سفر به كيش با 15هزار تومان
گفت‌وگو با آرمان انزان‌پور

سفر به كيش با 15هزار تومان

نویسنده : محمدرضا ضیا-حامد نادری راد

کسانی که زیاد سفر می‌کنند یا یکی دو روز قبل از سفرشان تصمیم به مسافرت می‌گیرند، دنبال پروازهای چارترند. پروازهایی که به دلیل پر نشدن همه‌ی صندلی‌های هواپیما یا شرایط ویژه آژانس‌های هواپیمایی از ده، بیست درصد تا سقف 80 درصد تخفیف دارند. 

نرم‌افزار چارترز کاری از آرمان انزان‌پور 33 ساله و کارشناس ارشد مهندسی پزشکی، می‌باشد. انزان‌پور برای چارترز یک موتور جست‌وجوگر تعبیه کرده که در فضای مجازی دنبال بلیت‌های چارتری می‌گردد و لینک خرید اینترنتی آن‌ها را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. این موتور نیاز به جست‌وجوی انسانی ندارد! در مورد ایده نرم‌افزار و نحوه تولیدش با او گفت‌وگو کردیم:

 ایده تولید این نرم‌افزار چگونه به ذهن‌تان رسید؟
 من برای سفرهای خودم به دنبال بلیت‌های چارتری بودم. مدتی هم نرم‌افزاری را روی وب برای این منظور نوشتم. بعد از یک سال این فکر به ذهنم رسید که همین برنامه را توسعه دهم و آن را تبدیل به یک اپلیکیشن تلفن همراه کنم.
 نرم‌افزار شما تقریبا 3 برابر میزان فروش رسمی‌اش کپی شده است؟ آیا نمی‌نتوانستید امنیت‌اش را بالا ببرید؟
 من کسانی را که از کپی نرم‌افزار استفاده می‌کنند، تابلوی تبلیغاتی خودم می‌دانم. به نظر من هیچ تبلیغات محیطی‌ موثرتر از تبلیغات کلامی نیست. این که نرم‌افزار من کپی شود و مردم در مورد آن با هم حرف بزنند، عامل موفقیت ‌است. به من ضرری نمی‌رسد اگر 6 نفر دانلود کنند و با تبلیغ آن‌ها، 4 نفر نرم‌افزار را بخرند. من برای این‌چنین تبلیغات کلامی لازم نیست پول بدهم. و این باعث منفعت من می‌شود، نه زیان من!
 از چه زبان‌هایی برای برنامه‌نویسی‌ برای آن استفاده کرده‌اید!؟
 جاوا اسکریپت، پلاگین جی کوئری، اچ تی ام ال و سی اس اس
 چقدر برای نوشتن نرم‌افزار وقت گذاشتید و چقدر هزینه مالی کردید؟
 حدود یک ماه زمان صرف کردم، ولی هیچ هزینه مالی‌ای نکردم. چرا که من سال‌هاست برنامه‌نویسی وب می‌کنم و تمام ابزار لازم اعم از سرور و بقیه ملزومات و تجهیزات این کار را داشتم. این نرم‌افزار به سرور بسیار قدرتمندی نیاز دارد. من سروری قوی را از چند سال پیش برای کارهای دیگر در اختیار دارم که چارترز هم گوشه‌ای از آن را اشغال کرده است.
 4200 تومان برای این نرم‌افزار گران نیست؟
 در قیمت گذاری نرم‌افزار‌ها دو نوع روش وجود دارد. این که من 4000 نرم‌افزار 1000 تومانی بفروشم یا 1000 نرم‌افزار 4000 تومانی! هدف نوع اول این است که دانلود بیشتر باشد برای بیشتر شدن تبلیغات کلامی‌ که گفتم. اما هدف کار دوم این است که کیفیت نرم‌افزار حفظ شود. من می‌خواستم کیفیت کارم حفظ شود و یا به عبارت بهتر چارترز اشباع نشود. چون اشباع شدنش باعث می‌شود که بلیت‌ها زود تمام شوند و نرم‌افزار خیلی زود کارایی خود را از دست بدهد. اما حالا که قیمت نرم‌افزار به نسبت زیادتر است، کسانی که واقعا به آن نیاز دارند، آن را می‌خرند. این شد که آن زمان یک تحقیق در بازار‌ها انجام دادم و فهمیدم گران‌ترین نرم‌افزار آن‌ها 4000 تومان است و من قیمت را 4200 تومان گذاشتم! البته آبان 92 چارترز گران‌ترین بود و حالا نرم‌افزارهای 7-8 هزار تومانی هم هستند.
نظرات کاربران
کد امنیتی