مردم فرهنگ رسانه‌ای خود را تغییر دهند
عضو شورای هماهنگی و نظارت بر تولیدات نمایشی سیما وظیفه تلویزیون تایید تبلیغات نیست

مردم فرهنگ رسانه‌ای خود را تغییر دهند

نویسنده : مریم شیعه زاده

حجت‌الاسلام جواد گلی، کارشناس رسانه و عضو شورای هماهنگی و نظارت بر تولیدات نمایشی سیما است. او در گفت‌وگو با جیم از نحوه نظارت بر تبلیغات رسانه‌ای، به ویژه در صدا و سیما صحبت می‌کند: 

 نظارت بر تبلیغات در حال حاضر به چه صورت انجام می‌شود؟ 

 نظارت بر تبلیغات در کشور ما در دو ساختار کلی اتفاق می‌افتد. اول توسط خود دستگاه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند. این دستگاه‌ها اگر تبلیغاتی را در محیط عمومی کشور منتشر کنند، درقبال آن باید پاسخگو باشند. به عنوان نمونه در شهرداری تشکل‌هایی وجود دارد که بر تبلیغات نظارت می‌کنند، مثلا در شهر تهران سازمان زیباسازی شهر تهران است که مسئولیت تبلیغات شهری را به عهده دارد. علاوه بر این یک ساختار متمرکز نظارتی در قانون پیش‌بینی شده است که آن ساختار در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نظارت بر تبلیغات را بر عهده دارد و هرگونه تبلیغ ابتدا باید به تایید این سازمان برسد. 

 وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی با چه تبلیغاتی برخورد می‌کند؟

 من در این حوزه مسئولیتی ندارم، اما ضوابطی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود است که باید رعایت شوند و ملاک ارزیابی تبلیغات‌اند. از جمله این که مخالف با فرهنگ عمومی نباشد، مغایر با مبانی دین اسلام و فرهنگ اسلامی نباشد. نباید با ارزش‌های جامعه در تضاد باشد. نباید منافع، شخصیت افراد، گروه‌ها و تشکل‌ها را تهدید کند و خلاف عفت عمومی باشد. 

 آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تبلیغات صدا و سیما نیز نظارت می‌کند؟

 قانون سازمان صدا و سیما را مستقل کرده است، یعنی در واقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارتی بر صدا و سیما ندارد. 

 نظارت بر صدا و سیما به عهده چه سازمانی است؟

 الان این سازمان دارای شورای سیاست‌گذاری است که البته در این شورا دولت و وزارت ارشاد هم نمایندگانی دارند. ولی این‌که در موضوع تبلیغات تلویزیونی دولت نظارت مستقیم داشته باشد، این طور نیست. نه تنها وزارت ارشاد که هیچ وزارتی از سمت دولت چنین اختیاری را ندارد. مگر این‌که دولت به عنوان شاکی وارد عمل شود و در یک موضوع شکایت خودش را به قوه قضاییه اعلام کند تا مثل یک مخاطب عام به شکایت او رسیدگی شود. 

 اگر سیما تبلیغی غیر واقعی منتشر کند، مانند اتفاقی که اخیرا برای یک محصول آرایشی- بهداشتی اتفاق افتاد، چه کسی پاسخگو است؟

 تبلیغات صدا و سیما در ساختاری به نام اداره کل پیام بازرگانی بررسی می‌شود و در واقع ابزاری است برای درآمدزایی و یک شاخص فرهنگی نیست. در هرصورت تلویزیون مجری تبلیغات است و نمی‌تواند تایید کند که آیا یک تبلیغ صحت دارد یا خیر.

 پس تکلیف اعتماد مردم به رسانه ملی چیست؟ 

 منکر آن نیستیم که مردم وقتی از زبان رسانه ملی می‌شنوند به آن اعتماد می‌کنند و انگار صدا و سیما مهر تایید بر آن کالای خاص می‌زند، ولی واقعیت این است که فرهنگ رسانه‌ای مردم باید تغییر کند. ممکن است حتی یک ماده خوراکی مضر مانند نوشابه در صدا و سیما تبلیغ شود، خب این بدین معنا نیست که صدا و سیما مهر تایید بر آن محصول زده است. صدا و سیما موظف نیست که از صحت حرف‌های تولیدکنندگان محصول اطمینان حاصل کند. چرا که صدا و سیما تنها به چشم یک منبع درآمد به تبلیغات نگاه می‌کند و مردم باید آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرند و به هر تبلیغی اعتماد نکنند، نه تنها در صدا و سیما که در تمام رسانه‌ها اعم از شنیداری، دیداری، مکتوب و غیره. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
n_yaesubi
n_yaesubi
٩٢/١٢/٠٧
٠
٠
تا جایی که من می دونم نصیحت و آموزش همیشه از بالا به پایین انجام میشه نه از پایین به بالا . ما تغییر فرهنگ بدیم ؟؟؟؟؟؟ رسانه تنبیه بشه !!!!!!!!
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

دهلی نو شهر سکانس های بی پایان

٩٥/١١/٢٨
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١١/٢٨
شگرد خفن

چگونه از دست اینترنت اکسپلورر خلاص شویم

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

پلک بگشا صنما، صبح مرا روح ببخش

٩٥/١١/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 475

٩٥/١١/٢٨

نفس های آخر

٩٥/١١/٢٨
درباره شخصیت‌های فیلم‌های ماجرای نیمروز، سیانور و امکان مینا و تصویری که از سازمان منافقین برای ما می‌

ماجرای منافقین

٩٥/١١/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 475

٩٥/١١/٢٨
چند روایت برای این‌که روزهای قبل از عیدمان متفاوت شود

عید نوروز را از اسفند شروع کنیم

٩٥/١١/٢٨
آنتن

ظرفیت پشت یخچال تکمیل است

٩٥/١١/٢٨
مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه»؛ روایتی پی پرده از گروهک تروریستی منافقین

قربانی ایدئولوژی پدر

٩٥/١١/٢٨
جاکتابی

مردی که گورش گم شد

٩٥/١١/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 475

٩٥/١١/٢٨
مینیمال

کی عروسی گرفتن از مد می افتد؟

٩٥/١١/٢٨
درباره برد شیرین آبی‌ها در دربی یکشنبه که به یک قهرمانی می‌ارزید

تیم خوب منصوریان، تیم بد برانکو!

٩٥/١١/٢٨
چهره هفته

در چیستی اصولگرایی

٩٥/١١/٢٨
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و ناله های ایشان

٩٥/١١/٢٨
درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و پایان کشمکش برای نیمکت

«ویچ» غیر کروات این بار برای والیبال

٩٥/١١/٢٨
جارچی

جارچی 475

٩٥/١١/٢٨
نکاتی درباره زندگی ورزشی و شخصی مربی جدید تیم‌ملی والیبال ایران

کولاک کن کولاکوویچ!

٩٥/١١/٢٨
تبلیغات
تبلیغات