داستان يک پرواز
وقتی ورود خبرنگار سخت‌‌تر از فرود هواپیما می‌شود

داستان يک پرواز

نویسنده : سعید برند

مسافران داخل هواپیما نشسته‌اند، مهماندار از آنان می‌خواهد که کمربندهایشان را ببندند. خلبان قبل از این که استارت کند با واحد «گراند» برج مراقبت پرواز تماس گرفته و برای اين کار اجازه مي‌گيرد. مسئول واحد گراند نيز با واحد «تقرب و رادار پرواز» هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد، کمک کنترلر واحد تقرب هم با مرکز کنترل در تهران تماس مي‌گيرد و ميزان ارتفاع پروازي را درخواست مي‌کند. بعد از اين که مشخصات پرواز از سوي مرکز کنترل ارائه شد، اين اطلاعات در اختيار مسئول واحد گراند قرار مي‌گيرد. او وظیفه دارد مجوز پرواز را در هنگام حرکت هواپيما از پارکينگ تا ابتداي باند پرواز براي خلبان قرائت کند. بعد از اين فرآيند، خلبان با هماهنگي واحد تقرب«Take off»  و هواپیما از روي باند بلند مي‌شود، البته خلبان تا شعاع ۱۲ کيلومتري تحت دستورات برج مراقبت است. بعد از طي اين مسير نیز مسئوليت هدايت پرواز تا شعاع ۱۲۰کيلومتری  به عهده واحد تقريب فرودگاه است. بعد از خروج هواپيما از اين محدوده واحد تقرب، مسئولیت پرواز را به مرکز کنترل تهران واگذار مي‌کند. خب حالا مسافران می‌‌توانند کمربندهایشان را باز کنند، البته تا لحظه فرود که باز دوباره اين فرآيند به صورت برعکس تکرار مي‌شود. يعني به محض ورود هواپيما به حريم ۱۲۰ کيلومتري فرودگاه هر شهر، «مرکز کنترل» هدايت هواپيما را به واحد تقرب فرودگاه آن شهر مي‌سپارد و بعد از اين که هواپيما به باند نزديک شد، «کنترلر» واحد تقرب از خلبان مي‌پرسد که «آيا باند فرودگاه را مي‌بيند؟» پس از گرفتن پاسخ مثبت از خلبان، هدايت هواپيما به کنترلر برج مراقبت سپرده مي‌شود تا در يک شرايط ايمن فرود انجام شود.

البته شما هیچکدام از این مکالمات که همگی به زبان انگلیسی انجام و حتما ضبط می‌شود را نمی‌شنوید و با خیال راحت مشغول خواندن روزنامه یا تماشای فیلم در هواپیما هستید. 

شايد تصويري که از شغل مراقبت پرواز در ذهن بسياري از ما نقش بسته است، مربوط به فيلم‌هايي شود که بر اثر يک حادثه خلبان و تمام کادر پروازي جان خودشان را از دست مي‌دهند و در عین ناامیدی يکي از مسافران مي‌تواند با برج مراقبت تماس بگيرد و با کمک مراقبان پرواز هواپيما را سالم روي باند فرودگاه بنشاند! هر چند احتمال موفقیت این فرآیند در دنیای واقعی بسیار پایین است ولی به هر حال مراقبان پرواز نقشی اساسی در تامین سلامت و امنیت پرواز دارند، طوری که اولين اشتباه يک کنترلر آخرين اشتباه اوست، اشتباهي که مي‌تواند به قيمت جان مسافران تمام شود. زيرا هر لحظه ممکن است اتفاق پيش بيني نشده‌اي براي هواپيما روي دهد و يک کنترلر بايد اين توان را داشته باشد که در کمال آرامش خلبان را تا نشستن در فرودگاه مقصد هدايت کند. 

