فرهنگ و هنر به نرخ سال 1393
نگذارید دوران تورم اقتصادی، فرهنــــــگ را از خانه و خانواده شما دور کند

فرهنگ و هنر به نرخ سال 1393

نویسنده : علی نیک فرجام -هانیه تند هوش

از قدیم و ندیم گفته‌اند هنر نزد ایرانیان است و بس؛ اما با این همه ارج و قربی که ما ایرانی‌ها برای فرهنگ و هنر قائل هستیم، در این سرسرای تورم که حتی پفک و چیپس هم از شر آن در امان نمانده‌اند، خوشبختانه یا متاسفانه محصولات فرهنگی تقریبا جایگاهی در این بالا و پایین رفتن قیمت‌ها ندارند. حرف اصلی این است؛ اگر کمی به دور و بر خود نگاه کنید، می‌بینید افزایش قیمتی که اقلام خوردنی و پوشیدنی در این 10سال اخیر پیدا کرده‌اند، در محصولات فرهنگی و هنری اصلا به چشم نمی‌آید! فیلم‌های شبکه خانگی، بلیت کنسرت‌ها وسینماها، مجلات و حتی گاهی کتاب، هیچ یک نسبت به اقلام دیگر افزایش قیمت چشمگیری نداشته‌اند که بگوییم آنقدر گران شده‌اند که دیگر نمی‌توان آن‌ها را در سبد خرید خانوار قرار داد. 

