خط ویژه اثری قهرمان محور
گفت‌وگو با مصطفی کیایی کارگردان «خط ویژه» برنده سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

خط ویژه اثری قهرمان محور

نویسنده : مریم ضیغمی

«مصطفی کیایی» با ساخت کمدی «بعد از ظهر سگی سگی» پا به عرصه کارگردانی گذاشت و بعد از آن با ساخت فیلم «ضد گلوله» نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرد و در نوروز 93 با «خط ویژه» نظر منتقدان و تماشاچیان را به خود جلب كرد و به گفته خودش توانسته است به لحنی خاص در آثارش برسد. موفقیت آخرین ساخته او در اکران و کسب سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در کنار فیلم «شیار143» بهانه‌ای شد تا با او درباره فیلمش گفت‌وگویی داشته باشیم.

 «آقازاده‌ها» مجوز نگرفت و شما تصمیم به ساخت این فیلم گرفتید. آیا خط ویژه به قصه «آقا زاده‌ها» مرتبط است؟

 خیر آن فیلم‌نامه قصه مجزایی داشت و تنها تشابه‌شان به یکدیگر این است که 5 شخصیت «آقازاده‌ها» را وارد «خط ویژه» کردیم، یعنی شخصیت‌ها وارد داستان شدند اما درام «خط ویژه» با آن فیلم‌نامه متفاوت است.

 تیتراژ ابتدایی «خط ویژه» خیلی خوب از کار در آمده، است در این باره بفرمایید؟

 قبل از شروع کار در ذهنم بود که از یک كل  به جزء برسیم و بازیگر را با آن شخصیت از قصه انتخاب كنيم و وارد داستان شویم و با فیلمبردار هم صحبت کردم که چنین پلانی بگیریم. با اندکی تحقیق و صحبت با دوستان به دستگاهی رسیدیم که پرنده است و دوربین روی آن نصب می‌شود و قابل کنترل است پلان ابتدایی را گرفتیم که به فضای قصه و سوژه‌مان می‌خورد و در پلان ابتدایی و پایانی فیلم از آن استفاده کردیم.

 نقطه قوت فیلم بازی خوب بازیگران است. با توجه به این که بازيگراني ‌چون «مصطفی زمانی» تجربه طنز نداشتند، چطور از آن‌ها بازی گرفتید؟

 اگر فیلم‌های من لحن کمدی هم داشته باشد بازیگر قرار نیست کار طنز انجام دهد و فقط تلاش می‌کنم تا با بازیگر به بازی کاملا رئال برسیم، یعنی نوعی از بازی که به واقعیت نزدیک  باشد. ما در دورخوانی و سر صحنه تمرین‌های بسیاری انجام دادیم تا بازیگران در پلان‌ها و سکانس‌ها به مرز زندگی برسند و خوشبختانه بازیگران زحمت کشیدند و نتیجه‌اش هم برآیند بازی آن‌ها بود که اثری یکدست و روان درآمد.

 سبک و لحن کمدی فیلم‌تان ما به ازای بیرونی دارد؟ یعنی در گزینش لحن، از ایده خارجی استفاده کرده‌اید یا این سبک خاص مصطفی کیایی است؟

 لحنی است که من بعد از نگارش و ساخت چند فیلم به آن رسیدم و برایم  لحنی تثبیت شده است، فیلم «بعدازظهر سگی‌سگی» و «ضدگلوله» هم این لحن را داشت. البته این گونه نیست که بگویم فرد دیگری این لحن را ندارد، اما جزو ویژگی‌های کارهایم شده است.

 در جشنواره فیلم‌تان بهترین اثر از نگاه تماشاگران در کنار فیلم ارزشمند «شیار143» انتخاب شد. اما انگار عده‌ای خاص نمی‌خواستند موفقیت کیایی را ببینند و به نحوی می‌خواستند تاثیر فیلم‌تان را کم‌رنگ نشان دهند. چرا؟

 بحث من نبود، بحث یک نوع تفکر در سینما است که بعضی‌ها از آن نوع فضای خاص حمایت می‌کنند و دوست دارند فیلم‌هایی که مورد توجه مردم و منتقدان قرار می‌گیرد، اگر با سلیقه‌شان جور نیست بگویند مردم آن‌را دوست ندارند! متاسفانه این قضیه مدتی است در سینمای ما حاکم شده و فکر می‌کنم فیلم خوب راه خود را پیدا می‌کند، اکنون ببینید حتی با وجود این که در اکران نوروزی به ما کمترین سالن سینما را نسبت به دیگر فیلم‌ها دادند، اما فروش فیلم ما بالاست و خوشبختانه درتهران فروشش نزدیک به فیلم «طبقه حساس» و از فیلم‌های دیگر بالاتر است. 


چ در نشست‌های مطبوعاتی فیلم در جشنواره فجر و در مصاحبه‌های‌تان گفته‌اید که فیلم‌تان کمدی نیست در صورتی که «خط ویژه» از نظر مردم و منتقدان کمدی سیاه است. چه شد که کوتاه آمدید و قبول کردید که فضای فیلم‌تان کمدی سیاه است؟

 اکنون هم می‌گویم که «خط ویژه» را با معیارهای کمدی ننوشتم، یعنی فیلمم یک تریلر شهری و اثری اجتماعی است، ولی چون لحن آن یا اتفاق کلانی که در داستان می‌افتد رگه‌هایی از کمدی در موقعیت اصلی دارد؛ سبب می‌شود در دل داستان بارها و بارها به فضاهای فیلم بخندیم. 

 اما به نظرم سراسر فیلم تلخی‌هایی داشت البته پایان قصه علاوه برتلخی برای بیننده شیرینی به همراه داشت و تماشاگر هنگام خروج از سالن سینما هم خوشحال بود و هم ناراحت...

 معضلات اجتماعی مانند بحث آقازاده‌ها، تبعیض و نبود عدالت را ناهنجاری اجتماعی می‌دانم، این‌ها مسائلی تلخ است اما در سینما برای خوراندنش به کام مخاطب اگر در کنارش لحن شیرین بگذاریم، شاید تماشاگر تلخی را بتواند راحت‌تر بپذیرد و ارتباط بهتری برقرار کند و من این لحن را انتخاب کردم. در فیلمم مانند خیلی از فیلم‌های روز دنیا که قهرمان یا ضد قهرمان دارد، سرنوشت این ۶-۵ شخصیت برای تماشاگر مهم می‌شود و با ناراحتی‌شان ناراحت و با گرفتاری‌شان مضطرب می‌شود و هیجان به آن‌ها دست می‌دهد، این موارد ویژگی‌های آثار قهرمان محور است و معتقدم «خط ویژه» دارای این ویژگی‌ها بود.

 با توجه به این‌که فیلم‌تان ریتم خوبی دارد اما برخی شخصیت‌پردازی‌ها ضعیف است مانند علاقه بین کاوه (هومن سیدی) و خواهر شاهین (میترا حجار)...

 این کار به عمد انجام نشد چون فیلم ما اثری ماجرا محور است و اگر به هر چیزی که روابط را باز می‌کرد می‌پرداختیم به این ریتم نمی‌رسیدیم، فیلمی که ماجرا محور است در کنش و واکنش با موقعیت‌های فیلم شخصیت‌ها معرفی می‌شوند و روابط در می‌آید. آن رابطه‌ای که اشاره کردید بر اساس شخصیت آن آدم تحلیل شده، کاوه فردی است که عشق زندگی‌اش را از دست داده و هیچ پناهی ندارد به همين سبب با اولین نگاه دنبال یک عشق می‌گردد، البته شهرزاد او را پس می‌زند.

 با توجه به موفقيت‌هايي که در سینما به دست آورده‌اید، برنامه بعدی‌تان چیست؟ قصد ساخت سریال ندارید؟

 فرصت برای ساخت سریال زیاد به وجود آمده است، کار در سینما و تلویزیون برایم فرقی ندارد بلکه مهم قصه است و هر کاری که مرا قلقلک دهد و وسوسه‌ام کند انجام می‌دهم، اما تاکنون فرصتش فراهم نشده است، البته فیلم‌نامه‌ای دارم که ممکن است تلویزیون با ساخت آن موافقت نکند اما کاری که وسوسه‌ام کند به دستم نرسیده است و خودم هنوز کاری برای تلویزیون ننوشته‌ام. 

نظرات کاربران
کد امنیتی