شخصیت‌هایی ساده با بحران‌هایی درونی
یادداشت شفاهی حامد محمدی

شخصیت‌هایی ساده با بحران‌هایی درونی

نویسنده : حامد محمدی

«حامد محمدی» فرزند منوچهر محمدی (تهیه کننده آثاری چون «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه») از آن دسته فیلمنامه‌نویسانی است که کم کم دارد به یک مدل خاص قصه‌گویی دست پیدا می‌کند. دنیایی که محمدی در فیلمنامه‌هایش مثل طلا و مس و حوض نقاشی ایجاد کرد در اولین ساخته‌اش به عنوان کارگردان ادامه یافت. به بهانه اکران «فرشته‌ها با هم می‌آیند» یادداشتی شفاهی از او را درباره نوع ورودش به سینما، فیلمنامه‌هایش و... تقدیم می‌کنیم: 

سینما جایی برای حرف‌های جدی

تحصیلاتم کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل بود اما علاقه‌ام سینما بود. هیچ وقت فکر نمی‌کردم که در سینما هم بتوان حرف‌های جدی زد و به مردم خدمت کرد. بعد از یک مدت که فعالیت حقوقی داشتم، فهمیدم که با سینما بیشتر می‌توان به مردم خدمت کرد ولی سعی
 کردم قدم‌های اولم را در سینما با احتیاط بردارم.
تلاشی برای نجات خانواده
به نظرم همه ما مسئول هستیم در قبال خانواده حرف بزنیم. چیزی که در این چند ساله متاسفانه زیاد شده، ضعیف شدن بنیان خانواده است که هر روز دارد کمرنگ و سست‌تر می‌شود. نهادهایی هم که باید پیگیر این موضوع باشند صرفا به چاپ بنر و پوستر و تیزر تبلیغاتی بسنده می‌کنند. وقتی من به عنوان یک فیلمساز می‌بینم از سمت نهادهای مسئول هیچ تلاشی صورت نمی‌گیرد برای این که بتوانم خانواده‌های جوانی که دچار بحران شده‌اند را نجات دهم به اندازه توانم و در مدیومی که توانایی‌اش را دارم باید آستین‌هایم را بالا بزنم و یادآوری کنم که اگر خانواده درست شود خیلی از مشکلات‌مان حل می‌شود. آمار طلاق بسیار نگران کننده است و کسی تلاش نمی‌کند که این آمار پایین بیاید. 
فرهنگ ما برای مخاطب جهانی جذاب است
فرهنگ ایرانی از چیزهای ریشه داری می‌آید مثل نهاد خانواده که تنها یک زوج موفق نیستند بلکه عمو، خاله و... که در بحران‌ها تمام خانواده دور هم جمع می‌شوند. این‌ها هستند که فرهنگ ایرانی را در دنیا کم نظیر کرده است. سینمای برخاسته از این فرهنگ هم باعث شده سینماي ما در دنیا جذابیت خاص خودش را داشته باشد برای مخاطب جهانی. شما در فیلم‌های مطرح ما در جشنواره‌های خارجی لزوما بناهای تاریخی نمی‌بینید، بلکه فرهنگ ماست که برای مخاطب جهانی جذاب است، به همین دلیل است که اگر بررسی کنید در بیشتر جشنواره‌های مطرح خارجی یک فیلم ایرانی حضور دارد. 
شخصیت‌هایی باورپذیر
وقتی وارد سینما شدم برای خودم یک مدل فیلم‌نامه‌نویسی مشخص کردم و این الگو از «طلا و مس» هم شروع نشد؛ قبلش هم فیلمنامه‌هایی با همین مدل نوشته بودم. بیشتر در مدل قصه‌گویی‌ام سعی می‌کنم که شخصیت برای مخاطب باورپذیر شود. به شخصیت‌هایم سادگی می‌دهم و سعی می‌کنم، بحران‌های‌شان را درونی کنم. جذابیت سینما به این است که هر کس از نگاه خودش به آن نگاه کند.
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
نگاهی به خزترین تبلیغات تلویزیونی که سوژه شوخی‌های بسیاری شده‌اند

تمشک طلایی تقدیم می‌شود به...

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

هوا هوای تازه، وقت راز و نیازه!

٩٦/٠٧/٢٠
این همه چیپ شدگی و زرد بازی از کجا می‌آید؟

ما را زرد نکنید!

٩٦/٠٧/٢٠
درباره انواع کلاهبرداری های اینترنتی و راه مقابله با آن ها

#کلاهبرداری_اینترنتی

٩٦/٠٧/٢٠
جارچی

جارچی 507

٩٦/٠٧/٢٠
آنتن

امان از جیم‌نویسان پاییزی!

٩٦/٠٧/٢٠

نظر شما محترم نیست!

٩٦/٠٧/٢٠
به بهانه اکران 4 فیلم توقیفی که بالاخره به پرده سینما رسیدند

بیگانه ها!

٩٦/٠٧/٢٠
پایان‌نامه

وقتی شورش در می‌آید، وقتی در نمی‌آید!

٩٦/٠٧/٢٠
درباره «IT»، که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای وحشت شد

گرمای ترسناک تابستان سینمای جهان

٩٦/٠٧/٢٠
تلگجبم

تلگجیم 507

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

زندگی دیگران

٩٦/٠٧/٢٠
مینیمال

نتایج ارشد اومد سربازی قبول شدم

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

نگاه های معنادار

٩٦/٠٧/٢٠
روایت‌هایی درباره ما و راه‌های درمان رنجوری‌های روان‌مان

قلمروی تاریک ذهن تان را کشف کنید

٩٦/٠٧/٢٠
دات کام

2 سایت خوب برای هنری های مشهد

٩٦/٠٧/٢٠
پاسخ به یک سوال مهم؛ آیا استقلالی‌ها بعد از اخراج مربی، توانستند روند نتیجه‌گیری خود را تغییر دهند؟!

پسا اخراج!

٩٦/٠٧/٢٠
حکایت هفته

اندر حکایت ابوجارچی و گاو

٩٦/٠٧/٢٠
نگاهی به موفقیت مربیان سن و سال داری که نشان دادند، سن همه چیز نیست!

دسته +60 سال

٩٦/٠٧/٢٠
«عملیات غیر ممکن» یا چگونه باب گفت‌وگو با بزرگ‌ترها را درباره مسائل جنسی‌مان بازکنیم؟

اسمشو ببر

٩٦/٠٧/٢٧
تبلیغات