«شیار 143» اتفاق خوب جشنواره فیلم فجر
محرمانه مستقیم

«شیار 143» اتفاق خوب جشنواره فیلم فجر

نویسنده : سید مصطفی صابری

سینمای ما سال‌هاست در ارائه تصویری ناب، واقعی، تماشاگرفهم و منتقدپسند برای برخی مضامین رنج می‌برد، بارها و بارها از این کمبودها نوشته‌ایم، کمبودهایی مثل بی‌توجهی به برگردان سینمایی از آثار ادبیات داستانی، آن هم در این فقر موضوع، یا اشکالات اساسی سینما در تقارن شهر و روستا و زندگی آدم‌هایی که دور از هیاهوی شهرها زندگی می‌کنند، کمبودهای دیگری چون نگاه لطیف، غیر سفارشی و متعهدانه به زندگی مردمی که کیلومترها دور از خاکریزهای جنگ در شهر و روستای‌شان درگیر دفاعی مقدس بودند و... واقعیت آن است که در كنار اين موضوعات، سینمای ما در ارائه تصویری درخور تحسین از زندگی آدم‌هایی که رنج انتظار برای بازگشت عزیزان‌شان پس از جنگ را می‌کشند هم فقر بسیاری دارد، طوری که آثار شاخص این حوزه مثل «بوی پیراهن یوسف»، «گیلانه» و «بوسیدن روی ماه» انگشت‌شمار هستند، از این قسم کمبودها در سینمای ما به وفور پیدا می‌شود و جشنواره‌های متعدد هم به عنوان خروجی و برآیند سینمای ایران می‌رود و می‌آید و کمبودها سر جای خود باقی است، اما امسال قصه تا حدودی متفاوت بود، چون در کنار آثار خوبی که عرضه شد فیلم یک کارگردان جوان و بی‌ادعا کاری کرد که بزرگان سینما با غرق شدن در دنیای‌شان سال‌ها از انجام آن غافل و گاهی عاجز بودند، بزرگانی که ترجیح می‌دهند به جای تعهد در قبال جامعه و دنیای مخاطب‌شان و ارائه تصویری از این دنیای بزرگ، محدود به علایق شخصی و فیلم‌های بی دردسر باشند، اما فیلم «شیار 143» اثر نرگس آبیار که با اقتباس از رمان خود ايشان با حمایت بسیار کمی ساخته شده است، جبران کمبودهای زیاد این سینما بود، فیلمی که محدود به یک لوکیشن آپارتمانی نبود، راوی داستانی در یک بازه یکی دو روزه که این روزها مد شده نبود، قهرمانش با بازی درخشان «مریلا زارعی» قوی بود، اما گاهی هم می‌شکست تا تصویری درست از تقابل یک زن در برابر مشکلات را ارائه کند. از همه مهم‌تر فیلم بدون حاشیه و خبرسازی ساخته شد تا همه حرف‌هایش را روی پرده بزند. با آن‌که فیلم درباره خانواده شهدا و آزادگان است، عوامل فیلم قبل و بعد جشنواره سعی نکردند از مضمون فیلم مصادره به مطلوبی برای موفقیت در کسب سیمرغ کنند، فیلم روایتی از حدود 3 دهه رنج و ایمان و توکل و صبر و شکرگزاری یک زن است، اما دچار آفت‌های رایج چنین آثاری مثل معناگرایی و نمادگرایی کاذب، پر سوز و آه شدن و ... نشده است و با تماشای فیلم به راحتی با زندگی مردم یک منطقه به نمایندگی از یک ملت با حضور چند نسل آشنا می‌شویم. فیلم درباره یا متعلق به نسل خاصی نیست، حتی زبان انسانی و بیان احساسی فیلم می‌تواند فراتر از افکار و عقاید مردم باشد، حضور پر رنگ زندگی روستایی در فیلم هم کمک می‌کند، شخصیت‌ها چیزی بیشتر از آدم‌های اتوکشیده و همیشگی فیلم‌های این روزها باشند، به خاطر همه اين‌ها «شیار 143» اتفاق خوب این روزهای سینمای ایران است.

نظرات کاربران
کد امنیتی
MILAD
MILAD
٩٢/١١/٣٠
٠
٠
استقبال زیادی ازین فیلم شد . امیدوارم تو ایام عید بیاد رو پرده سینما تا بتونیم ببینیم.
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

دهلی نو شهر سکانس های بی پایان

٩٥/١١/٢٨
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١١/٢٨

نفس های آخر

٩٥/١١/٢٨
شگرد خفن

چگونه از دست اینترنت اکسپلورر خلاص شویم

٩٥/١١/٢٨
درباره شخصیت‌های فیلم‌های ماجرای نیمروز، سیانور و امکان مینا و تصویری که از سازمان منافقین برای ما می‌

ماجرای منافقین

٩٥/١١/٢٨
جاکتابی

مردی که گورش گم شد

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

پلک بگشا صنما، صبح مرا روح ببخش

٩٥/١١/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 475

٩٥/١١/٢٨
مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه»؛ روایتی پی پرده از گروهک تروریستی منافقین

قربانی ایدئولوژی پدر

٩٥/١١/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 475

٩٥/١١/٢٨
چند روایت برای این‌که روزهای قبل از عیدمان متفاوت شود

عید نوروز را از اسفند شروع کنیم

٩٥/١١/٢٨
آنتن

ظرفیت پشت یخچال تکمیل است

٩٥/١١/٢٨
مینیمال

کی عروسی گرفتن از مد می افتد؟

٩٥/١١/٢٨
درباره برد شیرین آبی‌ها در دربی یکشنبه که به یک قهرمانی می‌ارزید

تیم خوب منصوریان، تیم بد برانکو!

٩٥/١١/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 475

٩٥/١١/٢٨
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و ناله های ایشان

٩٥/١١/٢٨
چهره هفته

در چیستی اصولگرایی

٩٥/١١/٢٨
درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و پایان کشمکش برای نیمکت

«ویچ» غیر کروات این بار برای والیبال

٩٥/١١/٢٨
بهـتــرین فروشــگاه‌هـای اینتـــرنــــتی ایـران را کــامــل بشــناســید

#خرید_اینترنتی

٩٥/١١/٢٨
نکاتی درباره زندگی ورزشی و شخصی مربی جدید تیم‌ملی والیبال ایران

کولاک کن کولاکوویچ!

٩٥/١١/٢٨
تبلیغات
تبلیغات