مخالفیم؛ اول فرهنگ سازی بعد استفاده از تکنولوژی
مدیر کل آموزش و پرورش در گفت و گو با جیم

مخالفیم؛ اول فرهنگ سازی بعد استفاده از تکنولوژی

نویسنده : مریم شیعه زاده

فناوري‌هاي جدید ارتباطی از راه می‌رسند و پدیده جهانی شدن را تسریع می‌بخشند، فناوري‌هایی که خواه ناخواه مردم را با خود همراه می‌کنند و این روزها جزئی از زندگی آن‌ها شده‌اند و حذف‌شان از سبد نیاز‌های مردم تقریبا غیر‌ممکن است. سیدجواد حسینی، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ در رابطه با ورود این وسایل به محیط‌های آموزشی می‌گوید «ابتدا باید فرهنگ‌سازی شود» 


‌ فناوري در زندگی امروز مردم چه جایگاهی دارد؟ 
‌ همه جامعه این را پذیرفته‌اند که فناوري فواید و فرصت‌های زیادی دارد اما به هر حال دغدغه ما این است که یک سری آسیب‌ها که نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای همه افراد جامعه مطرح است را به حداقل برسانیم.
‌ این آسیب‌ها می‌تواند شامل چه مواردی باشد؟ 
‌ این آسیب‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. اول این‌که می‌توانند آسیب‌رسان باشند. دنیای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، لپ‌تاپ، تلفن همراه، تبلت و ... می‌تواند ابزاری باشد برای آسیب رساندن به دیگران، اگر صحیح استفاده نشود. دوم اینکه اگر محتوای مطلوب نداشته باشند، می‌توانند منجربه فردگرایی، ناسازگاری، پرخاشگری، افسردگی و ... شوند. برای سومین آسیب هم می‌توان گفت که اگر در قدیم بحث اعتیاد به شیشه و ماری‌جوانا و این‌ها بود اما امروز بحث اعتیاد به اینترنت و موبایل و این چیز‌ها مطرح است.
‌ تنها برای دانش‌آموزان مطرح است؟
‌ ما باید در مواجهه با این ابزار ابعاد مختلف آن‌ها را در نظر بگیریم، چرا که نه تنها برای دانش‌آموزان که برای آحاد جامعه وجود دارد. اما درباره دانش‌آموزان آسیب‌های دیگری هم دارد که به همین دلیل ما ترجیح می‌دهیم که این ابزار در مدارس استفاده نشود. اگر دانش‌آموز با تلفن همراه در مدرسه حاضر شود، تمرکز چندانی روی درس ندارد و تمرکز کلاس را هم برهم می‌زند. به هر حال باید فرهنگ‌سازی شود.
‌ برای تحقق کاهش آسیب‌ها تا کنون در مدارس چه اقدامی انجام داده‌اید؟ 
‌ ما اصلا این ابزار را وارد مدارس نکرده‌ایم. 
‌ مدرسه به عنوان یک محیط آموزشی می‌تواند نقش موثری در فراگیری استفاده صحیح از این ابزار‌ها داشته باشد. نظر شما چیست؟  
‌ من هم کاملا با نظر شما موافق هستم. به نظرم این آموزش مهارتی- اجتماعی محسوب می‌شود و لازم است. حال که خواسته یا ناخواسته با آن درگیر شده‌ایم باید طریقه صحیح استفاده را به خوبی بیاموزیم. به نظر من این کار باید در دو قالب صورت گیرد. یکی از طریق انجمن اولیا و مربیان و توجیه خانواده‌ها در وهله اول، دوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و معلمان درباره استفاده صحیح از این ابزار که امیدوارم به زودی شرایط برای آموزش مهیا شود.
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
شبکیه

غافلگیری عالیجناب به خاطر وارونگی من و شارمین

٩٦/١٠/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 521

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

در مذمت تحصیل و در ستایش بی‌سوادی

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

عصر پسافیلتر تلگرام

٩٦/١٠/٢٨
پایان نامه

درآمدزایی با سوسمار کچاپ

٩٦/١٠/٢٨
چرا لیسانسه‌ها2 بهترین سریال روی آنتن تلویزیون است؟

لبخند کشدار، قهقهه عمیق

٩٦/١٠/٢٨
آنتن

قدرت چانه‌زنی جیمیان!

٩٦/١٠/٢٨
بازیگری سروش

دیالوگی گوید و از صحنه رود

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

خیریت یک سفر

٩٦/١٠/٢٨
چهره هفته

هزینه‌ها با کی بود؟

٩٦/١٠/٢٨
شاخ هفته

و چه زیباست عالم دلم

٩٦/١٠/٢٨
جارچی

جارچی 521

٩٦/١٠/٢٨
ساختنیجات

تابلو بسازید در حد بوندس لیگا‌!

٩٦/١٠/٢٨
مینی

مینی 521

٩٦/١٠/٢٨
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و مهاجرت معکوس

٩٦/١٠/٢٨
خاطرات گرشاسبی‌بزرگ

تو همان ناب‌ترین جاذبه دنیایی

٩٦/١٠/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 521

٩٦/١٠/٢٨
روزنامه نگاری صحت

یک ستون کاملا تکراری

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

سانچی به یک ماموریت طولانی مدت رفته است

٩٦/١٠/٢٨

سروش کتاب باز

٩٦/١٠/٢٨