ظهور يک فيلم‌ساز
30جيم‌نما

ظهور يک فيلم‌ساز

نویسنده :

در اين ستون تحت عنوان «هواي تازه» به معرفي برخي از فيلم‌سازان متفاوت‌تر سينماي جهان پرداخته بوديم تا به قول متجددين سبد سينمايي مخاطبين‌مان رنگين‌تر شود. در جشنواره امسال هم با يک نسيم روح‌افزاي سينمايي روبرو شدم که جاي معرفي دارد. نام «بهرام توکلي» را پيش از اين در جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر شنيده بودم. جايي که دو سيمرغ بلورين اصلي بخش «نگاه نو» را از آن خود کرد ولي با اين وجود فيلم اولش «پابرهنه در بهشت» اکران درست و درماني نداشت و ما هم نتوانستيم ببينيمش. فيلم «پرسه در مه» هم که در جشنواره پارسال نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم سال بود، همين تازگي‌ها اکران شده است که آن را هم هنوز نتوانسته‌ام ببينم. ولي در طول جشنواره امسال فرصتي دست داد تا فيلم سوم او يعني «اينجا بدون من» را تماشا کنم. اعتراف مي‌کنم که از تعريف و تمجيدهاي قبلي راجع به او چندان هيجان‌زده نبودم چون به مدد سياست‌هاي سينمايي سال‌هاي اخير کار به جايي رسيده که هرکس فيلمي بسازد که از حد متوسط به بالا باشد و حداقل استانداردهاي سينمايي را رعايت کرده باشد، به عنوان يک پديده معرفي مي‌شود. اما با ديدن اين فيلم که اقتباسي است از نمايشنامه «باغ وحش شيشه‌اي» نوشته «تنسي ويليامز»، به اين باور رسيدم که با يک سينماگر به معناي واقعي کلمه، طرفيم که تنها اشکالش کم تجربگي است که آن هم به مرور زمان برطرف خواهد شد. از صحبت‌هايش هم مي‌توان فهميد که به اين نقطه ضعف خودش واقف است. در باب همين فيلم اخيرش گفته: سعي کردم به نکته مهمي در متن که باعث ماندگاري آن شده وفادار باشم و اين نکته حفظ ظاهر ساده اثر است، با وجودي که متن، ظاهر بسيار ساده‌اي دارد، اما پشت آن چيزي است که به شدت عميق و ماندني و همه زماني است. البته کار خيلي سختي بود و من بعضي جاها از پس آن برنيامدم و متوجه شدم برگردان اين متن بيش از تجربه داشتن در سينما، به آدمي نياز دارد که سن و تجربه بيشتري از من داشته باشد و مسائل را عميق‌تر بفهمد. با اين وجود تجربه خوبي بود، اما صادقانه بايد بگويم اندازه متن نبودم. البته اين فيلم به لحاظ ساختاري با فيلم‌هاي قبلي اين فيلم‌ساز متفاوت است و ملاکي براي ارزيابي ساخته‌هاي پيشين او به دست نمي‌دهد چرا که در فيلم‌هاي قبلي، بهرام توکلي از ساختار غير خطي و روايت پيچيده ذهني استفاده کرده بوده که به‌خصوص در مورد فيلم «پرسه در مه» به زير‌ژانر مخ سرويس کن که هفته پيش راجع به آن صحبت کرديم نزديک‌تر است، ولي در «اين‌جا بدون من» از شيوه روايت خطي و داستان سرراست استفاده کرده که به فراخور متن بوده و به قول خودش اگر مي خواست ظاهر ساده نمايش‌نامه را کنار بگذارد و به سمت برجسته کردن دغدغه‌هاي دروني اين افراد و فرم روايي پيچيده برود، درواقع ضد نمايش‌نامه عمل کرده بود که خب چنين قصدي نداشته است. به هر حال نام اين فيلم‌ساز 34 ساله را هم بايد به ليست عبدالرضا کاهاني و هومن سيدي به عنوان اميدهاي آينده سينماي ايران اضافه کرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١١/٢٨
کافه جهان نما

دهلی نو شهر سکانس های بی پایان

٩٥/١١/٢٨

نفس های آخر

٩٥/١١/٢٨
شگرد خفن

چگونه از دست اینترنت اکسپلورر خلاص شویم

٩٥/١١/٢٨
درباره شخصیت‌های فیلم‌های ماجرای نیمروز، سیانور و امکان مینا و تصویری که از سازمان منافقین برای ما می‌

ماجرای منافقین

٩٥/١١/٢٨
جاکتابی

مردی که گورش گم شد

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

پلک بگشا صنما، صبح مرا روح ببخش

٩٥/١١/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 475

٩٥/١١/٢٨
مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه»؛ روایتی پی پرده از گروهک تروریستی منافقین

قربانی ایدئولوژی پدر

٩٥/١١/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 475

٩٥/١١/٢٨
چند روایت برای این‌که روزهای قبل از عیدمان متفاوت شود

عید نوروز را از اسفند شروع کنیم

٩٥/١١/٢٨
آنتن

ظرفیت پشت یخچال تکمیل است

٩٥/١١/٢٨
مینیمال

کی عروسی گرفتن از مد می افتد؟

٩٥/١١/٢٨
درباره برد شیرین آبی‌ها در دربی یکشنبه که به یک قهرمانی می‌ارزید

تیم خوب منصوریان، تیم بد برانکو!

٩٥/١١/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 475

٩٥/١١/٢٨
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و ناله های ایشان

٩٥/١١/٢٨
چهره هفته

در چیستی اصولگرایی

٩٥/١١/٢٨
درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و پایان کشمکش برای نیمکت

«ویچ» غیر کروات این بار برای والیبال

٩٥/١١/٢٨
بهـتــرین فروشــگاه‌هـای اینتـــرنــــتی ایـران را کــامــل بشــناســید

#خرید_اینترنتی

٩٥/١١/٢٨
نکاتی درباره زندگی ورزشی و شخصی مربی جدید تیم‌ملی والیبال ایران

کولاک کن کولاکوویچ!

٩٥/١١/٢٨
تبلیغات
تبلیغات