سواران سيمرغ
مروري بر تعدادي از فيلم‌هاي بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره بيست و نهم فجر

سواران سيمرغ

نویسنده :

ارزش هر جشنواره‌اي به فيلم‌ها و فيلم‌سازان آن است و يقينا علاقه هر بيننده‌اي با دانستن نام شرکت‌کنندگان يک جشنواره به حضور در آن جلب مي‌شود. بنابراين ما هم وظيفه خود دانستيم که در حد وسعمان و تا آن‌جايي که حجم صفحات‌مان اجازه مي‌دهد به تعدادي از فيلم‌هايي که در بخش مسابقه سينماي ايران (که سوداي سيمرغ نام دارد) جشنواره بيست و نهم فجر شرکت دارند بپردازيم و صد البته ما هم مثل شما بر اين اعتقاد هستيم که فيلم‌هاي جشنواره‌اي، يقينا بهترين فيلم‌هاي آن کشور نيستند ولي مرور آن‌ها مي‌تواند معيار خوبي باشد براي تحقيق در مورد ميزان اهميتي که سينما و سينماگران در يک جامعه دارند.

آلزايمر (نسيان)

کارگردان: احمدرضا معتمدي
«مهدي هاشمي»، «مهتاب کرامتي»، «مهران احمدي»، «فرامرز قريبيان»، «حميد ابراهيمي»، «داود فتحعلي‌بيگي»، «شاه علي سرخاني»،

«هدا ناصح»، «حسن محمدي غمخوار»، «تارا رحمتي»، «يگانه عمرواني».

داستان اين فيلم به قلم خود «احمدرضا معتمدي» و درباره مردي است که طي تصادفي، دچار فراموشي مي‌شود. به گفته کارگردان اثر، اين فيلم داراي يک داستان ساده عاشقانه بر مبناي يک موقعيت طنز است.

«احمدرضا معتمدي» کارگردان نام‌آشناي سينماست و با اين که جزو کارگردانان کم کار سينماي ايران به‌شمار مي‌آيد، وقتي کاري از وي نمايش داده مي‌شود به يک اتفاق ماندگار در سينماي ايران تبديل مي‌شود، چنان‌که کارهاي پيشين وي مانند «هبوط»، «زشت و زيبا»، «ديوانه‌اي از قفس پريد» و «قاعده بازي» از اين قاعده مستثني نبودند.

بازيگران اصلي اين فيلم به‌عنوان امتياز مثبت اين اثر به حساب مي‌آيد.

ازطرفي بايد اضافه کنيم «معتمدي» متعلق به جرياني از سينماي ايران است که کارهايش، بيشتر موردپسند منتقدان قرار مي‌گيرد تا تماشاگران، بنابراين و باتوجه به بستر طنز داستان مي‌توان گفت معتمدي در مسير سختي گام برمي‌دارد که مي‌تواند به يک شکست تمام‌عيار و يا يک موفقيت بي‌نظير منتهي بشود.

خاک و آتش

کارگردان: مهدي صباغ‌زاده
«فريبرز عرب‌نيا»، «ميترا حجار»، «سيد احمد نجفي»، «فرامرز صديقي»، «جمشيد جهانزاده»، «فرهاد قائمي»، «قاسم زارع»، «کاظم افرندنيا»، «رامتين خداپناهي»، «صديقه کيانفر» و «مصطفي طاري».

وقايع فيلم «خاک و آتش» در 90 سال پيش رخ مي‌دهد، زماني که يک کلنل انگليسي به‌همراه نيروهايش از مسير هندوستان به ايران وارد مي‌شوند و به بهانه احداث خطوط راه ‌آهن و تلگراف در خطه سيستان و بلوچستان به قاچاق اسلحه و ناامن کردن منطقه مشغول مي‌شوند. در اين جريان يک بلوچ به نام «جي‌اند» با حمايت يک روحاني به نام «ملا علي» به مبارزه با انگليسي‌ها برمي‌خيزد.

«صباغ‌زاده» در آستانه چهارمين دهه از دوران فيلم‌سازي‌اش قرار دارد و با اين‌که او امروز در جامعه سينمايي به‌عنوان يک کارگردان کهنه‌کار شناخته مي‌شود آثار او در طول تاريخ سينماي ايران هرگز يک اتفاق مثال‌زدني به شمار نمي‌آيند.

