جوان‌جوياي‌کار

جوان‌جوياي‌کار

نویسنده :

خيلي‌ها فکر مي‌کنند خانه نشيني يا کار آدم‌هاي از دست و پا افتاده است يا تنبل. حتي هنوز هم هستند کساني که معتقدند «مرد» صبح خروس خوان بايد از خانه بزند بيرون و غروب، با دست پر (درحالي که يکي بايد در را برايش باز کند تا خريدهاي انبوهي که کرده، از دستش نيفتد) به خانه برگردد. اما خيلي وقت است که ديگر يک شغل رسمي با يک ميز مطمئن کارمندي، به اين راحتي‌ها پيدا نمي‌شود؛ حتي اگر هم بشود، ممکن است ما شرايطش را نداشته باشيم؛ دوران دانشجويي، سربازي، دوره بيکاري بعد از اين‌ها و...

اصلا کي گفته کارمند نبودن معني اش بيکار بودن است؟ خدايي‌اش حيف شما نيست که اول و آخر يک روز کاري را توي ترافيک بگذرانيد وآخرش هم اعلام کنند بازده کاري‌تان، نيم ساعت از 8 ساعتي بوده که توي اداره چرت زده‌ايد؟ مي‌دانيد همين حالا توي کشوري مثل آمريکا حدود 50 ميليون نفر توي خانه‌شان، «کار از راه دور» انجام مي‌دهند! سبک زندگي و کار اين آدم‌ها، از حدود 30سال پيش ‌که يک آدمي به نام «جک نايلز» پرچم اين نوع کار کردن را علم کرد- عوض شد و با ورود به اينترنت طرف‌دار پيدا کرد. آن‌جا حتي براي اين مسئله، کلي براي خودشان قانون کار تصويب کرده‌اند و شرکت‌ها، نيروي کار اين مدلي استخدام مي‌کنند؛ البته توي همين ايران خودمان هم به صورت فطري و ذاتي خيلي وقت است اين نوع کار کردن وجود دارد. اگر فکر مي‌کنيد اين نوع زندگي به کارتان مي‌آيد، منوي پيشنهادي را بخوانيد و بدانيد که پشيمان نمي‌شويد.

با هر کليک درآمد زايي کنيد
شما با استفاده مطلق از رايانه شخصي به عنوان ضبط صوت، گپ‌وگفت‌هاي شبانه‌روزي و دستگاه گيم، هم استخوان‌هاي پوسيده مخترع‌هاي اين تکنولوژي را در قبر مي‌لرزانيد و هم از اين بدتر به خودتان ظلم مي‌کنيد. باور کنيد با داشتن فقط کمي مهارت در اين زمينه و استعداد در بازاريابي مي‌توانيد با اين ابزار درآمد‌زايي کنيد، مي‌دانيد با هر کليک چقدر مي‌توانيد کاسب باشيد؟

کارجويي دانشجويي
دارد بدجوري خوش مي‌گذرد. آمده‌ايد به دانشگاه و 2 روز هفته که رسما تعطيل است و بقيه روزها هم کلي وقت خالي داريد. اين وقت‌هاي خالي براي علافي کردن نيست‌ها، گفته باشم! دانشگاه که همه چيز را ياد آدم نمي‌دهد، کلي چيز ديگر هم است که بايد خودتان ياد بگيريد. معمولا به اين‌جور کارها مي‌گويند فوق برنامه. گروه‌هاي فوق برنامه دانشجويي هميشه انتخاب‌هاي به درد بخوري نيستند. بايد قبل از اين‌که بخواهيد در اين گروه‌ها عضو شويد، خوب بشناسيدشان؛ چون در بسياري از موارد، گروه‌هاي فوق برنامه دانشگاه چيزي در حد انجمن درس نخوان‌هاي نااميد هستند. چه اهميتي دارد که بنا به آماري نزديک به 3 ميليون نفر فارغ التحصيل دانشگاهي داريم که دراين آشفته بازار، مهارتي هم ندارند و مي‌مانند پشت در کاريابي و هشت‌شان گروي نه‌شان است. از همين حالا آستين‌هايتان را بالا بزنيد و فکري به حال آينده مالي‌تان بکنيد.

