و نيامدن خود تمام ملت را سرکار گذاشت و اگر 5 سال ديگر هم نمي‌آمد همگي مي‌توانستيم از بيمه بازنشستگي استفاده کنيم. علي‌ايحال با آن‌که قطارشهري دين خود را به انسانيت ادا کرده است، ولي باز هم اشتغال‌زايي مي‌کند. با کسب اجازه از بزرگ‌ترها در اين ستون به پاره‌اي از مشاغل به وجود آمده اشاره مي‌کنم:

مشاغل شوخي پذير قطارشهري
دهقان فداکار: از آن جا که ايمني حرف اول را مي‌زند، بد نيست در طول مسير و در فواصل معيني، عده‌اي از دهقانان فداکار مستقر شوند. آن ها بايد چندين زير پوش اضافه، مقداري چوب و يک آفتابه بنزين 100 توماني در اختيار داشته باشند و به مجردي که قطار از روي ريل خارج شد، همانند دستورالعملي که در کتاب فارسي دبستان نوشته شده است، عمل کنند.

جيب‌بر: از آن جا که قرار است در هر متر مربع 4 تا 6 نفر بايستند و بنشينند پيش‌بيني مي‌کنيم فضاي خوبي براي جيب‌برهاي ناعزيز فراهم شود. توصيه مي کنيم اين دوستان با خيال راحت به کار خود بپردازند چون اگر در اين فضا سر طرف را هم بيخ تا بيخ برش دهند کسي متوجه نمي‌شود، چه برسد به برش جيب! فقط يادتان باشد شايد جيب‌برها به داخل قطارشهري بروند، ولي هيچ وقت به بهشت نمي‌روند! (نکته اخلاقي مطلب!)

خط نگه‌دار: احتمالا در ايستگاه‌هاي قطارشهري خطوط زرد و قرمز رنگي وجود دارد. اين خطوط براي لي لي بازي شما عزيزان کشيده نشده است. فردي وجود دارد که دائما به شما تذکر مي‌دهد: پشت اين خط‌ها بايستيد. تجربه نشان داده است اگر همين فرد وجود نداشته باشد، همگي آن سوي خط خواهيم ايستاد!

هل ده: از آن‌جا که قطارشهري هر نيم ساعت يک بار به ايستگاه مي‌رسد و 30 ثانيه هم بيشتر توقف ندارد، پيش بيني مي‌کنيم اوضاع ايستگاه‌ها بسيار شلوغ باشد. بد نيست عده‌اي از دوستان پرورش اندامي استخدام شوند و درون ايستگاه‌ها بايستند و مسافران را هل دهند که لاي در نمانند و بتوانند سوار شوند.

دست فروش: يکي از مشاغلي که بسيار رونق خواهد گرفت دست فروشي است. امروزه فروختن انواع خوردني‌جات، پوشيدني‌جات، نقره‌جات و حتي فروختن بازيکنان ليگ‌برتر در متروها انجام مي‌شود.

آواز‌خوان: دوستان هنرمندي که هم اکنون در اتوبوس‌هاي شرکت واحد دايره به دست دو شعر «از او بالا کفتر ميايه» و «ما چهار تا برادر همراه دو سه خواهر» را سر مي‌دهند، مي‌توانند شغل خود را ارتقا داده و درون قطارشهري به اجراي کنسرت بپردازند. فقط بايد به همراه گيتار برقي اشعار «تهي مهي» و «سوسول مانکن» بلغور کنند.

دست تکان ده: اين فرد پس از حرکت قطار، 14 متر دنبال آن مي‌دود و براي مسافران بدون همراه دست تکان مي‌دهد.

فخيم‌زاده: يکي از جمله مشاغلي که قطارشهري ايجاد خواهد کرد، خلق فيلم‌هاي سينمايي است. پيش‌بيني مي‌کنيم از آن‌جا که شبکه استاني به شدت اهل فيلم‌هاي اکشن است، زين پس در ايستگاه‌هاي قطارشهري فخيم زاده‌هاي بسياري را ببينيم که در به در به دنبال ناتاشا مي‌گردند.

مشاغل شوخي‌ناپذير قطارشهري
البته جيم خوانان عزيز به شدت واقفند که ما با قطارشهري شوخي داريم و مشاغل مذکور يکي از همين شوخي‌ها بود و گرنه همه مي‌دانيم که افراد متخصص بسياري در اين باره مشغول به فعاليت هستند. اين افراد پس از داشتن مدرک تحصيلي، داشتن حداقل يا حداکثر سن و بسياري از شرايط عمومي و خصوصي ديگر و البته پس از کلي آزمون و معاينه به استخدام شرکت بهره‌برداري قطارشهري مشهد در آمده‌اند. مسئول روابط‌عمومي اين شرکت در گفت و گو با خبرنگار جيم با بيان اين که اولويت اين شرکت در واگذاري مشاغل توجه به اصل برون سپاري است به معرفي برخي از اين مشاغل مي‌پردازد.

به گفته جواد حميدزاده، مديرعامل قطارشهري 101 «راهبر» پس از طي يک دوره آموزش تئوري 7 ماهه و يک دوره آموزش عملي 8 ماهه در تهران موفق به اخذ گواهي‌نامه مربوطه شده‌اند. اين افراد عموما کاردان رشته‌هاي مکانيک، کامپيوتر و برق هستند. «تکنسين و کارشناس اتاق فرمان» از ديگر مشاغلي است که حميد‌زاده در گفت و گوي خود با جيم به آن‌‌ها اشاره مي‌کند. او مي‌گويد: راهبر براي به حرکت در آوردن قطار بايد تحت دستورهاي صادر شده از اتاق فرمان عمل کند.

وي در ادامه به شغل «رئيس يا مسئول ايستگاه» اشاره و تصريح مي‌کند: در هر کدام از 22 ايستگاه قطارشهري يک مسئول ايستگاه داريم که کليه افراد شاغل در ايستگاه زير نظر او فعاليت مي‌کنند و مسافران نيز در صورت برخورد با مشکلات مي‌توانند به وي مراجعه کنند و از او راهنمايي بخواهند.

مسئول روابط عمومي شرکت بهره‌برداري قطارشهري مشهد يادآور مي‌شود: پرسنل ديگري هم در قسمت مديريت ايمني فعاليت دارند که مسئول رعايت نکات ايمني هستند. همچنين متخصصان ديگري نيز در زمان‌هاي توقف قطار به اورهال (over hall) و سرويس‌دهي مشغولند.

اين مسئول، آمار دقيقي از ميزان اشتغال‌زايي اين پروژه در دست ندارد و بار ديگر تاکيد مي‌کند که مديريت توسعه تجاري تلاش دارد مشاغل را به بخش خصوصي واگذار کند و افراد کمتر به استخدام شرکت قطارشهري درآيند.

حميدزاده درباره اتفاقات و حوادث پيش آمده در طول مسير نيز مي‌گويد: در صورت بروز مشکل در طول خط، متخصصان ما مي‌توانند توسط سه دستگاه درزين که سوخت ديزلي دارند، خودشان را به محل حادثه برسانند و رفع عيب کنند.

نظرات کاربران
کد امنیتی