گسترده‌ترین رسانه دنیا
نقاط مثبت و ضعف یک رسانه دیجیتال از نگاه استاد علوم ارتباطات

گسترده‌ترین رسانه دنیا

نویسنده : محمد امین شرکت اول

در دنیا موضوع رسانه با چاپ و نشر روزنامه‌ها آغاز شد و بعد از رسانه‌های کاغذی و مکتوب، رادیو و پس از آن تلویزیون اختراع شد که بعد از چندی گوی رقابت از نظر تعداد مخاطب را از بسیاری روزنامه‌ها گرفت، چندین دهه تلویزیون و رادیو به عنوان گسترده‌ترین رسانه در دنیا مشغول به کار بودند و هم‌چنان به گسترش خود ادامه می‌دادند که جهان با پدیده‌ای به نام اینترنت آشنا شد. فضای مجازی هیچ‌کدام از محدودیت‌ها و لوازمات دست و پا گیر تلویزیون و رادیو و روزنامه را  نداشت و به همین دلیل این فضا ظرفيت بهتری برای تبدیل شدن به گسترده‌ترین رسانه نسبت به سایر رسانه‌ها را پیدا کرد. عواملی مانند:

 نیاز نداشتن به متمرکز بودن نیروهای مشغول در رسانه

 نیاز نداشتن به یک فضای حقیقی بزرگ و وسیع برای تولید محتوا از هر سبک و نوع

 کاهش بسیار فاحش هزینه‌ها در مقایسه با چاپ روزنامه یا تولید و ارسال برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی

 در دسترس بودن بیش‌تر محتوای آن برای بیشتر مردم دنیا

 بیشتر رسانه‌های دیجیتال برخلاف رسانه‌های مکتوب از جمله روزنامه‌ها و مجلات به صورت کاملاً رایگان اقدام به تولید محتوا می‌کنند و استفاده از این محتواها برای مخاطبان هزینه‌ای افزون بر هزینه اتصال آن‌ها به اینترنت در بر ندارد.

 

یکی دیگر از عواملی که باعث گسترش و افزایش بسیار زیاد محبوبیت این چنین رسانه‌هایی می‌شود افزایش یافتن سطح تعاملات مخاطبان با تولیدکنندگان محتوا در این گونه رسانه‌ها است. در زمان حکمرانی روزنامه‌ها در عرصه رسانه، عملاً ما چیزی به عنوان تعامل مخاطب با رسانه نداشتیم و کار رسانه‌ای کاری تقریبا یک طرفه بود، یعنی مخاطب نقشی در فرآیند تولید محتوا نداشت و تقریباً هیچ بازخوردی از سمت مخاطبان دریافت نمی‌شد، ولی با گذشت زمان و افزایش و تنوع وسایل ارتباطی و رسانه‌ای، مبحث تعامل مخاطب با رسانه رنگ جدی‌تری به خود گرفت و یکی از مباحث مد نظر توسط اصحاب رسانه قرار گرفت. در رسانه‌های دیجیتال ما می‌توانیم این تعامل مخاطب با رسانه را در حد بالایی مشاهده کنیم. برای مثال پس از تولید و بارگذاری محتوا بر روی درگاه رسانه، به راحتی شاهد نظرات و بازخوردهای مردم نسبت به آن محتوا هستیم و این سبب افزایش محبوبیت و اطمینان عامه مردم به این چنین رسانه‌هایی به نسبت سایر رسانه‌ها می‌شود.

رسانه‌های دیجیتال برخلاف سایر رسانه‌ها خیلی زودتر در جهان گسترش پیدا کردند و به تبع آن خیلی سریع‌تر به ایران وارد شد، ما در ایران بعد از گذشت 200 سال از چاپ اولین روزنامه، روزنامه‌ای ایرانی داشتیم و بعد از گذشت حدود20 سال از افتتاح اولین شبکه‌های تلویزیون، صاحب رسانه‌ تلویزیون می‌شویم ولی پس از متولد شدن رسانه‌های دیجیتال در دنیا ما خیلی زود به چنین رسانه‌هایی در کشورمان دست پیدا کردیم و چنین رسانه‌هایی را ایجاد کردیم و به سرعت گسترش دادیم؛ که امروزه با این‌که سن و سابقه کم‌تری نسبت به سایر رسانه‌ها دارد ولی از نظر تعداد افزایش قابل توجهی نسبت به سایر رسانه‌ها دارد. 