نرم‌افزارهاي جادويي
براي تازه کارها هر صفحه، يک روز وقت مي‌برد اما خوبي‌اش اين است که مي‌توانيد در منزل انجام بدهيد. ياد گرفتن اين جور کارها به اين درد مي‌خورد که مي‌تواند برايتان منبع درآمد خوبي باشد. هر کسي براي معرفي و ارائه خدمات شخصي يا شرکتي اش از 2 چيز استفاده مي‌کند؛ نوشتن و طراحي. اين آدم‌ها مشتري‌هاي تايپ و طراحي شما مي‌شوند. تسلط به نرم‌افزارهاي فري هند، فتوشاپ، کرل، نرم‌افزارهاي سه بعدي مثل 3Dmax و... دانسته‌هاي شماست. با ياد گرفتن اين‌ها، دست‌تان در کار حسابي راه مي‌افتد. در کنار اين‌ها طراحي کارت ويزيت، پاکت‌هاي تبليغاتي، لوگو، بروشور، طراحي جلد، صفحه بندي، تابلوهاي تبليغاتي و... بازار اين کار هستند.

طراحي سايت در ايکي ثانيه
اين روزها کي کارش به اينترنت نمي‌افتد؟ اولين چيزي که بايد بلد باشيد، زبان برنامه نويسي است تا زبان رايانه دست‌تان بيايد و راهي شود براي کسب و کار شما، مي‌توانيد از اين بازار بهره ببريد اما هر کاري راه و روشي دارد. تسلط به نرم‌افزارهاي فلش و فتوشاپ، نياز اوليه براي طراحي وب سايت است. غير از اين کار، شما مي‌توانيد با تسلط بر شبکه‌هاي رايانه‌اي کارشناس پشتيباني شبکه شرکت‌هاي سرويس دهنده اينترنتي هم باشيد. براي سايت‌هاي کوچک، کارمزد صفحه‌اي پرداخت مي‌شود ولي براي کارهاي بزرگ با شما قرارداد مي‌بندند. يادتان باشد 90 درصد سفارش دهندگان چيزي از اينترنت و سايت نمي‌دانند؛ فقط براي‌شان مهم است که وقتي اسم شرکت را مي‌زني، سايت بيايد. بنابراين اين کار، تجربه، اعتماد به نفس و رابطه خوب با مشتري لازم دارد.

انگشت‌هاي پول‌ساز
اگر فکر کرده‌ايد تايپ يعني تند‌تند دکمه فشار دادن، سخت در اشتباهيد. يکي از چيزهايي که تايپيست به آن شديدا نياز دارد، «تمرکز» است. کار تايپ همه جوره‌اش ممکن است گيرتان بيايد؛ از يک متن يک صفحه‌اي گرفته تا پايان‌نامه و کتاب هزار صفحه‌اي؛ بايد تند زني، صفحه بندي، برنامه هاي زرنگار، Word،Exel،Access را بدانيد. در حد حرفه‌اي بايد به آخرين نسخه‌هاي word مسلط باشيد؛ اول از همه به خاطر راحتي کار چون در هر نسخه جديد word کلي ميان‌بر و امکانات جديد است که کار را آسان‌تر مي‌کند و سرعت‌تان را بيشتر؛ ضمن اين‌که بايد بتوانيد فايل ايجاد شده را مديريت کنيد. اگر دست‌تان تند باشد، کار خيلي وقت‌گيري نيست. اما اوايل ممکن است کمي اذيت‌تان کند. چند وقت که اين کار را بکنيد، دست‌تان حسابي راه مي‌افتد. حداقل مي‌توانيد کارهاي خودتان را خودتان راه بيندازيد. دستمزد تايپ و ويراستاري يک طرح، براي هر صفحه حدود 300 تومان است که ممکن است اگر متن علاوه بر فارسي، انگليسي هم داشته باشد، تا 400 تومان هم برسد. کافي نت‌ها، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها دانشجويي، دارالترجمه‌ها، مؤسسات فرهنگي و لوازم التحريري‌ها. بازار کار شما هستند. به مدارس حتما سر بزنيد؛ آن‌ها معمولا لنگ کسي هستند که به تايپ و Word،Exel،Access وارد باشند. اين‌که چه فونت و سايزي را براي چه نوع متني انتخاب کنيد، اين‌که از استانداردهاي تايپ با خبر باشيد و اين‌که کارتان بدون غلط املايي باشد و نياز به 6 بار ويرايش نداشته باشد، شرط داغ شدن بازار کارتان است. به ياد داشته باشيد هيچ کاري بدون هزينه نيست؛ اگر مي‌خواهيد به اين کار به طور جدي فکر کنيد، بدانيد که بعد از چند وقت مچ درد و ضعف بينايي به سراغتان مي‌آيد مگر اين‌که رعايت استانداردهاي کار را کرده باشيد.

