عـقش من پراید
پراید بازها و پول­‌های میلیونی که بيهوده خرج مي‌شود

عـقش من پراید

نویسنده : محمد امین شرکت اول

پراید، خودرويی که غیر ممکن است در هر شهر و روستایی پا به خیابان بگذاریم و حداقل برای یک بار روی ماهش را ملاحظه نکنیم، تقریباً به نوعی در زندگی هر یک از ما وجود داشته یا دارد، پراید آن قدر با ما عجین شده است که حتی برایش لطیفه و شعر می‌سازیم، گاهی وقتی به زیر پای مسئولی می‌افتد خبرساز می‌شود، البته عنصر لاینفک خبرهای تصادفات نوروزی هم هست، به هر حال هر روز یا پراید را می‌بینیم یا خبری در باره آن می‌شنویم، به خصوص که هر از گاهی مدل جدیدی از آن هم وارد بازار می‌شود.

فارغ از همه صفت‌هایی که به این خودرو نسبت داده‌اند بیشتر مردم پراید را به عنوان ارزان‌ترین خودروی حال حاضر در ایران می شناسند ولی بین ما افرادی هستند که این خودروی به ظاهر ساده را به غول‌های گران قیمتی تبدیل می‌کنند که چه از نظر سرعت و چه از نظر قیمت توان رقابت با خودروهاي مدل بالا و گران قیمت پیدا می‌کند. آن‌ها لزوماً قشر مرفه بی درد نیستند، آن‌ها عاشقان و سینه چاکان پراید هستند که از تمام زندگی خود برای خوشگل کردن [بخوانید چخ چخی کردن] پرایدشان می‌زنند، حتی آن را مثل فرزند خودشان دوست دارند!


پراید 120 میلیونی
سراغ یکی از افرادی رفتیم که هم خودش پرایدباز حرفه‌ای است و هم کارش ارتقا ‌دادن این خودرو است.
 معمولاً افرادی که برای ارتقاي خودرو‌شان به شما مراجعه می‌کنند در چه سطح مالی هستند؟
 متنوع است، از شاگر مغازه گرفته تا مهندس و دانشجویی که هنوز هم از پدرش پول می‌گیرد و...
 محدوده میزان هزینه‌ای که برای خودرو‌ها انجام می‌دهند چقدر است؟
 از ۳-۲ میلیون شروع می‌شود تا هر قدری که بخواهی و بتوانی. افرادی که پول داشته باشند به صورت کامل خودرو‌شان را ارتقا می‌دهند و کسانی هم که پول ندارند کم کم و جزء به جزء ارتقاءمی‌دهند. من خودم حدود 120 میلیون خرج پرایدم كردم، بدنه‌اش را تقویت کردم و موتور،  لاستیک‌ها و سیستم محرکش را هم عوض کردم، بيشتر قطعاتش دست ساز است. طبیعت انسان این است که از هر چیزی بهترش را داشته باشد و همین طور روز به روز بهتر و بهتر و هیچ وقت از این کار سیر نمی‌شود.
 چرا این‌قدر هزینه‌های این کار بالاست؟
 چون بیشتر قطعاتی که ما استفاده می‌کنیم در ایران تولید نمی‌شوند و آن‌ها را از دبی وارد می‌کنیم.
 چرا پراید را برای این کار انتخاب می‌کنید؟
 چون هزینه‌های پراید کم‌تر و قطعاتش هم فراوان است و از همه مهم‌تر بدنه سبکی دارد و افراد بیشتری می‌توانند این وسیله را ارتقا بدهند.
 بالاترین سرعتی که شما با همین پراید خودتان رفتید چقدر بوده؟
 من در پیست سرعت رکوردی که زده‌ام 280 کیلومتر در ساعت است ولی در بزرگراه 200 کیلومتر در ساعت هم رفته‌ام. البته با هر پرایدی نمی‌شود چنین سرعتی را رفت، برای همین به عنوان یک حرفه‌ای اصلا توصیه نمی‌کنم كسي با پراید بیش از حد مجاز رانندگی کند به خصوص در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها. 
جریمه در ازای گوپس گوپس!
رضا 24 ساله است و شغل آزاد دارد و شاگردی می‌کند، صاحب یک پراید هاچ‌بک است که ظاهری ساده دارد ولی تفاوت این خودرو با بقیه خودروها موقعی معلوم می‌شود که صندوق عقبش باز شود، وقتی صندوقش را باز کنید سیستم صوتی را می‌بینید که شاید برای تامین سیستم صوتی یک آمفی تئاتر کافی باشد.
 برای این سیستم صوتی چقدر خرج کردی؟
 چیزی حدود ۴-۳ میلیون تومان خرج کردم.
 چرا این‌قدر هزینه برای این سیستم صوت دادی؟
 چون علاقه‌ام است، هنوز هم اگر پول دستم بیاید ارتقايش می‌دهم.
 فکر نمی‌کنی این سیستم صوتی برای این خودرو زیاد است؟ شیشه‌های خودرو‌ات نمی‌شکند وقتی سیستم روشن است؟
 مهم علاقه است، من اسم سیستم را گذاشته‌ام آقای صدا(!) ولی هنوز هم به نظر من کم است و باید بیشتر خرج کنم تا یک سیستم بهتر بخرم، درباره شیشه‌ها هم همیشه 2 تا از شیشه‌های ماشین باید پایین باشد وگرنه ممکن است شیشه عقب بشکند.
 خب پلیس به خاطر آلودگی صوتی ایرادی نمی‌گیرد؟
 چرا چند باری جلوام را گرفته‌اند و چند باری هم خودرو‌ام توقیف شده ولی جریمه‌اش را که پرداخت کنی انگار نه انگار! دوباره بیرون می‌آورمش، برایم عادی شده است.
پراید تفریحی 
پرایدی کاملاً مشکی و در پایین‌ترین ارتفاع با زمین را تصور کنید. تمام شیشه‌ها دودی و درهایی که به بالا باز می‌شوند، لوله اگزوز را از همان اول موتور قطع کرده و برداشته است و همین کافی‌ است که از شدت صدای موتور، نتوانی کنارش بایستی، با علی صاحب خودرو که حرف می‌زنم می‌گوید حدود 10 میلیون تومان خرج خودرو‌اش کرده و بیشتر برای کل‌کل با دوستان و جلب توجه در خیابان است. می‌گوید در یک فیلم خارجی خودروای را دیده که درهایش این شکلی باز می‌شده است و از همان زمان به دنبال این بوده که درهای خودرواش را این شکلی کند، می‌گوید: فقط نزدیک 3 میلیون خرج کردم تا درهای خودروام به این شکل درآید، من با این پراید تفریح می‌کنم، این خودرو وسیله تفریح من است. برداشت من لذتی است که موقع سوار یا پیاده شدن از خودرو به من دست می‌دهد و همه مردم اطرافم به من و خودروام نگاه می‌کنند.
جانم فدای پرایدم!
اولین چیزی که پس از ورود به خانه نظرت را به خودش جلب می‌کند خودرو که نه، تکه آهنی است که گوشه‌ حیاط افتاده است. آرش با عصاهایش به سختی بیرون می‌آید و پس از سلام و احوال‌پرسی، به اتاقش می‌رویم. هنوز هم نمی‌تواند بلند حرف بزند و پی در پی وسط حرف زدنش نفس نفس می‌زند. از او می‌خواهم ماجرای تصادفش را برایم تعریف کند، می‌گوید: «چند ماه پیش بود که آخر شب از مهمانی برمی‌گشتم، دور میدان فلسطین بود که پلیس به خاطر صدای اگزوزم به من ایست داد. من هم انگار نه انگار و گازم را گرفتم و الفرار! سرعتم حدود 180 کیلومتر در ساعت بود که برای ورود به مسیر انحرافی ترمز دستي را کشیدم ولی چون زمین به خاطر بارش باران لغزنده بود خودرو روی زمین لیز خورد و بعدش هم چند دور کله معلق و چند ماه بیمارستان و چندین عمل جراحی! هنوز که هنوز است درون پایم پلاتین است و 3 تا از دنده‌هایم تازه جوش خورده‌ است ولی همان موقع ریه ام چرک کرد و بعد از چندین عمل جراحی بالاخره پزشكان تصمیم به در آوردن نصفی از ریه‌ام گرفتند و به همین دلیل است که دائم نفس تنگی دارم و صدایم درست در نمی‌آید.»
 چقدر خرج پرایدت کرده بودی؟
 جدا از هزینه‌ای که برای خرید خود پراید کردم چیزی حدود 15 میلیون تومان هم خرج تعویض موتور و خرید صندلی و فرمان حرفه‌ای و بقیه قسمت‌ها کردم.
 هزینه این کارها را از کجا آوردی؟
 دانشجو هستم و در کنار تحصيل بازاریابی می‌کنم و بیشتر درآمدم را هم خرج خودروام می‌کنم.
 چرا بیشتر درآمدت را خرج خودرو می‌کنی؟ نیازهای دیگری در زندگی نداری؟
 چرا من خیلی چیزی‌های دیگر نیاز دارم ولی علاقه من خودرو است و دوستش دارم، به همین خاطر حاضرم از خیلی چیزهایم بزنم تا برای خودروام خرج کنم.
 این همه پولی که هزینه کردی حالا به یک تکه آهن تبدیل شده، از این که این همه خرج کردی و همه‌اش از بین رفته است ناراحت نیستی؟
 بالطبع از خراب شدن خودروام ناراحتم ولی اتفاق است دیگر، ممکن است برای خیلی چیزهای دیگر هم بیفتد.
 یعنی حاضری دوباره همان خرج‌هایی را که قبلاً برای خودرو‌ات کردی انجام دهی؟
 مسلماً! هنوز چند ماهی دیگر باید استراحت کنم، بعد از اتمام استراحتم به کارم برمی‌گردم و با حقوقم دوباره خودرو‌ام را تعمير می‌کنم.
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