«خاک و آتش» فيلمي است که در يک بستر تاريخي گام برمي‌دارد و ناگفته پيداست ساخت آثار تاريخي در ايران، سنگي نيست که هرکسي از عهده برداشتن آن برآيد.

اين اثر که از توليدات «مؤسسه فرهنگي هنري شهيد آويني» مي‌باشد در 3 لوکيشن تخت رستم شهريار، شهرک سينمايي غزالي و سپس در منطقه سيستان و بلوچستان فيلم‌برداري شده است و شنيده مي‌شود برخي صحنه‌هاي اکشن آن که تعدادشان هم زياد است به‌صورت تصوير و نقاشي و از طريق رايانه ساخته شده است.

آسمان محبوب

کارگردان: داريوش مهرجويي
«علي مصفا»،‌ «ليلا حاتمي»، «ماني حقيقي»، «‌همايون ارشادي»، «فريده سپاه‌منصور»، «محمدباقر صفانور»

و «مبينا کريمي»

«آسمان محبوب» داستان زندگي دکتر جوان و مطرحي است که در اوج موفقيت کاري و اجتماعي‌اش متوجه مي‌شود به بيماري لاعلاجي مبتلا است. به همين دليل از کار و زندگي روزمره کناره مي‌‌گيرد و در گريزي که از شهر و کارش دارد،‌ سر از روستايي در مي‌آورد که وقايع غير مترقبه‌اي را براي او رقم مي‌زند.

باور کنيد خيلي سخت است کسي بخواهد براي اثري از سازنده فيلم‌هاي «هامون»، «ليلا»، «گاو»، «پري»، «بانو»، «مهمان مامان»، «سنتوري» و... برگ برنده و بازنده بشمارد. به نظرم همين که نام «داريوش مهرجويي» به‌عنوان يک اثر مطرح باشد، خودش بزرگ‌ترين برگ برنده براي يک فيلم سينمايي است، حالا تصور کنيد در فيلمي از «مهرجويي»، زوج موفق و درخشان سينماي ايران نيز حضور داشته باشند، بنابراين تيم بازيگران اين اثر سينمايي خودش مي‌تواند دليلي باشد براي ديدن اين اثر.

باور کنيد يا نه، کم مانده بود «آسمان محبوب» هم در بخش فيلم‌هاي ويدئويي جشنواره فيلم فجر به نمايش دربيايد، خبرهاي موثقي هم در اين زمينه رسيد که شکر خدا، بعد توسط کارگردان اثر به يک سوء تفاهم تعبير شد. راستي بازي «ماني حقيقي» را هم فراموش نکنيد.

آقا يوسف

کارگردان: علي رفيعي
مهدي هاشمي، هانيه توسلي، شاهرخ فروتنيان، پگاه آهنگراني، لادن مستوفي، مريم سعادت، ستاره اسکندري، ليلا بلوکات و صابر ابر.

يوسف (مهدي هاشمي) که يک کارمند بازنشسته است، براي گذران زندگي 5 سالي است که پنهاني و به دور از چشم دخترش در خانه اين و آن کارگري مي‌‌کند. ماجراي فيلم مربوط است به حضور او در 5 تا از اين خانه‌‌ها و درام در قالب روابط اهل خانه با يکديگر و با او شکل مي‌‌گيرد. به‌‌خصوص در خانه دوم حوادثي روي مي‌‌دهد که مستقيما به او مربوط شده و زندگي‌‌اش را دگرگون مي‌‌کند.

فيلم با اين‌‌که يک درام اجتماعي است برخلاف بسياري از فيلم‌‌هاي هم‌‌نوع خود که جوانان شخصيت‌‌هاي اصلي آن هستند، يک مرد سن و‌سال‌دار را به عنوان شخصيت محوري خود انتخاب کرده است و در کنار بازيگران جوان پسندي مانند «صابر ابر» و «هانيه توسلي» است که خود تضميني براي موفقيت فيلم در گيشه است. از ديگر برگ‌‌هاي برنده فيلم، انتخاب «حسن حسن‌‌دوست» به عنوان تدوين‌‌گر فيلم است.

