لطفا سواد تبلیغاتی داشته باشید
توجه توجه! چیزهایی که هم اکنون می‌خوانید، علامت خطر است!

لطفا سواد تبلیغاتی داشته باشید

نویسنده : عاطفه ذبیحی

آدم‌ها، برای این‌که پول بیشتری به جیب بزنند، هر کدامشان طوری برنامه می‌ریزند و نقشه می‌کشند. شاید باورتان نشود، اما بدانید که عده‌ی زیادی محقق و پژوهش‌گر، توی دانشگاه‌های دنیا، دارند روی این موضوع کار می‌کنند که چه کار کنیم تا وقتی یک مشتری وارد یک مغازه می‌شود، حتما دستِ پُر از آنجا خارج شود. از طرف دیگر هم، تحقیقات ثابت کرده‌اند که اگر ما مشتری‌ها دقیقا بدانیم که این فروشگاه‌ها برایمان چه خوابی دیده‌اند، می‌توانیم گول‌شان را نخوریم و نقشه‌هایشان را نقشِ بر آب کنیم.  چیزی که توی دنیا به آن سواد تبلیغات می‌گویند. یعنی آگاهی شما از این فوت و فن‌ها، باعث می‌شود که گرفتار مصرف‌گرایی و ولخرجی نشوید. این شما و این هم ترفندهای عجیب و غریبی که زیاد دور و برتان دیده‌اید:

 فکر می‌کنید چرا در فروشگاه‌هایی که خودشان اندازه قوطی کبریت هم نیستند، سبدهای خریدی گذاشته‌اند، این هوا؟! چون ما آدم‌ها یک خصوصیت روانشناختی داریم به نام پدیده گِشتالت و دلمان می‌خواهد چیزهای ناقص را کامل و چیزهای خالی را پُر کنیم. یک سبد بزرگ و یک جیب پُر که قرار است خالی شود... به به!

 یکی دیگر از این ترفندها این است که قفسه‌های خوراکی‌های جذاب و وسوسه کننده، به خصوص برای بچه‌ها، کنار صندوق‌ قرار دارد. یعنی جایی که شما برای دقایقی نسبتا طولانی، توی صف هستید و منتظر حساب و کتاب! این خوراکی‌ها هم مصرانه چشمک می‌زنند...

 هماهنگ و سِت کردن رنگ‌ها یکی دیگر از روش‌های تبلیغ است. مثلا کیف گوشی موبایلی را که با یک لباس ست شده کنار هم قرار می‌دهند و کاری می‌کنند که شما خودتان را با این کالاها تصور کنید و در یک عملیات انتحاری، جیب خودتان را بترکانید!

 گاهی پیش می‌آید که شما برای خریدن یک چیز معمولی، روزمره و ارزان به یک فروشگاه بروید. مثلا برای خرید شیر. اما آن‌ها پاکت‌های شیر را انتهای راهرویی قرار می‌دهند که در طول آن یک عالمه خوراکی‌ها یا لباس‌های جورواجور قرار دارد!!

 حتی معماری و بنای بعضی مغازه‌ها و مراکز تجاری، جوری طراحی شده که شما و خانواده محترمتان در آن گم شوید. این جوری فرصت خوبی برای بازدید کردن از همه‌جور کالا را پیدا می‌کنید. حتی کالاهایی که اصلا لازم نداشته‌اید!

 تحقیقات ثابت کرده‌اند که لمس کردن، باعث می‌شود میل آدم به خریدن یک جنس بیشتر بشود. راهروهایی که انتهای آن بن بست است، باعث می‌شود شما کمی توقف کنید، دستی به سر و روی جنس‌ها بکشید، زیر لب فحشی بدهید و برگردید. در آخر هم پول عزیزتان را فدای همان شیءِ لمس شده کنید!

پس خوب حواس‌تان را جمع کنید و گول این کلک‌ها را نخورید!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١١/٢٨
کافه جهان نما

دهلی نو شهر سکانس های بی پایان

٩٥/١١/٢٨

نفس های آخر

٩٥/١١/٢٨
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 475

٩٥/١١/٢٨
شگرد خفن

چگونه از دست اینترنت اکسپلورر خلاص شویم

٩٥/١١/٢٨
جاکتابی

مردی که گورش گم شد

٩٥/١١/٢٨
درباره شخصیت‌های فیلم‌های ماجرای نیمروز، سیانور و امکان مینا و تصویری که از سازمان منافقین برای ما می‌

ماجرای منافقین

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

پلک بگشا صنما، صبح مرا روح ببخش

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

کی عروسی گرفتن از مد می افتد؟

٩٥/١١/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 475

٩٥/١١/٢٨
چند روایت برای این‌که روزهای قبل از عیدمان متفاوت شود

عید نوروز را از اسفند شروع کنیم

٩٥/١١/٢٨
مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه»؛ روایتی پی پرده از گروهک تروریستی منافقین

قربانی ایدئولوژی پدر

٩٥/١١/٢٨
آنتن

ظرفیت پشت یخچال تکمیل است

٩٥/١١/٢٨
درباره برد شیرین آبی‌ها در دربی یکشنبه که به یک قهرمانی می‌ارزید

تیم خوب منصوریان، تیم بد برانکو!

٩٥/١١/٢٨
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و ناله های ایشان

٩٥/١١/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 475

٩٥/١١/٢٨
چهره هفته

در چیستی اصولگرایی

٩٥/١١/٢٨
تبلیغات
تبلیغات