هر فردی نمی‌تواند کار آیتمی بسازد
گفتوگویی با«یزدان فتوحی» نویسنده و بازیگر به بهانه آغاز پخش «شکر آباد»

هر فردی نمی‌تواند کار آیتمی بسازد

نویسنده : مریم ضیغمی

بعد از مهران مدیری که با «ساعت خوش» طنز آیتمی را در کشور محبوب کرد، طنز پردازانی هم چون رضا عطاران و شهاب عباسی نیز آثار آیتمی طنز موفقی را تولید کردند. اما چند سالی می‌شود که تیم «خندهبازار»ی ها تنها طنزهای پر مخاطب تلویزیون را عرضه کردند و آثار مشابه از شبکه نسیم مثل «کرکره» و «عینک دودی» مورد استقبال قرار نگرفته است. چند روزی هم میشود که همین تیم با مجموعهای به نام «شکرآباد» به شبکه نسیم آمدند. تلاش ما برای گفت‌وگو با شهاب عباسی درباره شکرآباد و طنز آیتمی به رغم قولهایی که داد بینتیجه ماند و برای همین به سراغ «یزدان فتوحی» نویسنده و بازیگر رفتیم که در شکرآباد نقش معلم مکتب را به عهده دارد تا در اینباره با او همکلام شویم: 


 چرا طنزهای اپیزودیک یا آیتمی پرطرفدار هستند؟

** در مجموع یکی از ویژگیهای آثار اپیزدویک این است که چون کوتاه و آیتمی است مردم دوست دارند. ویژگی کار آیتمی این است که در تایم کوتاه 5-4 دقیقه بحث اصلی را مطرح می‌کند و حرف مردم را بیان میکند، برای همین ویژگی حتی افرادی که تلویزیون‌بین هم نیستند کار آیتمی را دوست دارند. چون خیلی زود و به جای این که در یک سریال حرفی زده شود، در یک آیتم چند دقیقهای حرفهای جالب و مهمی نمایش داده میشود؛ برای همین همه شبکهها وقتی طنز«خنده بازار» شکل گرفت به این نتیجه رسیدند که میتوانند خیلی راحت با تولید کار آیتمی بیننده را جذب کنند، ولی ساختن آیتم خصوصیت‌ها و قابلیت‌هایی لازم دارد که خیلی راحت نمیتوان تولید کرد، یعنی هر فردی نمیتواند کار آیتمی تولید کند. 

 چند سال است که در اين حیطه مشغول بازی و نگارش متن هستید؟

** در گذشته مواقعی مینوشتم ولی بازی نمیکردم اما در «خنده بازار» اتفاق خیلی خوبی برایم افتاد و علاقمند شدم. چون به موجز گویی خیلی اعتقاد دارم. ساخت آیتم شرایطی دارد که موضوع را بتوان در مدت چند دقیقه جمع کرد و بار کمدی هم داشته باشد. اگر بتوانی این شرایط را فراهم کنی میتوانی یک آیتم خوب بنویسی. من هم در«خنده بازار» به کار آیتمی علاقمند شدم و به زودی قرار است یک مجموعه آیتمی کار کنم. معتقدم «شهاب عباسی» خیلی خوب آیتم و لحظات کمدی را می‌شناسد و به من منتقل کرد و من هم مثل او لحظات کمدی را می‌شناسم و میدانم کجا اگر یک دیالوگ گفته شود، ریتم بامزهتر میشود.

 خط قرمزهایتان در تلویزیون تا چه حد است؟

** بعد از این همه مدت می‌دانیم چه چیزهایی خط قرمز است و خط قرمز را با چه چیزهای می‌توانیم شروع کنیم. حُسن ساخت برنامه آیتمی نسبت به دیگر آثار به خصوص در «خنده بازار» این است که دستمان باز بود. اصولا کار آیتمی باید این قابلیت را داشته باشد بهخصوص طنز، وقتی شما موضوعی را به زبان طنز مطرح می‌‌کنید منتظر گزندگیاش هم باید باشید؛ بنابراین اندکی در «خنده بازار» خط قرمزها را بالاتر بردیم و توانستیم با این کار جنبه آدمهایی که در حرفه خودمان کار میکنند و در کارشان نقد وجود دارد، بالا ببریم و تابو را بشکنیم. آیتم خنثی فایده‌ای ندارد. اصولاً طنز آیتمی شبیه روزنامهنگاری است و فرد باید تخصص این حرفه را داشته باشد. 

