از لو رفتن موضوع آنتن جیم تا نیاز به اسپانسر مالی
نشستن یکی از اعضای تیم نایب قهرمان طراحی خودروی ایران روی صندلی داغ جیم

از لو رفتن موضوع آنتن جیم تا نیاز به اسپانسر مالی

نویسنده : مجید حسین‌زاده

بهانه این هفته مصاحبه جیم این پیامک است: «سلام جیم‌جان، یه سوژه دارم برات. تو که حامی جوان‌ها هستی، ببین تیم طراحی خودروی فرمول یک دانشگاه فردوسی با چه مشکلاتی به مقام نایب قهرمانی در مسابقات بین المللی روسیه رسید. ببین نخبه‌های ما با چه مشقتی دارند، کار می‌کنند و در سطح بین‌المللی پیروز می‌شوند ولی دریغ از یک تشویق...» فرستنده این پیامک، خواهر یکی از اعضای تیم طراحی خودروی فرمول یک دانشگاه فردوسی است. خواهر و برادری که با هم آمدند روی صندلی داغ جیم!


شما؟

کیومرث آریانا، 25 ساله و دانشجوی سال پنجم مهندسی میکانیک در دانشگاه فردوسی مشهد.

و شما!؟

کیانا آریانا، متولد 1356 و 2 پسر دارم. فارغ التحصیلان رشته طراحی پارچه و در حال حاضر خانه‌دار هستم. 

از خانواده‌تان بگویید؟

خواهر: ما 5 تا فرزندیم. مادرم سال 75 به خاطر سرطان فوت کردند در حالی که کیومرث فقط 4 سالش بود. پدرم هم سال 82 در اثر سکته قلبی فوت کردند. از آن به بعد، کیومرث یک مقطعی با من، یک مقطعی با خواهر دیگرش و الان هم تنها زندگی می‌کند.

جیم می‌خوانید؟

خواهر: من به روزنامه خراسان به خاطر بی طرفی‌اش علاقه زیادی دارم و اهل مطالعه جیم هم هستم و با خواندن جیم، احساس جوانی می‌کنم.

ظاهرا موضوع آنتن این هفته جیم لو رفت و شما متوجه شدید!؟

خواهر: آره! در سالن نشسته بودیم که شنیدم، نردبان جیم را دزدیدند! فک می‌کردم خبرهای آنتن تخیلی است ولی الان ایمان آوردم! 

خب، به سراغ برادر می‌رویم! تیم طراحی خودرو چیست!؟

ماجرا تیم علمی ما که نامش «کاسپین» است از زمانی شروع شد که 4 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی از برگزار شدن مسابقات فرمول دانشجویی در سطح جهانی مطلع شدند و تصمیم گرفتند یک خودرو فرمول دانشجویی بسازند تا در مسابقات جهانی شهریور 93 در ژاپن شرکت کنند.

شروع به ساخت خودرو هم کردید؟

سال گذشته با 12 دانشجو به صورت تقسیم کار، ساخت خودرو را شروع کردیم. من وظیفه ساخت رادیات و سیستم تعویض دنده را بر عهده داشتم. گروه ما علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با سختی‌های طراحی و ساخت این خودرو با مشکلات مالی و نبود تجهیزات هم درگیر بود. کارگاهی که دانشگاه به ما داد، حتی پیچ گوشتی نداشت و هر دانشجویی هر چه قدر می‌توانست از ابرازهای موجود در خانه‌شان آورد تا کار پیش برود.

بدون پول کار را ادامه دادید؟

بعد از این که اواخر سال گذشته طراحی این خودرو به اتمام رسید در جلسه‌ای با رئیس دانشگاه موفق شدیم، مبلغ 8 میلیون تومان بابت ساخت این خودور از دانشگاه بگیریم.

پس پولدار شدید؟

بد نیست بدانید که فقط هزینه موتور این ماشین 15 میلیون تومان است! با این حال و با این پول ما سیستم فرمان و ... را ساختیم و پول‌مان تمام شد. در این اوضاع، ما فقط 3 ماه تا مسابقات فرصت داشتیم و هزینه ورودی شرکت در مسابقات جهانی ژاپن 5 میلیون تومان بود که با پول خودمان ثبت نام کردیم.

هنوز خودروی‌تان کامل نشده بود، ثبت نام کردید؟

نباید فرصت ثبت‌ نام را از دست می‌دادیم. بعد از ثبت نام، یک روز آرامش نداشتیم. به جاهای مختلفی مانند پارک علم و فناوری سر زدیم و توانستیم مقداری پول بگیریم و فعالیت‌هایمان را پیش می‌بردیم.

