خوشمــــزه‌گرم برای‌فــــصل‌سرد
خوراکی های مخصوص زمستـــــان را بشناسيد و نوش جان كنيد!

خوشمــــزه‌گرم برای‌فــــصل‌سرد

نویسنده : مریم ملی

دسرها و میان وعده‌ها

 باقلاهای خوشمزه

بویش حسابی اشتهاآور است. گفته می‌شود باقلای پخته و البته گرم برای سرماخورده جماعت خیلی خوب است. اگر توی زمستان سرفه‌های خشک می‌کنید و گلویتان حسابی آزرده شده باقلا برای‌تان یک خوراکی فوق‌العاده است. تقویت کلیه و جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه هم از فواید این خوراکی خوشمزه است. پوست باقالی را بگیرید و آن را با نمک نوش جان کنید. 

 لبوی داغ داغ 

استحضار دارید که این لبو همان ریشه جناب چغندر قند است که می‌پزیمش. لبو با آن رنگ قرمز جالبش یکی از خوراکی‌های خیلی محبوب در زمستان‌هاست. یکی از تفریحات مردم وقتی برف می‌بارد از قدیم همین بوده که بعد از یک برف بازی مفصل توی منزل یا توی مغازه‌ها می‌پزند و می‌خورند. فراموش نکنید حتما هنگام سرو لبو، شیره‌اش را هم روی قطعه‌های لبو بریزید و داغ داغ سرو کنید. لبو  پاک کننده قوی معده است و درمانی برای دردهای مفاصل. برای نوجوان‌ها و جوان‌ها هم که اغلب کم خونی دارند بسیار مفید است.‌

 عدسی به یاد ایام مدرسه

عدسی یک جورهایی می‌شود گفت تمامش فایده است. فسفر زیاد و کمک به تقویت حافظه از یک طرف و کمک به رفع کم خونی به خاطر آهن زیاد از طرف دیگر، غذای کاملی است برای کودک تا افراد مسن. این وسط جوان‌ترها هم که احتیاج بیشتری به تقویت حافظه و مواد مقوی دارند می‌توانند عدسی را با نمک و فلفل بخورند. آب عدسی هم به شدت مغذی است. توصیه می‌کنم ظرفش را تا ته سر بکشید (البته دور از چشم مامان)

 حلوایی با طعم کدو

خواص کدو حلوایی و غذاهایی که می‌شود با آن درست کرد آن قدر زیاد است که اگر همه این 1200 کلمه را هم درباره آن می نوشتم باز جا کم می‌آوردم. کمک به شادابی پوست، رفع تب، تقویت حافظه و روان کننده معده از خواص مهم کدو حلوایی است. بعضی‌ها با طعم شیرین حلوای کدو حلوایی خیلی میانه خوبی ندارند، اما باور کنید یک لایه نازک از کدو به شکل ته دیگ شده نظرتان را درباره طعم کدوحلوایی عوض می‌کند. بعضی‌ها با تکه‌های کوچک کدوحلوایی  و سینه مرغ قطعه قطعه شده خورش درست می‌کنند که آن هم غذای خوشمزه‌ای می‌شود. حلوایی که با این کدو درست می‌شود هم می‌تواند یکی از دسرهای گرم خوشمزه زمستانی باشد، آن را با مغز پسته و بادام تزئیین کنید و نوش جان کنید.

 شلغم دشمن سرماخوردگی

جلوگیری از بیماری‌های عفونی، کمک به دفع سنگ کلیه و بهبود مجاری تنفسی و از کارهایی است که شلغم خام و پخته از پس شان بر می‌آید. طعم شلغم خام و ترب هیچ فرقی با هم ندارند و اگر اهل خوردن ترب هستید شلغم خام را هم در زمستان امتحان کنید. اما شلغم پخته با کمی نمک میتواند یک عصرانه خوشمزه و نوستالژیک برای روزهای برفی‌تان باشد. 

 شیربرنج و فرنی 

اصولا هر غذایی که با شیر درست شود پر خاصیت است. شیربرنج و فرنی هم می‌توانند یک صبحانه خیلی خوب و گرم باشد برای موقعی که مجبوریم کله صبح، سر سیاه زمستون از خانه بیرون برویم، باشد. هم این که به عنوان عصرانه یا دسر میل شود. شیربرنج به طور خاص به دلیل داشتن دو گروه مکمل غذایی لبنیات و غلات در کنار هم به قول مادربزرگ‌ها قوت زیادی دارد. فرنی را می‌شود با مخلوط کردن کاکائو یا زعفران به رنگ‌ها و طعم‌های مختلف در آورد و میل کرد.