فرزند صبح

کارگردان: بهروز افخمي
«عبدالرضا اکبري»، «هديه تهراني»، «آتيلا پسياني»، «محمدرضا شريفي‌نيا» و «هادي حيدري»

«فرزند صبح» تولد تا هفت سالگي حضرت امام خميني‌(ره) و همچنين بخش‌هايي از 63 سالگي امام‌(ره) بعد از 15 خرداد ماه را به تصوير مي‌کشد.

هرچه قدر که فکر مي‌کنم، حساب سال‌هايي که از شروع ساخت اين اثر مي‌گذرد از دستم خارج شده است، فکر کنم سال 1383 بود که خبر آغاز ساخت اين فيلم منتشر شد ولي اکنون که نزديک به 7 سال از آن روز مي‌گذرد و در آستانه نمايش اين فيلم در جشنواره بيست‌ونهم فجر مي‌باشيم، نامه‌اي از «بهروز افخمي» خطاب به دبير جشنواره منتشر شده است که نشان از نارضايتي کارگردان اثر از نحوه تدوين، صداگذاري، دوبله و موسيقي اثر دارد و ظاهرا هيچ کدام از اين‌ها را تأييد نمي‌کند تا حدي که افخمي اصرار کرده از نام او در تيتراژ فيلم سوء‌استفاده نکنند.

عمليات سکوت

کارگردان: حميد بهمني
جمشيد هاشم‌پور، پوريا پورسرخ، امين زندگاني، جعفر دهقان، محمد حاتمي، عليرضا کمالي، عليرام نورايي، محمد رباني، مهدي محمدزاده، سيد مهدي حيدري و بهروز ميرلو

فيلم در مقطع زماني سال‌‌‌هاي 62 تا 64 به روايت داستان گروهي از غواصان مي‌‌‌پردازد که براي شناسايي و آماده‌‌‌‌سازي عمليات والفجر 8 تن به اروندرود مي‌‌‌زنند و به اين نتيجه مي‌‌‌‌رسند که شرايط خطرناک و غيرممکن است. آن‌ها دست به طراحي جديدي مي‌‌‌‌زنند و در اين کشمکش عراقي‌‌‌‌ها متوجه جريان مي‌‌‌‌شوند و ...

اين فيلم سومين ساخته حميد بهمني است. فيلم‌‌‌هاي « آخرين نبرد» و « آن مرد مي‌‌‌آيد» او خوب ديده نشدند و اصلا يکي از گلايه‌‌‌هاي بهمني از جشنواره فجر پارسال همين بود و درخواست داشت که داوران تمامي فيلم‌‌‌هاي امسال را بدون پيش‌‌‌داوري و به طور کامل مشاهده کنند تا زحمات گروه ساخت فيلم که تلاش کرده‌‌‌اند فيلمي استاندارد بسازند از قلم نيفتد.

از حاشيه‌‌‌هاي جالب توجه فيلم، عدم اطلاع کارگردان از تغيير ناگهاني اسم آن در جشنواره بود که ضمن ابراز تعجب از اين امر، عنوان کرد نام فيلم همچنان «گلوگاه شيطان» است و به اشتباه «عمليات سکوت» اعلام شده است. همچنين به مخاطبان پيشنهاد کرده سکانس مياني فيلم که سکانس غرق شدن خلبان در آب است را با دقت بيشتري ببينند. پس مخاطب! دقت کن!

جرم

کارگردان: مسعود کيميايي
پولاد کيميايي، حامد بهداد، شبنم درويش، جمشيد مشايخي، داريوش ارجمند، نيکي کريمي و...

فيلم جرم در فضاي اجتماعي، سياسي و تاريخي پيش از انقلاب مي‌گذرد. داستان در مورد مردي است که در آن شرايط خاص نمي‌خواهد از عقايدش تخطي کند.

مسعود کيميايي بيست و هشتمين فيلمش را در جشنواره فيلم فجر بيست و نهم دارد. برگ هميشه برنده آثار کيميايي شايد ديالوگ‌هاي جالب آن است. توجه کنيد مي‌گوييم ديالوگ‌هاي جالب، نه خوب! آخر به زعم بسياري از منتقدان ديالوگ‌هاي آثار کيميايي خوب نيستند و فقط گونه‌اي از ادبيات او هستند. کيميايي مثل هميشه هواداران خاص خود را دارد و اين مهم‌ترين برگ برنده فيلمش مي‌تواند باشد. منظورمان آتش هواداران است که ممکن است دامن داوران جشنواره را بگيرد. اما از سويي ديگر کسل‌بار شدن مفاهيم کيميايي و بيان سخت و دشوار آن‌ها مي‌تواند برگ بازنده اين اثر باشد. به تماشاي آخرين «جرم» کيميايي بنشينيد.

