قبری که دزدیده شد
روی پرده

قبری که دزدیده شد

نویسنده : علی نیک فرجام

خلاصه داستان/ مردی همسرش را در قبری 2 طبقه دفن می‌کند، به این امید که طبقه دوم قبر در آینده مال خود او باشد، اما پس از مدتی که سر قبر همسرش می‌رود می‌فهمد که مردی غریبه در طبقه دوم دفن شده است، شخصیتِ اول فیلم که به‌شدت متعصب و غیرتی است پیگیر ماجرا می‌شود و... 

فیلمی که دیده می‌شود/ از دید بسیاری از مخاطبان، فیلمی را که نام‌ کمال تبریزی، پیمان قاسم‌خانی و رضا عطاران همراه آن باشد باید رفت و باید دید، به خصوص اگر این فیلم از نوع کمدی هم باشد که چه بهتر؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم، هر فیلمی مجموعه‌ای است از ویژگی‌های مثبت و منفی که بد نیست تمامی آن‌ها را پیش از دیدن مد نظر قرار بدهیم.

برای تماشاگرانی که می‌خواهند برای یک ساعت و نیم خوش باشند، «طبقه حساس» انتخاب مناسبی است، هسته مرکزی داستان که فیلم‌نامه حول آن نوشته شده، بسیار جذاب انتخاب شده است و برای تماشاگر ایرانی کاملا قابل درک است، بازی رضا عطاران (مانند اغلب اوقات) کم‌نقص و گیرا است و تماشاگر را خسته نمی‌کند، کارگردان فیلم (چنان که از تبریزی انتظار می‌رفت) می‌دانسته است که ایستگاه‌های خنده‌آور داستان را در چه زمانی به بیننده ارائه کند و فیلم‌نامه نیز از قوام و پیوستگی خوبی برخوردار است و از همه مهم‌تر این‌که پایان‌بندی اثر، بیننده را در سردرگمی و نیاز به قضاوت قرار نمی‌دهد.

طبق معمول همیشه، تبریزی فیلم کمدی خود را خالی از اشارات اجتماعی نگذاشته و به رابطه نادرست یک مرد با همسری که سهمی از زندگی ندارد پرداخته است، هرچند که این پرداخت فقط در پایان‌بندی فیلم و در قالب چند دیالوگ به نمایش گذاشته شده است.

نقد فیلم/ با این که می‌توان در چندین پاراگراف از کارگردانی کمال تبریزی تعریف و تمجید کرد، اما چیزی که تماشاگر طبقه حساس را آزار می‌دهد این است که تمام بار خنده فیلم بر دوش رضا عطاران است و این می‌تواند نقطه ضعفی برای کار تبریزی به شمار رود، چنان‌که در تمامی سکانس‌های فیلم حتی برای لحظه‌ای نمی‌توان از زیر سایه عطاران بیرون رفت و به مابقی بازیگران و دیالوگ‌ها اهمیت داد.

نقد دیگری که می‌توان به فیلم «طبقه حساس» داشت به نبود یک سازمان مستقل غیردولتی برای درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی بازمی‌گردد، تصور این‌که کودکان و نوجوانان زیر 15 سال چه برداشتی از هسته مرکزی داستان و شوخی‌های درگوشی و غیر درگوشی فیلم داشته‌اند بماند، اما این‌که پدر و مادرها با اطلاع ندانشتن از محتوای فیلم کودکان را به دیدن این فیلم می‌برند و احتمالا پس از صحنه درگیری ابتدای فیلم نمی‌دانند دلیل این درگیری را چطور برای فرزندان توضیح بدهند، دلیل دیگری بر اشکالات مدیریت دولتی سینمای کشور ما است.

نظرات کاربران
کد امنیتی
r_jafarpour
r_jafarpour
٩٣/٠٢/١١
٠
٠
واقعا!بله........ممنون.
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٢/١٥
٠
٠
سلام:جالبه.متشکرم
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
برگزیده سایت

روزانه نویسی

٩٦/٠٣/٠٤
تلگجیم

تلگجیم 487

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات