منتقد عليه مخاطب عام
30جيم‌نما

منتقد عليه مخاطب عام

نویسنده :

چند شب پيش يکي از دوستان از من آمار مي‌‌گرفت که امسال چه فيلمي خوب است و کدام فيلم‌‌ها را بايد ديد. از جمله گفت که تعريف‌‌هاي زيادي از فيلم «سرآغاز» (inception) جديدترين ساخته «کريستوفر نولان» شنيده و اين که احتمالا همه جوايز اسکار را درو خواهد کرد. در جوابش ضمن تأييد خوب بودن فيلم گفتم بعيد است نصيب چنداني در جوايز معتبر جهاني داشته باشد و شانس «شبکه اجتماعي» اثر «ديويد فينچر» و «شجاعت واقعي» اثر برادران «کوئن» بيشتر است. وقتي از احوال اين فيلم‌‌ها جويا شد گفتم فيلم برادران کوئن را که نديده‌‌ام، ولي فيلم شبکه‌اجتماعي فيلم بسيار نبوغ‌‌آميزي است هرچند فيلم خوشايندي نيست که سرگرم‌‌کننده باشد و بتواني هزار بار با عشق نگاهش کني. همين را که گفتم شاکي شد و گفت اصلا شما جماعت منتقد سليقه‌تان را از مردم جدا کرده‌‌ايد و حکم جداگانه مي‌‌دهيد و جايزه‌‌ها را هم همه‌‌اش به فيلم‌‌هاي بي‌‌خود مي‌‌دهيد.

از آن‌جا که اين دو بحث را خيلي‌‌ها با هم قاطي مي‌‌کنند، تصميم گرفتم اين‌جا يک بار براي هميشه تفاوت ديدگاه منتقدان را با مخاطب عادي برايتان شرح بدهم.

همان‌‌طور که يک ماشين‌‌شناس حرفه‌‌اي علاوه بر قيافه ماشين به قدرت موتور و ايمني و شتاب و هزار چيز ديگر ماشين توجه مي‌‌کند، يک منتقد هم فقط به داستان فيلم نگاه نمي‌‌کند بلکه فيلم را از جهات مختلف بررسي مي‌‌کند. يک مخاطب عام سينمايي، بيش از همه به چيزي که روي پرده مي‌‌بيند توجه دارد، بنابراين شما با داشتن يک ايده خوب تصويري به راحتي مي‌‌توانيد او را غافلگير کرده و دنبال خود بکشيد. نمونه‌‌اش فيلم «2012» که هيچ قصه‌‌اي ندارد و فقط جلوه‌‌هاي ويژه است. يا همين پارسال فيلم «آواتار» ساخته بزرگ «جيمز کامرون» با بهره‌گيري از تکنولوژي جديد توانست مخاطبان عام سينمايي را حسابي مقهور کند و با فاصله‌‌اي نجومي نسبت به رقبا در صدر جدول پرفروش‌‌ترين فيلم‌‌هاي تاريخ سينما بنشيند، حال آن‌که دست خالي از اسکار برگشت و فيلم به قول دوستان «محفظه‌‌رنج» جوايز اصلي را گرفت. چون مخاطب عادي ديگر درگير آن نيست که مثلا داستان آواتار کاملا تکراري و از روي فيلم‌‌هاي «پوکاهونتاس» و «با گرگ‌‌ها مي‌‌رقصد» برداشت شده يا درگير اين نيست که فيلم چه‌‌قدر ريتم کندي دارد و با اين وجود خيلي از شخصيت‌‌ها درست پرداخت نشده‌‌اند بلکه فقط مقهور دنياي پاندورا و آن نبرد آخرالزماني آخر فيلم است. فيلم نولان هم از اين قاعده مستثني نيست. فيلم مسلما ايده بسيار خوب و نويي دارد، ولي از عنصر شخصيت‌‌پردازي به شدت بي‌‌بهره است و شما به جز «کاب» با هيچ کدام از بازيگران ديگر فيلم همذات پنداري نمي‌‌کنيد. اما فيلم شبکه‌اجتماعي فيلمي است که با وجود ايده داستاني بسيار ضعيف تبديل به فيلمي بسيار قوي شده است. شما خودتان تصور کنيد به شما بگويند فيلمي راجع به فيس‌بوک بسازيد. واقعا راجع به چه چيز فيس‌بوک مي‌‌خواهيد فيلم بسازيد؟ ولي فينچر با بهره‌‌گيري از روابط بين شخصيت‌‌هايي که اين شبکه اجتماعي را به وجود آوردند عميق‌‌ترين احساسات انساني را در قالب يک فيلم دو ساعته و سراسر ديالوگ که قاعدتا بايد خسته‌‌کننده باشد طوري به خوردتان مي‌‌دهد که حتي يک لحظه فيلم از تک و تا نمي‌‌افتد و وقتي تمام مي‌‌شود احساس مي‌‌کنيد بيش از 40 دقيقه از آن نگذشته است و اين يعني سينماي واقعي.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

دهلی نو شهر سکانس های بی پایان

٩٥/١١/٢٨
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١١/٢٨

نفس های آخر

٩٥/١١/٢٨
شگرد خفن

چگونه از دست اینترنت اکسپلورر خلاص شویم

٩٥/١١/٢٨
درباره شخصیت‌های فیلم‌های ماجرای نیمروز، سیانور و امکان مینا و تصویری که از سازمان منافقین برای ما می‌

ماجرای منافقین

٩٥/١١/٢٨
جاکتابی

مردی که گورش گم شد

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

پلک بگشا صنما، صبح مرا روح ببخش

٩٥/١١/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 475

٩٥/١١/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 475

٩٥/١١/٢٨
چند روایت برای این‌که روزهای قبل از عیدمان متفاوت شود

عید نوروز را از اسفند شروع کنیم

٩٥/١١/٢٨
آنتن

ظرفیت پشت یخچال تکمیل است

٩٥/١١/٢٨
مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه»؛ روایتی پی پرده از گروهک تروریستی منافقین

قربانی ایدئولوژی پدر

٩٥/١١/٢٨
مینیمال

کی عروسی گرفتن از مد می افتد؟

٩٥/١١/٢٨
درباره برد شیرین آبی‌ها در دربی یکشنبه که به یک قهرمانی می‌ارزید

تیم خوب منصوریان، تیم بد برانکو!

٩٥/١١/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 475

٩٥/١١/٢٨
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و ناله های ایشان

٩٥/١١/٢٨
چهره هفته

در چیستی اصولگرایی

٩٥/١١/٢٨
درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و پایان کشمکش برای نیمکت

«ویچ» غیر کروات این بار برای والیبال

٩٥/١١/٢٨
نکاتی درباره زندگی ورزشی و شخصی مربی جدید تیم‌ملی والیبال ایران

کولاک کن کولاکوویچ!

٩٥/١١/٢٨
جارچی

جارچی 475

٩٥/١١/٢٨
تبلیغات
تبلیغات