ورود تکنولوژی به مدارس به شرط حضور متخصص
کارشناس علوم تربیتی از تاثیرات مثبت استفاده از تکنولوژی روز در مدارس می‌گوید

ورود تکنولوژی به مدارس به شرط حضور متخصص

نویسنده : مریم شیعه زاده
دکتر محمد ابراهیمی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی است و مقدمات فناوري علوم تربیتی تدریس می‌کند. وی از ورود فناوري‌های جدید به مدارس استقبال می‌کند و بر این باور است که این اتفاق باید رخ دهد و این ابزار‌ها در راه آموزش به کار گرفته شود.
‌ فناوري‌های جدید در زندگی امروز چه جایگاهی دارند؟ 
 طبق نظریه دهکده جهانی مارشال مک لوهان، این روزها ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بخشی از دهکده جهانی هستیم. دهکده‌ای که در آن با ابزار و فناوري‌های جدید احاطه شدیم و باید این توان را داشته باشیم که در برابر هجوم وسایل ارتباطی و فناوری‌های جدید، موفق عمل کنیم.
‌ پس چرا هنوز استفاده از فناوري‌های جدید مانند تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و ... در مدارس ما تابو محسوب می‌شود و نحوه استفاده صحیح را آموزش نمی‌دهیم؟ 
 ما باید نوجوانان و جوانان را برای استفاده از این ابزار آماده کنیم و زمانی این اتفاق می‌افتد که فناوري را با فرهنگ غنی خود‌مان درهم بیامیزیم و در اختیار آن‌ها قرار دهیم. اگر تا کنون این اتفاق رخ نداده است از ضعف فرهنگی ماست. در سیستم آموزشی ما چیزی که اهمیت دارد ظاهر است. برای مدارس سایت و وبلاگ درست می‌کنیم تا اولیا، مسئولان و دبیران ببینند و تحسین کنند اما برای دانش‌آموزان چه فایده‌ای دارد؟ در مدارس چند رايانه در یک اتاق می‌گذاریم و در آن را قفل می‌کنیم و می‌گوییم مدرسه ما مجهز به کارگاه رایانه است. این بیشتر چشم و هم چشمی محسوب می‌شود تا کمک به نظام آموزشی.
‌ ورود ابزار الکترونیک به مدارس چه پیامد‌های منفی و مثبتی دارد؟
 با اینکه بگوییم چه پیامدهای منفی دارد یا در ابعاد وسیع‌تر، بد است؛ مخالفم! در همه دنیا این ابزار خوب تلقی می‌شود و سکویی برای موفقیت است، اما عجیب است که ما در ایران متن را رها کرده‌ایم و نگران حواشی آن هستیم. این روزها در کشورهای پیشرفته استفاده از این ابزار به عنوان ابزار آموزشی یاد می­‌شود نه خطر! من صد در صد موافق ورود این ها به مدارس هستم. اساسا وجود فناوري‌های جدید در هر نظام آموزشی باعث می‌شود تا آن نظام پایه‌ای قدرتمند و علمی داشته باشد. 
‌ ‌این اتفاق مستلزم چه شرایطی است؟ 
 از ملزومات ورود فناوري به مدارس، وجود متخصصان آگاه و مجرب است. نباید به سادگی از کنار این موضوع مهم عبور کرد. نباید این طور باشد که فردی غیر متخصص در این امور به کار گرفته شود. فردی باید آموزش را به عهده گیرد که خودش کاربر آن‌ها باشد و توان این را داشته باشد که به دانش‌آموز تجربیات و دانش خود را منتقل کند. کارکردن با جزوه و کتاب کاملا سنتی است و ما باید دانش‌آموز را به سمتی ببریم که در مسائل جدید ورود پیدا کند و ذهنش را درگیر مسائل به روز کند. فکر کند و تمام هوشش را به کار گیرد. همچنین باید در مدارس دوره‌های آموزشی برای استفاده از رسانه‌های دیداری و شنیداری داشته باشیم.  
نظرات کاربران
کد امنیتی