کتاب نصف قیمت کباب!
اگر نگاهی به آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی بیندازیم، می‌بینیم تورم در اقلام فرهنگی رشد بسیار پایینی را نسبت به محصولات دیگر داشته است، حتی در واقعیت اگر به زندگی خود نگاه کنید، می‌بینید که بنده و شمای نوعی حاضر هستیم برای خوردن یک ساندویچ در یک فست‌فود مبلغی حدود 8 هزار تومان را بپردازیم اما وقتی قیمت یک مجله با کلی صفحه و اطلاعات جورواجور 5هزار تومان می‌شود، به نظرمان گران می‌آید؛ یا این‌که همه به‌راحتی با یک کیسه پر از پفک و چیپس که برایش حداقل 5هزار تومان خرج کرده‌ایم، به خانه می‌آییم برای خرید یک فیلم از شبکه خانگی که فقط 3 هزار تومان است، دل‌دل می‌کنیم و به خریدن کپی آن با قیمت پایین‌تر فکر می‌کنیم. اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به بحث گران شدن یا نشدن این نوع از محصولات بپردازیم باید نگاهی به شاخص‌ها و آمارهای اقتصادی که بانک مرکزی منتشر کرده، رجوع کنیم: به عنوان مثال در قسمت شاخص بهای کالاها در آبان ماه ۱۳۸۸ و در گروه «تفریح و امور فرهنگی»، این شاخص نسبت به ماه قبل خود، حدود  0.6 رشد داشته که به نسبت سایر اقلام، رقم بسیار پایینی بوده. همچنین در نماگرهای اقتصادی سه ماهه‌ چهارم ۱۳۸۷ و بر اساس روند قیمت‌ها، شاخص بهای تفریح و امور فرهنگی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷، واجد کمترین رشد در میان سایر شاخص‌های بها بوده است.
مقایسه محصولات فرهنگی این ور و آن ور
مقایسه قیمت‌های اقلام مختلف در ایران و خارج از کشور، کاری است که بسیاری از نشریات به آن پرداخته‌اند اما باید گفت که این مقایسه بیشتر در حوزه قیمت خودروهای داخلی و خارجی بوده است، به عنوان مثال، این‌که «هیوندای سانتافه» در اروپا با قیمتی معادل 21 هزار دلار عرضه می‌شود و همین خودرو در ایران حداقل با قیمتی معادل ۱۸۰ میلیون تومان (معادل 60 هزار دلار) به‌فروش می‌رسد، بارها و بارها تکرار شده است. پس بد نیست، محض تنوع هم که شده نگاهی داشته باشیم به تفاوت قیمت محصولات فرهنگی در ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی. سینما از آن دسته بازارهایی است که علاوه بر هزینه بسیار بالای تولید محصولات آن، درگیر مسئله مهم دیگری با عنوان «هزینه روشن نگه داشتن چراغ سالن سینما» نیز هست و همین موضوعات تا حدی بالا رفتن قیمت بلیت سینماها در کشورمان را توجیه می‌کند، با تمام این احوال، قیمت بلیت سینما در کشور ما بین 2 تا 6 هزار تومان است درحالی که قیمت بلیت سینما برای یک فیلم معمولی در آمریکا حدود 8.5 دلار است (که با محاسبه دلار 3هزار تومانی می‌شود 25500 تومان) است، بیشترین قیمت بلیت سینما در کشور ما تقریبا معادل یک چهارم بلیت سینماهای معمولی جهان است. بماند که تماشای یک فیلم 3 بُعدی در کشوری مثل تایلند گاهی حدود 100 هزار تومان آب می خورد.  
شبکه خانگی ما و آن‌ها! 
همین رویه در مورد بازار آلبوم‌های موسیقی و فیلم هم بر قرار است، به عنوان مثال قیمت دی‌وی‌دی انیمیشن «یخ زده» در فروشگاه اینترنتی آمازون معادل 30 دلار (90هزار تومان) است، اما در کشور ما هنوز هم قیمت فیلم‌هایی که روی دی‌وی‌دی به بازار عرضه می‌شود، به ندرت از 3هزار تومان (حدود یک دلار) تجاوز می‌کند. قیمت فعلی آلبوم‌های موسیقی در کشور ما چیزی در حدود 3 تا 12 هزار تومان (1 تا 4 دلار) محاسبه می‌شود، درحالی که قیمت آلبوم‌های موسیقی خوانندگان کشورمان (به‌عنوان مثال همایون شجریان) در آمریکا معادل 20 یا 30 دلار (60 تا 90هزار تومان) ثبت شده که البته رقم‌های قابل توجهی است.
تئاتر و کنسرت
آمارهای کسب شده از قیمت تئاتر و کنسرت موسیقی در کشورهای آمریکایی و اروپایی نشان از این دارد که بلیت کنسرت‌های موسیقی در کشور آمریکا تا قیمتی در بین 50 تا 450 دلار به ثبت رسیده است و این در حالی است که قیمت بلیت کنسرت‌های مشهورترین خوانندگان داخل کشور در بهترین سالن‌ها (برج میلاد و کیش) بین 20 تا 120 هزار تومان (7 تا 40 دلار) قرار داد. پیرو همین داستان می‌توان به قیمت بلیت تئاتر در کشور اشاره کرد که در مورد ارزنده‌ترین تئاترهای کشورمان قیمتی در حدود 15 تا 25 هزار تومان (5 تا 7 دلار) را به ثبت رسانده است درحالی که اگر یک فرد آمریکایی یا اروپایی قصد رفتن به تئاتر را داشته باشد باید مبلغی در حدود 70 تا 300 دلار (در مواردی گران‌تر) را بپردازد. تازه به این ماجرا کار نداریم که ارزش دلار در کشور ما حالت کاذب دارد و باید حدود حداکثر 1500 تومان باشد!! و آن وقت است که این تفاوت محسوس‌تر هم می‌شود. 
سینما در مقابل شهر بازی، 
چیپس و پفک
در گران‌ترین حالت ممکن، اگر یک خانواده ایرانی قصد رفتن به سینما را داشته باشند (با فرض چهار نفره بودن خانواده) می بایستی مبلغی در حدود 40 هزار تومان بپردازد، با در نظر گرفتن این موضوع که مقادیری «پف فیل» و نوشابه هم با خود به داخل سینما ببرند اما اگر همین خانواده بخواهد یک روز کامل بعد از ظهر را در شهر بازی بگذراند، حداقل مبلغی در حدود 100 تا 120 هزار تومان را پرداخت خواهد کرد. بد نیست بدانیم وقتی چیپسی که در سینما می‌خوریم 300 تومان بود بلیت سینما هم در بیشتر شهرهای کشور هزار تومان بود، اما در حالی که قیمت چیپس 5 برابر شده بلیت سینما در بیشتر شهرهای کشور تنها 3 برابر شده است. 
شیشلیک یا کتاب؟
کتاب یکی از آن اقلامی است که تورم و افزایش قیمت آن، این روزها مهم‌ترین بهانه برای نخریدنش شده است، اگر کمی منصف باشیم، می‌بینیم که افزایش قیمت محصولات چاپی مثل کتاب، مجلات و روزنامه ها باز هم نسبت به دیگر اقلام آنقدر زیاد نبوده که بخواهد یک فرد اهل مطالعه را در خریدن آن‌ها دچار مشکل کند. به‌عنوان مثال خرج کردن پول برای خوردن یک پرس چلوکباب یا شیشلیک در رستوران که قیمتی مابین 30 تا 45  هزارتومان دارد، برای بعضی از ما، راحت‌تر از پرداخت کردن نصف مقدار آن پول برای یک کتاب ارزشمند است. از آن طرف قیمت مجلات را که در کشور ما معمولاً از 10 هزار تومان تجاوز نمی‌کنند و گاهی خوراک فکری یک ماه هستند را مقایسه کنید با قیمت یک پیتزا که خوراک یک شب ماست!! 
نظرات کاربران
کد امنیتی
H_fateme
H_fateme
٩٣/٠١/٢١
٠
٠
به به چه عکسش خوشمزه بود
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