منتقد عليه مخاطب عام
30جيم‌نما

منتقد عليه مخاطب عام

نویسنده :

چند شب پيش يکي از دوستان از من آمار مي‌‌گرفت که امسال چه فيلمي خوب است و کدام فيلم‌‌ها را بايد ديد. از جمله گفت که تعريف‌‌هاي زيادي از فيلم «سرآغاز» (inception) جديدترين ساخته «کريستوفر نولان» شنيده و اين که احتمالا همه جوايز اسکار را درو خواهد کرد. در جوابش ضمن تأييد خوب بودن فيلم گفتم بعيد است نصيب چنداني در جوايز معتبر جهاني داشته باشد و شانس «شبکه اجتماعي» اثر «ديويد فينچر» و «شجاعت واقعي» اثر برادران «کوئن» بيشتر است. وقتي از احوال اين فيلم‌‌ها جويا شد گفتم فيلم برادران کوئن را که نديده‌‌ام، ولي فيلم شبکه‌اجتماعي فيلم بسيار نبوغ‌‌آميزي است هرچند فيلم خوشايندي نيست که سرگرم‌‌کننده باشد و بتواني هزار بار با عشق نگاهش کني. همين را که گفتم شاکي شد و گفت اصلا شما جماعت منتقد سليقه‌تان را از مردم جدا کرده‌‌ايد و حکم جداگانه مي‌‌دهيد و جايزه‌‌ها را هم همه‌‌اش به فيلم‌‌هاي بي‌‌خود مي‌‌دهيد.

از آن‌جا که اين دو بحث را خيلي‌‌ها با هم قاطي مي‌‌کنند، تصميم گرفتم اين‌جا يک بار براي هميشه تفاوت ديدگاه منتقدان را با مخاطب عادي برايتان شرح بدهم.

همان‌‌طور که يک ماشين‌‌شناس حرفه‌‌اي علاوه بر قيافه ماشين به قدرت موتور و ايمني و شتاب و هزار چيز ديگر ماشين توجه مي‌‌کند، يک منتقد هم فقط به داستان فيلم نگاه نمي‌‌کند بلکه فيلم را از جهات مختلف بررسي مي‌‌کند. يک مخاطب عام سينمايي، بيش از همه به چيزي که روي پرده مي‌‌بيند توجه دارد، بنابراين شما با داشتن يک ايده خوب تصويري به راحتي مي‌‌توانيد او را غافلگير کرده و دنبال خود بکشيد. نمونه‌‌اش فيلم «2012» که هيچ قصه‌‌اي ندارد و فقط جلوه‌‌هاي ويژه است. يا همين پارسال فيلم «آواتار» ساخته بزرگ «جيمز کامرون» با بهره‌گيري از تکنولوژي جديد توانست مخاطبان عام سينمايي را حسابي مقهور کند و با فاصله‌‌اي نجومي نسبت به رقبا در صدر جدول پرفروش‌‌ترين فيلم‌‌هاي تاريخ سينما بنشيند، حال آن‌که دست خالي از اسکار برگشت و فيلم به قول دوستان «محفظه‌‌رنج» جوايز اصلي را گرفت. چون مخاطب عادي ديگر درگير آن نيست که مثلا داستان آواتار کاملا تکراري و از روي فيلم‌‌هاي «پوکاهونتاس» و «با گرگ‌‌ها مي‌‌رقصد» برداشت شده يا درگير اين نيست که فيلم چه‌‌قدر ريتم کندي دارد و با اين وجود خيلي از شخصيت‌‌ها درست پرداخت نشده‌‌اند بلکه فقط مقهور دنياي پاندورا و آن نبرد آخرالزماني آخر فيلم است. فيلم نولان هم از اين قاعده مستثني نيست. فيلم مسلما ايده بسيار خوب و نويي دارد، ولي از عنصر شخصيت‌‌پردازي به شدت بي‌‌بهره است و شما به جز «کاب» با هيچ کدام از بازيگران ديگر فيلم همذات پنداري نمي‌‌کنيد. اما فيلم شبکه‌اجتماعي فيلمي است که با وجود ايده داستاني بسيار ضعيف تبديل به فيلمي بسيار قوي شده است. شما خودتان تصور کنيد به شما بگويند فيلمي راجع به فيس‌بوک بسازيد. واقعا راجع به چه چيز فيس‌بوک مي‌‌خواهيد فيلم بسازيد؟ ولي فينچر با بهره‌‌گيري از روابط بين شخصيت‌‌هايي که اين شبکه اجتماعي را به وجود آوردند عميق‌‌ترين احساسات انساني را در قالب يک فيلم دو ساعته و سراسر ديالوگ که قاعدتا بايد خسته‌‌کننده باشد طوري به خوردتان مي‌‌دهد که حتي يک لحظه فيلم از تک و تا نمي‌‌افتد و وقتي تمام مي‌‌شود احساس مي‌‌کنيد بيش از 40 دقيقه از آن نگذشته است و اين يعني سينماي واقعي.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
درباره فردوسی و ادبیات حماسی به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر نامی

حکیم زبان فارسی

٩٦/٠٢/٢٨
کافه جهان نما

چین، سرزمین دیوار بلند اعتماد

٩٦/٠٢/٢٨
برگزیده سایت

اضافی‌ها را قیچی کنید!

٩٦/٠٢/٢٨
گزیده‌هایی درباره بهداشت فردی در فصل گرم

خرده جنایت‌های شهروندی!

٩٦/٠٢/٢٨
جارچی 486

اندر حکایت فردای انتخابات

٩٦/٠٢/٢٨
دات کام

روباتی برای نجات حجم اینترنت‌شما

٩٦/٠٢/٢٨
شاخ هفته

روزی روزگاری وبلاگ نویسی

٩٦/٠٢/٢٨
یادداشت شفاهی

مردم هنوز هم به ادبیات‌حماسی نیازمندند

٩٦/٠٢/٢٨
شگرد خفن

نکات طلایی مرورگر که تا به حال نمی‌دانستید

٩٦/٠٢/٢٨
درباره الکساندر نوری که به یکی از شگفتی‌های امسال بوندس لیگای آلمان تبدیل شده است

نور علی نور!

٩٦/٠٢/٢٨
جالباسی

دمپایی‌های الماس نشان!

٩٦/٠٢/٢٨
مینی‌ها

مینی 486

٩٦/٠٢/٢٨
مینیمال

شورای خوشگل‌ها

٩٦/٠٢/٢٨
کوتاه و خودمانی درباره این‌که چرا شرکت در انتخابات خیلی خیلی خیلی مهم است

می‌سازمت به رای

٩٦/٠٢/٢٨

ایران، یک کیس خاص

٩٦/٠٢/٢٨
گفت‌وگوی جیم با «رضا علیپور» قهرمان سنگ نوردی جهان

خوشحالم توانستم رکوردی را به نام ایران ثبت کنم

٩٦/٠٢/٢٨
خیلی کوتاه و مختصر درباره دلایلی که رای دادن را لازم می‌کند

يك رد گزينه جمع و جور!

٩٦/٠٢/٢٨
وقتی «کافه بازار» جای نفس کشیدن به رقبایش را نمی‌دهد حتی اگر بهتر باشند

#فروشگاه_اندرویدی

٩٦/٠٢/٢٨
پایان‌نامه

پنج‌شنبه چه بنویسم

٩٦/٠٢/٢٨

«رای دادن» لازم است ولی کافی نیست

٩٦/٠٢/٢٨
تبلیغات
تبلیغات