مردان بدون اسکار
نگاهي به کارنامه اسکاري «مارتين اسکورسيزي» و «کريستوفر نولان»

مردان بدون اسکار

نویسنده :

هرساله در آغاز مراسم اسکار و پس از اعلام نامزدهاي برترين‌هاي سال، تعداد بسياري از منتقدان از بي مهري‌هايي مي‌گويند که در حق فيلم‌ها يا سينماگران صورت گرفته است، بحث‌هايي از اين دست که چرا فلان فيلم در فلان رشته نامزد نشد و يا اين که چرا فلان فيلم‌ساز همواره مورد بي‌مهري اعضاي آکادمي علوم و هنرهاي سينمايي قرار مي‌گيرد. اما بايد پذيرفت که نگاه متعصبانه به يک فيلم يا يک فيلم‌ساز در هيچ کجاي جهان جايي ندارد و همواره بالاي دست هر فيلم خوب، فيلم خوب ديگري وجود دارد که بعضي از آن‌ها به مذاق يک گروه از اعضاي هيئت انتخاب خوش مي‌آيد و ديگري نمي‌آيد. چنان‌که مي‌بينيم چه تفاوت‌هاي روشني ميان نتايج جشنواره‌هاي مختلف جهان وجود دارد. با اين حال گاهي پيش مي‌آيد که مخاطبان سينما از ناديده گرفته شدن برخي آثار و افراد چنان شوکه مي‌شوند که چاره‌اي جز استفاده از کلمه «بي‌مهري» براي توجيه آن باقي نمي‌ماند.

مرد جايزه‌هاي گرفته ‌نشده
به‌عنوان بهترين نمونه مي‌توان به کارگردان نام‌آشناي سينماي جهان «مارتين اسکورسيزي» اشاره کرده، فيلم‌سازي که تا پيش از دريافت جايزه اسکار بهترين کارگرداني‌اش در سال 2007 که براي فيلم «جدا افتاده» (که انصافا بهترين فيلم او نبود) به وي اعطا شد، در فاصله بين سال‌هاي 1980 تا 2005 به‌خاطر فيلم‌هاي «گاو خشمگين»، «آخرين وسوسه مسيح»، «دوستان خوب»، «عصر معصوميت»، «دار و دسته‌هاي نيويورکي» و «هوانورد» نامزد دريافت جايزه اسکار شده بود و دريافت اين جايزه آن‌قدر براي وي به تأخير افتاده بود که پس از دريافت آن در سال 2007، بعضي‌هاي نوشتند که اعضاي آکادمي اسکار ديگر رويشان نشده که اين جايزه را به او ندهند.

من و خيلي‌هاي ديگر هم پس از تماشاي فيلم «شاترآيلند» به‌عنوان آخرين ساخته اسکورسيزي، حدس مي‌زديم که به احتمال زياد، اين فيلم استادانه که به‌قول بعضي، مجموعه‌اي از تمام هنر فيلم‌سازي اسکورسيزي بود، حداقل در بخش بهترين فيلم، بهترين کارگرداني، بهترين بازيگر مرد، بهترين جلوه‌هاي ويژه تصويري و بهترين تدوين، نامزد دريافت جايزه بشود. ولي چنان که مشاهده شد، فيلم «شاتر آيلند» به‌طور کلي در جوايز اسکار امسال ناديده گرفته شد.

البته خيلي‌ها دليل اين ناديده گرفته شدن را به محاسبه اشتباه کمپاني «پارامونت» در مورد زمان انتشار فيلم مربوط دانستند؛ درواقع «شاتر آيلند» که محصول سال 2009 ميلادي بود مي‌توانست در رقابت‌هاي اسکار سال 2010، درحالي شرکت بکند که نام و خاطره آن در ذهن تماشاگران زنده و تازه بود، ولي پارامونت به‌خاطر اين‌که براي تبليغ فيلم پول کافي در بساط نداشت، نمايش فيلم را به چهار ماه بعد يعني ماه فوريه 2010 موکول کرد و اين باعث شد که فيلم اسکورسيزي به‌طور کلي از ياد و خاطره تماشاگران پاک بشود و به اين ترتيب «شاتر آيلند» برخلاف تمامي همکاري‌‌هاي پيشين اسکورسيزي و دي‌‌کاپريو مانند «دار و دسته‌هاي نيويورکي»، «هوانورد» و «جدا افتاده» نامزد جايزه اسکار بهترين فيلم نشد.

جوان اول سينماي جهان
البته امسال بحث يک نفر ديگر خيلي داغ‌تر از اسکورسيزي پا به سن گذاشته بود، کارگردان جواني که خيلي‌ها فيلم امسال او را يکي از برترين‌هاي تاريخ سينما و خودش را بزرگ‌ترين کارگردان روزهاي آينده جهان سينما مي‌دانند. همين اواخر بود که فيلم سينمايي «Inception» (در فارسي آن را به «سرآغاز» و «تلقين» ترجمه کردند) به اکران سينماهاي جهان درآمد و در مدت بسيار کوتاهي، تبديل به يکي از پرفروش‌ترين‌هاي سينماهاي جهان شد و چندين هفته در فهرست 10 فيلم پرفروش سال جا خوش کرد. اين فيلم به سرعت از سوي منتقدان و تماشاگران مورد استقبال قرار گرفت و علاوه بر نقدهاي مثبتي که براي آن نوشته شد، «سرآغاز» موفق به کسب امتياز 9 (از 10 امتياز) از سوي کاربران پايگاه اينترنتي «www.imdb.com» شد و در جايگاه هشتمين فيلم برتر تاريخ سينما از ديد کاربران اين سايت (که تعدادشان بسيار زياد است) قرار گرفت. فيلم‌نامه، کارگرداني و جلوه‌هاي ويژه تصويري اين کار به حدي استادانه انجام گرفته بود که بسياري از منتقدان و تماشاگران، اين اثر «کريستوفر نولان» را يکي از بخت‌هاي جوايز اسکار سال 2011 به حساب مي‌آوردند، تا اين‌که ناگهان ورق برگشت و فيلم سينمايي «شبکه اجتماعي» ساخته «ديويد فينچر» که داستان شکل‌گيري سايت اينترنتي «فيس‌بوک» را تعريف مي‌کرد در صدر تمام توجهات قرار گرفت و ساخته «کريستوفر نولان» را به‌معناي واقعي به کناره راند و اولين نشانه اين ناديده گرفتن‌ها در نتايج جوايز «گلدن گلاب» امسال مشاهده شد، زماني که سهم نولان و اثرش در گلدن گلاب امسال فقط به چهار نامزدي و دريافت نکردن حتي يک جايزه ختم شد چنان که فيلم «سرآغاز» در جوايز «بافتا» سال 2011 هم سهمي جز نامزدي نداشت و درجوايز موسيقي «گرمي» هم وضع به همين منوال بود و «هانس زيمر» سازنده موسيقي متن «سرآغاز» تنها با يک نامزدي به خانه بازگشت. در ادامه همين شکست‌ها و در عين ناباوري منتقدان، علي‌رغم نامزدي «سرآغاز» در 8 رشته، عدم حضور نام «کريستوفر نولان» در جمع نامزدهاي جايزه اسکار بهترين کارگرداني سال 2011 بيشتر به يک شگفتي شباهت داشت. البته اين همان اتفاقي بود که در مراسم اسکار سال 2009 ميلادي براي «شواليه سياه» نولان افتاد، به طوري که در ميان جوايز اسکار آن سال نه نامي از «شواليه تاريکي» در ميان نامزدهاي جايزه اسکار بهترين فيلم سال به چشم مي‌خورد و نه نامي از «کريستوفر نولان» به‌عنوان نامزد کسب جايزه اسکار بهترين کارگرداني و اين درحالي بود که بسياري از صاحب نظران، آن فيلم را برترين نسخه از داستان‌هاي «بتمن» مي‌دانستند، اثري که در حال حاضر در جايگاه دهمين فيلم برتر تاريخ سينما از ديدگاه کاربران قرار گرفته است. با اين تفاسير، نولان بايد خيلي هم خوشحال باشد که امسال فيلمش حداقل در فهرست نامزدهاي بهترين فيلم سال حضور دارد. گفتني است که او پيش از اين در سال 2002 ميلادي نيز با فيلم «يادآوري» به مراسم اسکار آمده بود، آمدني که نتيجه آن کسب نامزدي «بهترين فيلم‌نامه ارژينال» و «بهترين تدوين» سال 2002 بود.

ناگهان ورق برگشت و فيلم «شبکه اجتماعي» ساخته «ديويد فينچر» که داستان شکل‌گيري سايت اينترنتي «فيس‌بوک» را تعريف مي‌کرد در صدر تمام توجهات قرار گرفت

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محبوب‌ترین اسباب‌بازی سال 2017 که رقیـب بـازی‌های انـدرویدی است!

#fidget_spinner

٩٦/٠٥/٢٦
هشت قسمت از فصل دوم «شهرزاد» پخش شد اما خاطره قبل تکرار نشد!

تو آن عهدی که با من بسته بودی؟

٩٦/٠٥/٢٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 499

٩٦/٠٥/٢٦
تلگجیم

تلگجیم499

٩٦/٠٥/٢٦
آنتن

بدن‌سازی به سبک جیم!

٩٦/٠٥/٢٦
مینیمال

‏اندر مزایای تعطیلی روز جمعه

٩٦/٠٥/٢٦
درباره مالکان ثروتمند فعلی باشگاه‌های اروپایی چه می‌دانید؟

بریز و بپاش آسیایی‌ها در اروپا!

٩٦/٠٥/٢٦
پایان‌نامه

خیلی مارمولکی!

٩٦/٠٥/٢٦
درباره ناکامی بزرگ «اوسین بولت» در آخرین مسابقه زندگی‌اش

خداحافظی تلخ ابرقهرمان!

٩٦/٠٥/٢٦

اندر مصائب خاص بودن!

٩٦/٠٥/٢٦
شگرد خفن

پسوردتان را پیدا کنید

٩٦/٠٥/٢٦
به بهانه واقعه میرزا اولنگ، موضوع ویژه این‌ هفته دیباچه‌ای است بر درد و غم جانسوز همسایه هم‌خون‌ و فره

از رنج برادر افغانم

٩٦/٠٥/٢٦
ناصرخان آکتور سینما

نکشی ما رو با رکورد‌هات!

٩٦/٠٥/٢٦

جوابی که کسی را ناراحت نکند!

٩٦/٠٥/٢٦
شاخ هفته

امتحان کردن هنر نمی‌باشد

٩٦/٠٥/٢٦
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و جوانی

٩٦/٠٥/٢٦
فتوچاپ

فتوچاپ 499

٩٦/٠٥/٢٦

لحظه نبودنش

٩٦/٠٥/٢٦

علی دایی و باز هم گل

٩٦/٠٥/٢٦
دات کام

هوشمندانه بازی کنید

٩٦/٠٥/٢٦
تبلیغات