اگر علاقه دارید در آینده میکروفن به دست بگیرید و پشت میز مراقبت یکی از فرودگاه‌های کشور بنشینید بايد از طريق کنکور سراسری در در دانشگاه صنعت هواپيماي کشوري پذيرفته شوید و دوره‌هاي کارداني يا کارشناسي را در اين باره طي کنید. البته بعد از دانش آموختگي براي جذب در سيستم کاري باید يک دوره ۶ ماهه کارآموزي را نیز سپری کنید. 

گفت‌وگویی که انجام نشد!

قصد داشتیم به مناسبت ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) روز جهاني مراقبت پرواز، با مردان برج شیشه‌ای گفت‌وگو کنیم، طبق روال همیشگی ابتدا هماهنگی‌های لازم با اداره روابط عمومي فرودگاه‌هاي خراسان رضوي انجام شد و سپس خبرنگار و عکاس جیم طبق قرار قبلی با مدیر روابط عمومی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد حاضر ‌شدند اما متاسفانه طبق آنچه «ممانعت حراست» عنوان شد،  اجازه ورود به برج مراقبت به آنان داده نشد، با این حال جیم به تعهد رسانه‌ای خود عمل کرد و با تهیه این مطلب از زحمات مراقبان پرواز قدردانی و این روز را به آنان تبریک می‌گوید. ظاهراً برای مسئولان فرودگاه شهید هاشمی نژاد هماهنگی برای ورود یک خبرنگار کاری به مراتب سخت‌تر از هماهنگی برای فرود یک فروند هواپیما است! 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
تلگجیم

تلگجیم 491

٩٦/٠٤/٠١
برگزیده سایت

سه راهکار تضمین شده برای کوتاه‌ نویسی!

٩٦/٠٤/٠١
هر سال احسان علیخانی در ماه عسل یادمان می‌اندازد که بعضی‌ها عجیب دوست دارند مشکلات زندگی‌شان را در بوق

کی از همه بدبخت ‌تره؟!

٩٦/٠٤/٠١
شاخ هفته

کاش حوصله شان سر برود

٩٦/٠٤/٠١
فتوچاپ

فتوچاپ 491

٩٦/٠٤/٠١
معرفی تلگرام‌های غیررسمی و پاسخ به این سـوال که آیا آن‌ها قابل اعتمادند؟

تلگرام‌ های فارسی!

٩٦/٠٤/٠١
پایان‌نامه

به دولت کمک کنید!

٩٦/٠٤/٠١
چهره هفته

من هم یک خمار هستم!

٩٦/٠٤/٠١
کافه جهان نما

سوئد، اینجا همه چیز سرجای خودش است

٩٦/٠٤/٠١

نگاهی به رایج‌ ترین موقعیت‌ هایی که یکهویی بیچاره‌ ترین می‌شویم!

٩٦/٠٤/٠١
جانونی

قصه شیخ بهایی و اختراع نان سنگک!

٩٦/٠٤/٠١
جارچی

جارچی 491

٩٦/٠٤/٠١
حکایت هفته

اندر حکایت دزدیده شدن شمشیر نادرشاه و مریدان

٩٦/٠٤/٠١
دات کام

کلاس ترک اعتیاد اسمارت فون‌ها

٩٦/٠٤/٠١
مینیمال

قحطی پوشک در ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ!

٩٦/٠٤/٠١

پاسخ به یک سوال مهم آیا تیم‌های ایرانی می‌توانند سیاست بایرن را در نقل و انتقالات دنبال کنند؟

٩٦/٠٤/٠١
ناصرخان آکتور سینما

حكمت همه و هيچى!

٩٦/٠٤/٠١
فصل دوم سریال «شهرزاد» در برهوت سریال پخش شد

موتور «شهرزاد2» روشن نشد!

٩٦/٠٤/٠١
درباره افول ستاره‌ها در تیم‌های بزرگ و عاقبت نافرجام نقل و انتقالات پر سر و صدا

بمب‌هایی که نترکیدند!

٩٦/٠٤/٠١
تبلیغات
تبلیغات