به جز پلمب راهکار دیگری نداریم
رئیس اتحادیه پوشاک دوخته؛ تکرار صحبت‌های دو سال پیش و یک وعده جدید

به جز پلمب راهکار دیگری نداریم

نویسنده : مريم شيعه زاده

اگر حرف‌ها و وعده‌ها‌ی دو سال پیش رئیس اتحادیه پوشاک مشهد را فراموش کرده‌اید، رجوع کنید به شماره 249 (24 فروردین 1391). این بار دوباره به سراغ مهدی لسان‌طوسی رفتیم تا ببینیم اجرایی شدن وعده‌ها‌ی سال 91 چقدر توانسته اوضاع بازار پوشاک دوخته را سر و سامان دهد و اصلا این اتحادیه در طول این دو سال چه اقدام جدی و موثری درباره جلوگیری از فروش البسه نامتعارف و ترویج پوشاک مناسب انجام داده است. 

 

 این روز‌ها لباس‌های نا‌مناسب زیادی در مغازه‌ها‌ی سطح شهر توزیع می‌شوند، اتحادیه پوشاک مشهد برای مقابله با آن چه اقداماتی انجام داده است؟ 

 وظیفه ما توجیه کردن و اطلاع‌رسانی به واحد‌ها‌ی صنفی است و این کار را به خوبی انجام داده‌ایم. 

 اطلاع رسانی شما دقیقا چگونه است؟ 

 اگر به سایت ما مراجعه کنید، می‌بینید که موضوع عفاف و حجاب را در آن به خوبی عنوان کردیم. 

 يعنی وظیفه اتحادیه پوشاک تنها به اطلاع‌رسانی درباره عفاف و حجاب از طریق سایت خلاصه می‌شود؟

 این موضوع را باید از مسئولانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بپرسيد.

 اما خودتان گفتید وظیفه شما اطلاع‌رسانی در این حوزه است، یعنی شما هم یک مسئول هستید. 

 به نظر من ما باید این کار را از کودکستان و دبستان آغــــــــاز می‌کردیم، درختی را که کج بار آمده‌است، دیگــــر نمی‌شود راست کرد. 

 خب این موضوع در حوزه کاری مسئولان دیگر است، شما چه کاری انجام داده‌اید؟

 ما هر روز توسط 5 بازرس واحدهای صنفی را رصد می‌کنیم. در هفته هم دو بار گشت مشترک با اداره اماکن داریم. در این گشت‌زنی‌ها، وضعیت لباس‌ها‌ی عرضه شده، فروشنده با موهای فشن، مورد‌دار بودن مانکن‌ها، پرده اتاق پرو و... بررسی می‌شود. 

 روزانه چه تعداد پلمب یا برخورد قانونی صورت می‌گیرد؟ 

 الان حضور ذهن ندارم. بستگی به مغازه‌دار دارد و این که آیا تخلفش فقط نیاز به تذکر دارد یا پلمب؟ 

 به نظر شما تنها پلمب کردن واحد‌ها‌ی صنفی کافی است؟ 

 بــــا شرایط فعلی و رکود بازار، مغازه‌داران مشکلات زیادی دارند و پلمب شدن می‌تواند مشکلات آن‌ها را مضاعف کند. به هر‌حال گفتم درخت کج را نمی‌توان راست کرد، اما می‌توانیم کاری کنیم که کج‌تر نشود. راهکار دیگری هم برای ما به عنوان اتحادیه وجود ندارد و ارگان‌ها‌ی مربوط باید نظارت داشته باشند! 

 اما فروردین سال 91 که با شما گفت‌و‌گویی داشتیم، برای راهکار، خبر از تشکیل کارگروهی دادید که متشکل از تولید‌کنندگان، عرضه‌کنندگان و فارغ‌التحصیلان هنر است. عنوان کردید که این کارگروه می‌تواند الگویی مطابق با شئونات اسلامی تولید کند. این کار صورت گرفت؟

 بله! این کارگروه تشکیل شد اما نه با آن اقتداری که ما در نظر داشتیم اما به هرحال موثر واقع شد. 

 این کارگروه چه تاثیری بر وضعیت بازار داشت؟

 ما جلساتی در استانداری داشتیم و کارگروهی در استانداری با همین موضوع تشکیل شد. در این جلسات اتاق اصناف، مسئولان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌ها‌ی مرتبط حضور داشتند. طرح‌هایی ارائه شد و خروجی آن در نمایشگاهی که توسط این کارگروه برپا شد به نمایش گذاشته شد. در تهران این نمایشگاه و اقدامات به صورت پیاپی درحال اجراست چرا که این اتحادیه از قدرت و امکانات بیشتری بهره می‌برد، اما در مشهد این طور نیست و همان‌طور که گفتم اقتداری را که ما در نظر داشتیم ندارد.

