انحصار رسانه‌ای تلویزیون  در تعطیلات!
محرمانه مستقیم

انحصار رسانه‌ای تلویزیون در تعطیلات!

نویسنده : سید محسن اسدی

سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی سیما سفره‌اش را در کنار سفره هفت‌سین ما ایرانی‌ها باز کرده‌ است و حسابی نوروز ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به طوری که هر چه اینچ‌‌اش بیشتر باشد تاثیرش هم بیشتر است! با مقداری اغراق می‌شود گفت یک اعتیاد اجتماعی به برنامه‌های نوروزی تلویزیون در ما به وجود آمده و سال‌مان بدون تلویزیون تحویل نمی‌شود! نوروزمان به رنگ شخصیت یا قهرمان سریال‌های نوروزی در می‌آید و چهره سال جدیدمان می‌شوند، اغلب مهمانی‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی هم با ساعت پخش برنامه‌ها و سریال‌های پر بازدید هماهنگ می‌شوند و در طول مهمانی‌ هم درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم و اگر مکان مهمانی مجهز به تلویزیون باشد که بشود دست جمعی سریال را دید که خیلی هم بهتر می‌شود و کیف دو چندانی می‌بریم. البته بعضی‌ها هم که به سفر می‌روند یا سفرشان را با تلویزیون هماهنگ می‌کنند یا تلویزیون می‌برند یا بعد از سفر دوبله سوبله تلویزیون می‌بینند که به بقیه برسند! کلا اگر برنامه‌های نوروزی سیما خوب باشند، می‌گوییم نوروز خوبی بود و اگر نه که، سالی که نکوست از بهارش پیداست...

بعید می‌دانم این‌که تلویزیون در تعطیلات نوروزی به این حد مهم می‌شود، حاصل یک تامل درست و حسابی و مهندسی شده در تصمیم‌گیری‌های کلان فرهنگی کشور باشد ولی آن‌چه مسلم است این است که تلویزیون در تعطیلات نوروز یکه‌تازی می‌کند و نوعی «انحصار موقت» خواسته یا ناخواسته به وجود می‌آورد که لزوما چون انحصار است، بد نیست. 

انحصار هم فرصت است و هم تهدید. فرصت انحصار برای صداوسیما و مدیرانش این است که با توجه به این‌که مخاطبش تلویزیون را مهم‌ترین غیر سین سفره‌ هفت‌سین‌مان می‌داند، با برنامه‌های بهتر، مخاطب خودش را حفظ کند و حتی مخاطب قهر کرده را دوباره جذب کند. به نظر من برنامه‌های نوروزی امسال سیما این خاصیت را داشت که از انحصار سود ببرد. نه این‌که تلویزیون امسال متفاوت از سال‌های گذشته ظاهر شده باشد؛ امسال هم «پایتخت» و «کلاه‌قرمزی» مانند ۳-۲ سال گذشته بهترین بودند، ولی همین دو برنامه تکراری چون خوب بودند، مردم را راضی نگه داشتند. این ذهنیت و نگرش مثبت فرصتی بود برای صداوسیما، تا خودش را برای مخاطب قهر کرده و به سوی تلویزیون‌های خارجی رفته بازتعریف کند و به او این پیغام را بدهد که من هم می‌توانم برای اوقات فراغت تو برنامه‌ریزی کنم و برایت لحظات خوشی را رقم بزنم. همین دو مجموعه که نام‌شان آمد علاوه بر این‌که مفرح بودند، پیام هم داشتند و حتی اگر پیام‌شان مقداری هم مستقیم یا به قول ما گل‌درشت بود، مخاطب به دلیل پیشینه آن‌ها می‌پذیرفت و استقبال می‌کرد.

ولی این انحصارهای موقت همیشه نتیجه مثبت ندارند، اگر استفاده شوند نتیجه می‌دهند و اگر نه می‌شوند چیزی مانند صنعت خودروی کشورمان که در یک فرصت چند ده ساله، هنوز خودش را به اثبات نرسانده و همین که مقداری تعرفه بالای واردات خودروهای خارجی کم می‌شود، خیابان‌ها پر می‌شود از خودروهای شرقی و اروپایی!

انحصار رسانه‌ای صداوسیما در نوروز، با اتمام تعطیلات به تهدید تبدیل می‌شود. بعد از تعطیلات تلویزیون چیزی برای ارائه به مخاطبش ندارد و مخاطبی که به تلویزیون فرصتی دوباره داده بود، دوباره یا چند باره مایوس می‌شود و قهر می‌کند و با سرعتی بیشتر از قبل به سوی رقبای خارجی تلویزیون می‌رود و به طبع احتمال برگشتش کمتر می‌شود. متاسفانه این فرصت «انحصار» هر سال به تهدید تبدیل می‌‌شود و تلویزیون مخاطبانی دارد از این سال تا سال بعد، از این نوروز تا نوروز بعد.

   

نظرات کاربران
کد امنیتی
H_fateme
H_fateme
٩٣/٠١/٢١
٠
٠
ممنون
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

بازخوانی

٩٦/٠١/٣١
آنتن

دلیل قطع تماس‌های صوتی تلگرام مشخص شد!

٩٦/٠١/٣١
پایان نامه

پول نارنگی، ما و این همه حادثه!

٩٦/٠١/٣١
ذهن زیبا

ذهن زیبا 481

٩٦/٠١/٣١
کافه جهان نما

ژاپن، سرزمین آفتابِ تابانِ احترام

٩٦/٠١/٣١
جارچی

جارچی 482

٩٦/٠١/٣١
شگرد خفن

کدام خبر درست است؟

٩٦/٠١/٣١
نصیرزاده رئیس سابق کمیته تدوین مقررات فدراسیون در گفت‌و‌گو با جیم:

درج ستاره استقلال و پرسپولیس بر اساس تلقی خودشان است

٩٦/٠١/٣١
مروری بر نویسندگانی که با آثارشان هیجانی ویژه در میان کتاب‌خوان‌ها ایجاد کردند

داستان موج‌ها و موج‌های داستانی

٩٦/٠١/٣١
درباره اظهار نظر عجیب سرمربی پرتغالی تیم ملی که به مذاق پرسپولیسی‌ها خوش نیامد

طبقه‌بندی هواداران به سبک استاد کی‌روش!

٩٦/٠١/٣٠
ستاره استقلالی‌ها واقعی‌تر است یا ستاره‌ای که به پیراهن پرسپولیس اضافه می‌شود؟

ستاره سُرخ در آسمان کُری

٩٦/٠١/٣١
شاخ هفته

نسل تنهای ما

٩٦/٠١/٣١

ستاره‌ها در آسیا

٩٦/٠١/٣١

داستان ستاره‌ها

٩٦/٠١/٣١
نگاهی به فیلم «خشکسالی و دروغ» با حضور محمدرضا گلزار

مخاطب پسند و قصه‌‌گو

٩٦/٠١/٣١
تلگجیم

تلگجیم 482

٩٦/٠١/٣١
حکایت هفته

اندر حکایت برنامه هفت و افخمی که رفت

٩٦/٠١/٣١
فتوچاپ

فتوچاپ 482

٩٦/٠١/٣١
دات کام

آتلیه سرخود بشوید

٩٦/٠١/٣١
چهره هفته

هرگز نرسیدن بهتر از دیر رسیدن است!

٩٦/٠١/٣١
تبلیغات
تبلیغات