ژانر مخ سرويس کن
30جيم‌نما

ژانر مخ سرويس کن

نویسنده :

گويا اين اصطلاح که اولين بار آن را همين امسال در فيلم «او را به گريک برسان» شنيديم، به يک زير‌ژانر جديد در عالم سينما تبديل شده است که طرفداران پرو پاقرصي هم پيدا کرده که 24 ساعته در انواع و اقسام فوروم‌هاي سينمايي مشغول بحث و تبادل نظر در باب مؤلفه‌هاي اين پديده نوظهور هستند. ما هم گفتيم تا قضيه هنوز داغ است و کسي به شکل رسمي اين زير‌ژانر را به ثبت نرسانده، المان‌هاي آن را در ستون خودمان شرح بدهيم که از اين جريان متولد شده در سال 2010 عقب نمانيم و انگ آپ تو ديت نبودن بارمان نشود.

در فيلم «او را به گريک برسان» رئيس يک کمپاني بزرگ عرضه موسيقي به نام پنيکل تصميم مي‌گيرد به مناسبت دهمين سالگرد برگزاري يکي از پرفروش‌ترين کنسرت‌هاي راک تاريخ که در سالن گريک برگزار شده، از خواننده آن دعوت کند تا اجراي مجددي در اين سالن داشته باشد. با موافقت خواننده قرار مي‌شود يکي از کارمندان شرکت پنيکل، اين خواننده را ظرف مدت 72 ساعت از لندن به نيويورک برساند. رئيس شرکت با کارمند جلسه مي‌گذارد و به او توصيه مي‌کند که حواسش جمع باشد چون اين جماعت هنري موجودات حساس و زودرنجي هستند که خيلي زود بهشان برمي‌خورد. پس با اين‌که داري خواسته‌هاي ما را به او تحميل مي‌کني، بايد هم‌زمان مثل يک ستاره بزرگ با او برخورد کني و احترام بگذاري. اين هم از راهي ميسر نمي‌شود مگر سرويس کردن مخ طرف.

از اين مقدمه نسبتا طولاني دو نکته مهم را مي‌توان درباره اين زير‌ژانر درک کرد: اول اين که مخاطب فيلم‌هاي مخ‌سرويس‌کن عمدتا جماعت هنرمندتري هستند که هميشه فکر مي‌کنند همه زوايا و خفاياي اثر را بهتر از ديگران فهميده‌اند و دوم اين‌که فيلم‌هاي اين زير‌ژانر بايستي لزوما داراي خصوصيات پيچيده‌اي باشند که تشخيص داستان اصلي را دشوار مي‌کند. حال اين پيچيدگي ممکن است حاصل روايت قصه از زاويه ديد ذهن بيمار کاراکتر اصلي قصه ما باشد يا ممکن است به واسطه روايت غيرخطي و سبک دکوپاژ پيچيده کارگردان به وجود بيايد.

فيلم‌هايي که امسال در بين کاربران اينترنتي تحت عنوان ژانر مخ‌سرويس‌کن ثبت شده‌اند همگي ساخته کارگردان‌هاي معروفي هستند که هميشه کارهاي‌شان توسط همين هنر شناسان از خود متشکر (منظور منتقدها هستند) به نقد کشيده شده‌‌اند، ولي حالا بين خودشان هم اختلاف شده که مفهوم واقعي اين آثار چه چيزي است.

اولين فيلم در فهرست اين گونه سينمايي، فيلم «جزيره شاتر» ساخته مارتين اسکورسيزي است که از ذهن يک بيمار رواني روايت مي‌شود و در آخر فيلم که پرده از مشکل رواني او برداشته مي‌شود، صحت کليه دانسته‌هايي که از طريق داستان به بيننده منتقل شده زير سؤال مي‌رود و مشخص نيست که کدام ماجرا واقعا اتفاق افتاده و کدام يک صرفا زاده تخيل اين بيمار رواني است. دومين اثر در اين فهرست، فيلم پر سر و صداي «تلقين» يا «سرآغاز» ساخته کريستوفر نولان است، که سرويس کردن مخ مخاطب در آن، حاصل کم‌رنگ کردن مرز بين خواب و واقعيت در فيلم است، که لابد همه فيلم را ديده‌ايد و نياز به شرح و بسط زيادي ندارد، آن هم با 5 جايزه اسکاري که گرفت! اما آخرين و برترين فيلم از نگاه تماشاگران در اين گونه سينمايي، فيلم «قوي سياه» ساخته دارن آرنوفسکي است، که از هر 2 شيوه براي سرويس کردن مخ ما به شکل بسيار هنرمندانه‌اي بهره برده است و خب يک اسکار هم که گرفته است.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
نگاهی به « انتقام جویان: جنگ اینفینیتی» به بهانه اکران بزرگترین پروژه سینمایی «مارول»

بزرگترین گردهمایی تاریخ ابرقهرمان‌ها

٩٧/٠٢/٢٧
آنتن

ما هم نازک!

٩٧/٠٢/٢٧
درباره «پلنگ سیاه»، فیلمی که در گیشه‌های دنیا عجیب و غریب می‌فروشد

ابرقهرمان بفروش و نچسب

٩٧/٠٢/٢٧
شاخ هفته

ای تو نگهبان من

٩٧/٠٢/٢٧
نگاهی به پرونده قلدری‌های آمریکا در چند قرن اخیر به بهانه خروج ترامپ از برجام که البته اتفاق عجیبی هم نبو

قلدرامپ

٩٧/٠٢/٢٧
درباره درخشش بانوان فوتسالیست ایران در آسیا؛

قهرمانان وطن

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

جامعه‌شناسی تدفین و چیزهای دیگر...

٩٧/٠٢/٢٧
جانونی

تقدیم به جناب خرما... با احترام

٩٧/٠٢/٢٧
راهکارهایی برای تنفسِ جان، به بهانه آمدن ماه رمضان

هوای تازه برای ریه‌های روح خسته

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

یک ایران، یک صدا

٩٧/٠٢/٢٧

تقریبا هیچ!

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

یک حقیقت مرگبار

٩٧/٠٢/٢٧
ساختنیجات

جالباسی، از تولید به مصرف

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

دعوت شدگانیم...

٩٧/٠٢/٢٧
گفت‌و‌گو با دروازه‌بان تیم ملی فوتسال بانوان ایران

لژیونر شدن ما خیلی محال است

٩٧/٠٢/٢٧
تا جامِ جهانی

یک ایرانی بین خوش‌تیپ‌ترین بازیکن‌های جام‌جهانی2018

٩٧/٠٢/٢٧
حکایت هفته

اندر حکایت ابن جیم و انبار پر خودروسازان

٩٧/٠٢/٢٧
چهره هفته

شهردار تهران

٩٧/٠٢/٢٧
پایان نامه

لوبیا، گلابی و غوطه‌ای که نخورد!

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

من از شما می‌پرسم: آیا مشکل ما این است؟

٩٧/٠٢/٢٧