گزارش يک جشن

کارگردان: ابراهيم‌ حاتمي‌کيا
رضا کيانيان، مريلا زارعي، رويا تيموريان، طناز طباطبايي، داريوش ارجمند و...

فيلم داستان يک آژانس ازدواج است که گرفتار حاشيه‌هايي مي‌شود...

حاتمي‌کيا از وقتي ژانر سينمايي‌اش را عوض کرده است کلي بالا و پايين ديده است. سخت‌ترين انتقادات را از سوي هوادارانش به جان خريده، اما حاضر نشده دوباره به سراغ ژانر محبوب سابقش «دفاع مقدس» برود. او اين‌بار با گزارش اختصاصي‌اش از يک جشن به ميدان رقابت فجر آمده است. گزارش او از جشن خاصش مي‌تواند مهم‌ترين برگ برنده اين اثر باشد. او مثل هميشه خط قرمزها را در اين فيلم به سبک خودش شکسته و همين مي‌تواند عامل توفيق عمومي اثر باشد. اما از سويي ديگر ژانر نامحبوب هواداران حاتمي‌‌کيا مي‌تواند عامل شکست اثرش باشد. خيلي از موافقان و مخالفان سينماي حاتمي‌کيا معتقدند او بايد همان ژانر سابقش را در سينماي ايران دنبال کند.

جدايي نادر از سيمين

کارگردان: اصغر فرهادي
«ليلا حاتمي»، «شهاب حسيني»، «پيمان معادي»، «ساره بيات»، «سارينا فرهادي»، «علي اصغر شهبازي»، «بابک کريمي»، «شيرين يزدان‌بخش»، «کيميا حسيني» و «مريلا زارعي».

«جدايي نادر از سيمين» داستان زن و شوهري را روايت مي‌کند که در آستانه جدايي از يکديگر هستند، اما حضانت فرزند براي آن‌ها‌ مشکلاتي ايجاد مي‌کند.

«جدايي نادر از سيمين»، پنجمين ساخته بلند اصغر فرهادي بعد از آثار موفقي مانند «رقص در غبار»، «شهر زيبا»، «چهارشنبه ‌سوري» و «درباره الي» است.

«فرهادي» جوايزي همچون خرس نقره‌اي بهترين کارگرداني از جشنواره پنجاه و نهم برلين براي فيلم «درباره الي» و سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني از جشنواره بيست‌وچهارم فيلم فجر براي فيلم «چهارشنبه سوري» را در کارنامه دارد و گذشته از اين افتخارات، او در نگارش فيلم‌نامه‌ها‌ي «ارتفاع پست» با «ابراهيم حاتمي‌کيا» و «کنعان» با «ماني حقيقي» همکاري داشته و همچنين فيلم‌نامه «دايره زنگي» را نيز نوشته است.

«جدايي نادر از سيمين» اولين همکاري بازيگر تواناي کشورمان، «ليلا حاتمي» با «فرهادي» است که مي‌تواند نويدبخش اثري قدرتمند باشد.

ورود آقايان ممنوع

کارگردان: رامبد جوان
رضا عطاران، ويشکا آسايش، پگاه آهنگراني، ماني حقيقي، بهاره رهنما، فلامک جنيدي و...

مدير يک دبيرستان دخترانه به شدت با حضور يک دبير مرد در مدرسه خود مخالفت مي‌کند.

رامبد جوان در کارگرداني جوان است اما خوش فکر! هنوز طعم خوشمزه «دختر آدم، پسر حوا» از جشنواره سال پيش زير زبان‌مان است که باخبر شديم امسال «ورود آقايان» براي فيلم او ممنوع است! «ورود آقايان ممنوع» به نظر مي‌رسد طنزي همچون هميشه فاخر و خالي از لودگي است. اين مي‌تواند مهم‌ترين برگ برنده فيلم‌هاي رامبد جوان باشد. فيلم‌هاي او هميشه مثل خودش مملو از انرژي است. اما حضور چهره‌هاي خطرناکي چون رضا عطاران با طنز خاص خودشان مي‌تواند عامل ناکامي يا موفقيت اين فيلم باشد. کسي چه مي‌داند!