 

نقاط ضعف دیجیتالی‌ها

ولی این نوع از رسانه نیز همانند سایر رسانه‌ها نقاط ضعف و منفی نیز دارد که از سلطه و برتری تمام عیار آن بر سایر رسانه‌ها جلوگیری می‌کند. از این جمله معایب رسانه‌های دیجیتال می‌توان به نیاز این رسانه به وجود زیر ساخت‌هایی برای اتصال مخاطبان به نت و فضای مجازی برای استفاده از آن نام برد. در واقع به دلیل عدم دسترسی تمامی مردم دنیا به اینترنت و نداشتن وسایلی هم چون موبایل یا انواع کامپیوتر و تبلت، امکان استفاده تمامی مردم از این رسانه‌ها هنوز فراهم نشده است. یکی دیگر از معایب این نوع رسانه را می‌توان نبود نظارت مناسب از محتوای مطالب به دلیل سرعت بالای اطلاع‌رسانی دانست که امکان تولید و نشر محتواهایی نامناسب و حتی دروغ و بی اساس را فراهم می‌کند و همین موضوع باعث تضعیف اطمینان و اعتماد اذهان عمومی به این گونه رسانه‌ها می‌شود که خوشبختانه با افزایش نظارت‌ها، انتشار این گونه محتواها روز به روز کم‌تر می‌شود. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
گفت‌وگوی خواندنی با یاسر عرب که با ساخت مستند یک پیشنهاد ساده نشان داد دغدغه‌های جدی در زمینه رشد جنسی د

آموزش جنسی برای پیشگیری از کودک‌آزاری کافی نیست

٩٦/٠٤/٢٨

سوژه کودک‌ آزاری بر پرده نقره‌ای

٩٦/٠٤/٢٨

چرخه‌ شکل‌گیری بیماری «پدوفیلی»

٩٦/٠٤/٢٨
قتل تلخ آتنا اصلانی، سکوت دردآور درباره آزار جنسی کودکان و آموزش‌های فراموش‌شده را شکست

هیس! آتنا فریاد می‌زند

٩٦/٠٤/٢٨
کافه جهان نما

سریلانکا سرزمینی که فتوشاپی نیست

٩٦/٠٤/٢٨
روایت‌هایی درباره پدیده رانندگی خانم ها و مسائل و مصائب آن

دنیا علیه رانندگی خانم ها!

٩٦/٠٤/٢٨
پایان‌نامه

امان از نرده اضافی!

٩٦/٠٤/٢٨
چهره هفته

مرز اوشکولی چاک برداشت!

٩٦/٠٤/٢٨
دسته‌بنـدی واکنش معمول چهره‌های معروف ایرانی پس از اتفاقات شیرین و ناگوار

#واکنش سلبریتی‌ها

٩٦/٠٤/٢٨
جارچی

جارچی 495

٩٦/٠٤/٢٨
درباره مدیربرنامه‌های مطرح فوتبال اروپا که این روزها حسابی روی بورس هستند

کارگزار یا خون‌آشام؟!

٩٦/٠٤/٢٨
در باب اندرونی جلدهای جیم13

فتوشاپ به جای گریم

٩٦/٠٤/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 495

٩٦/٠٤/٢٨
بررسی روند خرید یک بازیکن فوتبال در باشگاه های بزرگ اروپایی

بازیکن سیخی چند؟!

٩٦/٠٤/٢٨
مینی

مینی 495

٩٦/٠٤/٢٨
آنتن

ماجرای جیم‌نویس دبه به دست!

٩٦/٠٤/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 495

٩٦/٠٤/٢٨
پیرامون دو اینجنت معروف ایرانی فعال در اروپا

صادرات ایرانی!

٩٦/٠٤/٢٨
نگاهی به قوانین مقابله با کودک آزاری که قوت‌ها و ضعف‌هایی دارند

چتر قانون روی سر کودکان چکه می‌کند

٩٦/٠٤/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 495

٩٦/٠٤/٢٨
تبلیغات