آشتی با مخاطب به لطف یک داستان سرراست
روی پرده

آشتی با مخاطب به لطف یک داستان سرراست

نویسنده : علی نیک فرجام

نام فیلم: هیچ کجا، هیچ کس

کارگردان: ابراهیم شیبانی

بازیگران: محمدرضا فروتن، صابر ابر، مهناز افشار، بهاره کیان افشار، آتیلا پسیانی، افسانه چهره آزاد و رضا کیانیان

 

خلاصه فیلم: هیچ کجا هیچ کس قصه رابطه‌های دچار سوء تفاهم و به تبع آن به انزوا رسیده است. در این فیلم انسان‌ها تنهایی را به حضور دیگرانی گره می‌زنند که نه تنها التیامی بر زخم‌شان نیست که افزاینده رنج ناشی از رها شدگی ست .

فیلم «هیچ کجا هیچ کس» روایتی خطی و ساده ندارد چرا که شخصیت‌های فیلم نیز قرار نیست با هم رو راست باشند. این فیلم پاره پاره مخاطبش را به عمق اتفاق‌ها می‌کشد و مدام به بیننده‌اش متذکر می‌شود که هرکدام از این شخصيت‌ها می‌توانی تو باشی و یا همین الان هستی، پس درست تصمیم بگیر.

هیچ کجا هیچ کس همه جا برای همه کس ممکن است اتفاق بیفتد. فیلم سینمایی «هیچ کجا هیچ کس» از آن قبيل فیلم‌هایی است که معمولا به مذاق منتقدان ایرانی چندان خوش نمی‌آید، شاید دلیل این خوش نیامدن، علاقه شدید این نویسندگان محترم به آثار استاداني مانند کیارستمی، مهرجویی، پناهی، بیضایی و اخیرا آثار «اصغر فرهادی» باشد. سینمایی که منتقد در آن به دنبال پیام فلسفی عمیق می‌گردد و پرداخت قصه و روایت‌گری در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. با این حساب باید منتظر باشیم که وقتی فیلمی مانند «هیچ کجا هیچ کس» اکران می‌شود، نوع جهت گیری منتقدان، تفاوت آشکاری با واکنش‌های تماشاگران داشته باشد. تماشاگرانی که هنوز به سینما به عنوان صنعت سرگرمی نگاه می‌کنند و می‌خواهند دقایقی را که روی صندلی سینما می‌نشینند به مرور یک داستان سر راست و گاهی هیجان‌انگیز بگذرانند. اگر بخواهیم صادق باشیم باید این نکته را ذکر کنیم که وقتی یک قرن پیش، سینما متولد شد با هدف سرگرمی جان گرفت و به حیاتش ادامه داد، هرچند که در این میان، بزرگانی هم به ساخت آثاری پرداختند که مفاهیم اجتماعی، سیاسی و فلسفی عمیق و ارزشمندی داشتند که در زمانه خود، تاثیر قابل توجهی بر جوامع انسانی گذاشتند. 


سینما و سینماگر

 فیلم سینمایی «هیچ کجا هیچ کس» از دو جنبه عمده حائز اهمیت است، اول از این نظر که سازنده آن یکی از با استعدادترین فیلمسازان جوان کشورمان است که از سن 21 سالگی فعالیت جدی در سینما را با دستیاری کارگردانان بزرگی مانند داریوش مهرجویی، منیژه حکمت، رخشان بنی اعتماد، حمید لبخنده و محمدرضا هنرمند آغاز کرده و تا پیش از «هیچ کجا هیچ کس» در سال 1391، با فواصل زیاد، دو فیلم «زهر عسل» (1381) و «صحنه جرم ورود ممنوع» (1384) را به اکران رسانده است. با همه تعاریفی که از حال و هوای فیلم گفتیم، گویا پخش کننده اثر هم درگیر و دار حال و هوای سنگین‌پسند سینمای ایران به این نتیجه رسیده است که آنونس تبلیغاتی فیلم را با حال و هوای آثار سینمایِ به‌اصطلاح فاخر روانه کند تا شاید به این‌طریق دل برخی از مخاطبان را هم به‌دست بیاورد؛ البته باید گفت که همین حس و حال در انتخاب نام فیلم هم دیده می‌شود، چراکه برای فیلمی مانند «هیچ کجا هیچ کس» انتظار نام سر راست و بی تکلف تری می‌رفت اما به‌هرحال با توجه به این مجموعه از عوامل و در نظر گرفتن میزان فروش فیلم، می‌توان گفت که اگر شرایط بهتری برای نمایش و تبلیغات جديدترين اثر ابراهیم شیبانی مهیا بود، به‌احتمال زیاد با فروش بیشتری رو به رو می‌شد. موضوعی که کارگردان فیلم هم با اشاره به جهت‌گیری‌های غرض ورزانه نهادهای مسئول و همکاری نكردن آن‌ها با یک اثر مستقل به آن پرداخته و گلایه کرده است. 

سر راست و ساده

«هیچ کجا هیچ کس» یک داستان عشقی‌جنایی دارد، فیلم حکایت جوانانی است که همگی از اجتماع اطراف خود به دور مانده اند و هر یک با نگاهی انتقام جویانه دست به عملی می‌زنند که بدون شک آینده نامبارکی را برایشان رقم خواهد زد. از میان شخصیت های اصلی فیلم، یکی با مادرش مشکل دارد (محمدرضا فروتن)، یکی با شغلش (صابر ابر)، یکی با پدرش (بهاره کیان افشار)؛ این سه نفر برای فرار از مشکلات‌شان دست به دزدی می‌زنند و در این اندیشه‌اند که از اين طريق از کشور فرار کنند. 

نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان در سیر قصه، عدالت را در معرفی شخصیت‌ها به بیننده رعایت نکرده‌اند و به‌جز نقش‌هایی که صابر ابر، بهاره کیان افشار و محمدرضا فروتن ایفاگر آن هستند، سایر نقش‌ها ناگفته و کشف نشده باقی می‌مانند. به‌عنوان مثال تا پایان فیلم، درک درستی از حقیقت حضور «مهناز افشار» و بازیگری که نقش دختر ثروتمند صاحب کارخانه را بازی می‌کند به مخاطب ارائه نمی‌شود و از همین رو انگیزه حضور این شخصیت‌ها در متن فیلم تاحد زیادی گنگ و ناقص باقی می‌ماند. از سوی دیگر نام «آتیلا پسیانی» درحالی در میان بازیگران اصلی فیلم آمده است که به‌غیر از یک نقش کوتاه که می‌توان گفت تقریبا در حد رد شدن از جلوی دوربین است، حضور چشمگیری ندارد، هم‌چنین انتخاب «افسانه چهره آزاد» (متولد 1341) به‌عنوان بازیگر نقش مادر «محمدرضا فروتن» واقعا جای سئوال دارد که آیا بازیگر مسن‌تر دیگری نبود که بتواند نقش مادر فروتن (که خود متولد 1347 است) را بازی کند؟ درانتها باید گفت در روزگاری که همه صاحبنظران سینما از قهر مخاطبان با سالن‌های سینما می‌گویند، فیلم‌هایی جذاب با داستان قوی و بازی‌های قابل قبول، دوای درد این صنعت هستند، صنعتی که اگر هنرمندان به داد آن نرسند تا چند سال دیگر اثری از آن باقی نخواهد ماند. شاید بتوان ادعا کرد که درمیان آثار خوب و انگشت شمار این روزهای سینمای ایران، «هیچ کجا هیچ کس» با بهره گیری از فیلمنامه قدرتمند و بازی های قابل قبول، اثر مخاطب پسندی است که توانسته یک قصه سر راست و کم‌ایراد را با بهره‌گیری از تکنیک «تدوین موازی» به نمایش دربیاورد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
یادداشت

سر‌پل‌ذهاب با «ذال» نوشته می‌شود، نه با «ز» زلزله

٩٦/٠٨/٢٥
فتوچاپ

فتوچاپ 512

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

خدمت خالصانه

٩٦/٠٨/٢٥
تلگجیم

تلگجیم 512

٩٦/٠٨/٢٥
درباره حضور پرتعداد بازیگران در جایگاه اجرا، به بهانه عبدی‌شو

پا تو کفش من نکن!

٩٦/٠٨/٢٥
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای ما در مقایسه با سبک زندگی پیامبر (ص) و امامان‌ معصوم‌مان(ع)

پدران ما و ما

٩٦/٠٨/٢٥
آنتن

جیم بدون نمک!

٩٦/٠٨/٢٥
پایان نامه

مثلا ما همه مقصریم ...

٩٦/٠٨/٢٥
چهره هفته

سوشا در جستجوي پاتريك

٩٦/٠٨/٢٥
جارچی

جارچی 512

٩٦/٠٨/٢٥
درباره جایزه‌های ادبی و کتاب سال ایران به بهانه برگزاری اولین دوره جایزه احمد محمود

قلم های مطلا

٩٦/٠٨/٢٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و دقت کردن

٩٦/٠٨/٢٥
کافه جهان نما

اراک، دیاری در مسیر جاده ابریشم...

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

اندر حکمت قیمه و ماست!

٩٦/٠٨/٢٥
مهدی برادران رئیس هیئت فوتبال استان خراسان در گفت و گو با جیم خبر داد

به دنبال حذف ورزشگاه ثامن نیستیم

٩٦/٠٨/٢٥
شگرد

قبل از فروش گوشی آیفون‌ چه کنیم؟

٩٦/٠٨/٢٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 512

٩٦/٠٨/٢٤
یادداشت

بازار رمالی در فوتبال دودوتا چارتای ساده

٩٦/٠٨/٢٥
گفت‌و‌گو با حجت الاسلام واعظ موسوی درباره سحر و جادو

سحر و جادو دکان است

٩٦/٠٨/٢٥
درباره تکنولوژی های پیشرفته و بستر فضای مجازی که می تواند در حوادث غیرمترقبه به کمک مردم بیاید

#تکنولوژی_غیرمترقبه

٩٦/٠٨/٢٥
تبلیغات