شخصیت‌هایی ساده با بحران‌هایی درونی
یادداشت شفاهی حامد محمدی

شخصیت‌هایی ساده با بحران‌هایی درونی

نویسنده : حامد محمدی

«حامد محمدی» فرزند منوچهر محمدی (تهیه کننده آثاری چون «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه») از آن دسته فیلمنامه‌نویسانی است که کم کم دارد به یک مدل خاص قصه‌گویی دست پیدا می‌کند. دنیایی که محمدی در فیلمنامه‌هایش مثل طلا و مس و حوض نقاشی ایجاد کرد در اولین ساخته‌اش به عنوان کارگردان ادامه یافت. به بهانه اکران «فرشته‌ها با هم می‌آیند» یادداشتی شفاهی از او را درباره نوع ورودش به سینما، فیلمنامه‌هایش و... تقدیم می‌کنیم: 

سینما جایی برای حرف‌های جدی

تحصیلاتم کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل بود اما علاقه‌ام سینما بود. هیچ وقت فکر نمی‌کردم که در سینما هم بتوان حرف‌های جدی زد و به مردم خدمت کرد. بعد از یک مدت که فعالیت حقوقی داشتم، فهمیدم که با سینما بیشتر می‌توان به مردم خدمت کرد ولی سعی
 کردم قدم‌های اولم را در سینما با احتیاط بردارم.
تلاشی برای نجات خانواده
به نظرم همه ما مسئول هستیم در قبال خانواده حرف بزنیم. چیزی که در این چند ساله متاسفانه زیاد شده، ضعیف شدن بنیان خانواده است که هر روز دارد کمرنگ و سست‌تر می‌شود. نهادهایی هم که باید پیگیر این موضوع باشند صرفا به چاپ بنر و پوستر و تیزر تبلیغاتی بسنده می‌کنند. وقتی من به عنوان یک فیلمساز می‌بینم از سمت نهادهای مسئول هیچ تلاشی صورت نمی‌گیرد برای این که بتوانم خانواده‌های جوانی که دچار بحران شده‌اند را نجات دهم به اندازه توانم و در مدیومی که توانایی‌اش را دارم باید آستین‌هایم را بالا بزنم و یادآوری کنم که اگر خانواده درست شود خیلی از مشکلات‌مان حل می‌شود. آمار طلاق بسیار نگران کننده است و کسی تلاش نمی‌کند که این آمار پایین بیاید. 
فرهنگ ما برای مخاطب جهانی جذاب است
فرهنگ ایرانی از چیزهای ریشه داری می‌آید مثل نهاد خانواده که تنها یک زوج موفق نیستند بلکه عمو، خاله و... که در بحران‌ها تمام خانواده دور هم جمع می‌شوند. این‌ها هستند که فرهنگ ایرانی را در دنیا کم نظیر کرده است. سینمای برخاسته از این فرهنگ هم باعث شده سینماي ما در دنیا جذابیت خاص خودش را داشته باشد برای مخاطب جهانی. شما در فیلم‌های مطرح ما در جشنواره‌های خارجی لزوما بناهای تاریخی نمی‌بینید، بلکه فرهنگ ماست که برای مخاطب جهانی جذاب است، به همین دلیل است که اگر بررسی کنید در بیشتر جشنواره‌های مطرح خارجی یک فیلم ایرانی حضور دارد. 
شخصیت‌هایی باورپذیر
وقتی وارد سینما شدم برای خودم یک مدل فیلم‌نامه‌نویسی مشخص کردم و این الگو از «طلا و مس» هم شروع نشد؛ قبلش هم فیلمنامه‌هایی با همین مدل نوشته بودم. بیشتر در مدل قصه‌گویی‌ام سعی می‌کنم که شخصیت برای مخاطب باورپذیر شود. به شخصیت‌هایم سادگی می‌دهم و سعی می‌کنم، بحران‌های‌شان را درونی کنم. جذابیت سینما به این است که هر کس از نگاه خودش به آن نگاه کند.
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محبوب‌ترین اسباب‌بازی سال 2017 که رقیـب بـازی‌های انـدرویدی است!

#fidget_spinner

٩٦/٠٥/٢٦
هشت قسمت از فصل دوم «شهرزاد» پخش شد اما خاطره قبل تکرار نشد!

تو آن عهدی که با من بسته بودی؟

٩٦/٠٥/٢٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 499

٩٦/٠٥/٢٦
تلگجیم

تلگجیم499

٩٦/٠٥/٢٦
مینیمال

‏اندر مزایای تعطیلی روز جمعه

٩٦/٠٥/٢٦
آنتن

بدن‌سازی به سبک جیم!

٩٦/٠٥/٢٦
درباره مالکان ثروتمند فعلی باشگاه‌های اروپایی چه می‌دانید؟

بریز و بپاش آسیایی‌ها در اروپا!

٩٦/٠٥/٢٦
به بهانه واقعه میرزا اولنگ، موضوع ویژه این‌ هفته دیباچه‌ای است بر درد و غم جانسوز همسایه هم‌خون‌ و فره

از رنج برادر افغانم

٩٦/٠٥/٢٦
شگرد خفن

پسوردتان را پیدا کنید

٩٦/٠٥/٢٦
درباره ناکامی بزرگ «اوسین بولت» در آخرین مسابقه زندگی‌اش

خداحافظی تلخ ابرقهرمان!

٩٦/٠٥/٢٦

اندر مصائب خاص بودن!

٩٦/٠٥/٢٦
پایان‌نامه

خیلی مارمولکی!

٩٦/٠٥/٢٦
فتوچاپ

فتوچاپ 499

٩٦/٠٥/٢٦
کافه جهان نما

استرالیا، سرزمین سبز احترام

٩٦/٠٥/٢٦

جوابی که کسی را ناراحت نکند!

٩٦/٠٥/٢٦
دات کام

هوشمندانه بازی کنید

٩٦/٠٥/٢٦
ناصرخان آکتور سینما

نکشی ما رو با رکورد‌هات!

٩٦/٠٥/٢٦

علی دایی و باز هم گل

٩٦/٠٥/٢٦
شاخ هفته

امتحان کردن هنر نمی‌باشد

٩٦/٠٥/٢٦
جارچی

جارچی 499

٩٦/٠٥/٢٦
تبلیغات