عطر بی نظیر خوراک لوبیا و گلپر

لوبیا برای سلامت قلب و عروق خیلی مفید است. از طرفی برای کسانی که پروتئین به اندازه کافی در غذاهای‌شان استفاده نمی‌کنند، هم جایگزینی عالی است. اگر اهل خوراک لوبیا باشید خوب می‌دانید که توی زمستان لوبیا داغ و گلپر و کمی فلفل سیاه و نمک بدجوری به دل آدم می‌نشیند. اگر خوش ذوق باشید کمی قارچ هم با آن مخلوط می‌کنید و حظش را می‌برید.

 

تنقلات و خشکبار

 زردآلوهاي برگ‌برگ!

از قدیم الایام رسم بوده است که زردآلو را برای فصل زمستان خشک کنند. دلیل هم دارد، آخر زردآلوی خشک شده، یک عالمه انرژی دارد که با حجم کم، انرژی زیادی را خیلی زود در دسترس قرار می‌دهد، بنابراین برای کسانی که ورزش‌کارند یا کار سخت انجام می‌دهند خوب است. دقت کرده‌اید که توی فصل‌هاي سرد آدم پوستش خشک‌تر می‌شود، برای ترک دست و پا از ترکیب برگه زردآلو و روغن بادام زمینی استفاده می‌شده و می‌شود و برای پوست‌های خیلی خشک، کوبیده چند برگه زردآلو در روغن زیتون به‌صورت ماسک روی پوست حسابي جواب می‌دهد.

 انجیرخشک‌های خوشمزه!

انجیر منبع غنی فیبرغذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم، کلسیم ، فسفر و ویتامین‌های C , B , A است. جوشانده انجیر خشك درمان كننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی است و برای رفع سرماخوردگی مناسب است. اگر آن را غرغره کنید گلو دردتان به شدت بهبود می‌یابد. برای برطرف كردن ورم گلو، انجیر زرد و شیر را به مدت 15 دقیقه بگذارید بماند، بعد آن را غرغره كنید و یک کمی‌اش را هم بنوشید. راستی، می‌خواهید شیرین باشد در آن عسل بریزید. 

 توت‌ خشک را دست کم نگیرید!

توی فصل زمستان بیشتر افراد خانه‌نشین می‌شوند، همین خانه‌نشینی ممکن است موجب افسردگی‌‌شان شود. بنابراین به راحتی می‌توانید از این توت خشک‌های مفید همراه چای روزانه‌تان استفاده کنید تا از عصبانیت و خمودگی و استرس‌های زمستانی‌تان جلوگیری شود. چرا که توت خشک‌ها سرشار از ویتامین B هستند. در ضمن شیره توت برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا 

فوق العاده است، چون سرشار از ویتامینC  است.

 

نوشیدنی‌ها

شیرداغ

این روزهای سرد زمستانی شیرداغ را از برنامه غذایی‌تان حذف نکنید. اگر سرما خورده باشید و به دکتر رفته باشید، تاکید دکترها به خوردن مایعات گرم به ويژه شیر برای درمان عفونت‌ها را حتما تجربه کرده‌اید. دست کم دو لیوان شیر یا دو لیوان ماست در روز بخورید تا کلسیم و ویتامین‌های A و کمی هم ویتامین D مورد نیاز روزانه‌تان تامین شوند و بدن‌تان با سرماخوردگی‌های زمستانی خداحافظی کند!

 دمنوش آویشن

آویشن سرشار از «فنول» است. بنابراین یک ضدعفونی کننده فوق‌العاده است و با بیماری‌های مجاری تنفسی مقابله می‌کند. دو قاشق چایخوری آویشن را در یک فنجان آب جوش بريزيد و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف و روزانه 3 مرتبه این دم کرده را نوش جانتان کنید.

 ساير دمنوش‌هاي سرماخوردگي

از چاي كوهي، مرزن‌جوش، چاي سبز، گل گاوزبان، ميخك و ختمي مي‌شود دمنوش‌هاي مفيدي براي درمان سرماخوردگي درست كرد. هر كدام از اين دمنوش‌ها خواص زيادي دارند كه در اين‌جا به دليل كمبود فضا نمي‌توانيم بنويسيم و خودتان در اينترنت جستجو كنيد لطفا. از همه گیاهانی که بالا نام بردیم یک قاشق مرباخوری بردارید و با آب مخلوط کنید و بعد آسیاب کنید. بریزید توی یک ظرف و روزانه 1 تا 3 نوبت آن را دم کنید، اصلا می‌توانید به جای چای آن را هر روز بنوشید. طریقه دم کردنش اين‌جوري است که دو قاشق چایخوری را در دو لیوان آبجوش بریزید و حدود یک ربع بگذارید دم بکشد، دقیقا مثل چای!

نظرات کاربران
کد امنیتی