کسب و کارتان را روی بوم بکشید!
با استفاده از مدل «بوم کسب و کار» به راحتی شاغل شويد

کسب و کارتان را روی بوم بکشید!

نویسنده : حامد نادری راد
اگر بخواهید یک کسب و کار جدید راه بیندازید، حتما نگران این خواهید بود که چگونه به ابعاد مختلف موضوع فکر کنید؟ چگونه مطمئن شوید که چیزی را از قلم نینداخته‌اید؟ چگونه تصورات‌تان را عینی کنید و در یک کلام چگونه دو دو تا چهارتایش را حساب کنید. الکساندر اُستروالدر در سال 2008 يك مدل بسيار ساده و كاربردي به نام «بوم کسب و کار» پیشنهاد کرد که به مدل كانواس معروف شد. در ادامه با این مدل بیشتر آشنا می‌شوید.
بخش اول: مشتری‌ها
در ابتدا باید فکر کنید که محصولات یا خدمات‌تان را قرار است به چه کسانی عرضه کنید و احتمالا بفروشید؟ چه کسی مخاطب کارهای شماست؟ اصلا می‌توانید آن‌ها را دسته‌بندی یا توصیف کنید؟ مثلا سن‌شان، وضعیت مالی‌ یا طبقه اجتماعی‌شان یا هر توصیف دیگری که جامعه هدف محصول شما را دقيق‌تر مشخص كند.
بخش دوم: ارزش‌های پیشنهادی
به نظر شما چرا مردم باید محصول یا خدمت شما را بخرند؟ شما چه تمایزی با دیگر رقبا دارید؟ چرا محصول شما ارزشمندتر از دیگران است؟ تعداد دیگری از این قبیل سؤال‌ها را طرح کنید و سعی کنید برای هر کدام از مشتریانی که دارید، ارزشی را در نظر بگیرید که به خاطر آن حاضر باشد از محصول شما استفاده کند.
بخش سوم: کانال توزیع محصول
فرض کنیم شما محصول را تولید کردید. این محصول با چه روشی قرار است به دست مشتری برسد؟ مثلا شما برای این کار ممکن است یک مغازه باز کنید، وب سایت بزنید و آنلاین بفروشید یا از طریق تلفن یا ایمیل سفارش بگیرید و از همان طریق بفرستید (برای خدمات مجازی)؛ شاید بد نباشد از پست استفاده کنید یا حتی اپلیکیشن موبایل بزنید و روی اپ استورها بفروشید. مهم این است که روشش را از قبل مشخص کنید.
بخش چهارم: ارتباط با مشتری
خب حالا مشتری محصول شما را خرید. با چه روشی به او خدمات جانبی می‌دهید؟ چگونه او را حفظ و ترغیب به استفاده مجدد می‌کنید؟ آیا خدمات پس از فروش دارید؟ به مشتری‌های تازه چه پیشنهاد‌هایی می‌دهید؟ و... در این بخش شما باید بدانید نحوه تعامل شما با مشتری چگونه است. این چرخه تعاملی قبل از خرید، در حین استفاده از محصول و تا مدتی پس از خرید محصول نیز باید برقرار باشد.
بخش پنجم: فعالیت‌های کلیدی
شما برای انجام کسب و کارتان لازم است همواره کارهایی را انجام دهید که اگر آن‌ها را تعطیل کنید، کسب و کارتان نیز تعطیل می‌شود. در حقیقت این فعالیت‌ها روشی است برای برآورده کردن مواردی که در گام‌های قبل یا بعد آن‌ها را مشخص کرده‌اید. مثلا برای ارتباط با مشتری چه فعالیتی باید انجام بدهم، یا برای محیا شدن کانال توزیع چه فعالیت‌هایی ضروری است.
بخش ششم: منابع کلیدی
در کسب و کار شما دستگاه‌ها، افراد، سرمایه‌ها و چیزهایی هست که اگر آن‌ها را نداشته باشید، نمی‌توانید کاری انجام دهید. فرض کنید یک نفر قرار است آشپزخانه بزند. منابع کلیدی‌اش می‌شود: سرآشپز، پیک موتوری‌ها، مدیر فروش، مواد اولیه داخل انبار و ... اگر هر کدام از این موارد وجود نداشته باشد، کار آشپزخانه لنگ می‌شود.
بخش هفتم: شرکای کلیدی
خیلی چیزها اگر در کنار کسب و کار شما نباشد، ممکن است نتوانید موفق شوید. این‌ها شرکای شما هستند. مثلا برای هفته‌نامه جیم، روزنامه خراسان یک شریک کلیدی است. یا برای آشپزخانه، بنکداری‌هایی که مواد اولیه می‌فروشند شریک کلیدی‌اند. یا برای یک سازنده مسکن، بانک‌ها شریک کلیدی هستند. شرکای کلیدی‌تان را مشخص کنید و سعی کنید با آن‌ها تعامل سازنده داشته باشید.
بخش هشتم: ساختار هزینه
شما در کارتان هزینه‌هایی دارید. بخشی از این هزینه‌ها ربطی به مقدار تولید یا محصول شما ندارد که اسمش می‌شود هزینه‌های ثابت. مثلا همان آشپزخانه، هزینه‌ای به نام اجاره مغازه دارد که ربطی به مقدار فروشش ندارد. بخش دیگری هزینه‌ها به مقدار محصول تولیدی مرتبط است. مثلا آشپزخانه‌ای که غذای بیشتری می‌فروشد، مواد اولیه بیشتری هم می‌خرد! غیر از این‌ها هم هزینه‌هایی دیگری مثل پرسنل، تبلیغات، توزیع و ... خواهید داشت که باید به طور دقیق آن‌ها را لیست کنید.
بخش نهم: جریان درآمد
در این بخش باید مشخص کنید که چگونه، از چه کسانی و به چه روشی قرار است پول در بیاورید. این درآمد‌ها آیا قابل تحقق است؟ کدام یک از مشتری‌ها به شما پول می‌دهند. حتی اگر قرار است برای عده‌ای خدمات یا محصولات رایگان ارائه کنید، باز هم آن‌ها را در جریان درآمد بنویسید. فراموش نکنید که اگر کسب و کارتان نتواند پول دربیارود، بهتر است قیدش را بزنید.
خوب حالا کافی است یک بوم بردارید و مثل عکسی که برای‌تان گذاشته‌ایم، یکی یکی موارد را با کاغذ رنگی روی آن بچسبانید. به خودتان اعتماد کنید، کار سختی نیست!
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