 تاثیر بیان موضوعات اجتماعی روز روی بینندگان چگونه بوده است که تصمیم به ساخت «شکر آباد» گرفتید؟

** داستان «شکرآباد» خیلی با «خنده بازار» فرق میکند و آیتمی نیست. در خنده بازار 9 آیتم مجزا داشتیم اما در شکرآباد من به عنوان معلم مکتبخانه قصهای را روایت میکنم و میرویم آن قصه را میبینیم و سپس به مکتب بر میگردیم و نتیجهگیری میکنیم. ماجرایی سریالی است که به هم مرتبط است. این را هم بگویم که مهمترین نکتهای که درخنده بازار رعایت کردیم امید دادن و امیدوار کردن مردم بود. معتقدم وقتی شما حرف دل مردم را بزنی یعنی به روز و همراه با مردم باشی، حرفت را قبول میکنند.

 آیا کارگردانانی همچون مهران مدیری، شهاب عباسی و رضا عطاران توانستهاند تلویزیونزدگی را که در بین مخاطبان سیما حکم فرما شده پایان دهند؟

** بله سعی کردهاند. مهران مدیری که قابل مقایسه با دیگران نیست و برای خود سبک و سیاقی دارد و شخصیت تعریف شدهای است. خیلیها او را الگوی خود  قرار میدهند. اما بعضیها به جای این که از او الگوبرداری کنند ادای مدیری را میآورند و از او تقلید میکنند اما ما این کار را نکردیم. در گونه کمدی فردی مثل مهران مدیری وجود دارد که همیشه و تا آخر عمر به او احترام می گذارم. فردی چون رضا عطاران هست که کمدی را بسیار خوب می‌شناسد یا سعید آقاخانی و مجید صالحی هم کمدی را به خوبی میشناسند و سبک کاری برای خود دارند.


 طنزهایی که کارگردانان مطرح کشور ساختهاند همچون «ساعت خوش» آیا تاثیری بر آثاری نظیر «خنده بازار» گذاشته است؟

** بله، مطمئن هستم که تاثیر گذاشته است. چون این ماجرا یک جریانی را راه انداخته است که ما الگو برداری کردیم. همان‌طور که اشاره کردم تقلید با الگو برداری خیلی فرق میکند مانند جریان اقتباس میماند. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها

ستاره‌ها در آسیا

٩٦/٠١/٣١
جارچی

جارچی 482

٩٦/٠١/٣١
ستاره استقلالی‌ها واقعی‌تر است یا ستاره‌ای که به پیراهن پرسپولیس اضافه می‌شود؟

ستاره سُرخ در آسمان کُری

٩٦/٠١/٣١
نصیرزاده رئیس سابق کمیته تدوین مقررات فدراسیون در گفت‌و‌گو با جیم:

درج ستاره استقلال و پرسپولیس بر اساس تلقی خودشان است

٩٦/٠١/٣١
شاخ هفته

نسل تنهای ما

٩٦/٠١/٣١
شگرد خفن

کدام خبر درست است؟

٩٦/٠١/٣١
درباره اظهار نظر عجیب سرمربی پرتغالی تیم ملی که به مذاق پرسپولیسی‌ها خوش نیامد

طبقه‌بندی هواداران به سبک استاد کی‌روش!

٩٦/٠١/٣٠

داستان ستاره‌ها

٩٦/٠١/٣١
مروری بر نویسندگانی که با آثارشان هیجانی ویژه در میان کتاب‌خوان‌ها ایجاد کردند

داستان موج‌ها و موج‌های داستانی

٩٦/٠١/٣١
برگزیده سایت

بازخوانی

٩٦/٠١/٣١
آنتن

دلیل قطع تماس‌های صوتی تلگرام مشخص شد!

٩٦/٠١/٣١
تلگجیم

تلگجیم 482

٩٦/٠١/٣١
حکایت هفته

اندر حکایت برنامه هفت و افخمی که رفت

٩٦/٠١/٣١
نگاهی به فیلم «خشکسالی و دروغ» با حضور محمدرضا گلزار

مخاطب پسند و قصه‌‌گو

٩٦/٠١/٣١
ذهن زیبا

ذهن زیبا 481

٩٦/٠١/٣١
کافه جهان نما

ژاپن، سرزمین آفتابِ تابانِ احترام

٩٦/٠١/٣١
پایان نامه

پول نارنگی، ما و این همه حادثه!

٩٦/٠١/٣١
فتوچاپ

فتوچاپ 482

٩٦/٠١/٣١
وقتی قابلیت جدید تلگرام، نیامده، فیلتر می‌شود

#تلگرام_صوتی

٩٦/٠١/٣١
درباره شعرها و ترانه‌هایی که حال ما را خوب یا بد می‌کند

من دیگه سخته برام تحمل شعرای بد...

٩٦/٠١/٣١
تبلیغات
تبلیغات