مرگ بر مردهاي عنکبوتي
30جيم‌نما

مرگ بر مردهاي عنکبوتي

نویسنده :

پنج‌شنبه شب هفته گذشته گزارشي از شبکه خبر پخش شد در باب فيلم‌‌هاي جشنواره‌‌اي و سازندگان اين‌‌گونه فيلم‌‌ها و ارتباط آن‌‌ها با انديشه‌‌هاي غربي. گزارش با پخش قسمت‌‌هايي از فيلم زير درختان زيتون آغاز شد که با نريشن‌‌هايي که گزارشگر مي‌‌گفت گويا از انديشه‌‌هايي بسيار اومانيستي سرچشمه مي‌‌گيرد و به جناب کيارستمي هم فقط بابت همين انديشه‌‌ها جايزه مي‌‌دهند و الا فيلم ايشان چيزي براي عرضه به مخاطب از جهت هنري ندارد. اين مقوله سال‌‌هاست که سينماي ما را عذاب مي‌‌دهد. اين قاطي کردن بحث هنر و محتواي هنري باعث حذف شدن و درست نقد نشدن خيلي از آثار فاخر سينماي ما شده است. همه ما استيون اسپيلبرگ را مي‌‌شناسيم و او را به عنوان سينماگري متبحر قبول داريم، هرچند محتواي فيلم‌‌هايش مورد قبول ما نباشد. مثلا موضوع هولوکاست را نه فقط ما که خيلي‌‌ها در جهان زير سؤال مي‌‌برند ولي نمي‌‌شود فيلم فهرست شيندلر را ببيني و از ساختار هنري آن لذت نبري و چيزي ياد نگيري. تا اين‌جاي کار را خيلي‌‌ها قبول دارند ولي نمي‌‌دانم چرا بحث به سينماي داخلي که مي‌‌رسد جناح‌‌بندي‌‌هاي سياسي مانع از نقد منصفانه آثار هنري مي‌‌شود. چه در زمان اصلاحات که وقتي شاهکار حاتمي‌کيا يعني فيلم آژانس شيشه‌‌اي اکران شد، همه به جاي بحث درباره نکات فني فيلم گير اين بودند که چرا در اين فيلم، حاتمي‌کيا به اعضاي گروه فشار حق داده است و چه حالا که فيلم بسيار بدساختي مثل ملک‌سليمان را چون با عقايد اين طرفي‌‌ها مساعد است، بي‌خود و بي‌جهت به عنوان فيلم فاخر معرفي مي‌‌کنند. نبايد به صرف اين‌که عقايد کسي با ما هم‌‌خواني ندارد از بيخ و بن ريشه‌‌اش را بزنيم. اين‌‌طرفي‌‌ها يک فيلم‌‌ساز را گروه فشاري بنامند و آن‌‌طرفي‌‌ها فلان کارگردان ديگر را مزدور دولت‌هاي بيگانه. مي‌‌شود کيارستمي را قبول نداشت ولي از فيلم‌‌هايش چيز ياد گرفت و به عنوان يک فيلم‌‌ساز ايراني به وجودش افتخار کرد. يادمان نرود که کيارستمي هميشه هم يک فيلم‌‌ساز مطرح نبوده و به‌خاطر سبک هنري و اثبات استعدادش است که چنين شهرتي به دست آورده است. او در يکي از نخستين فيلم‌‌هايش به نام «مشق شب» استادي خود را به معناي واقعي کلمه نشان داد. او که آن زمان در صداو‌سيما کار مي‌‌کرد قرار بود يک فيلم مستند گزارشي از سيستم آموزش و پرورش بسازد. جايي که هيچ ديالوگ از قبل تعيين شده‌‌اي در کار نبود و بچه‌‌ها عکس‌‌العمل‌‌هاي طبيعي خودشان را نسبت به سؤالات مطرح شده نشان مي‌‌دادند و کيارستمي تنها با استفاده دقيق از ابزار تدوين يکي از بهترين فيلم‌‌هاي مستند انتقادي را ساخت که هنوز هم تازگي و طراوت خود را حفظ کرده است. يکي از اتهاماتي که به فيلم‌‌هاي کيارستمي و برخي فيلم‌‌سازان ديگر ايراني که در خارج از کشور به سر مي‌‌برند وارد مي‌‌شود اين است که اين جماعت با نمايش فقر در فيلم‌‌هايشان تصوير نادرستي از ايران به جهانيان ارائه مي‌‌کنند و سعي در تخريب هويت ايراني دارند. من نمي‌‌دانم اين ادعا درست است يا نه ولي مي‌‌دانم که در فيلم بچه‌‌هاي آسمان، رنگ خدا يا آواز گنجشک‌‌ها هم کاراکترهاي اصلي انسان‌‌هاي فقيرند و جوايز معتبر جهاني هم گرفته‌اند ولي خوشبختانه در باب مجيد مجيدي کسي از اين صحبت‌‌ها نمي‌‌کند. ياد صحبت يکي از دوستان سينمايي مي‌‌افتم که پرسيده بود چرا ما در ايران قهرمان‌‌هايي مثل مرد عنکبوتي نداريم و در پاسخ شنيده بود چون اگر مرد عنکبوتي توي خيابان‌‌هاي ما پرواز مي‌‌کرد به جاي هورا کشيدن با بند او را به زير مي‌‌کشيديم. چون اگر ما مرد عنکبوتي نباشيم پس کس ديگري هم حق ندارد باشد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١١/٢٨
کافه جهان نما

دهلی نو شهر سکانس های بی پایان

٩٥/١١/٢٨

نفس های آخر

٩٥/١١/٢٨
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

چگونه از دست اینترنت اکسپلورر خلاص شویم

٩٥/١١/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 475

٩٥/١١/٢٨
جاکتابی

مردی که گورش گم شد

٩٥/١١/٢٨
درباره شخصیت‌های فیلم‌های ماجرای نیمروز، سیانور و امکان مینا و تصویری که از سازمان منافقین برای ما می‌

ماجرای منافقین

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

پلک بگشا صنما، صبح مرا روح ببخش

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

کی عروسی گرفتن از مد می افتد؟

٩٥/١١/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 475

٩٥/١١/٢٨
چند روایت برای این‌که روزهای قبل از عیدمان متفاوت شود

عید نوروز را از اسفند شروع کنیم

٩٥/١١/٢٨
درباره برد شیرین آبی‌ها در دربی یکشنبه که به یک قهرمانی می‌ارزید

تیم خوب منصوریان، تیم بد برانکو!

٩٥/١١/٢٨
مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه»؛ روایتی پی پرده از گروهک تروریستی منافقین

قربانی ایدئولوژی پدر

٩٥/١١/٢٨
آنتن

ظرفیت پشت یخچال تکمیل است

٩٥/١١/٢٨
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و ناله های ایشان

٩٥/١١/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 475

٩٥/١١/٢٨
درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و پایان کشمکش برای نیمکت

«ویچ» غیر کروات این بار برای والیبال

٩٥/١١/٢٨
تبلیغات
تبلیغات