چه کسی طلاهای ایران را جابه‌جا کرد؟
روی پرده

چه کسی طلاهای ایران را جابه‌جا کرد؟

نویسنده : احسان رحیم زاده

استرداد مهم‌ترین و مشهورترین فیلم فاخر اکران شده در سال 1392 است. فاخر را در لغتنامه فخر کننده، نیکو، عالی و گرانبها معنا کرده‌اند؛ اما در فرهنگ سینمایی ایران به معنای فیلمی است که با بودجه سنگین دولتی ساخته شده و شرایط تولید پرهزینه‌ای داشته است. نهادهای سینمایی دولت به فیلم‌ها این بودجه‌ها را می‌دهند که به موضوعات مشخصی همچون تاریخ دینی یا ملی بپردازند. در چند سال گذشته چه در تلویزیون و چه در سینما آثار فاخری را شاهد بوده‌ایم. ویژگی بارز «استرداد» در بین همه این آثار خوش ساخت بودن آن و جذابیتش برای مخاطب عام است. بسیاری از کارهای فاخر نمی‌توانند مخاطب‌شان را تا آخر روی صندلی نگه دارند ولی استرداد با روایت ماجرایی جذاب و پرتعلیق این ماموریت را به انجام می‌رساند. این فیلم بر احساسات ملی و میهنی همه ایرانیان دست می‌گذارد. موضوع مطالبه حق مسلم ایران از روسیه و انگلیس مسئله‌ای است که برای هر فرد متعلق به آب و خاک ایران می‌تواند به یک دغدغه بدل شود. به همین خاطر است که مخاطب ایرانی خودش را جای سرهنگ فرامرز تکین می‌گذارد و برای بازگشت شمش‌های خوش آب و رنگ طلا به کشورش لحظه‌شماری می‌کند. ولی ماجرا به این سادگی نیست چون خیلی‌ها به این شمش‌ها چشم طمع دوخته‌اند و می‌خواهند چوب لای چرخ سرهنگ ایرانی بگذارند. استرداد قصه‌اش را در ساختار مثلثی تعریف می‌کند و به الگوی فیلم‌های کلاسیک وفادار می‌ماند. سه فصل معرفی شخصیت، تقابل و گره‌گشایی به‌درستی کنار هم چیده شده‌اند و در فیلم خبری از رفت و برگشت‌های زمانی فیلم‌های امروزی نیست. حمید فرخ‌نژاد که به‌خاطر این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را گرفت، در نقش یک سرهنگ ایرانی وظیفه‌شناس و دلباخته خوش می‌درخشد و به‌خوبی از عهده نقش برمی‌آید. قاب‌های محمود کلاری فیلمبردار اثر همچون بقیه کارهایش چشم‌نواز و جذابند. با در نظر گرفتن همه این نکات مهم‌ترین نقطه ضعف فیلم سندیت تاریخی آن است که می‌تواند همه این زحمات را نقش بر آب کند. مورخانی چون خسرو معتضد و دیگران روایت‌های متفاوتی از ماجرای غرامت ایران پس از جنگ جهانی دوم دارند. عده‌ای می‌گویند طلاها به ایران برگردانده و در کشور حیف و میل شده است، عده‌ای معتقدند اصلا طلایی در کار نبوده و برخی می‌گویند طلاها هم اکنون موجود است! با این حساب فیلم، قصه‌اش را بر پایه‌هایی استوار کرده که معلوم نیست وجود خارجی داشته باشد یا نه. وقتی قرار است یک فیلم تاریخی ببینیم انتظار داریم کلیت ماجرا همانی باشد که اثر تعریف می‌کند. کارگردان می‌تواند با بهره‌گیری از تخیل خودش ویژگی‌های شخصیت‌ها را تغییر دهد یا این که برای خطوط فرعی داستان طراحی دیگری در نظر بگیرد، ولی وقتی کلیت ماجرا روی هوا باشد دیگر نمی‌توان نام این جور فیلمسازی را دراماتیزه کردن تاریخ گذاشت. البته این نکته به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاش‌های گروه تولید در سرمای زیر 50 درجه روسیه و فیلمبرداری در لوکیشن‌های سخت کوهستان وپل و  قطار در حال حرکت نیست.

عنوان فیلم استرداد

خلاصه داستان این فیلم به موضوع غرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان، آمریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی ۱۳۳۲ است. 

کارگردان علی غفاری

بازیگران حمید فرخ‌نژاد، فرهاد قائمیان، صالح میرزاآقایی، بهنام تشکر و الیسا کاچر

هزینه ساخت اعلام شده

حدود 5 میلیارد تومان

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
آنتن

دلیل قطع تماس‌های صوتی تلگرام مشخص شد!

٩٦/٠١/٣١
پایان نامه

پول نارنگی، ما و این همه حادثه!

٩٦/٠١/٣١
جارچی

جارچی 482

٩٦/٠١/٣١
شگرد خفن

کدام خبر درست است؟

٩٦/٠١/٣١
نصیرزاده رئیس سابق کمیته تدوین مقررات فدراسیون در گفت‌و‌گو با جیم:

درج ستاره استقلال و پرسپولیس بر اساس تلقی خودشان است

٩٦/٠١/٣١
برگزیده سایت

بازخوانی

٩٦/٠١/٣١
درباره اظهار نظر عجیب سرمربی پرتغالی تیم ملی که به مذاق پرسپولیسی‌ها خوش نیامد

طبقه‌بندی هواداران به سبک استاد کی‌روش!

٩٦/٠١/٣٠
ستاره استقلالی‌ها واقعی‌تر است یا ستاره‌ای که به پیراهن پرسپولیس اضافه می‌شود؟

ستاره سُرخ در آسمان کُری

٩٦/٠١/٣١
مروری بر نویسندگانی که با آثارشان هیجانی ویژه در میان کتاب‌خوان‌ها ایجاد کردند

داستان موج‌ها و موج‌های داستانی

٩٦/٠١/٣١
کافه جهان نما

ژاپن، سرزمین آفتابِ تابانِ احترام

٩٦/٠١/٣١
شاخ هفته

نسل تنهای ما

٩٦/٠١/٣١

ستاره‌ها در آسیا

٩٦/٠١/٣١

داستان ستاره‌ها

٩٦/٠١/٣١
تلگجیم

تلگجیم 482

٩٦/٠١/٣١
حکایت هفته

اندر حکایت برنامه هفت و افخمی که رفت

٩٦/٠١/٣١
نگاهی به فیلم «خشکسالی و دروغ» با حضور محمدرضا گلزار

مخاطب پسند و قصه‌‌گو

٩٦/٠١/٣١
دات کام

آتلیه سرخود بشوید

٩٦/٠١/٣١
ذهن زیبا

ذهن زیبا 481

٩٦/٠١/٣١
فتوچاپ

فتوچاپ 482

٩٦/٠١/٣١
چهره هفته

هرگز نرسیدن بهتر از دیر رسیدن است!

٩٦/٠١/٣١
تبلیغات
تبلیغات