لمكده‌اى براى عياران و يك ديزى سنگى!

لمكده‌اى براى عياران و يك ديزى سنگى!

نویسنده : مرتضی اخوان

اما مي‌رسيم به «فتوت‌‌ خانه»‌اي كه عياران در آن سكني داشتند و براي خودش ديدن‌گاهي بود! در گذشته پهلوانان نوچه داشتند و نوچه‌پروري مي‌كردند. در آن‌جا عياران شاگرد ارشد پهلوانان بودند. عيار كسي بوده كه از حق مظلومان دفاع مي‌كرد. مثلا اگر شب سر راه مردم را غارتي‌ها مي‌گرفتند و اموال‌شان را مي‌بردند، مردم مي‌آمدند به پهلوان محل مي‌گفتند. پهلوان هم به نوچه‌هاش مي‌گفته كه به همراه يك عيار مي‌آمدند و مي‌رفتند آن‌ها را شناسايي مي‌كردند و پس از دستگيري، مجازات‌شان مي‌كردند. آن موقع‌ها عياران لمكده‌اي داشتند كه زير زمين و مخفي بوده است. اين‌ها در آن‌جا مي‌آمدند و نوچه‌پروري مي‌كردند. بعد از آن‌كه ورزش در زورخانه تمام مي‌شده، پهلوان با نوچه‌هايش مي‌آمدند در اين لمكده‌ها هم ديزي بار مي‌گذاشتند و مي‌خوردند و هم تاكتيك‌هاي ورزشي را به آن‌ها ياد مي‌دادند. لمكده داراي 4 هشتي بوده است. اين هشتي‌ها منحصر بوده بر شهر مشهد كه چهار دروازه داشته است. اين چهار دروازه منحصر بوده به 4 محله رسمي كه اين محله‌ها 4 تا پهلوان داشته است؛ دروازه قوچان، دروازه سرخس، دروازه خيابون تهرون و دروازه رضوان. در تصوير مقابل نمايه شماتيكي از يك «فتوت‌خانه» را مي‌بينيد. به راهنماي اعداد توجه كنيد:

1. سن نقالی و نمایشگری: در این مکان نقال‌ها نقل جوانمردی می‌کردند و نمایشگران نمایش‌های رو حوضی اجرا می‌کردند. 

2. محل نشستن کارگران: این مکان دالانی بوده است که کارگران بنا، ماله‌کش، گچ‌کار و... می‌نشستند. مردم برای کارهایی که نیاز به آن‌ها داشتند به فتوت خانه می‌آمدند و در حضور پهلوانان و جوانمردان شهر، کارگران را به خدمت می‌گرفتند. بدین ترتیب بعدا نمی‌توانستند حق آن‌ها را بخورند.

3. محل نشستن هنرمندان: در این هشتی هنرمندان شامل قاریان قرآن، مداحان، شمایل خوان‌ها و حتی مطرب‌ها می‌نشستند.

4. هشتی دروازه قوچان: در این هشتی پهلوان، عیار و نوچه‌های محله دروازه قوچان می‌نشستند.

5. هشتی دروازه سرخس: در این هشتی پهلوان، عیار و نوچه‌های محله دروازه سرخس می‌نشستند.

6. هشتی خیابون تهرون: در این هشتی پهلوان، عیار و نوچه‌های محله خیابون تهرون می‌نشستند.

7. هشتی دروازه رضوان: در این هشتی پهلوان، عیار و نوچه‌های محله دروازه رضوان می‌نشستند.

8. محل نشستن سادات: سادات در فتوت خانه‌های قدیم جایگاه عظیم‌الشانی داشتند و در جایگاه ویژه این هشتی می‌نشستند.

9. محل نشستن اشراف‌زادگان: گروهی از اشراف‌زادگان و صاحبان منصب در این هشتی می‌نشستند.

10. محل نشستن جرگه‌ها و جوان‌ها: جوان‌های عادی محلات در این محل‌ها پایین پای پهلوانان و عیاران می‌نشستند و از برنامه‌ها بهره می‌بردند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤
تلگجیم

تلگجیم 487

٩٦/٠٣/٠٤
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
برگزیده سایت

روزانه نویسی

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات