ظهور يک فيلم‌ساز
30جيم‌نما

ظهور يک فيلم‌ساز

نویسنده :

در اين ستون تحت عنوان «هواي تازه» به معرفي برخي از فيلم‌سازان متفاوت‌تر سينماي جهان پرداخته بوديم تا به قول متجددين سبد سينمايي مخاطبين‌مان رنگين‌تر شود. در جشنواره امسال هم با يک نسيم روح‌افزاي سينمايي روبرو شدم که جاي معرفي دارد. نام «بهرام توکلي» را پيش از اين در جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر شنيده بودم. جايي که دو سيمرغ بلورين اصلي بخش «نگاه نو» را از آن خود کرد ولي با اين وجود فيلم اولش «پابرهنه در بهشت» اکران درست و درماني نداشت و ما هم نتوانستيم ببينيمش. فيلم «پرسه در مه» هم که در جشنواره پارسال نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم سال بود، همين تازگي‌ها اکران شده است که آن را هم هنوز نتوانسته‌ام ببينم. ولي در طول جشنواره امسال فرصتي دست داد تا فيلم سوم او يعني «اينجا بدون من» را تماشا کنم. اعتراف مي‌کنم که از تعريف و تمجيدهاي قبلي راجع به او چندان هيجان‌زده نبودم چون به مدد سياست‌هاي سينمايي سال‌هاي اخير کار به جايي رسيده که هرکس فيلمي بسازد که از حد متوسط به بالا باشد و حداقل استانداردهاي سينمايي را رعايت کرده باشد، به عنوان يک پديده معرفي مي‌شود. اما با ديدن اين فيلم که اقتباسي است از نمايشنامه «باغ وحش شيشه‌اي» نوشته «تنسي ويليامز»، به اين باور رسيدم که با يک سينماگر به معناي واقعي کلمه، طرفيم که تنها اشکالش کم تجربگي است که آن هم به مرور زمان برطرف خواهد شد. از صحبت‌هايش هم مي‌توان فهميد که به اين نقطه ضعف خودش واقف است. در باب همين فيلم اخيرش گفته: سعي کردم به نکته مهمي در متن که باعث ماندگاري آن شده وفادار باشم و اين نکته حفظ ظاهر ساده اثر است، با وجودي که متن، ظاهر بسيار ساده‌اي دارد، اما پشت آن چيزي است که به شدت عميق و ماندني و همه زماني است. البته کار خيلي سختي بود و من بعضي جاها از پس آن برنيامدم و متوجه شدم برگردان اين متن بيش از تجربه داشتن در سينما، به آدمي نياز دارد که سن و تجربه بيشتري از من داشته باشد و مسائل را عميق‌تر بفهمد. با اين وجود تجربه خوبي بود، اما صادقانه بايد بگويم اندازه متن نبودم. البته اين فيلم به لحاظ ساختاري با فيلم‌هاي قبلي اين فيلم‌ساز متفاوت است و ملاکي براي ارزيابي ساخته‌هاي پيشين او به دست نمي‌دهد چرا که در فيلم‌هاي قبلي، بهرام توکلي از ساختار غير خطي و روايت پيچيده ذهني استفاده کرده بوده که به‌خصوص در مورد فيلم «پرسه در مه» به زير‌ژانر مخ سرويس کن که هفته پيش راجع به آن صحبت کرديم نزديک‌تر است، ولي در «اين‌جا بدون من» از شيوه روايت خطي و داستان سرراست استفاده کرده که به فراخور متن بوده و به قول خودش اگر مي خواست ظاهر ساده نمايش‌نامه را کنار بگذارد و به سمت برجسته کردن دغدغه‌هاي دروني اين افراد و فرم روايي پيچيده برود، درواقع ضد نمايش‌نامه عمل کرده بود که خب چنين قصدي نداشته است. به هر حال نام اين فيلم‌ساز 34 ساله را هم بايد به ليست عبدالرضا کاهاني و هومن سيدي به عنوان اميدهاي آينده سينماي ايران اضافه کرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

چین، سرزمین دیوار بلند اعتماد

٩٦/٠٢/٢٨
درباره فردوسی و ادبیات حماسی به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر نامی

حکیم زبان فارسی

٩٦/٠٢/٢٨
برگزیده سایت

اضافی‌ها را قیچی کنید!

٩٦/٠٢/٢٨
گزیده‌هایی درباره بهداشت فردی در فصل گرم

خرده جنایت‌های شهروندی!

٩٦/٠٢/٢٨
دات کام

روباتی برای نجات حجم اینترنت‌شما

٩٦/٠٢/٢٨
جارچی 486

اندر حکایت فردای انتخابات

٩٦/٠٢/٢٨
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

روزی روزگاری وبلاگ نویسی

٩٦/٠٢/٢٨
یادداشت شفاهی

مردم هنوز هم به ادبیات‌حماسی نیازمندند

٩٦/٠٢/٢٨
شگرد خفن

نکات طلایی مرورگر که تا به حال نمی‌دانستید

٩٦/٠٢/٢٨
درباره الکساندر نوری که به یکی از شگفتی‌های امسال بوندس لیگای آلمان تبدیل شده است

نور علی نور!

٩٦/٠٢/٢٨
کوتاه و خودمانی درباره این‌که چرا شرکت در انتخابات خیلی خیلی خیلی مهم است

می‌سازمت به رای

٩٦/٠٢/٢٨

ایران، یک کیس خاص

٩٦/٠٢/٢٨
جالباسی

دمپایی‌های الماس نشان!

٩٦/٠٢/٢٨
مینی‌ها

مینی 486

٩٦/٠٢/٢٨

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

شورای خوشگل‌ها

٩٦/٠٢/٢٨
خیلی کوتاه و مختصر درباره دلایلی که رای دادن را لازم می‌کند

يك رد گزينه جمع و جور!

٩٦/٠٢/٢٨
تبلیغات
تبلیغات