ای که گفتی یعنی چه؟!
اصطلاحاتی که قبل از خرید یک دوربینِ خوب باید آن‌ها را بشناسید!

ای که گفتی یعنی چه؟!

نویسنده : عاطفه ذبیحی

وقتی وارد بازار دوربین‌فروش‌ها می‌شوید یک عالمه کلمه قلنبه سلنبه برایتان رو می‌کنند که تلفظ‌اش هم دشوار است و اگر هیچی از آن‌ها سر در نیاورید، به جان خودتان بسیار زشت است! البته توضیح این کاربردها و قابلیت‌های دوربین، کار دو صفحه جیم نیست و می‌شود برایش چند جلد کتاب نوشت، اما آشنایی اولیه با آن‌ها برای شروع کافی است. این‌ها همه فاکتورهایی است که در خرید یک دوربین خوب باید به ‌آنها توجه کنید:

مگاپیکسل
اولین اصطلاحی که هرچقدر هم مبتدی باشید حتما تا به حال به گوش‌تان خورده، مگاپیکسل است. خیلی از ما وقتی می‌خواهیم دنبال یک دوربین خوب بگردیم، چون از بقیه مزایایش چیزی سر در نمی‌آوریم به مگاپیکسلش توجه می‌کنیم و بر همین اساس بین آن‌ها مقایسه می‌کنیم. اما این کار فقط یک اشتباه معروف است. مگاپیکسل توی یک جمله ساده یعنی داشتن تصاویر بزرگتر، بدون تغییرات دیجیتالی و با بیشترین شفافیت، رزولوشن و تفکیک‌پذیری! همین... یعنی اگر می‌خواهید عکس‌هایتان را در اندازه‌های غول‌آسا چاپ کنید، مگاپیکسل‌های بالا به دردتان می‌خورد، وگرنه با حدود 12 مگاپیکسل هم کارتان راه می‌افتد. پس هزینه کردن برای مگاپیکسل بالا برای کسانی که نهایتا توی یک مانیتور معمولی عکس‌هایشان را می‌بینند، کار بی‌خودی است!
مثلث یک عکاس حرفه‌ای
شاتر، دیافراگم و ISO
می‌دانیم که عکاسی در واقع هدایت نور و در نتیجه ایجاد تصویر است. این سه عامل، عواملی هستند که اگر یک عکاس خوب بتواند آن‌ها را در کنترل خودش داشته باشد می‌تواند عکس‌های با کیفیتی بگیرد و خلاقیت‌های آن‌چنانی را خلق کند و به نمایش بگذارد.
شاتر
 در واقع پرده‌ای است که با باز و بسته شدن خود باعث دریافت نور می‌شود. زمانی که طول می‌کشد تا این پرده باز و بسته ‌شود، یکی از اصول اصلی عکاسی است. هرچه زمان بیشتری شاتر باز بماند، نور بیشتر دریافت می‌شود و اشیاء متحرک، کش‌دارتر به نظر می‌رسند و هرچه کمتر باز بماند، نور و تصویر کمتر می‌شود و سوژه‌های متحرک، فیکس و ثابت به نظر می‌رسند. حالا با هدفی که عکاس از عکاسی دارد می‌تواند سرعت مد نظر خودش را انتخاب کند. بازه گسترده‌ترِ اعداد شاتر، دست ما را بازتر می‌گذارند و انتخاب بهتری هم صورت می‌گیرد. 
دیافراگم
قطر روزنه لنز است که با f نشان داده می‌شود. کار اصلی آن شدت نوردهی است و دقیقا مثل مردمک چشم هر چه بازتر باشد نور بیشتر و هرچه بسته‌تر باشد نور کمتری به سنسور خواهد رسید. مثل شاتر، گستره‌ بیشتر اعداد دیافراگم که البته مربوط به لنز هستند نه بدنه دوربین، انتخاب بهتری را برای عکاس رقم خواهد زد.
ISO
 میزان حساسیت سنسور دوربین به نور است که قبلا در دوربین‌های آنالوگ مربوط به فیلم بود و ما باید در انتخاب فیلم دوربین، این عامل را در نظر می‌گرفتیم. این فاکتور به ما این امکان را می‌دهد که در محیط‌های تاریک که امکان استفاده از فلاش را نداریم، مثل عکاسی از تئاتر و نمی‌خواهیم خیلی دیافراگم و شاتر را دستکاری کنیم، با بالا بردن حساسیت، از همان نور موجود، بیشترین استفاده را بکنیم.
زوم
فهمیدن معنی زوم کار سختی نیست. زوم یعنی امکان بزرگنمایی لنز دوربین زمانی که ما در موقعیت ثابتی هستیم. اغلب افراد می دانند که عددی که کنار علامت ضربدر نوشته شده این قابلیت را نشان می‌دهد. اما همین اغلب افراد نمی‌دانند که توجه تنها به امکان بزرگنمایی کافی نیست و باید به طور همزمان به فاصله کانونی لنز هم توجه کرد. هر چه فاصله کانونی یک لنز بیشتر باشد، با یک امکان بزرگنمایی ثابت، زوم بیشتری در اختیار ما قرار خواهد داد.
سیستم ضد لرزش
این تکنولوژی که در برندهای متفاوت، نام‌های متفاوتی به خود گرفته است، اثر لرزش دست عکاس را خنثی می‌کند. البته برای رسیدن به بهترین حالت، سه پایه گزینه مناسب‌تری است!
اندازه سنسور
هر چه بیشتر باشد، بهتر است. حرفه‌ای‌ها سراغ سنسورهای فول فریم می‌روند.
لنزها
شما با خرید یک بدنه خوب، می‌توانید انواع لنز‌ها با کاربردها و قابلیت‌های بسیار زیاد را روی آن‌ها سوار کنید. توضیح درباره دنیای لنزها به هیچ وجه در بحث ما جا نمی‌شود. فقط شاید گفتن این نکته ضروری باشد که برای شروع سراغ لنزهای تله و واید نروید و با لنزهای زوم شروع کنید که امکان عکاسی- نه به صورت کاملا تخصصی- را در اکثر ژانرها به شما می‌دهند و با نصب فیلترهای متفاوت روی دهانه این لنزها شاید وضع‌تان بهتر هم بشود. برای شروع پیشنهاد ما لنز‌ 18-135 است که حدود 800 هزار تومان برایتان آب می‌خورد و اگر می‌خواهید سراغِ از اینا بهترون بروید، باید خیلی دست‌تان را تا اعماق جیب‌تان فرو کنید.
عوامل ديگري هم مثل وایت بالانس یا همان تنظیم رنگ سفید، قابلیت‌های فیلم‌برداری و... هم هست که زحمتش را خودتان بکشید، بی‌زحمت!
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

جوگیری ورزشی در جیم!

٩٦/٠٢/٢٩
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
برگزیده سایت

روزانه نویسی

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات