برداشـــت  اول؛ نـــور، صدا، آلودگی...
نگاهی به آلودگی صوتی که این روزها گریبان گیر شهر ها شده است

برداشـــت اول؛ نـــور، صدا، آلودگی...

نویسنده : مریم ملی

صبح با دینگ‌دینگ گوشی همراه‌تان از خواب بیدار می‌شوید، بعد از یک کش و قوس طولانی و عمیق، آن قدر احساس خستگی می‌کنید که انگار اصلا نخوابیده‌اید. از خانه که بیرون می‌آیید سر و صداهای خودرو‌های سنگین ساختمان در حال ساخت اطراف خانه توی گوش‌تان می‌پیچد. سوار اتوبوس می‌شوید، صندلی جلویی‌تان دارد با تلفنش حرف می‌زند، تا جایی که تارهای صوتی‌اش اجازه می‌دهد داد می‌زند و بلند بلند می‌خندد.

(پ.ن: حقيقتش اين مطلب اولش بيشتر از اين حرف‌ها بود، يعني هم درباره آلودگي صوتي غر زده بوديم و هم درباره آلودگي نوري مطالبي را براي شما تهيه كرده بوديم ولي امان از اين خروس بي محل تبليغات كه نيامده جاي ما را تنگ كرده است! به هر حال تيتر مطلب را كه در مورد هر دوي اين 2 آلودگي هاست را به نشانه اعتراض دست نزديم!)

 

در شهر ما نیست جز داد و فریاد!

 آلودگی صوتی همه ما را به یاد سر و صدای خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها می‌اندازد. بدون آن‌که حواس‌مان باشد داریم چه کار با زندگی‌مان می‌کنیم تا توانسته‌ایم دامنه آلودگی صوتی را با دست خودمان گسترش داده‌ایم. 

 از سر و صدای دزدگیرها و آژیرهای خطر، بوق‌هاي ممتد در ترافيک سنگين، اگزوز دستکاري شده موتورسيکلت‌ها و یا موزیکی که نیمه‌های شب همسایه بغلی‌تان با صدای بلند توی اتاقش گوش می‌کند، آلودگی صوتی به حساب مي‌آید و برخلاف تصور خیلي‌ها همه انواع این اصوات مزاحم باعث تاثیرات منفی روی سلامتی آدمیزاد می‌شود. 

 گوش‌تان زیادی وزوز می‌کند، مدام احساس خستگی می‌‌کنید، شنوایی‌تان به نظر می‌رسد که در حال کم شدن است یا اطرافیان‌تان به شما می‌گویند که مدتی است خشانت خون‌تان زیاد شده (یعنی خشن شده‌اید). هر کدام از این موارد به تنهایی (البته با تشخیص پزشک متخصص) می‌تواند یکی از عوارض آلودگی‌های صوتی دورو برتان باشد. شلوغی‌های زیاد و سر و صداهای ساختمانی که این روزها در بیش‌تر قسمت‌های شهری دیده می‌شود یکی از عوامل استرس زای بیولوژیکی است و باعث تحریک و تخریب سلسسه اعصاب می‌شود. 

 

چند نکته  جالبناک درباره آلودگی صوتی!

 سر و صداهای بالاتر از 70 دسی بل برای گوش انسان مضر است و فشار خون را حدود 5 تا10 درصد افزايش مي‌دهد.

 برای خواب راحت حداکثر سروصدا ۳۰-۳۵ دسی بل است.

 حداکثر سروصدای خارج محل مسکونی ۶۰-۶۵ دسی بل است.

 قراردادن پنبه در گوش تنها ۵-۷ دسی بل از شدت سر و صدا می‌کاهد.

 آستانه دردناکی گوش انسان 120 دسی بل است. (برای آن که اندازه این واحد را بدانید:صحبت کردن عادی دونفر با هم نهایتا 40 دسی بل است)

 

چه طور صداهای مزاحم را کم کنیم؟

 شما را به خدا، اگر نیمه شب هوس گوش کردن موسيقي کردید از هدفون و هندزفری استفاده کنید. باور بفرمایید این فناوري‌ها را برای در و دیوار اختراع نکرده‌اند. 

 اتوبوس یک مکان عمومی به حساب می‌آید، حالا زنگ گوشی همراه‌تان هیچ که مو به تن آدم سیخ مي‌کند، حداقل هنگام مکالمه‌تان با صدای آهسته صحبت کنید تا مزاحم دیگران نباشید.

 صبح زود است شما بیدار هستید دلیل نمی‌شود پیرمرد بنده خدایی که در همسایگی شما زندگی می‌کند یا نوزاد همسایه پایینی هم بیدار باشند که با بوق خودرو، همسر یا فرزندتان را صدا می‌زنید. آیفون منزل‌تان از نعمت‌های خداست برای همین وقت‌ها.

 توجیه‌تان برای جشن‌های خانگی‌تان این است که «یک شب که هزار شب نمی‌شه بابا». در همین یک شب شاید مریضی در همسایگی‌تان... 

 فایده‌های درختکاری نا تمام است. مثلا درخت برای کاهش آلودگی‌های صوتی اطراف منزل‌تان هم می‌تواند یک نقش خیلی موثر داشته باشد. هر چه قدر بیشتر جلوی منزل‌تان را درخت بکارید از صداهای مزاحم در طول شبانه روز بیشتر در امان خواهید ماند. سعی کنید بیشتر در راستای پنجره‌های منزل درخت بکارید.

 حقیقتا دوره بازی‌های پر سر و صدا توی کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی گذشته است. جیغ و دادهای یک بازی فوتبال و یا بازی‌های دوره نوجوانی و جوانی که با بچه‌های محل می‌شود انجام داد را اگر به یک زمین ورزشی یا یک محوطه مخصوص انتقال بدهید هم خودتان بیشتر کیف می‌کنید هم محله‌تان را در آرامش نگه می‌دارید.

 دزدگیر خودروتان را در بالاترین میزان حساسیت قرار داده‌اید. یک بچه گربه هم که از کنارش رد می‌شود شروع می‌کند به سر و صدا. تا شما بیایید و بفهمید که خودروي شماست و آن را خاموش کنید تعداد زیادی خانواده را عصبی کرده‌اید.خدا را خوش نمی‌آید واقعا!

نظرات کاربران
کد امنیتی