من مقصرم!
سايکولوجيم

من مقصرم!

نویسنده :

سلام جيمي‌جون من يک دختر 14 ساله‌ام يک مشکل بزرگ دارم، وقتي يک اشتباه مي‌کنم خودمو خيلي سرزنش و احساس مي‌کنم ديگران در موردم بد فکر مي‌کنن و اون جايگاه قبلي رو ندارم.

----------------------------

مشکلي که اين دوست عزيزمان مطرح کرده‌اند، نه تنها در ميان نوجوانان شايع است بلکه حتي گاهي افراد زيادي در بزرگ سالي هم نمي‌توانند آن را حل و فصل کنند. در واقع مسئله سرزنش خود و درگيري فکري با اين قضيه، موضوعي است که از اعتماد به نفس پايين سرچشمه مي‌گيرد. بنابراين اول از همه بهتر است تلاش کنيد و اعتماد به نفس‌تان را بالا ببريد تا در اين زمينه به پيشرفت دست پيدا کنيد. (در اين رابطه مي‌توانيد به شماره‌هاي قبل همين صفحه مراجعه کنيد.)

اما قبل از پرداختن بيش‌تر به اين موضوع بهتر است يک کاغذ و قلم آماده کنيد و چند تجربه آخرتان را که باعث به وجود آمدن اين افکار و احساسات در شما شده يادداشت کنيد. مثلا 5 موقعيتي که شما در آن قرار گرفته‌ايد و بعد نتوانسته‌ايد يک کار يا موضوعي را به درستي انجام دهيد را بنويسيد. سپس از خودتان بپرسيد که آيا واقعا هر يک از تجربه‌هايي که در اين زمينه داشته‌ايد نشان دهنده ضعف شما بوده است يا امکان داشت که براي فرد ديگري در موقعيت شما هم مسئله‌اي به همين شکل پيش بيايد؟ (مثلا اگر روي برف سر خورديد و از اين واقعه خجالت کشيديد، چنان‌چه فرد ديگري هم سر مي‌خورد در دل‌تان او را مسخره مي‌کرديد يا نه دل‌تان مي‌سوخت و برايش ناراحت مي‌شديد؟) اگر جواب‌تان اين است که براي هر کس ديگري هم ممکن است اين مسئله پيش بياييد پس آن تجربه را از ليست‌تان خط بزنيد، اما اگر احساس کرديد که تنها شما در چنين موقعيت‌هايي عملکرد نامناسبي داريد سعي کنيد با يادگيري بيش‌تر آن مهارت، از وقوع مجدد آن مشکل جلوگيري کنيد.

گاهي وقت‌ها شما داراي يک مهارت هستيد اما باز هم با اين مشکل رو به رو مي‌شويد، يعني مهارت انجام کاري را ياد داريد اما باز هم نمي‌توانيد آن را به درستي انجام دهيد در چنين مواقعي دقت کنيد و ببينيد آيا تحت تاثير هيجان قرار داشته‌ايد؟ مي‌خواستيد خودتان را طوري نشان دهيد که واقعا نبوديد؟ اضطراب داشته‌ايد؟ به چيز ديگري غير از موضوع آن موقعيت فکر مي‌کرديد؟...خلاصه آيا در آن لحظه دقت لازم را نداشتيد؟ اگر مشکل‌تان از اين‌جا نشات گرفته است، تمرين کنيد تا در موقعيت‌هاي اين چنيني حواس‌تان را بيش‌تر جمع کنيد.

اما افرادي که اعتماد به نفس کمي دارند بهتر است از اين تکنيک براي ارزيابي خود استفاده کنند که در آن به فرد گفته مي‌شود معيارهايي را که براي ارزيابي خود استفاده مي‌کند با معيارهايي که براي ارزيابي ديگران استفاده مي‌کند مقايسه کند. معمولا اين افراد براي خودشان ملاک‌هاي سخت‌گيرانه‌تري را تعيين مي‌کنند در نتيجه خود را بيش از ديگران سرزنش مي‌کنند بنابراين با فکر کردن به معيارهاي خودتان مي‌توانيد از احساس گناه و خجالت‌تان بکاهيد.

در پايان اگر اين افکار به صورت وسواس گونه و مدام تکرار مي‌شود حتما به يک روان‌شناس يا روان‌پزشک مراجعه نماييد.

نظرات کاربران
کد امنیتی