 برای پیدا کردن و اجرایی شدن یک راهکار منطقی و عملی، دو سال زمان کمی بود یا اتحادیه در این مدت کم کاری کرده است؟ 

 ما باید از یک جا شروع می‌کردیم و این کارگروه را تشکیل دادیم. مشکلات در حوزه کاری ما بسیار است. تنها بحث طراحی لباس نیست، وظیفه اصلی ما حمایت از منافع صنف خودمان و رسالت‌شان است، یعنی ارائه اجناس با کیفیت. ما در اینجا یک وظیفه نداریم و تا همین جا که این کار را انجام دادیم به نظر من خوب است. 

 برگزاری یک نمایشگاه در مدت دو سال خوب است؟ 

 عرض کردم این موضوع در تهران پررنگ‌تر دنبال می‌شود و مهم تهران است. چون اکثر پوشاکی که در بازار عرضه می‌شود کار تهران است. 

 یعنی اتحادیه مشهد و دیگر شهرستان‌ها نقش و وظیفه‌ای ندارند؟ 

 امسال ادغام دو مجمع تولید و توزیعی که باعث شده است ما و تولید‌کنندگان در یک مجموعه قرار بگیریم می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. می‌توانیم بهتر با هم کار کنیم و شک نکنید که از این به بعد خروجی خیلی بهتر خواهد بود. همین‌طور که الان حضور ذهن دارید و از صحبت‌های دو سال پیش استفاده می‌کنید، می‌توانید پایان امسال هم تماس بگیرید تا من از پیشرفت‌هایمان بگویم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها

برندگان سـومین جشـنواره نویسنـــــدگی نقطه سر خط

٩٦/٠٢/٠٧
بررسی محبوب‌ترین کانال‌های تلگرامی ایرانی و سلیقه مردم در انتخاب آن‌ها

#کانال_تلگرامی

٩٦/٠٢/٠٧
کافه جهان نما

پرو، سرزمین تمدن و رنگ

٩٦/٠٢/٠٧

جای خالی یک عادل در مناظره‌ها!

٩٦/٠٢/٠٧
ذهن زیبا

ذهن زیبا 483

٩٦/٠٢/٠٧
گزارش کامل از سـومین جشـنواره نویسنـــــدگی نقطه سر خط همراه با آثار برگزیده

نقطه به ته خــط رســید!

٩٦/٠٢/٠٧
فتوچاپ

فتوچاپ 483

٩٦/٠٢/٠٧
شگرد خفن

چند ترفند ساده برای کار با ویندوز

٩٦/٠٢/٠٧
تلگجیم

تلگجیم 483

٩٦/٠٢/٠٧
وداع با ترین‌های لیگ برتر در پایان لیگ شانزدهم

نوستالژیک‌ها رفتنی شدند!

٩٦/٠٢/٠٧
همه رکوردهایی که سرخ‌پوشان پایتخت در این فصل شکسته‌اند یا به احتمال زیاد خواهند شکست

پرسپولیس فراموش نشدنی!

٩٦/٠٢/٠٧
روایت خبرنگار «جیم» از جشن قهرمانی پرسپولیس

گزارش یک جشن!

٩٦/٠٢/٠٧
نگاهی‌دقیق تر به مناظرات زنده تلویزیونی که بدون شک مهم ترین و اثر‌گذار‌ترین فعالیت تبلیغاتی نامزد‌های

خان مناظرات

٩٦/٠٢/٠٧
«نجمه جودکی» در گفت‌و‌‎گو با جیم از اقبال مردم به «ترانه باران» می گوید

اگر با مهمانم راحت نباشم مخاطب با من راحت نیست

٩٦/٠٢/٠٧
مینی‌ها

مینی 483

٩٦/٠٢/٠٧
پایان‌نامه

زباله‌هایتان را به سوئد صادر کنید!

٩٦/٠٢/٠٧
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و پادشاه سوازیلند

٩٦/٠٢/٠٧
دات کام

Snapseed بهترین ادیتور موبایلی

٩٦/٠٢/٠٧
مینیمال

صبح بخیر ایرانی

٩٦/٠٢/٠٧
نگاهی به تاریخچه مناظرات زنده انتخاباتی در ایران

بگم یا نگم؟!

٩٦/٠٢/٠٧
تبلیغات
تبلیغات