مشکل رانندگی‌های بد نبود فرهنگ است!
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوي در گفت‌وگو با جیم

مشکل رانندگی‌های بد نبود فرهنگ است!

نویسنده : مريم شيعه زاده

«شخصی که دائما نمره منفی بگیرد، صلاحیت رانندگی ندارد.» این جمله را سرهنگ حمیدرضا گرایلی رئیس پلیس راهور خراسان رضوی درباره مراقبت و کنترل رانندگی افراد پس از صدور گواهینامه می‌گوید. کنترلی که به اعتقاد او ضعیف است و از خلاء قانونی نشأت می‌گیرد.


 صدور گواهینامه در ایران تا چه حد به استانداردهای جهانی نزدیک است؟ 

 در بحث گواهینامه‌ها قراردادی وجود دارد به نام قرارداد ژنو، قراردادی که حدود 80-70 کشور آن را پذیرفته‌اند و ما نیز درحال حاضر عضو این قرارداد هستیم. لذا گواهینامه‌هایی که ما صادر می‌کنیم از نظر مراحل و طریقه آموزش استاندارد است. گواهینامه‌ای که ما صادر می‌کنیم با گواهینامه سایر کشورها یکسان است اما برخی کشورها ممکن است در بحث آموزش سخت‌گیری کنند و امتحان آیین‌نامه را ساده بگیرند یا بالعکس. برای مثال در برخی از کشورها مانند کانادا این قانون را داریم که فرد تا یکسال پس از دریافت گواهینامه مجاز به رانندگی نیست مگر با شخصی که گواهینامه دارد و تاریخ معینی از آن گذشته است. 

 یعنی افرادی که در ایران گواهینامه می‌گیرند می‌توانند با همان گواهینامه در خارج از کشور نیز رانندگی کنند؟ 

 بله حتما همین طور است. 

 به نظر شما تمام افرادی که گواهینامه دارند، مهارت رانندگی را آموخته‌اند؟

 در اینجا گواهینامه مشکل ساز نیست! مسئله‌ای که اینجا وجود دارد فرهنگ است. کسی که رانندگی می‌آموزد دارای مهارت است و می‌تواند پشت فرمان بنشیند اما این‌که فرد چقدر به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذارد به خودش بستگی دارد. خیلی تصادفات زمانی که ریشه‌یابی می‌شود به دلیل تخلف راننده است. نمی‌شود گفت مشکل از گواهینامه است. 

 مگر آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی بخشی از مراحل اخذ گواهینامه را تشکیل نمی‌دهد؟ 

 آموزش‌های ما در یک هفته انجام می‌شود، در 3 روز و جمعا در 6 ساعت که این مدت زمان کم است. آموزش راهنمایی و رانندگی به صرف این‌که فرد می‌خواهد گواهینامه بگیرد نباید باشد. آموزش باید از سن 6 سالگی و از مهد کودک‌ها آغاز شود و سال به سال ارتقا یابد و کیفیت و کمیت آن بالا برود. کودکان باید با این قوانین رشد کنند و این‌ها در وجودشان نهادینه شود. باید بدانند که اگر رعایت کنند به نفع‌شان است و در غیر این صورت به ضرر خود و جامعه‌شان . 

 برای تحقق این امر چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ 

 ما اکنون بحث همیار پلیس را داریم. بحث ورود به مدارس را داریم و آموزش در مقاطع مختلف. اما باز از نظر من کافی نیست. چرا که ما به تنهایی متولی نیستیم، قوانین راهنمایی و رانندگی باید مانند دروس دیگر در مدارس و در قالب متون، آموزش داده شود. تمام این آموزش‌ها باید به صورت یک پرونده در آید تا هنگامی که فرد برای اخذ گواهینامه اقدام می‌کند آن را به همراه داشته باشد. 

 کنترل بعد از صدور گواهینامه در ایران به چه صورت انجام می‌شود؟

 در این جا ابزار جریمه را در اختیار داریم. اما گاهی اوقات پس از صدور گواهینامه افراد اعمال و رفتاری را بروز می‌دهند که ناشی از عدم سلامت روحی و شخصیتی آنان است. برای مثال افرادی که پرخاشگری می‌کنند و حس انتقام جویی دارند، عصبی هستند و .. باعث تصادفات مرگبار می‌شوند. به نظر من بحث جریمه در اینجا کفایت نمی‌کند.

 کشورهای دیگر برای این موضوع چه تدبیری اندیشیده‌اند؟ 

 پلیس در دیگر کشورها پس از صدور گواهینامه نیز رفتار رانندگان را تحت نظر دارد. برای مثال کسی که مرتکب چند تخلف منجر به حادثه شده است، گواهینامه‌اش ضبط یا باطل می‌شود. یعنی به جز قوانین راهنمایی و رانندگی، قوانین مراقبتی نیز موجود است.