پس راهی مسابقات جهانی ژاپن شدید؟

اوایل تیرماه، تقریبا ساخت خودرو کامل شده بود و فقط موتور را نخریده بودیم که ناگهان بچه‌ها از ادامه کار به خاطر تخمین هزینه‌ها نا امید شدند. طبق بررسی ما، فقط و فقط هزینه انتقال خودور به ژاپن 20 تا 25 میلیون تومان می‌شد که ما نداشتیم و تمام!

یعنی این همه زحمت برای شرکت در مسابقات جهانی پر!؟

بله! البته در مردادماه یک دعوتنامه از روسیه به دست ما رسید که یک سری مسابقات فرمول دانشجویی در شهریور ماه با حضور 8 تیم از کشورهای مختلف در آن‌جا برگزار می‌شود و هزینه شرکت در مسابقات رایگان است. مزیت دیگر این مسابقات این بود که در 3 سطح برگزار می‌شود. سطح اول بررسی خوردو در پیست مسابقات و سطح سوم بررسی طراحی خودرو بود که احتیاجی به حضور خود خودور نبود. بنابراین ما در سطح 3 شرکت کردیم و نایب قهرمان این مسابقات شدیم.

تیم‌های شرکت‌کننده از کدام کشورها بودند؟

انگلیس، روسیه، اسکاتلند، مصر، ایتالیا، آلمان و ایران.

ایران تیم طراحی خودرو دیگری به جز شما ندارد؟

خودرویی که ما ساختیم، سومین خودرویی است که در کشور ساخته شده است. آخرین خودرویی هم که ساخته شده بود، 7 سال پیش توسط دانشجویان دانشگاه اصفهان و قبل از آن، دانشجویان دانشگاه اراک ساخته شده است.

خسته نشدید؟

در حال حاضر 8 نفر از گروه 12 نفری‌مان مانده‌اند ولی امیدوارم با کمک‌های مالی بتوانیم تا اواخر آذرماه از خودروی‌مان رونمایی کنیم و سال آینده در مسابقات جهانی شرکت کنیم. فقط اسپانسر نداریم که امیدواریم...

*عکس نوشت: تصویری از خودروی طراحی شده توسط تیم «کاسپین» که به مقام نایب قهرمانی مسابقات روسیه رسیده است.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
یادداشت

یازده سالگی‌ها

٩٦/٠٩/١٣
جارچی

جارچی 515

٩٦/٠٩/١٦
جواد طوسی، منتقد سینما از قاتل اهلی، مسعود کیمیایی و اتمسفر دنیای متفاوت او می‌گوید

کیمیایی به معنای واقعی کلمه یک فیلم‌ساز مولف است

٩٦/٠٩/١٦
چهره هفته

ورود آقايان ممنوع!

٩٦/٠٩/١٦
تلگجیم

تلگجیم 515

٩٦/٠٩/١٦
آنتن

این شماره؛ جیم ننویسان!

٩٦/٠٩/١٦
بهترین بازی های سال 2017 امشب معرفی می شوند

The Game Awards

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت موافق

چرا هنوز از سینمای کیمیایی لذت می‌برم؟

٩٦/٠٩/١٦
به بهانه قرعه سخت تیم‌ ملی‌مان در جام‌جهانی روسیه، درباره تیم‌هایی نوشتیم که در ۵ دوره‌ گذشته این جام ش

زندگی در گروه مرگ

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

نکند موکت‌پوش باشد؟!

٩٦/٠٩/١٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 515

٩٦/٠٩/١٦
روایت هایی درباره وقف های کوچکی که فراموش می کنیم

بخشندگی به توان بی‌نهایت

٩٦/٠٩/١٦
قرعه سخت ایران در جام جهانی 2018 بازی‌های تدارکاتی خوبی می‌خواهد که باید دید فدراسیون از پس آن بر می‌آید ی

تنگه جبل الطارق!

٩٦/٠٩/١٦
درباره ویژگی‌های سینمای مسعود کیمیایی با بررسی کوتاه 50 سال فعالیتش در سینما

دیروز و امروز رئیس

٩٦/٠٩/١٦
اکران «قاتل اهلی» بار دیگر این سوال را مطرح می‌کند که واقعا چرا مسعود کیمیایی با دوران اوج خود فاصله دارد

بی کیمیایی

٩٦/٠٩/١٦
درباره «زیر نور کم» مجموعه کامل داستان‌های کوتاه مصطفی مستور

چند روایت معتبر تکراری

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

یازده سال، جیم، جوانی و سینما

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

دوباره سلام

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

ممنون پیرمرد

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت مخالف

قتل در حمام نمره!

٩٦/٠٩/١٦
تبلیغات