دوباره سلام
سايکولوجيم

دوباره سلام

نویسنده :

لطفا سؤالات خود را به صورت کامل توضيح دهيد. مثلا براي ما پيامک نزنيد که من با پدر و مادرمان مشکل داريم! دقيقا بنويسيد از چه زماني و چه مشکلي چرا و براي چه اين مشکل ايجاد شده و الان براي شما چه عواقب منفي دارد و... تنها در اين صورت است که مي‌توانيم به شما بهتر و راحت‌تر کمک کنيم.

سلام. من يک پسر 18، 19 ساله هستم که براي کنکور مي‌خوانم ولي ديگر اميدم را از دست داده‌ام، دارم از استرس قبول نشدن ديوانه مي‌شوم اگر قبول نشوم دنيايم به آخر مي‌رسد. لطفا من را راهنمايي کنيد.

استرس‌ها يا عامل بيروني دارند و يا عوامل دروني. بنابراين اول از هرکاري بايد مشخص کنيد که دليل استرس شما چه چيزي است. اگر استرس شما ناشي از عوامل بيروني باشد خودش مي‌تواند به دليل شما يا به دليل رفتارهاي اطرافيان ايجاد شود. زماني که شما فرصت کافي براي درس خواندن نگذاشته باشيد خب چون مي‌دانيد ممکن است نتيجه نگيريد استرس ناشي از اين طبيعي خواهد بود. که البته با توجه به مدت زماني که تا کنکور باقي مانده است استرس الان شما بي‌مورد است چون اگر از همين امروز همت کنيد فرصت خوبي براي موفقيت در کنکور داريد. اما اگر استرس شما ناشي از فشار اطرافيان مثلا والدين شماست بايد توجه کنيد که بسياري از کنکوري ها به دليل توقعات و يا استرس‌هاي والدين خود فشارهاي رواني زيادي را تحمل مي‌کنند و خودشان هم دچار استرس مي‌شوند، در اين مواقع بهتر است که شما در ابتدا اعتماد به نفس خود را تقويت کنيد و به توانايي‌ها و استعدادهاي خود اعتماد کنيد. با اين کار فشارهاي ديگران نمي‌تواند شما را نسبت به اهداف‌تان نااميد کند. در ضمن سعي کنيد ضمن احترام به خواسته‌هاي ديگران به آن‌ها نسبت به توانايي‌هاي خود اطمينان دهيد تا هم استرس آن‌ها کاهش يابد و هم فشارهاي رواني بر شما.

نکته بعد زماني است که استرس شما مربوط به عوامل دروني باشد يعني با اين‌که شما به اندازه کافي آمادگي داريد، خوب درس مي‌خوانيد و درس‌هاي‌تان را هم کاملا ياد گرفته‌ايد اما باز هم استرس داريد. در اين حالت بايد، دليل اين استرس‌ها را پيدا کنيد. بيشتر افرادي که اين گونه‌اند به دليل افکار منفي ذهني که در مورد خودشان دارند دچار استرس مي‌شوند. مثلا همين جمله شما که براي من دنيا به پايان مي‌رسد نشان دهنده همان افکار منفي غلط است که بهتر است اصلاح شود. استفاده از گفت‌وگوهاي منفي دروني، مثل اين‌که من نمي‌توانم، حتما امتحان خراب مي‌دهم، اگر قبول نشوم بدبخت خواهم شد و... هم استرس زا است، هم انرژي‌هاي مثبت را از شما مي‌گيرد و در واقع ذهن خود را براي اين افکار منفي تنظيم کرده‌ايم! در اين مواقع، بهترين پيشنهاد اين است که خودگويي‌هاي مثبت را تمرين کنيد. توانايي‌ها و استعدادهاي خود را يادآور شويد و سعي کنيد از تکنيک‌هايي که باعث آرامش رواني شما مي‌شود، مثل يادآوري موفقيت‌هاي گذشته، استفاده کنيد. اين موارد مي‌تواند به شما هم اميدواري بدهد و هم آرامش. در هر صورت اگر نتوانستيد بر استرس خود غلبه کنيد و اين استرس آن‌قدر زياد شد که توان درس خواندن را هم از شما گرفت حتما به مشاور مراجعه کنيد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
w_ebeight
w_ebeight
٩٣/٠٦/٠٩
٠
٠
ایُّهَا الْاَحِبَّةْ، ایُّهَا الْكِرامْ، یَا اَشْرَفَ النَّاسْ وَاَطْهَرَ النَّاسْ وَاَكْرَمَ النَّاسْ، اَلسَّلامُ عَلَیْكُمْ.