جای خالی بزرگ‌ترهای مجازی
محرمانه مستقيم

جای خالی بزرگ‌ترهای مجازی

نویسنده : حامد نادري راد

دومین دوره نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ابتدای این هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد. صحبت از کاستی‌های نمایشگاه بسیار است. از عدم حضور اکثر سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مطرح ایرانی، تبدیل شدن نمایشگاه به فروش نرم‌افزار آموزشی و بازی، عدم حضور مسئولان مطرح مانند اعضای شورای عالی فضای مجازی و ... نمونه‌هایی از این کاستی‌ها هستند. برای منِ مخاطب که سعی کردم نقاط مثبت را هم ببینم، حضور در غرفه بازی‌های رایانه‌ای بسیار جالب بود.

حتی اگر بخواهم سخت‌گیرانه هم قضاوت کرده باشم، گرافیک و گیم پلی بازی‌هایی که در نمایشگاه به صورت نسخه‌های آزمایشی عرضه شده بود، بسیار فراتر از حد تصور بود. می‌شد حدس زد اگر این‌ بازی‌ها وارد چرخه عرضه و تولید انبوه شوند، می‌توانند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند. با 4-3 نفر از سازنده‌ها وارد گفتگو که شدم، آن خوشحالی زاید الوصف اولیه جای خودش را به ناراحتی و حسرت داد. تمامی سازنده‌ها دنبال کسی بودند که فقط حاضر باشد بازی را نشر دهد. بحث حتی روی سرمایه‌گذار هم نبود، یعنی طرف بعد از چندین ماه دوندگی و پیدا کردن حداقل منابع مالی، الان فقط گیر یک توزیع‌کننده معتبر است!

در گوشه و کنار غرفه‌های بزرگ یا جاهایی که امید سرمایه‌گذاری وجود داشت، برنامه‌نویس‌ها و تولید‌کننده‌های نوپایی دیده می‌شد که در به در دنبال عرضه محصولاتشان بودند. اکثرشان بین 17 تا 22 سال سن داشتند و غیر از ایده‌های خلاقانه تنها دارایی کاری‌شان یک لپ تاپ بود! محصولاتی داشتند که اکثر آن‌ها در مرحله تولید آزمایشی بودند، از نظر ایده به طور غیر قابل باوری خوب  بودند و برای رسیدن به بلوغ و توسعه به شدت نیازمند منابع مالی. امروزه در دنیا شرکت‌های خصوصی هستند که روی ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند که به آن سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر (Venture Capital) می‌گویند. طبق آمار به طور متوسط از هر 10 سرمایه‌گذاری فقط یک مورد جواب می‌دهد ولی همان یک مورد می‌تواند علاوه بر جبران ضرر و زيان ناشي از 9 مورد شكست‌خورده، سود سرشاري را براي سرمايه‌گذار به دنبال داشته باشد. جالب‌تر اینکه فیس بوک به عنوان یک غول سایبری، سرمایه اولیه‌اش را از همین طریق به دست آورده است. حتی بالاتر از این گاهی شرکت‌های مطرح در دنیا برای به دست آوردن ایده‌های جدید، جلساتی به نام استارت آپ برگزار می‌کنند و به صورت کارگاهی و در زمانی کوتاه سعی در پیاده‌سازی ایده می‌کنند و حتی بخشی از نیروی انسانی متخصص‌شان را از طریق همین جلسات جذب می‌نمایند.

متأسفانه علی رغم غرفه‌داری ارگان‌های مسئول در این نمایشگاه، خبری از مسئولان اصلی فضای مجازی کشور نبود. کسانی که هم اکنون در راستای جنگ نرم، گسترش فضای مجازی و انجام مطالبات رهبری در سازماندهی فضای سایبری، ردیف‌های بودجه کلان دارند ولی پول‌هاي بیت‌المال را در جاهایی خرج می‌کنند که نه اثری دارد و نه دیده می‌شود. انگار که کارکردشان خلاصه شده در چاپ بروشور و غرفه‌داری و گزارش‌کار پر کردن و اوج اقدامات‌شان را هم در برگزاری دو نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با عناوین «انقلابی» و «غیر انقلابی» نشان داده‌اند. به جرأت می‌گویم تا وقتی در روی همین پاشنه بچرخد، در فضای مجازی کشور اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. به امید روزی که فاصله بین شعار تا عمل اندکی کاهش یابد!

نظرات کاربران
کد امنیتی