گلچهره

کارگردان: وحيد موسائيان
مسعود رايگان، لادن مستوفي، افشين هاشمي، هدايت هاشمي، حسين محب اهري.

دولت کمونيستي نجيب‌ا... سقوط کرده و مجاهدين بر کابل مسلط شده‌‌‌اند. اشرف خان صاحب سينمايي در کابل مي‌‌‌خواهد آن را بازسازي کند. اما يکپارچگي دولت ديري نمي‌‌‌پايد و جنگ‌‌‌هاي داخلي بار ديگر از خرابه‌‌‌هاي کابل سر برمي‌‌‌آورند. جنگ به فيلم‌‌‌خانه ملي افغانستان نيز راه پيدا مي‌‌‌کند. جايي که تاريخ تصويري يک ملت در آن نهفته است. گويا فيلم از روي وقايع واقعي الهام گرفته شده است.

براي ما خراساني‌‌‌ها شايد مهم‌‌‌ترين برگ برنده اين فيلم انجام بيشتر مراحل فيلم‌‌‌برداري آن در استان خراسان باشد. حضور بازيگران دست اول سينماي ايران هم مي‌‌‌تواند ضامن موفقيت فيلم در گيشه و نزد مخاطبين باشد ليکن مهم‌‌‌ترين برگ برنده اين فيلم باز هم کارگردان آن است. وحيد موسائيان براي عامه مخاطبين شايد کارگردان شناخته‌‌‌شده‌‌‌اي نباشد. اما «گلچهره» شايد سکوي پرش او و پديده امسال جشنواره باشد. عکس‌‌‌هاي فيلم، خبر از فيلم‌‌‌برداري قوي کار مي‌‌‌دهد که يکي از سخت‌‌‌ترين مراحل توليد را بين فيلم‌‌‌هاي امسال داشته است. فيلم از طراحي صحنه و دکور بسيار گسترده‌ و سنگيني برخوردار است و موسيقي‌‌‌اش را هم فريدون شهبازيان ساخته است.
33روز

کارگردان: جمال شورجه
پير داغر‌(اوي)، باسم مغنيه‌(محمد)، يوسف الخال‌(يوسف)، کارمن لبوس(ام عباس)، نسرين طافش(حنان)، کنيدا علوش(نسرين)، دارين حمزه(هانا)

از داستان فيلم همين‌قدر به بيرون درز کرده که راجع به ماجراهاي مستند و واقعي جنگ 33 روزه لبنان است که در آن اهالي روستايي در تهاجم 33 روزه اسرائيل به جنوب لبنان مقاومت مي‌کنند.

موضوع فيلم به خودي خود حساسيت برانگيز و کنجکاو کننده است، به‌خصوص که مدتي است فيلم جنگي درست و حسابي هم نديده‌ايم، اما حاشيه‌هاي پرتعداد فيلم هم بر کنجکاوي ما افزوده است. اول که قرار بود اسم فيلم جنوب آسماني باشد. بعد قرار شد حنان ترک که مدتي است به دليل انتخاب حجاب اسلامي در مورد محدوديت‌هاي دولت مصر قرار گرفته در فيلم‌بازي کند اما دولت مصر يک روز پيش از حضور اين بازيگر در فيلم 33 روز از پرواز او جلوگيري کرد. سعيد انصاري کار ساخت موسيقي اين فيلم را به عهده گرفته است. زبان فيلم هم که کلا عربي است و قرار است با زيرنويس فارسي در جشنواره پخش شود.

در پايان جمال شورجه به مخاطبان جشنواره توصيه کرده به سکانس نهايي فيلم توجه ويژه‌اي داشته باشند چون هر چه از نظر نرم‌افزاري و سخت‌افزاري در توان‌شان بوده، در سکانس پاياني لحاظ کرده و ترکانده‌اند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨

دشواری نداریم

٩٥/٠٩/١٨

چرخه‌ تبدیل پراید

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