تدريس خصوصي؛ سرکيسه‌هاي شل
اعتماد به نفس بالا، قدرت انتقال و تفهيم مفاهيم، اعصاب سالم، صبرو تحمل بسيار و خستگي ناپذير بودن، لازمه اين کار است. اگر اين‌ها را نداشته باشيد يا شاگرد بيچاره را گيج مي‌کنيد، يا خودتان. خوبي اين کار اين است که مي‌توانيد کلاس‌هايتان را در اوقات فراغت تنظيم کنيد. بنابراين خيلي لطمه‌اي به درستان نخواهد زد. در تدريس، کارخوب حرف اول را مي‌زند. اگرخوب کار کنيد، براي خودتان تبليغ کرده‌ايد. اگر نمي‌دانيد سراغ چه مقطعي برويد، حواستان باشد که هنوز درس‌هاي دبيرستان و کنکور در بورس هستند. خانواده‌ها قبل از شروع امتحانات ترم اول و دوم و همچنين آن‌هايي که بچه‌هايشان امتحان نهايي دارند، سرکيسه را شل مي‌کنند و مشتري مي‌شوند؛ به موقع دست به کار شويد. در اين کار به طور معمول از هر جلسه‌اي 5/1 ساعته، حداقل 10 تا 30 هزار تومان گيرتان مي‌آيد. اگر هم اين کاره بشويد که نور علي نور است.

منشي‌گري
قابليت خوبش اين است که ساعات کاري شما کاملا توافقي است. البته احتمالا مجبوريد چند روزي را تمام وقت برويد ولي در عوض وسط کارها مي‌توانيد کمي هم به درس‌هايتان برسيد. اگر نخواهيد در آينده منشي شويد خيلي به دردتان نمي‌خورد. البته روابط عمومي خوبي پيدا خواهيد کرد. پايه حقوق اين کار حدود 100 هزارتومان است. در شرکت‌هاي کوچک، منشي نقش آبدارچي را هم بازي مي‌کند، پس ترجيحا سراغ شرکت‌هاي شناخته شده و بزرگ برويد.

خبرنگاري؛ دست به قلم شويد!
قسمت عمده کار را مي‌شود توي منزل يا خوابگاه انجام داد. اما ممکن است گاهي مجبور بشويد اين‌ور و آن‌ور برويد. دست به قلمتان خوب مي‌شود. ديگر براي نوشتن مشکل پيدا نخواهيد کرد. مشغول شدن در جاهاي اين چنيني يک کم مشکل است اما اگر کمي صبر و پشتکار داشته باشيد مي‌بينيد که زياد هم سخت نيست. بهتر است اول دنبال جاهاي خيلي معروف نرويد؛ براي دست گرمي و کار ياد گرفتن بهترين جا نشريات دانشجويي است و وقتي آبديده شديد سري به خبرگزاري‌ها بزنيد. اين را هم به خاطر داشته باشيد، هر مطلبي مي‌تواند آخرين مطلبتان باشد!

خجالتي‌ها کنار بروند!
چون مجبوريد جاهاي زيادي سرک بکشيد، احتمالا وقت زيادي ازتان خواهد گرفت اما حسن بزرگ اين کار اين است که با آدم‌ها و شرکت‌هاي زيادي آشنا مي‌شويد. شايد بعدا يکي از همين‌ها به دردتان بخورد. حدود 80 تا 100 هزارتومان روال عادي کار است. البته بعضي شرکت‌ها قرارداد مي‌بندند و حقوق ثابت هم مي‌دهند. اين کار مخصوص آدم‌هاي سرو زبان‌دار است. زبان چرب و نرم ابزار کار شماست. اگر خجالتي هستيد دورش را خط بکشيد. براي پيدا کردن اين کار فقط کافي است صفحه آگهي‌هاي روزنامه‌ها را ورق بزنيد اما حواستان باشد در اين کار کلاه برداري خيلي زياد است؛ پس حسابي احتياط کنيد.

