مردم چه می‌گویند؟!

مردم چه می‌گویند؟!

نویسنده : مریم شیعه زاده

بر خلاف آن‌چه برخی‌ها فکر می‌کنند، اتفاقاً نظر مردم شرط است، چون آن‌ها مخاطب اصلی این تبلیغات هستند و این تیزرها قبل از هر چیز باید به ذائقه آن‌ها خوش آید. 

در بیان مزیت‌ها اغراق نکنیم!
«به نظر من نباید بیش از حد در بیان ویژگی‌های مثبت اغراق شود. مثلا اگر روغن سرخ کردنی تبلیغ می‌کنیم، این قدر مزیت‌های عجیب و غریب در باره آن مطرح نکنیم، به خصوص آن که در برنامه‌های مختلف پزشکی هم مدام این مسئله مطرح می‌شود که استفاده از این روغن عوارضی به همراه دارد.» این‌ها بخشی از اظهارات یک استاد دانشگاه است. از «مجید ...» 44 ساله در باره ویژگی‌های یک تبلیغ مناسب سوال می‌کنم که پاسخ می‌دهد: «به هر حال تبلیغ یعنی بزرگ‌نمایی ویژگی‌های مثبت، اما کمی که فراتر از چهارچوب معمول صورت گیرد یعنی توهین به شعور مخاطب. نباید سعی داشته باشیم تا محصولات خود را به هر طریقی به مخاطب تحمیل کنیم. باید محصول را معرفی و در مرحله بعد این اجازه را به او بدهیم تا بهترین کالا را به سلیقه خودش انتخاب کند.»
بیلبوردهای شهری؛ تبلیغ یا منظره؟!
ارغوان 25 ساله است و لیسانس عمران دارد. با او که سرگرم خرید مواد غذایی از یک فروشگاه معتبر است گفت‌وگو می‌کنم و علت انتخابش را جویا می‌شوم. ارغوان در باره انتخابش می‌گوید: «این بِرندی که انتخاب کردم قبلا امتحان خودش را پس داده است. مدت‌هاست که محصولات این کارخانه را استفاده می‌کنم و راضی هستم.» در باره نحوه آشنایی با این برند که می‌پرسم، کمی فکر می‌کند و می‌گوید به خاطر ندارد که کِی و چگونه با آن آشنا شده است، اما احتمال می‌دهد از طریق تبلیغات تلویزیونی‌اش باشد.» می‌پرسم تبلیغات چقدر در زندگی تاثیر دارد که پاسخ می‌دهد: «نمی‌شود گفت زیاد اما به هرحال بی‌تاثیر هم نیست. وقتی من برای خرید مثلا شامپو به فروشگاه می‌روم و با یک محصول گمنام رو به رو می‌شوم، با خودم می‌گویم معلوم نیست چه از آب دربیاید و از کنارش عبور می‌کنم. پس همین که به واسطه تبلیغات اسم آن محصول را شنیده باشم ناخودآگاه مرا جذب می‌کند و این می‌شود تاثیر!» از میانه‌اش با تبلیغات می‌پرسم که می‌گوید: «تلویزیون را روشن می‌کنی، تبلیغ! در خیابان راه می‌روی، تبلیغ! روزنامه را باز می‌کنی، تبلیغ! در اینترنت به دنبال اطلاعات هستی، تبلیغ! شاید من نخواهم بین سریال مورد علاقه یا روی در و دیوار شهر تبلیغات ببینم.»
تبلیغ به سبک «ماهواره»
«این روزها نمی‌شود به هیچ تبلیغی اعتماد کرد» این‌ها بخشی از اظهارات محمد 24 ساله است که انگار دل پری دارد! وقتی دلیل بیان این جمله را می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: «آخر کجای دنیا یک جفت کفش باعث لاغری می‌شود! زمانی ماهواره این‌گونه تبلیغات را پخش می‌کرد و در تلویزیون داخلی مدام می‌گفتند گول این حرف‌ها را نخورید، کلاهبرداری است، حقیقت را نمی‌گویند و بزرگ‌نمایی می‌کنند. حالا نگاهی به تبلیغات خودمان بیندازید!» از او سوال می‌کنم تا به حال موقعیتی پیش آمده که به واسطه تبلیغات ضرری را متحمل شود که اظهار می‌کند: «سال گذشته در ماهواره چاقویی را نشان می‌دادند که در تبلیغاتش تنه درخت را می‌برید! وقتی آن را خریدیم درکمال تعجب دیدیم که ماست را هم نمی‌برد! با شرکت تولیدکننده تماس گرفتم که اپراتور درکمال خونسردی گفت در تبلیغ «نوشابه انرژی‌زا» که شخصی خودرو را از جا بلند می‌کند توقع دارید شما هم بتوانید خودرو را بلند کنید؟» 
نظرات کاربران
کد امنیتی
n_yaesubi
n_yaesubi
٩٢/١٢/٠٧
٠
٠
وقتی میگن مردم نمیدونم به کجا نگاه کنم کاملا گیج میشم ، آخه هر چی به اطرافم نگاه می کنم می بینم هیچ کس به این نوع تبلیغات اعتماد نمی کنه ولی این تبلیغات بازم ادامه داره !!!؟؟؟ یعنی پس دارن میفروشن که تبلیغ می کنن ، ولی کی می خره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