بازیگر باید عشق، گرسنگی و غم را چشیده باشد
بازیگر شدن از راه ثبت‌نام در کلاسهای بازیگری در گفت‌وگو با سروش طاهری

بازیگر باید عشق، گرسنگی و غم را چشیده باشد

نویسنده : مریم شیعه زاده

سروش طاهری بازیگر و کارگردان تئاتر و کارشناس ارشد کارگردانی و فارغالتحصیل از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. او مدرس دانشگاه است و تا کنون بیش از 35 جایزه کارگردانی و بازیگری در جشنوارههای مختلف دریافت کرده است. در گفتوگویی که با او داشتیم نکات و مسائل زیادی را مطرح کرد که می‌تواند کمکی برای علاقمندان به بازیگری باشد. 

 

* چطور میشود که علاقمندان به بازیگری در دام کلاهبردارن گرفتار می‌شوند؟

** قسمتی از این مسئله به مردم بر میگردد و بخش دیگر آن به افرادی که چنین کلاسهایی را برگزار میکنند. مردم ما باید شناخت صحیحی از خودشان داشته باشند، اما متاسفانه اینطور نیست. یعنی زمانی که یک فرد می‌خواهد هنرپیشه سینما شود، باید بداند که برای سینما مناسب هست یا نه. چون مردم به خوبی خود را نشناخته‌اند افرادی از همین نقص مردم استفاده می‌کنند. 

 

* یک فرد نیازمند چه ویژگیهایی است تا در این حرفه موفق شود؟ 

** وجود ویژگیهایی که میگویم همه الزامی است و یک بازیگر خوب باید همهشان را با هم داشته باشد. اولین ویژگی که یک بازیگر سینما باید داشته باشد این است که بالقوه صورت متناسبی داشته باشد. دارای حافظه حفظی، عاطفی و هیجانی باشد. یعنی چیزهای زیادی را تجربه کرده باشد. برای مثال عشق، گرسنگی، غم و ... . حتی مسائلی که امکان تجربه آن‌ها وجود ندارد مانند اعتیاد را باید بتواند به خوبی احساس کند. ویژگی سوم برخورداری از سواد اجتماعی بالاست. یک بازیگر باید از مسائل روز جامعه خود یا جوامع اطراف اطلاع داشته باشد. باید خیلی از مسائل را بداند. باید بداند مردم کشورش چگونه زندگی میکنند، در کشورهای همسایه چه خبر است و ... مطالعه اصل مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. کلاسهای بازیگری هم به همین مسئله بر میگردد و اهیمت آن در بالا بردن سطح سواد اجتماعی و دانش فرد است. من یک اصل چهارم هم برای تبدیل شدن به یک بازیگر خوب اضافه میکنم و آن این است که فرد شانس داشته باشد تا در مکانی خوب و زمانی خوب حضور یابد و به عنوان یک استعداد شناسایی شود. 

 

* تعداد زیادی موسسه بازیگری در شهر وجود دارد، مردم به چه موسساتی میتوانند اعتماد کنند؟ 

** موسسات زیادی به مردم قول بازیگر شدن میدهند و میخواهند در قبال آن هزینههای گزافی از مردم دریافت کنند. در حالی که به اعتقاد من شرکت در این کلاسها تضمینی برای بازیگر شدن نیست. 

 

* چطور باید موسسات خوب را شناسایی کرد؟ 

** مردم هنگام مراجعه به کلاسها از مدیر آموزشگاه بپرسند قرار است چه چیزی به ما اضافه کنید؟ چه برنامهای برای ما دارید؟ حال که مردم هزینه میپردازند و زمان میگذارند باید در مقابل آن چیز با ارزشی دریافت کنند. 

 

* کلاسهایی هستند که مدرس آن‌ها هنرپیشگان سینما و تلویزیون هستند، آیا به صرف اینکه مدرس چهرهای شناخته شده است؛ كلاس میتواند مفید باشد؟ 

** نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، این است که الزاما یک بازیگر خوب، مدرس خوبی نیست. شاید خیلی از موسسات بازیگری از چهرههای مطرح برای آموزش استفاده کنند، اما بازدهی برای فرد نداشته باشد.

 

* در خصوص بازیگری کتابهای زیادی وجود دارد و شاید علاقمندان را سردرگم کند، پیشنهاد شما برای مخاطبان ما چیست؟ 

** کتاب فنون بازیگری در سینما و تئاتر نوشته نورالدین استوار که مستقیما از کتابهای مطرح دنیا برداشت شده است. این کتاب ساده و روان است و میتواند کمک خوبی باشد. همچنین بسیار کم حجم است. یک کتاب سه جلدی در این خصوص وجود دارد نوشته محمودرضا رحیمی، به نام بدن، بیان و تربیت حس. کتاب «بازیگری» هم دو جلدی است و نوشته آقای میخاییل چخوف. این کتاب هم میتواند کتاب بسیار خوبی باشد.

 

* گاهی مردم با اطلاعیههایی مواجه میشوند که در آن از علاقمندان تست بازیگری گرفته می‌شود. این تست‌ها تا چه حد قابل اعتمادند؟ 

** مردم ما که برای این تست‌ها مراجعه میکنند مایلند هنرپیشه نقش یک یا نقش دو باشند. این در حالیست که هیچ کس از میان این تستها به دنبال هنرپیشه نقش یک یا دو خود نیست. این تست‌ها یا میخواهند از شما سو استفاده کنند یا اینکه میخواهند یک نقش حاشیهای به شما بدهند، در واقع سیاهی لشکر. 

 

* این حقیقت دارد که بعضی با پرداخت پول بازیگر می‌شوند؟ 

** من کسی را میشناسم که بازیگر من بود. یک بازیگر خیلی متوسط. چندی پیش دیدم که در یک فیلم سینمایی نقش اول را بازی میکند. خب این برای انسان سوال ایجاد میکند. من موارد بسیار زیادی دیدهام و باید بگویم بله، متاسفانه این موارد هست. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

پاییز تابستانی

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
آنتن

چشمک‌هایت از یاد ما نخواهد رفت!

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
مینیمال

سعدیا گفتی که مهرش می‌رود از دل ولی مهر رفت و ماه آبان نیز آرامم نکرد*

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات