دفتر مشقی با طعم اصیل ایرانی!
محرمانه مستقیم

دفتر مشقی با طعم اصیل ایرانی!

نویسنده : مرتضی اخوان

1| شاید برای دهه شصتی جماعت این جمله معروف روی دفاتر مشق دوران تحصیل بسیار آشنا باشد: «تعلیم و تعلم عبادت است»! جمله‌ای که نسل گذشته را به یاد دفترهای کاهی و تعاونی می‌انداخت که فقیر و غنی برای تحصیل و علم‌آموزی مجبور بودند در آن دفترها بنویسند. دفترهایی که 40 برگ، 60 برگ و 100 برگ داشت و کسی که دیگر خیلی پولش از پارو بالا می‌رفت به سراغ 200 برگ آن‌ها می‌رفت. البته ناگفته نماند که این دویست برگ‌ها هم تقریبا حکم کیمیا را داشت. نوستالژی که به مرور زمان و با خروج کشور از دوران جنگ و رسیدن به عصر سازندگی رنگ گرفت و دفاتر کاهی آن روزها به دفاتری با جلدهای رنگی و فانتزی‌تر مبدل شد. دفاتری که تا مدتی هر دانش‌آموزی که از آن‌ها می‌خرید اعیان کلاس بود و کلی به باقی دانش‌آموزان فخر می‌فروخت. اما...

2| اما این پایان ماجرا نبود. در دهه هفتاد دفاتری با طعم و بوی فانتزی بیشتر به بازار لوازم‌التحریر آمد. دفتر مشق‌هایی که بعضا در نهایت خلاقیت و شگفتی عکس جانوری روی آن بود. مثلا دفاتری با عکس میمون، شیر و... دفاتری که کمی هم بوی گرانی می‌داد. با آغاز دهه 80 موج ورود دفاتر با طرح‌های شخصیت‌های کارتونی هم بازار را فرا گرفت. طرح‌هایی که لازم به گفتن نیست اکثرا بر اساس شخصیت‌های کارتونی خارجی بود. از پینوکیو و فوتبالیست‌ها بگیرید تا سفرهای کامون و بعدترها ابرقهرمان‌هایی مثل «بتمن» و «بن تن» و...

3| ماجرا درست از همین‌جا آغاز می‌شود. از جایی که ابرقهرمان‌های خارجی می‌شوند الگو و قهرمان بچه‌های این مرز و بوم! بچه‌هایی که برای الگوبرداری و قهرمان‌سازی، چهره‌ها و شخصیت‌های ملی کم ندارند. الگوهايي که مي تواند در شکل‌ گيري شخصيت بچه‌ها نقش فوق‌العاده‌اي داشته باشد، آرام آرام میدان را به قهرمان‌های بیگانه می‌داد. قهرمان‌هایی که همین امروز هم در میان نسل جدید بسیار محبوب هستند. اما یکی دو سالی می‌شود که مسئولان فرهنگی کشور به این فکر افتادند تا راه چاره‌ای برای مبارزه با این پدیده که ما در این‌جا از آن با نام «رخنه فرهنگی» یاد می‌کنیم، بیاندیشند. این شد که تصمیم گرفتند کار را از همان دوران کودکی و لوازم‌التحریرهای تحت سیطره فرهنگ غربی و هجمه قهرمان‌های بیگانه آغاز کنند. جایی که عکس بتمن روی دفتر مشق بچه‌ها جاذبه‌ای برای فروش میلیونی دفاتری با این طرح می‌شد. طرح بومی‌سازی لوازم‌التحریر و استفاده از طرح‌های شخصیت‌ها و قهرمان‌های ملی روی دفاتر مشق و لوازم‌التحریر آغاز این راه بود. طرح ملی شکرستان هم برگفته از انیمیشن «شکرستان» است که روی بسیاری از دفاتر در بازار لوازم‌التحریر امسال قابل رویت است. این آغازی بر یک طرح ملی بود که امسال به نقطه عطف خود رسیده است.

4| اما با مراجعه به بازار داغ لوازم‌التحریر در این روزهای پایانی تابستان، چند نکته قابل تامل در این اقدام و حرکت خوب فرهنگی به ذهن متبادر می‌شود که لازم می‌دانیم در این مجال به آن اشاره کنیم. نخست این‌که باید بپذیریم در شروع این حرکت فرخنده فرهنگی کاستی‌هایی به چشم می‌آید. شاید بر کسی پوشیده نباشد که سطح کیفیت تولید دفاتر ایرانی با طرح‌های ملی هنوز قابلیت رقابت با محصول مشابه خارجی را ندارد. در وهله دوم این محصولات در بخش توزیع هم قدرت لازم را ندارند و در بازار رقابت با محصولات خارجی کمی مهجور هستند. نکته سوم هم این‌که پشتوانه رسانه‌ای قوی قهرمان‌های خارجی آن‌قدر خوب عمل کرده است که نباید انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت این طرح ملی با موفقیت چندان رو به رو شود. از سویی باید خانواده‌ها با ترغیب کودکان‌شان به خرید این محصولات و انتقال فرهنگی قهرمان‌های ملی به فرزندان‌شان در جهت توفیق این طرح ملی گام بردارند. حالا اگر دل‌تان خواست و سری به بازار داغ خرید لوازم‌التحریر در این شب‌های منتهی به فصل مدرسه زدید، یک‌بار دیگر نگاهی داشته باشید به دفتر مشق‌هایی که طعم‌شان کاملا ایرانی است!

نظرات کاربران
کد امنیتی
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٢/٠٧/٠٦
٠
٠
سلام كيفيت محصول مهم است . آيا دفاتر مورد نظر داراي كيفيت لازم هستند . آيا اين دفاتر دو سال ديگر مانند خودرو نخواهد شد . آيا اين دفاتر دوسال ديگر مثل تلفن همراه ايراني نخواهد شد. آيا بهتر نيست سفارش كالا بدهيم تا برايمان سفارش بدهند