داستان يک پرواز
وقتی ورود خبرنگار سخت‌‌تر از فرود هواپیما می‌شود

داستان يک پرواز

نویسنده : سعید برند

مسافران داخل هواپیما نشسته‌اند، مهماندار از آنان می‌خواهد که کمربندهایشان را ببندند. خلبان قبل از این که استارت کند با واحد «گراند» برج مراقبت پرواز تماس گرفته و برای اين کار اجازه مي‌گيرد. مسئول واحد گراند نيز با واحد «تقرب و رادار پرواز» هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد، کمک کنترلر واحد تقرب هم با مرکز کنترل در تهران تماس مي‌گيرد و ميزان ارتفاع پروازي را درخواست مي‌کند. بعد از اين که مشخصات پرواز از سوي مرکز کنترل ارائه شد، اين اطلاعات در اختيار مسئول واحد گراند قرار مي‌گيرد. او وظیفه دارد مجوز پرواز را در هنگام حرکت هواپيما از پارکينگ تا ابتداي باند پرواز براي خلبان قرائت کند. بعد از اين فرآيند، خلبان با هماهنگي واحد تقرب«Take off»  و هواپیما از روي باند بلند مي‌شود، البته خلبان تا شعاع ۱۲ کيلومتري تحت دستورات برج مراقبت است. بعد از طي اين مسير نیز مسئوليت هدايت پرواز تا شعاع ۱۲۰کيلومتری  به عهده واحد تقريب فرودگاه است. بعد از خروج هواپيما از اين محدوده واحد تقرب، مسئولیت پرواز را به مرکز کنترل تهران واگذار مي‌کند. خب حالا مسافران می‌‌توانند کمربندهایشان را باز کنند، البته تا لحظه فرود که باز دوباره اين فرآيند به صورت برعکس تکرار مي‌شود. يعني به محض ورود هواپيما به حريم ۱۲۰ کيلومتري فرودگاه هر شهر، «مرکز کنترل» هدايت هواپيما را به واحد تقرب فرودگاه آن شهر مي‌سپارد و بعد از اين که هواپيما به باند نزديک شد، «کنترلر» واحد تقرب از خلبان مي‌پرسد که «آيا باند فرودگاه را مي‌بيند؟» پس از گرفتن پاسخ مثبت از خلبان، هدايت هواپيما به کنترلر برج مراقبت سپرده مي‌شود تا در يک شرايط ايمن فرود انجام شود.

البته شما هیچکدام از این مکالمات که همگی به زبان انگلیسی انجام و حتما ضبط می‌شود را نمی‌شنوید و با خیال راحت مشغول خواندن روزنامه یا تماشای فیلم در هواپیما هستید. 

شايد تصويري که از شغل مراقبت پرواز در ذهن بسياري از ما نقش بسته است، مربوط به فيلم‌هايي شود که بر اثر يک حادثه خلبان و تمام کادر پروازي جان خودشان را از دست مي‌دهند و در عین ناامیدی يکي از مسافران مي‌تواند با برج مراقبت تماس بگيرد و با کمک مراقبان پرواز هواپيما را سالم روي باند فرودگاه بنشاند! هر چند احتمال موفقیت این فرآیند در دنیای واقعی بسیار پایین است ولی به هر حال مراقبان پرواز نقشی اساسی در تامین سلامت و امنیت پرواز دارند، طوری که اولين اشتباه يک کنترلر آخرين اشتباه اوست، اشتباهي که مي‌تواند به قيمت جان مسافران تمام شود. زيرا هر لحظه ممکن است اتفاق پيش بيني نشده‌اي براي هواپيما روي دهد و يک کنترلر بايد اين توان را داشته باشد که در کمال آرامش خلبان را تا نشستن در فرودگاه مقصد هدايت کند. 

اگر علاقه دارید در آینده میکروفن به دست بگیرید و پشت میز مراقبت یکی از فرودگاه‌های کشور بنشینید بايد از طريق کنکور سراسری در در دانشگاه صنعت هواپيماي کشوري پذيرفته شوید و دوره‌هاي کارداني يا کارشناسي را در اين باره طي کنید. البته بعد از دانش آموختگي براي جذب در سيستم کاري باید يک دوره ۶ ماهه کارآموزي را نیز سپری کنید. 

گفت‌وگویی که انجام نشد!

قصد داشتیم به مناسبت ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) روز جهاني مراقبت پرواز، با مردان برج شیشه‌ای گفت‌وگو کنیم، طبق روال همیشگی ابتدا هماهنگی‌های لازم با اداره روابط عمومي فرودگاه‌هاي خراسان رضوي انجام شد و سپس خبرنگار و عکاس جیم طبق قرار قبلی با مدیر روابط عمومی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد حاضر ‌شدند اما متاسفانه طبق آنچه «ممانعت حراست» عنوان شد،  اجازه ورود به برج مراقبت به آنان داده نشد، با این حال جیم به تعهد رسانه‌ای خود عمل کرد و با تهیه این مطلب از زحمات مراقبان پرواز قدردانی و این روز را به آنان تبریک می‌گوید. ظاهراً برای مسئولان فرودگاه شهید هاشمی نژاد هماهنگی برای ورود یک خبرنگار کاری به مراتب سخت‌تر از هماهنگی برای فرود یک فروند هواپیما است! 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤
تلگجیم

تلگجیم 487

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
روایت‌هایی درباره زیستن روزه داران در کنار روزه نداران

آداب عشق‌ورزی با معبود در ماه مبارک رمضان

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات