بفرمایید آسیا به صرف پول بسیار!
درآمد هنگفت تیم‌های ملی و باشگاهی اروپايي از بازی‌هاي تدارکاتی

بفرمایید آسیا به صرف پول بسیار!

نویسنده : مازیار حکاک

داستان دعوت پرسپولیس از رئال مادرید را که حتما شنیده‌اید. داستانی که بیش از همه چیز به خاطر حضور یک عنصر ضد انقلاب در مذاکرات به حاشیه رفت تا شور حضور رئال با تمام ستاره‌هایش به قهقرا برود. فارغ از حاشیه‌های پیش آمده برای این بازی و مشخص نبودن برگزاری‌اش، یکی از نکات جالب توجه قرارداد پرسپولیس با رئال، سود قابل توجه باشگاه مادریدی از حضور در تهران بود. مسئله‌ای که بیشتر تیم‌های ایرانی و البته آسیایی اعم از ملی و باشگاهی دست به گریبان آن هستند و برای بازی در خانه خودی یا خانه حریف باید پول پرداخت کنند!

 

وقتی سرمان بی کلاه مانده است!

بازی کردن تیم‌های ایرانی چه ملی و چه باشگاهی با تیم خارجی در سال‌هال اخیر به یک اتفاق عجیب و خاص تبدیل شده است. تیم ملی کشورمان به طور کلی تمایلی به بازی با تیم‌های بزرگ نداشته و پیشنهاد دندان‌گیری هم در این خصوص به فدراسیون نرسیده است. از آن طرف پیشنهاد ما هم با هزینه‌های بسیار زیاد همراه است. تنها بازی‌های تداکارتی مهم بازی ایران در دهه اخیر با آلمان و برزیل است که در آن بازی‌ها هم فدراسیون متحمل هزینه‌های سنگینی شد. جالب‌تر این که برزیل به دلایل مختلف به ایران هم نیامد و تیم ملی کشورمان در امارات میزبان(!) این کشور بود. نكته خنده‌دار ماجرا این است که تیم ملی برای بازی با تیم‌های مطرح جهان چه در کشور خودمان و چه در کشور آن‌ها، باید پول پرداخت کند! به همین خاطر است که تیم ملی کشورمان تنها تیم حاضر در جام جهانی 2014 بود که با 31 تیم دیگر صعود یافته بازی نداشت. در رده باشگاهی هم اوضاع به همین ترتیب است، از جایی که کشورمان هیچ وقت پایگاه حضور تیم‌های اروپایی در فصل تعطیلات نبوده، به همین خاطر تیم‌های ایرانی برای بازی با این تیم‌ها باید حسابی دست به جیب شوند و به غیر از رفت و آمد و خورد و خوراک باید برای حریف تدارکاتی شدن پول کلانی را به حساب باشگاه اروپایی بریزند. البته این موضوع فقط برای تیم‌های کشورمان نیست. تقریبا برای بیشتر کشورهای آسیایی روال همین است، البته در بعضی نقاط قاره آسیا مثل حوزه خلیج فارس، ارقام میلیاردی باشگاه‌های اروپایی در حد پول خرد باشگاه‌هاست. گو این که البته ضعف روابط بین‌الملل در فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایرانی باعث شده از بازی‌های تدارکاتی با شرایط برابر کمتر خبری باشد.

 

چرا آسیا بهترین مقصد است؟!

درباره قراداد امضا نشده رئال و پرسپولیس این طور اعلام شد که تیم مادریدی برای حضور در تهران 3 میلیون یورو درخواست کرده، ضمن این که عواید حاصل از تبلیغات این بازی هم در جیب رئالی‌ها باشد. با این شرایط بازی رئال با پرتماشاگرترین تیم آسیا می‌توانست سود زیادی را عاید قوهای سپید مادرید کند. شاید اخبار همین بازی باعث شد مسئولان باشگاه اتلتیکو مادرید قهرمان فصل گذشته لالیگا پیشنهاد بازی با تیمی تهرانی را در ازای دریافت یک و نیم میلیون یورو مطرح کنند. جالب این که برای مسئولان اتلتیکو فرقی نمی‌کند حریف آن‌ها در تهران، راه آهن باشد یا استقلال و پرسپولیس و تنها به درآمد حاصل از محل این بازی که با در نظر گرفتن هر یورو 4000 تومان کمی بیشتر از 6 میلیارد تومان می‌شود، فکر می‌کنند. این دو نمونه‌هایی دم دستی و تازه از ارقام دو تیم باشگاهی است. مزنه البته در بازی‌های ملی کمی گران‌تر است گو این که ایران برای بازی با برزیل بعد از جام جهانی 2010 دو ميلیون دلار پرداخت کرد. رقمی که پرداختش برای فدراسیون فوتبال ما با این شرایطی درآمدی، دشوار است و به همین خاطر تیم ملی ایران در فیفا دی بدون تیم می‌ماند. جالب است بدانید تیم ملی عربستان در چندقدمی خودمان هفته گذشته میزبان اروگوئه با تمام ستاره‌هایش از جمله سوآرز بود. هنگ کنگ هم با پرداخت هزینه 2 میلیون و 430 هزار پوندی معادل 5/12 میلیارد تومان از آرژانتین نایب قهرمانی جام جهانی پذیرایی کرد. این در شرایطی است كه این گونه بازی‌ها و رفت و آمد با تیم‌های مطرح دنیا و پرداخت هزینه‌های مربوط به بازی برای کره و ژاپن رقبای پیش گرفته در آسیا دیگر طبیعی شده است. 

 

باز هم مشکلات زیرساختی

فارغ از تمام مشکلات نظیر تحریم و جو جامعه جهانی که فوتبال کشورمان برای دعوت از تیم‌های خارجی با آن روبرو است، فوتبال ما در زمینه چندین فاکتور اساسی و زیرساختی در بازی تدارکاتی لنگ می‌زند. معمولا بخش اعظمی از هزینه این بازی‌ها از محل بلیت فروشی و حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود. که در ایران معمولا فاکتور بلیت فروشی خیلی پول‌ساز نیست و حق پخش هم برای‌مان تقریبا بی‌معناست. گو این که  داستان حق پخش لیگ برترفوتبال به شورای امنیت کشیده است و هنوز بی‌نتیجه مانده است. در کنار این‌ها معمولا برای بازی‌های ملی شرکت‌‌های مهم و بین‌المللی اسپانسر بازی می‌شوند که در کشورمان کمتر شرکت یا موسسه خصوصی داریم که نگاه تبلیغات در سطح بین‌المللی داشته باشد. تازه اگر هم پیدا شود به تبلیغات از نوع فوتبالی‌اش اعتقاد ندارد. بعد از گذشت این همه مدت از لیگ برتر هنوز بخش خصوصی کمترین سهم را در لیگ برتر فوتبال دارد، چه این که بخواهند در بازی‌های تدارکاتی ملی و باشگاهی سرمایه‌گذاری کنند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌و‌گو با «ساراسادات خادم‌الشریعه»

در آن لحظه به نتایجم فکر نکردم

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
چهره هفته

جینگولک بازی غربی‌ها

٩٥/٠٩/١٨