«نوعي نگاه» به غايبان جشنواره بيست‌ونهم

«نوعي نگاه» به غايبان جشنواره بيست‌ونهم

نویسنده :

بنا به گفته‌هاي مسئولان بيست‌ونهمين جشنواره فيلم فجر، امسال 67 فيلم ايراني طالب حضور در بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ) شده‌اند و با توجه به ظرفيت‌هاي محدود اين بخش از جشنواره، ناگزير فقط 22 يا 24 فيلم در اين بخش پذيرفته شده‌اند و ساير آثاري که به اعتقاد مسئولان جشنواره، در بخش اصلي جاي نمي‌گيرند، مي‌بايستي در بخش ديگري به‌نمايش عموم دربيايند؛ و اين بخش جديد که «نوعي نگاه» نام دارد و امسال براي حل معضل عدم پذيرش فيلم‌ها در بخش مسابقه جشنواره ابداع شده است، لقب پرحاشيه‌ترين و يا بهتر بگوييم، پر دردسرترين بخش جشنواره بيست‌ونهم را به خود اختصاص داده است. گفتني است که «نوعي نگاه» نام يکي از بخش‌هاي مسابقه جشنواره فيلم کن مي‌باشد که در درجه دوم اهميت پس از جايزه «نخل طلا» در اين جشنواره قرار دارد و طبيعتا مسئولان جشنواره فيلم فجر نيز اين نام را از جشنواره فيلم کن به عاريت گرفته‌اند.

از يک نگاه ديگر
در ابتدا قصد داشتم درباره غايبان جشنواره بيست‌ونهم و اين که چه‌قدر جاي آن‌ها در اين جشنواره خالي است بنويسم که همين بخش جديد «نوعي نگاه» بهترين بهانه را براي نوشتن به دست ما داد. به‌طوري که فيلم‌هاي تعدادي از بهترين کارگردانان ايراني که جايي در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره پيدا نکرده بودند، به بخش «نوعي نگاه» فرستاده شدند و داد و فرياد توليدکنندگانشان از اين همه لطف و مرحمت مديريت جشنواره در آمد.

باد و مه
«محمدعلي طالبي» اولين کارگرداني بود که اثرش باعنوان «باد و مه» را از جشنواره فيلم فجر خارج کرد. او که براي حضور فيلمش در دو بخش مسابقه «سينماي ايران» و «بين‌‌الملل» جشنواره بيست‌ونهم فرم پر کرده بود گفت: «علي‌رغم اين‌که به جشنواره هميشه علاقمند بودم، اما امسال ترجيح مي‌‌دهم در اين جشنواره حضور نداشته باشم» وي در توضيح بيشتر، عملکرد غير حرفه‌‌اي هيئت انتخاب جشنواره را دليل عدم علاقه‌‌اش به حضور در جشنواره اعلام کرد.

خانه پدري
اما حکايت «خانه پدري» ساخته «کيانوش عياري» در ابهام به سر مي‌برد. گويا به سازنده اثر پيشنهاد شده است تا فيلمش را با اصلاحات جزئي وارد جشنواره کند و باتوجه به اين که از نظر سازنده اثر، حذف اولين اپيزود «خانه پدري» و تغيير نام اثر غيرممکن به نظر مي‌رسد، توليدکنندگان آن سعي در راضي کردن مسئولان دارند. آن‌چنان که از اوضاع برداشت مي‌شود، اگر اداره نظارت و ارزشيابي به حذف اين اپيزود اصرار داشته باشد، «خانه پدري» از جشنواره خارج خواهد شد.

يکي از ما دو نفر
«تهمينه ميلاني» هم حسابي از اين تصميم غيرمنتظره مسئولان جشنواره مبني بر قرار گرفتن فيلم «يکي از ما دو نفر» در بخش «نوعي نگاه» اظهار نارضايتي کرده و اعلام کرده است که درصورت قرار گرفتن فيلمش در اين بخش جديد، فيلم را از جشنواره بيرون خواهد کشيد. تا اين‌جاي کار شنيده مي‌شود که کارگردان و تهيه‌کننده اثر به‌کلي از وجود بخشي به‌نام «نوعي نگاه» بي‌اطلاع بوده‌اند و در تماس با دفتر جشنواره، تصميمشان مبني بر خروج از آن را به مسئولان اعلام کرده‌اند.

مرهم
«عليرضا داوودنژاد» هم که فيلم جديدش به‌نام «مرهم» قرار است در بخش «نوعي نگاه» به‌نمايش دربيايد از خير بيرون کشيدن اثرش از جشنواره گذشته و تنها به اعتراض قناعت کرده است و اعلام کرده که در شرايط فعلي نمي‌داند که چه بايد بکند. او از سليقه‌اي بودن تصميم در ايجاد اين بخش جديد در جشنواره گله کرده و افزوده است که نگاه سليقه‌‌اي به‌شدت به سينما ضربه وارد مي‌‌کند و انتخاب اين فيلم‌‌ها در بخش «نوعي نگاه» کاملا سياسي است و نگاه سياسي به مراتب مضرتر از نگاه تجاري است.

اسب حيوان نجيبي است
«عبدالرضا کاهاني» که پيش از پايان مهلت ثبت‌نام جشنواره امسال فيلم جديدش با عنوان «اسب حيوان نجيبي» است را به مسئولان جشنواره تحويل داده بود يکي از نام‌هايي است که به‌جاي بخش مسابقه، در بخش «نوعي نگاه» حضور خواهد داشت و از اين بابت حسابي دلخور شده است؛ چراکه پيش از اين، مسئولان جشنواره به وي گفته بودند: «فيلمت را سريع برسان، چون جزو فيلم‌‌هايي است که تنور جشنواره را گرم مي‌‌کند» کاهاني هم که حسابي از اين موضوع که قرار است فيلمش نقش بخاري جشنواره را بازي کند ناراحت شده بود در نامه‌اي به «عليرضا سجادپور» 3 شرط براي اجازه نمايش فيلمش در بخش «نوعي نگاه» ارائه کرد؛ يکي از شرط هاي کاهاني اين است که فيلمش بدون حذف يک فريم به نمايش دربيايد. شرط ديگرش اين است که وزارت ارشاد پاسخگوي اعتراض‌هاي نهادهاي ديگر به نمايش اين فيلم در جشنواره باشد چون وي براي ساخت اين فيلم مجوز داشته است. شرط سوم کاهاني هم اين است که وزارت ارشاد پروانه نمايش داخلي و خارجي اين فيلم را صادر کند.

پرتقال خوني
سيروس الوند نيز در مورد حضور فيلمش در بخش «نوعي نگاه» بيست‌و‌نهمين دوره جشنواره فيلم فجر گفته: «اين نوع پذيرش فيلم را نوعي توهين به خودم تلقي مي‌‌کنم نه احترام». او افزوده است تا جايي که به کارگردان مربوط مي‌‌شود، تلاش خواهد کرد تا «پرتقال خوني» در جشنواره حضور نداشته باشد. سيروس الوند اعتقاد دارد که فيلمش را براي قضاوت به جشنواره داده است و حالا که قرار است قضاوتي روي آن انجام نشود، ترجيح بر اين است که اثرش بيرون از جشنواره باشد. با اين حال، الوند حضور فيلم در جشنواره را منوط به نظر تهيه‌‌کننده دانسته.

قصه پريا
فيلم سينمايي «قصه پريا» ساخته اخير «فريدون جيراني» هم از آن دسته آثاري بوده که حضورش در بخش جديدالتاسيس «نوعي نگاه»، نارضايتي توليد کنندگانش را به‌دنبال داشت، به‌طوري که چندي پيش اعلام شد که با تصميم نهايي مرتضي شايسته و فريدون جيراني در مقام تهيه کننده و کارگردان اثر، فيلم سينمايي قصه‌پريا در جشنواره امسال شرکت نخواهد داشت

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
«عملیات غیر ممکن» یا چگونه باب گفت‌وگو با بزرگ‌ترها را درباره مسائل جنسی‌مان بازکنیم؟

اسمشو ببر

٩٦/٠٧/٢٧

مشکل درد عشق را حل نکند مهندسی

٩٦/٠٧/٢٧
با نمایش چند فیلم مستند بالاخره سکوت درباره معضلات جنسی تا حدی شکسته شد

گپ جنسی

٩٦/٠٧/٢٧

فصل‏های زندگی

٩٦/٠٧/٢٧
چهره هفته

محسن به خدا تو مسلمان نیستی!

٩٦/٠٧/٢٧
مروری گذرا بر برنامه‌های دولتی برای رفع بحران جنسی جامعه

خانه‌های عفاف... شاید، اگر، باید؟!

٩٦/٠٧/٢٧
بالاخره راه حل مشکلات و بحران‌های جنسی جوانان چیست؟

یک پایان اصغرفرهادی‌طور

٩٦/٠٧/٢٧
ناصرخان آکتور سینما

از سلطان قلب‌ها تا اسب سردار!

٩٦/٠٧/٢٧
آنتن

ما و هندوانه‌هایمان!

٩٦/٠٧/٢٨

«حالا خورشید» حالا جذابیت

٩٦/٠٧/٢٧
شاخ هفته

لطفا سرگرمی‌ام بمان

٩٦/٠٧/٢٧
روایت‌هایی درباره ما و کاری که ورزش با ما می‌کند

قهرمانی را بچسب پهلوانی کیلویی چند؟

٩٦/٠٧/٢٧
فتوچاپ

فتوچاپ 508

٩٦/٠٧/٢٧
جارچی

جارچی 508

٩٦/٠٧/٢٧
مینیمال

سینگل بازنشست منم!

٩٦/٠٧/٢٧
به بهانه آویخته شدن کفش‌های ستاره برزیلی میلان و رئال

خداحافظ کاکا!

٩٦/٠٧/٢٧

دلم به بازی خوشه

٩٦/٠٧/٢٧
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٦/٠٧/٢٧
پایان‌نامه

آمارگیری فرهنگی رفتاری!

٩٦/٠٧/٢٧
شـرکت «نینتـندو» با عرضه کنسول جدید خــــود، یک بازگشت شکوهمند به بازار گیم داشت

#ته_تغاری_نسل_هشتمی

٩٦/٠٧/٢٧
تبلیغات