 در ایران چطور؟

 در ایران نمره منفی به نوعی محدودیت برای راننده ایجاد می‌کند. هرچند هنگامی که فرد نمره منفی می‌گیرد در مرحله‌ای ممکن است گواهینامه‌اش ضبط شود یا باطل شود، اما طبق قانون و با گذشت مدت زمان معینی دوباره گواهینامه به او بازگردانده می‌شود که به نظرم فایده‌ای ندارد. چرا که اگر شخصی دائما نمره منفی می‌گیرد از صلاحیت برای رانندگی برخوردار نیست.

 چرا مرکزی برای تشخیص صلاحیت رانندگی در افراد، پس از صدور گواهینامه وجود ندارد؟

 برنامه کلانی است. به کلینیک‌های تخصصی نیاز داریم که هم پزشک و هم روان‌پزشک در آن حضور داشته باشد تا فرد کاملا مورد معاینه قرار بگیرد و بررسی شود که می‌تواند همواره از گواهینامه‌اش استفاده کند یا خیر.

 برای این کار برنامه بلند مدت هم موجود نیست؟ 

 فعلا خیر. 

 آموزش رانندگی در خیابان‌های شهر کار درستی است؟ 

رانندگی در شهرک آزمایش مزایایی دارد که من هم با این امر موافقم. این کار فعلا برای آموزشگاه‌های موتور سیکلت انجام می‌شود. یعنی در خود محیط آموزشگاه فرد آموزش می‌بیند و همان جا امتحان می‌گیریم. بهتر است آموزشگاه‌ها در آینده از سطح شهر جمع ‌شوند و تنها یک مجتمع آموزشی داشته باشیم.

 46 آموزشگاه پایه سه و 6 آموزشگاه موتور سیکلت در سطح مشهد داریم، نظارت بر این تعداد آموزشگاه به چه صورت انجام می‌شود؟ 

 یک بخش از نظارت توسط وزارت تعاون و تحت نظر موسسه راهگشا است که مختص بحث اماکن، مدرسان و کارشناسان است. نظارت بر نحوه آزمون و آموزش نیز به عهده راهنمایی و رانندگی است.

 نظارت راهنمایی و رانندگی به چه صورت انجام می‌شود؟ 

 ما اصطلاحی داریم به نام سه درصد. هنگامی که اکیپ‌های ما برای بازرسی می‌روند از هر صد نفر، سه نفر موفق به اخذ گواهینامه شده‌اند به صورت رندوم انتخاب می‌کنند و مجددا از آن‌ها امتحان می‌گیرند.

 کمی درباره تغییر نوع گواهینامه از سال 85 به بعد توضیح می‌دهید؟

 

 گواهینامه‌ها تا قبل از آن ب1، ب2، پ1، پ2، ت1 و ت2 بود اما پس از سال 1389 دچار تغییر شد و یک روند اصولی‌تر و مناسب‌تر روی کار آمد. روش قبلی موجب پراکندگی و تعدد گواهینامه در کشور می‌شد اما اکنون گواهینامه پایه 3 داریم برای رانندگی با سواری شخصی و وانت، گواهینامه پایه 2 داریم برای رانندگی اشخاص با وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی‌ها، آژانس‌ها، آمبولانس، مینی‌بوس تا ظرفیت 16 نفر و کامیون با ظرفيت 6 و نیم تن. و گواهینامه پایه یک برای رانندگی با اتوبوس و کامیون‌هایی با ظرفیت 6 و نیم تن به بالا. گواهینامه‌های ویژه را داریم برای رانندگی با ماشین آلات راه و ساختمان، گواهینامه تراکتور و در نهایت گواهینامه موتورسیکلت. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
raz
raz
٩٣/٠٥/٠٥
٠
٠
بین بد و نبود یه ویرگول میذاشتین بد نبود
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
چهره هفته

جینگولک بازی غربی‌ها

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨

دشواری نداریم

٩٥/٠٩/١٨

چرخه‌ تبدیل پراید

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
اینترنت و سر و شکل جدیدی که به بازار کالا و خدمات ایران داده است

#تقابل_مدرنیته_سنتی

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌و‌گو با «ساراسادات خادم‌الشریعه»

در آن لحظه به نتایجم فکر نکردم

٩٥/٠٩/١٨
نکاتی خواندنی درباره برترین بازیکن فوتسال آسیا در سال‌های 2014 و 2016

موفرفری خوش‌تکنیک!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