به‌صرف‌داغي!
نگاه ويژه جيم به تيپولوژي «کافي‌شاپ»ها

به‌صرف‌داغي!

نویسنده :

 داغي که خورده‌ايد؟! منظورمان از آن داغي‌هاست که همچين به دل آدم مي‌چسبد! از آن‌ها که در اين هواي سرد زمستانه دلتان لک مي‌زند برايش! بد فکر نکنيد! منظورمان بي‌ادبياتي نيست. منظورمان چاي داغ، نسکافه داغ، کاپوچينوي داغ، قهوه داغ و خلاصه هر نوشيدني داغي است که در سرماي زمستان نوش جان مي‌کنيد تا به تن‌تان گوشت شود از فرط گرمايش!

2 کافه که رفته‌ايد؟! منظورمان نه از نوع سنتي‌اش، بلکه کافه از نوع شاپ‌اش است! همان «کافي‌شاپ» خودمان! از آن کافي‌شاپ‌ها که ان‌شاءا... تعالي درون‌اش صرف چاي مي‌کنيد و به تن از رمق‌ خارج شده‌تان رمق تازه‌اي مي‌بخشيد. از آن کافي‌شاپ‌ها که اين روزها شده است دغدغه و فکر جوان‌الناس‌ها! کافي‌شاپ هم حکايتي دارد ديگر! مگرنه؟!

3 جمع و تفريق که ياد داريد؟! اگر گزينه اول را با گزينه دوم جمع بزنيد يا اصلا گزينه دوم را بر گزينه اول تفريق بزنيد، ماحصل‌اش مي‌شود يک مفهوم و آن اين‌که مي‌خواهيم در ادامه اين نگاره «تيپولوژي کافي‌شاپ‌ها» را براي اين‌که بيشتر با اين مفهوم، جايگاه و مکان آشنا شويد، خدمتتان عارض شويم. با ما همراه باشيد...

کافي‌شاپ‌ها معمولا از حيث تيپ و تال در ايران شکل خاصي دارند. وقتي در خيابان با يک کافي‌شاپ، روبه‌رو مي‌شويد اتفاقات جالبي را تحت عنوان کافي‌شاپ مي‌توانيد در اين مکان رؤيت کنيد. کافي‌شاپ‌هاي موجود در همين شهر خودمان از ظاهري تقريبا يک شکل برخوردارند.

تيرگي
رنگ رخساره خبر مي‌دهد از سر درون! اين ضرب‌المثلي قديمي در فرهنگ ايرانيان است که به روشني بيانگر حقايقي است که ظواهر مي‌تواند از درونيات به بيننده ارائه دهد. عموما کافي‌شاپ‌ها که مظاهر نوعي مدرن‌گرايي در ميان نسل جوان هستند، از يک موضع مشخص در استفاده از تيرگي رنگ تبعيت مي‌کنند. تيرگي در رنگ در و ديوار کافه‌ها و تلاش براي استفاده از فضايي که مملو از رنگ‌هاي تيره است، خود برخاسته از نوعي خواست‌هاي اجتماعي است.

نورکم
اين‌که اغلب نورپردازي‌‌ها در فضاي کافي‌شاپ‌ها به مدد تفکرات روشنفکرانه جوان‌هاي نسل جديد به کاهش مصرف برق(!) و خوشحالي دل جماعت توانير منتهي مي‌شود، امري است مبارک! نور کم و حتي بعضا بي‌نوري فضاي داخلي کافي‌شاپ‌ها شايد باز به نوعي به گرايش تيره‌گرايانه تفکر نسل جوان نزديک باشد.

هنر
آميختگي عجيبي ميان هنر و کافي‌شاپ وجود دارد. حتي اگر اين ادعا را رد کنيد مي‌توانيد اين را بپذيريد که در تفکرات سازندگان و طراحان دکوراسيون‌هاي داخلي کافي‌شاپ‌ها اين نگاه وجود دارد که فضاي کافي‌شاپ شايد به سبب وامداري از يک عنوان فرانسوي (Coffee shop) بايد هنري و حتي بالاتر آميخته با پست مدرنيسم باشد. البته اين تفکر بيشتر مواقع در کشورمان با اداهاي روشنفکرانه تلفيق مي‌شود. به در و ديوار کافي‌شاپ‌ها نگاه کنيد متوجه خواهيد شد تسبيح‌هاي ديواري بزرگ، ابزار موسيقي، تابلوهاي روشنفکرانه و حتي بعضا کتاب‌هاي هنري شمايلي خاص به اين مکان‌ها مي‌دهد.

منوهاي خاص
مکان خاص، منوي خاصي را هم مي‌طلبد. کافي‌شاپ‌هاي مختلف در سطح شهر بسته به تيپ و قيافه‌شان منوهاي خاصي هم دارند. هر چند اغلب آن‌ها قهوه، آب پرتق ال، بستني و از اين قسم چيزها سرو مي‌کنند، اما وقتي به منوي آن‌ها مراجعه مي‌کنيم و اسامي چون اسموتي و آيس و ميلک شيک و جويس را مي‌بينيم تصور مي‌کنيم با خوردني‌هاي شگفت‌انگيزي روبه‌رو هستيم.

کافي‌شاپ‌ها با ذکر همين چند مورد محدود مي‌توانند در يک جمله تداعي‌کننده نوعي گرايش به مدرنيته در ميان نسل جوان باشد. اگر بخواهيم ريزبينانه‌تر مسئله را برايتان بازگو کنيم مي‌توانيم بگوييم کافي‌شاپ‌ها تکامل‌يافته همان قهوه‌خانه‌هاي سنتي هستند با تبعيت از ابزار مدرنيسم!

نظرات کاربران
کد امنیتی