آينده علمي در دست شماست
ترجمه از آن شغل‌هاي تخصصي و خوش درآمد است. از قضا دانشجوها مشتري پر و پا قرصش هستند. تسلط به زبان مبدا و مقصد شرط است؛ هم بايد مثلا زبان انگليسي خوب بدانيد، هم فارسي‌تان قابل قبول باشد. علاوه بر فن ترجمه بايد به مکالمه، مکاتبه (نامه نگاري) واصطلاحات تخصصي متن هم مسلط باشيد. اين‌که چقدر بلد باشيد، بستگي به ميزان تخصصي بودن متن دارد. متن ممکن است کتاب، مقاله، پايان نامه، گزارش، فني، بازرگاني مدارک تحصيلي، پزشکي، حقوقي يا قراردادي و... باشد. اگر تازه کار باشيد، کار وقت‌گيري است و شايد هم خسته کننده، اما باز هم مي‌توانيد در منزل يا خوابگاه انجامش بدهيد. اين کارها معمولا در خوابگاه رواج دارد. شايد هم اتاقي‌تان اولين مشتري شما باشد. اين را هم به‌خاطر داشته باشيد تبليغات در کنار کار حرفه‌اي حرف اول را مي‌زند؛ دارالترجمه‌ها، کافي‌نت‌ها، دانشگاه‌ها وخوابگاه‌هاي دانشجويي و لوازم التحريري‌ها بهترين مکان براي چسباندن آگهي‌تان است. کارهاي پروژه‌اي تحقيقاتي هم از آن کارهاي علمي است که هم خير دنيا دارد وهم آخرت. بعد از مدتي که اين کار را کرديد متوجه مي‌شويد در مورد همه چيز اطلاعات داريد. خوب است ديگر! با اين حال کمي اعصاب خرد کن است و حوصله زيادي هم مي‌خواهد. پايان‌نامه‌هاي دانشجويي خوراک خوب و به روزي است که جيب عقل و لباس‌تان را حسابي پر خواهد کرد.

هر کاري فوت و فني دارد؛ براي حفظ مشتري‌‌هاي فعلي و جذب مشتري‌هاي آينده، به اين نکات پايبند باشيد و گرنه در طرفه‌العيني کسب و کارتان تعطيل مي‌شود.

يک‌کلام؛ نه!
اگر مي‌بينيد جنم، تخصص کافي و توانايي انجام کاري را نداريد، بيخود قبولش نکنيد. رو در بايستي آفت کار حرفه‌اي است!

کم بگير، هميشه بگير!
الکي سرتان را شلوغ نکنيد، با کار زياد، هم خودتان را خسته مي‌کنيد و هم کيفيت کارتان پايين مي‌آيد.

سر قول‌تان باشيد
هميشه، زمان و سرعت عمل خودتان را در نظر داشته باشيد. خوش قولي رمز موفقيت شماست.

خونه‌دار و بچه‌دار زنبيل رو بردار
تبليغات حرف اول هر کاري است که در کنار يک کار خوب، آينده شما را تضمين مي‌کند. يادتان باشد که هيچ تبليغي بهتر از سيستم اطلاع رساني فرد به فرد نيست!

عقب مانده نباشيد
به روز بودن يکي ديگر از پايه هاي کار است. از مدل‌ها، سبک‌هاي جديد و قيمت‌هاي بازار خبر داشته باشيد و در کارتان ازشان استفاده کنيد. اين‌که مشتري به شما از مد و سبک‌هاي جديد کاري بگويد يعني شروع عقب ماندن از رقبا!

مشتري کور نيست
شايد مشتري نسبت به کار شما تخصص نداشته باشد اما کوري عقل که ندارد و متوجه ندانم کاري و سرسري کار کردن شما مي‌شود.

با شلختگي‌تان مشتري نپرانيد
از سر باز کردن کار، زيبايي و خلاقيت کار را زير سؤال مي‌برد. ظاهر زيبا و تميز کار، نشان دهنده خوش سليقگي شماست و آدم‌ها زيبا پسندند.

کمي خلاقيت لطفا!
هر چه خلاقيت و نوآوري شما نسبت به کار بيشتر باشد، تسلط و حرفه‌اي بودن شما را نشان مي‌دهد. اگر ابتکار عمل دست شما باشد و اين شما باشيد که به مشتري پيشنهادهاي تازه بدهيد هم خاطر مشتري را از خودتان جمع کرده‌ايد و هم به طور غير مستقيم مشتري‌هاي تازه جذب کرده‌ايد. به‌خاطر داشته باشيد که سرخود تغييري در کار مشتري ندهيد و نظر مشتري را در نظر داشته باشيد. اين طوري مشتري متوجه مي‌شود که دوست داريد کارش بهترين باشد.

قيافه نگيريد!
خوش برخورد بودن و دانستن کمي آداب و معاشرت شما در جذب و حفظ مشتري بسيار مهم است. اين‌که اخمو باشيد و نگاه از بالا به پايين به مشتري داشتن چيزي جز از دست دادن مشتري ندارد. احترام بگذاريد و با حوصله به حرف‌هاي مشتري گوش کنيد و سعي کنيد خسته نشويد. خيلي‌ها فقط به‌خاطر روي خوش دوباره مي‌آيند.

نظرات کاربران
کد امنیتی