ظهور يک فيلم‌ساز
30جيم‌نما

ظهور يک فيلم‌ساز

نویسنده :

در اين ستون تحت عنوان «هواي تازه» به معرفي برخي از فيلم‌سازان متفاوت‌تر سينماي جهان پرداخته بوديم تا به قول متجددين سبد سينمايي مخاطبين‌مان رنگين‌تر شود. در جشنواره امسال هم با يک نسيم روح‌افزاي سينمايي روبرو شدم که جاي معرفي دارد. نام «بهرام توکلي» را پيش از اين در جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر شنيده بودم. جايي که دو سيمرغ بلورين اصلي بخش «نگاه نو» را از آن خود کرد ولي با اين وجود فيلم اولش «پابرهنه در بهشت» اکران درست و درماني نداشت و ما هم نتوانستيم ببينيمش. فيلم «پرسه در مه» هم که در جشنواره پارسال نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم سال بود، همين تازگي‌ها اکران شده است که آن را هم هنوز نتوانسته‌ام ببينم. ولي در طول جشنواره امسال فرصتي دست داد تا فيلم سوم او يعني «اينجا بدون من» را تماشا کنم. اعتراف مي‌کنم که از تعريف و تمجيدهاي قبلي راجع به او چندان هيجان‌زده نبودم چون به مدد سياست‌هاي سينمايي سال‌هاي اخير کار به جايي رسيده که هرکس فيلمي بسازد که از حد متوسط به بالا باشد و حداقل استانداردهاي سينمايي را رعايت کرده باشد، به عنوان يک پديده معرفي مي‌شود. اما با ديدن اين فيلم که اقتباسي است از نمايشنامه «باغ وحش شيشه‌اي» نوشته «تنسي ويليامز»، به اين باور رسيدم که با يک سينماگر به معناي واقعي کلمه، طرفيم که تنها اشکالش کم تجربگي است که آن هم به مرور زمان برطرف خواهد شد. از صحبت‌هايش هم مي‌توان فهميد که به اين نقطه ضعف خودش واقف است. در باب همين فيلم اخيرش گفته: سعي کردم به نکته مهمي در متن که باعث ماندگاري آن شده وفادار باشم و اين نکته حفظ ظاهر ساده اثر است، با وجودي که متن، ظاهر بسيار ساده‌اي دارد، اما پشت آن چيزي است که به شدت عميق و ماندني و همه زماني است. البته کار خيلي سختي بود و من بعضي جاها از پس آن برنيامدم و متوجه شدم برگردان اين متن بيش از تجربه داشتن در سينما، به آدمي نياز دارد که سن و تجربه بيشتري از من داشته باشد و مسائل را عميق‌تر بفهمد. با اين وجود تجربه خوبي بود، اما صادقانه بايد بگويم اندازه متن نبودم. البته اين فيلم به لحاظ ساختاري با فيلم‌هاي قبلي اين فيلم‌ساز متفاوت است و ملاکي براي ارزيابي ساخته‌هاي پيشين او به دست نمي‌دهد چرا که در فيلم‌هاي قبلي، بهرام توکلي از ساختار غير خطي و روايت پيچيده ذهني استفاده کرده بوده که به‌خصوص در مورد فيلم «پرسه در مه» به زير‌ژانر مخ سرويس کن که هفته پيش راجع به آن صحبت کرديم نزديک‌تر است، ولي در «اين‌جا بدون من» از شيوه روايت خطي و داستان سرراست استفاده کرده که به فراخور متن بوده و به قول خودش اگر مي خواست ظاهر ساده نمايش‌نامه را کنار بگذارد و به سمت برجسته کردن دغدغه‌هاي دروني اين افراد و فرم روايي پيچيده برود، درواقع ضد نمايش‌نامه عمل کرده بود که خب چنين قصدي نداشته است. به هر حال نام اين فيلم‌ساز 34 ساله را هم بايد به ليست عبدالرضا کاهاني و هومن سيدي به عنوان اميدهاي آينده سينماي ايران اضافه کرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

انتقال پیام در کمترین کلمات

٩٥/١٠/٢٣
کافه جهان نما

سیستان و بلوچستان شبیه هند به اصالت ایران

٩٥/١٠/٢٣
جالباسی

از درازآویز تزئینی به نام کراوات تا پیراهن واتو

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اصغر لالا

٩٥/١٠/٢٣
۵ ویژگی ممتاز از مرحوم آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی‌که جوان‌ترها کمتر شنیده‌اند و بزرگترها احتمالا فرا

شیخِ کبیر

٩٥/١٠/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 470

٩٥/١٠/٢٣
به بهانه خریدهای نجومی تیم‌های چینی و پیشنهادهای اغواکننده‌شان به ستاره‌های جهان فوتبال

چین چون پول

٩٥/١٠/٢٣
شاخ هفته

آرمان های بر باد رفته

٩٥/١٠/٢٣
در گفت‌و‌گو با «حسام اسلامی» کارگردان مسابقه جالب تلویزیونی «خانه ما»

نمی‌خواهیم خانواده‌ها را نصیحت کنیم

٩٥/١٠/٢٣
شبکیه

فیلم‌های جدید در شبکه نمایش خانگی

٩٥/١٠/٢٣
پایان‌نامه

ارائه حق تیر برای وام ضروری

٩٥/١٠/٢٣
بک بسته پیشنهادی گرم برای شب‌های طولانی زمستان

زندگی با بهانه‌های کوچک خوشبختی

٩٥/١٠/٢٣
آنتن

اندر حکایت شیرینی های صفجه آرا

٩٥/١٠/٢٣
سایت خوب

بهترین راهنمای آنلاین دکور و دیزاین خانه را بشناسید

٩٥/١٠/٢٣
خواندنی‌های زندگی اولین لژیونر والیبال بانوان ایران

مائده ُسمان خراش

٩٥/١٠/٢٣
ذهن زیبا

ذهن زیبا 470

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

حسام علیه شبکه های تلویزیونی

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اندر باب مریدان و کارهای خانگی

٩٥/١٠/٢٣
«پیمان طالبی» گوینده مسابقه «خانه ما»

برنامه های رقابتی جذاب هستند

٩٥/١٠/٢٣
مینی‌ها

مینی 470

٩٥/١٠/٢٣
تبلیغات
تبلیغات